Ktm 690 smc-r

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Tar era kedjor också i kedjeskyddet ?
Så här ser mitt kedjeskydd ut


Det tar i precis innan Chain "slidern" .
Biden är tagen i framkant på kedjeskyddet.


Någon som kör utan kedjeskyddet förresten?
 

Snowman89

Guest
22 år, Stockholm


Trygghansa:
14 300/år trafik
18 500/år halv
21 123/år hel

IF:
1 956/mån trafik
4 365/mån halv
15 000/mån hel = 120 000kr på ett år! :glömdet:glömdet

Folksam:
Jag får inte teckna...

4 533/år trafik morsan
13 140/år halv morsan
35 303/år hel morsan

Resten svarade inte.

Som hittat :crash

Jag ska nog inte gnälla över min premie ändå.. :tungan
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Vilka mods är "måsten" förutom de sedvanliga? (pipa, filter, mapp, drev)

Tänker nu på tekniska och inte estetiska justeringar.

Det jag har planerat är kontakten med växelrestiktorn på 2:an & 3:an (Även om det nu sägs att mappen tar bort det. Känns bättre med klippt kabel...)

Att ta bort den där irriterande kontakten som dödar motorn när man lägger i växel med sidostödet nere känns också som något jag vill.

Uttryck som SAS & O2-sensor har jag hört men jag förstår inte vad eller varför.
Något som behövs?

Vad har jag missat?
 
Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Vilka mods är "måsten" förutom de sedvanliga? (pipa, filter, mapp, drev)

Tänker nu på tekniska och inte estetiska justeringar.

Det jag har planerat är kontakten med växelrestiktorn på 2:an & 3:an (Även om det nu sägs att mappen tar bort det. Känns bättre med klippt kabel...)

Att ta bort den där irriterande kontakten som dödar motorn när man lägger i växel med sidostödet nere känns också som något jag vill.

Uttryck som SAS & O2-sensor har jag hört men jag förstår inte vad eller varför.
Något som behövs?

Vad har jag missat?

Pipa, filter, mapp drev är inga måsten :D

Hur funkar växelrestriktorn, har det med varvtal att göra på dessa växlar?

Wow, visste inte om det där med stödet, larvig grej på denna typen av hoj.

SAS har jag hört på t.ex. SOE-forumet, nån jävla slang som .. ja?
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Vilka mods är "måsten" förutom de sedvanliga? (pipa, filter, mapp, drev)

Tänker nu på tekniska och inte estetiska justeringar.

Det jag har planerat är kontakten med växelrestiktorn på 2:an & 3:an (Även om det nu sägs att mappen tar bort det. Känns bättre med klippt kabel...)

Att ta bort den där irriterande kontakten som dödar motorn när man lägger i växel med sidostödet nere känns också som något jag vill.

Uttryck som SAS & O2-sensor har jag hört men jag förstår inte vad eller varför.
Något som behövs?

Vad har jag missat?

Precis som du skriver blir det Evo2 kit med kam och ev drev senare.
Ersättningsbricka för SAS kostar väl bara en hundring på E-bukten, rensar väl upp motorn lite från slangar om inte annat :D. Det har med luftreningen att göra (Secondary Air System), alltså återförbränna gaserna en gång till..
Finns säkert någon som kan förklara bättre..
Vissa säger att Akra-mappen inaktiverar O2 sensorn andra inte. Gör den det kan man väl plocka bort skiten?

Varför är kontakten till stödet så irriterande? Jag har inte kört en meter med mitt stöd nere än? :3freak
Om man glömmer stödet och åker iväg kan det bli riktigt jobbigt i en vänsterkurva.
 

Migesson

Guest
Nu är den nya skärmen på :) :D Tack Noyah för ett bra tips som blev superbra.
Nu är den redo för sommaren :kär :smasha
Finns en täckplatta på Ebay för SAS men motorn måste ha nånstans att andas med undrar hur dessa satserna ser ut, så man får det att funka ?
Jag kommer ta bort lamdan från datan när min ska mappas.


IMG_1743.jpg


IMG_1745.jpg
 

Snowman89

Guest
Precis som du skriver blir det Evo2 kit med kam och ev drev senare.
Ersättningsbricka för SAS kostar väl bara en hundring på E-bukten, rensar väl upp motorn lite från slangar om inte annat :D. Det har med luftreningen att göra (Secondary Air System), alltså återförbränna gaserna en gång till..
Finns säkert någon som kan förklara bättre..
Vissa säger att Akra-mappen inaktiverar O2 sensorn andra inte. Gör den det kan man väl plocka bort skiten?

Varför är kontakten till stödet så irriterande? Jag har inte kört en meter med mitt stöd nere än? :3freak
Om man glömmer stödet och åker iväg kan det bli riktigt jobbigt i en vänsterkurva.

Ang det där med stödet så kan det bli ännu jobbigare ifall den börjar glappa när du är ute i ingenstans och åker :crash
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag tog bort motorn & ersatte m en egentillverkat lock i lexanplast samt täta så det blev fritt flöde. Plugga inte slangarna bara.
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Precis som du skriver blir det Evo2 kit med kam och ev drev senare.
Ersättningsbricka för SAS kostar väl bara en hundring på E-bukten, rensar väl upp motorn lite från slangar om inte annat :D. Det har med luftreningen att göra (Secondary Air System), alltså återförbränna gaserna en gång till..
Finns säkert någon som kan förklara bättre..
Vissa säger att Akra-mappen inaktiverar O2 sensorn andra inte. Gör den det kan man väl plocka bort skiten?

Varför är kontakten till stödet så irriterande? Jag har inte kört en meter med mitt stöd nere än? :3freak
Om man glömmer stödet och åker iväg kan det bli riktigt jobbigt i en vänsterkurva.

Hittade denna SAS-grejjen. Har mailat killen & han har bekräftat att den passar även årsmodell -12 och -13 så det är väl bara att köpa antar jag? :va
http://www.ebay.co.uk/itm/KTM-690-SM-SMC-Enduro-Duke-SAS-blanking-plate-removal-kit-/170976540399?ssPageName=ADME:X:AAQ:GB:1123

Hittade även O2-mojängen. Har dock inte dubbelkollat att den är kompatibel med trettorna.:confused:
http://www.ebay.co.uk/itm/Oxygen-o2-sensor-eliminator-KTM-690-SM-SMR-SMC-2007-on-/261014314218?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3cc5aa5cea

Nu ska man bara hitta rätt stödkontaktsborttagare också. Svor många gånger med den gamla KTM:en över denna kanske förnuftiga men irriterande säkerhetsfunktion.
 

Snowman89

Guest
Aj fan.. så tänkte inte jag! :va

Det är väl något som alla hojar dras med. På min 690 Enduro så var det givet att koppla bort den då det händer att man slår i saker under hojen och då är det lätt att man träffar sensorn. Så blir man stående mitt i skogen.. Vilket jag fått lära mig det hårda viset..

Men på en gatmotard är det väl inte lika nödvändigt.
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
någon som är snäll nog och kan skicka pm med regnr på en 690 smc -10 ? Tänkte kolla försäkring, dåligt med regplåtar på blocket.
 

Migesson

Guest
SAS bortagningen vad gör detta för nytta på hojen.
I Evo2 kittet tar de bort SAS givaren och nån plugg på nån slang men har kvar den förgreningen på ventilkåpan.
Vet nån mer om detta.image.jpg
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
SAS bortagningen vad gör detta för nytta på hojen.
I Evo2 kittet tar de bort SAS givaren och nån plugg på nån slang men har kvar den förgreningen på ventilkåpan.
Vet nån mer om detta.View attachment 377314


Som med alla hojar som man plockar bort det på så är det mestadels för utrymmets skull, sägs ge mer respons m.m. men jag har inte märkt någon skillnad på dom hojar jag plockat bort det på 4st...
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Nån som vet fälgens omkrets i cm? Fram och bak...

behöver veta hur många meter fälgstripes jag behöver :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top