Ktm 690 smc-r

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
Är nog glad att jag sålde min 690 & köpte ett blysänkte XT660 istället. De pengar jag fick över efter 690 lägger jag på en resa istället! :)

hahahah! det gjorde du rätt, polarna mina avrådde mig att köpa en yamma,
blev utbuad att jag ens tänkte på yamahan......
dom menade att den gick så dåligt att den var för tung, men som det är nu så går en
vanlig moped bättre. och man vill ju bara ut o köra.
dum som jag var så lyssnade jag.
nu har man en grym 70hästar maskin stående i garaget, som inte går att köra med .det är ju ganska tufft.:död

jag som trodde att kTm var som en stor familj? så fel jag hade.
 
Last edited:

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg
Vilka har gått under jorden? KTM eller Hojtorget?
Jag hade kontakt med KTM Örebro, yes.

Jag var väldigt inne på att byta hoj oavsett, jag hade ruttnat totalt och ville inte se skiten mer. Sen räckte det att åka 1km så hade jag halvbånge och nästan glömt allt som hänt.
Det är en grym maskin.
Jag hoppas att det var första och sista gången.

Kan ju vara barnsjukdomar det vi råkat ut för, gissar att trottelbodyn är ny för i år och även den givare du har problem med saknas (om jag minns rätt) på föregående modeller.
Spelar mindre roll då KTM sköter det så pissigt.

Vad sneglade du på för ytterligare KTM då?

/R

håller helt med dig, precis vad jag tänkte på förut idag jag stog o tvätta bilen.
skulle det komma ett annat märke som matchar kåtten då blire märkes byte utan att tveka.
synd att man tänker så när man har en skit kul hoj.

senaste mappen blev jag lovad att jag skulle få den här veckan och ny givare, men han har gått
under jorden. svara varken på tele eller meil. ?

så enkel match för dom att fixa kan ju inte ta mer än en halvtimme??

plus att dom skulle fått en jävligt nöjd kund.

tror jag behåller den ändå, beror alldeles hur det här sköts. men det känns skit tråkigt som sagt,
jag som sagt det förut att det hade blit bankörning i helgen. fint väder lovat oxå.

och jag som var nästan inne på att skaffa mig en till ktm, men tror jag skiter i det.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
menar att ägaren till hojtorget har gått under jorden.
har inte kontaktat ktm än heller.
undra ens om hojtorget tagit kontaktmed ktm ??

och så enkelt som att skicka en kontakt på posten, eller om han inte ville besvära sig
hade man ju kunnat hämta den själv.

men mest sur blir jag över att jag blir utan nya 690 mappen. säkert en jävla skillnad mot den gamla.

var ju lite sugen på nån enduro variant, för jag bor helt perfekt med skogen och fina skoter leder och stigar bara
några meter från huset. få se vad det kan bli? men ingen kTm iallfall. har fått lite avsmak just nu.:(

har beställt en oljetrycksgivare själv, men hinner inte få den före helgen och drar på jobb på måndag. då har man en i resrv isåfall.
 
Last edited:

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Tråkigt att ni är så missnöjda, och lite konstigt. Jag har haft ett flertal KTM:er, och alltid varit nöjd med både hojar och servicen ifrån återförsäljarna. Just nu handlar jag med Bike i Trollhättan/Göteborg, och är väldigt nöjd.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
:bananajag är inte direkt missnöjd mot kTm, utan på det sätt som jag blivit behandlad av
min återförsäljare.
hittills har jag varit skit nöjd med hojen, men det är strulet som har blivit nu.
och återförsäljaren har hittills varit bra, svarat på mina dumma frågor osv.
men helt plötsligt så hör man inget och får svar på mappningen och givaren.

får jag bara det , så är jag nöjd och han kan dra och odla peppar där den växer.
fan jag vill inget hellre än att fara ut och vara happy på min hoj.... har inte haft hoj på över 15
år och så blir det så här.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Husse! Ring någon större återförsäljare å förklara situation. Dom kan säkert hjälpa dig.Spelar ju ingen roll vart du köpt hojen, garantin gäller ju hos alla återförsäljare. Stå på dig!
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
äntligen! fick kontakt med återförsäljaren.

han hade snackat med ktm och dom trodde det kunde vara
silarna i motorn som kleggat igen. så det blir olje byte först
inkliusive filter. sen går vi vidare med oljetrycks givaren om problemet
kvarstår.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
äntligen! fick kontakt med återförsäljaren.

han hade snackat med ktm och dom trodde det kunde vara
silarna i motorn som kleggat igen. så det blir olje byte först
inkliusive filter. sen går vi vidare med oljetrycks givaren om problemet
kvarstår.
Va?? Låter jävligt skumt, ska väl fan inte klägga igen efter hunda mil.Får man ju göra service hela jävla tiden! Då hade jag sagt åt dom att dom får stå för olja å filter!!!!!
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
jepp vi får se om det är det felet först.
jag har inte kört speciellt hårt tycker jag??

kan ju vara givaren oxå, återkommer.
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
jepp vi får se om det är det felet först.
jag har inte kört speciellt hårt tycker jag??

kan ju vara givaren oxå, återkommer.
Har inte heller kört jättehårt, men är det som dom säger att oljan har kläggat igen, då är det nått som e jättefel, tror inte ett dugg på det faktiskt. Det skulle ju betyda att man är tvungen att serva hojen hela tiden. Vem skulle stå för den kostnaden, inte jag ialf. Men har dom skickat en givare till dig?
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
jag beställde en givare idag själv, för jag visste inte hur det här skulle sluta?
så nu har jag en i reserv isåfall. kan ju vara bra att ha ifall det är givaren nästa gång.
för det verkar ju vara nåt som strular? är ju inga jätte summor direkt heller.
 

Migesson

Guest
Jag undra bara vad var det för fel på trottelbodyn och mjukvaran :va Hur beteede sig hojen :tummenupp



Ja det suger. Då kan jag passa på att spy lite också.

Jag fick jaga på både verkstad och KTM för att det skulle hända något, ändå tog det nästan 3 veckor (-1 dag) innan de var klara med den. Dagen innan den var klar ringde jag och sa att jag ville häva köpet om den inte var klar till lunch dagen efter.
Det var fel på nya trottelbodyn också, samt ny mjukvara för 12:eek:rna, som verkstaden inte hade fått.

Eftersom hojen bara gått 8 mil innan den pajade och jag var av med den (i mitt tycke) alldeles för länge i förhållande till hur gammal den var så tyckte jag att någon kompensation för allt tjafs och strul kunde jag kanske få.
Men kompensation är inte heller nåt KTM Sverige verkar hålla på med, de hänvisar till verkstaden, som hänvisar tillbaka till KTM, nu har det hamnat i ett läge där den ena ska ringa den andra men inget händer.
Till slut ger man upp/skiter i vilket. Och köper ett annat märke nästa gång.
Det kostar så jävla lite för dem att bjucka på t ex en service. Men nej då, istället blir man på gränsen till spydigt bemött (KTM).
Skäms för fan.

Synd bara att det inte finns några egentliga konkurrenter till 690'n med sina långa serviceintervall och roliga egenskaper. Inga jag känner till allafall.

Senaste mappen kan du väl få hos vilken aukt verkstad som helst.

Men varför ska du sälja den?
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
jag beställde en givare idag själv, för jag visste inte hur det här skulle sluta?
så nu har jag en i reserv isåfall. kan ju vara bra att ha ifall det är givaren nästa gång.
för det verkar ju vara nåt som strular? är ju inga jätte summor direkt heller.
Vad kosta givaren?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Surt att det trasslar på nya grejjer , å taskig feedback från säljaren..... spar kvittot å kör ner i halsen på ha sen vettja :4skrika (om givaren e problemet dvs)
 

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg
FI-lampan tändes när det hände, följande felkod; 6 långsamma blink - 60 FI "Motordrive - Circuit fault".
Varvstoppet sjönk till 4-4500k, taskig tomgång.

Jag tolkade det såhär;
Det var en givare/motor som är kalibrerad från fabrik och inte kan bytas separat, därför byttes hela trottelbodyn.
När man bytt trottelbody måste man lägga in mapparna igen, och verkstaden hade inte fått dem för 2012:eek:rna, så de la in de gamla, vilket då resulterade i flera felkoder.
När de sen fått de nya mapparna och lagt in dessa fick de ändå felkoder, KTM Österrike kopplades in i ärendet och kunde konstatera att det var fel på en annan givare/motor på den nya trottelbodyn.
Denna gick tydligen att byta separat, så de tog den delen från den "gamla" trottelbodyn och skruvade på den nya, och vips så var problemet löst.


Jag undra bara vad var det för fel på trottelbodyn och mjukvaran :va Hur beteede sig hojen :tummenupp
 

riwen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg
Jag har varit nöjd med honom, men jag har alltid ringt om jag velat ha snabba svar, han verkar inte kolla mailen så ofta och arbetar tydligen utomlands ibland.


:bananajag är inte direkt missnöjd mot kTm, utan på det sätt som jag blivit behandlad av
min återförsäljare.
hittills har jag varit skit nöjd med hojen, men det är strulet som har blivit nu.
och återförsäljaren har hittills varit bra, svarat på mina dumma frågor osv.
men helt plötsligt så hör man inget och får svar på mappningen och givaren.

får jag bara det , så är jag nöjd och han kan dra och odla peppar där den växer.
fan jag vill inget hellre än att fara ut och vara happy på min hoj.... har inte haft hoj på över 15
år och så blir det så här.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top