Ktm 690 smc-r

Snowman89

Guest
Jag gjorde misstaget att köpa utan att provköra. Jag var ut en sväng när det var plusgrader och blev besviken på hur slö den var.

Vad jämför du med?
Om du inte jämför med en turbobusa med 300hp så är det nog något fel på din 690...
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag gjorde misstaget att köpa utan att provköra. Jag var ut en sväng när det var plusgrader och blev besviken på hur slö den var.

Har du rätt mapp i hojen?
Som snowman säger , jämför man med en sporthoj på 200hk + så är den slö.

En motard ska ju köras på rätt sätt , försöker man köra en motard på sporthojs sätt så blir de mindre kul.. Motard är som roligast på tajta kurviga vägar och om man kan köra med andra som också kör motard.

Nu när jag skaffade motard öppnades en helt ny mc värld för mig , att kunna sticka in på en avstickare in i skogen när man är sugen eller ta en genväg ner för ett par trappor , man kan ju köra överallt!!
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Vad jämför du med?
Om du inte jämför med en turbobusa med 300hp så är det nog något fel på din 690...

Jag har kört 900-1000 kubik senaste 8 åren, jag lessnade lite och tänkte att jag skulle prova motard (som jag alltid sagt vart för slö för att vara ett alternativ) och första rakan jag kommer ut på ger jag fullt och känner "vafaaaaaaaan va trött" Jag får skylla mig själv :brinnerup
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Man kan säga att jag gjort samma sak, köpt hojen utan provkörning samt kört R1 tidigare.
kommer bli riktigt intressant att se om detta kommer blir ett kanon eller kalkon år:)
ny smcr kommer troligen i mars, längtar som en tok på sommarens bandagar och busturer.

Vad har ni andra för erfarenheter ang byte till motard från sporthoj?
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Man kan säga att jag gjort samma sak, köpt hojen utan provkörning samt kört R1 tidigare.
kommer bli riktigt intressant att se om detta kommer blir ett kanon eller kalkon år:)
ny smcr kommer troligen i mars, längtar som en tok på sommarens bandagar och busturer.

Vad har ni andra för erfarenheter ang byte till motard från sporthoj?


Jag köpte en Suzuki Drz 400sm som var tänkt att ha vid sidan om till min Gixxer 1000, slutade med att jag körde mer med den än Gixxern. Sen 15 Oktober förra året åkte jag bort till handlaren på Drzn och sa du jag får ut och prova en sådan där 690, javisst sa han har bara Enduro R men samma motor. Gav mig ut gasade som jag gjorde med min 400 och det aset reste sig nästan oavsett växel gick det ej på gas så lutade man sig bakåt och ryckte till så var den uppe igen. Det roliga var att jag provkörde en 690 2010 och tänkte fy fan ska aldrig köpa en motard slöa ingen toppfart m.m. Gäller att köra dom rätt och uppskatta bakhjulsåkandet, smidigheten på svängiga vägar köra ifrån och hetsa sporhojarna, möjligheten att ta en avstickare på grusvägar över gräsplaner rondeller hoppa ja möjligheterna är stora;)
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Jag köpte en Suzuki Drz 400sm som var tänkt att ha vid sidan om till min Gixxer 1000, slutade med att jag körde mer med den än Gixxern. Sen 15 Oktober förra året åkte jag bort till handlaren på Drzn och sa du jag får ut och prova en sådan där 690, javisst sa han har bara Enduro R men samma motor. Gav mig ut gasade som jag gjorde med min 400 och det aset reste sig nästan oavsett växel gick det ej på gas så lutade man sig bakåt och ryckte till så var den uppe igen. Det roliga var att jag provkörde en 690 2010 och tänkte fy fan ska aldrig köpa en motard slöa ingen toppfart m.m. Gäller att köra dom rätt och uppskatta bakhjulsåkandet, smidigheten på svängiga vägar köra ifrån och hetsa sporhojarna, möjligheten att ta en avstickare på grusvägar över gräsplaner rondeller hoppa ja möjligheterna är stora;)

Ha ha tack för redogörelsen! nu blev jag ju bara ännu mer sugen.. :)
Dekaler och puckar ligger o väntar på den nu.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag har beslutat att ge hojen en chans innan jag säljer den, jag har fått en hel del PM så jag skriver det här.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ni som går från 1000cc till 690 ....Tips kör en moppe 50cc ett tag innan så ni vänjer av er på rätt sätt ;) :banana
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Ni som går från 1000cc till 690 ....Tips kör en moppe 50cc ett tag innan så ni vänjer av er på rätt sätt ;) :banana

Är inte en SMCR en vuxenmoppe?.. :)

Jag som får hem massa dekaler som skall på sen, tänkte att dekaltrimningen borde räckt? :gnissla
Ja ja.. Det var ju ändå wheelandet som var det roliga med Rettan på gatan ändå :)
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Fick just besked om att jag inte får min 690 SMC R -13 som jag hade beställt, dom skulle tydligen inte få in tillräckligt med maskiner.

Nån här som vet av någon KTM återförsäljare som har kvar nya Smc R att sälja? Gärna nån som även har lite prutmån på ordinariepris, vet att dom flesta tar ut fullpris men vissa handlare kan vara humana och ge några tusingar i rabatt :tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Fick just besked om att jag inte får min 690 SMC R -13 som jag hade beställt, dom skulle tydligen inte få in tillräckligt med maskiner.

Nån här som vet av någon KTM återförsäljare som har kvar nya Smc R att sälja? Gärna nån som även har lite prutmån på ordinariepris, vet att dom flesta tar ut fullpris men vissa handlare kan vara humana och ge några tusingar i rabatt :tummenupp
Åh fasen! Det är samma problem i år alltså?
Ring runt till dom närmaste och fråga.
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
När beställde du din maskin? och hos vem?


Fick just besked om att jag inte får min 690 SMC R -13 som jag hade beställt, dom skulle tydligen inte få in tillräckligt med maskiner.

Nån här som vet av någon KTM återförsäljare som har kvar nya Smc R att sälja? Gärna nån som även har lite prutmån på ordinariepris, vet att dom flesta tar ut fullpris men vissa handlare kan vara humana och ge några tusingar i rabatt :tummenupp
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Fick just besked om att jag inte får min 690 SMC R -13 som jag hade beställt, dom skulle tydligen inte få in tillräckligt med maskiner.

Nån här som vet av någon KTM återförsäljare som har kvar nya Smc R att sälja? Gärna nån som även har lite prutmån på ordinariepris, vet att dom flesta tar ut fullpris men vissa handlare kan vara humana och ge några tusingar i rabatt :tummenupp

Fan va tråkigt att höra. Men jag tror det blir omöjligt att pruta iom att efterfrågan är enorm. Tillbehör går ju fixa rätt fin rabatt på dock.

Förra sommaren letade jag lite efter en 12:a och sista leveransen under sommaren fanns det en ledig i gbg och en nånstans runt linköping. Det är alltid nån som ångrar sig eller inte kan betala. Dock så bör du va redo och åk samma dag som annonsen kommer ut.

Dom 2 hojarna jag pratar om låg 1-2dagar på blocket innan dom blev sålda. Så snabba det är snabba ryck som gäller.
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Åh fasen! Det är samma problem i år alltså?
Ring runt till dom närmaste och fråga.

Det verkar som det blir ännu värre. Jag prata med ktm sverige för ett tag sen och dom första byggdes för 1-2 veckor sen och sen ska dom dra igång igen med några till som levereras i mars nångång. (Om dom bygger under sommaren vet jag inte, frågade aldrig det)

Sen verkar efterfrågan ökat massor och dom bygger mindre hojar än förra sommaren. Man börjar ju undra varför dom inte vill tjäna pengar:D
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Såhär mycket vet jag/har fått höra. KTM har en så förhållandevis liten produktion att dom bara bygger en av sina gatmodeller åt gången, just nu ska det tydligen vara SMC-R som byggs eftersom att samma ställe där jag beställt min fick 2st levererade till sig förra veckan. Om detta stämmer så bör ju alla hojar byggas i relativt rask takt. Så var man ute i god tid och var en som beställde innan dom tog slut så ska man väl få sin hoj i mars, tycker jag låter lagom, nu går det ju inte köra! :D
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
När jag tänker efter så sa nog ktm sverige att dom första skickades förra veckan och resten i början av mars. Dom sa att min var på väg och sen blev resten av det jag hörde en aning orelevant av nån anledning:D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top