Ktm 690 smc-r

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ställde följande fråga till min handlare som inte kunde ge mig ett svar trots att han pratat med KTM:

Ska jag välja EVO1- eller EVO2-mappen till EVO2-kitt som monterats UTAN race-kammen?

Har plöjt igen om hela www känns det som utan att finna svaret.

Hjälp!
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
View attachment 375742
Evo 1 kit
View attachment 375743
Evo 2 kit


Jag googla kiten och såg på denna sidan http://www.ktmtwins.com/ktm-690-parts?cat=160&gclid=CJLE09Hk1LQCFbB3cAodMyEAPA&product_category=559 att det som skiljer kiten mest ifrån är ju kamen.

Så per logik så bör du ju ha evo1 mappen iom att kamen är det som skiljer dom åt. Visst skiljer ju luftfiltret/boxen lite sinsemellan dock.

Det känns logiskt iaf, men det behöver ju inte vara rätt tyvärr. Men det är vad jag tror iaf :)

Tack för ditt svar!

Mina tankar går i samma banor. Någon som har annan åsikt?
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Evo 1 mappen ska du nog inte köra heller med tanke på så mycket mer luft den kommer få genom det öppna K&N filtret... men sen samtidigt kommer det säkert bli helt fel också med evo 2 mappen med tanke på att det är optimerat för kammen. Min handlare avrådde mig från att blanda delar från dom olika kitten då han menade att det inte finns en optimal mapp färdig. Isf får man fixa en egen alt en PC vilket säger sig själv man vill ju ha en optimal blandning så den inte går för magert alt för fett.
 

Migesson

Guest
Nu är den klar till 98 % Väntar på konsolen som håller bromsoket bak. Ska bli matt svart sedan på med den oket sedan spänna kedjan sen så :smasha I Februari ska dem mappas ;) Då vill vi ha mer mos och rappare register :hihi:D:yoparty:dummer


71523_10200262898357694_1438970770_n.jpg
 

Migesson

Guest
Hur kan det komma sig du inte ska ha i kammen ? Jag älskar min med helsystem och Evo 2 :tummenupp Men ska du ej ha i den så mappa den i bänk annars kommer det inte bli bra.



Ställde följande fråga till min handlare som inte kunde ge mig ett svar trots att han pratat med KTM:

Ska jag välja EVO1- eller EVO2-mappen till EVO2-kitt som monterats UTAN race-kammen?

Har plöjt igen om hela www känns det som utan att finna svaret.

Hjälp!
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hur kan det komma sig du inte ska ha i kammen ? Jag älskar min med helsystem och Evo 2 :tummenupp Men ska du ej ha i den så mappa den i bänk annars kommer det inte bli bra.

Vad jag har kunnat läsa mig till så tar kammen kraft i botten till förmån för topp vilket inte tilltalar mig (hatar radfyror...). Jag får ju med kammen så jag kommer säkert testa att montera den nån gång framöver.

Powercommander & bänkning står redan på schemat :fyllisar
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
nu äntligen är skivor o drev på plats på mina ny fälgar.
nu blire lite gummi på så är det bara att montera på.
byter ut framdrevet mot en 15 kuggs, för lite rivigare
starter om det skulle behövas.
lite foliering sen är den klar för sommarn.
 

Migesson

Guest
Bilder :) köp ett framdrev utan den gummibusstnigen i mitten tar effekt. Blir bättre med vanligt drev rivigare starter och kostar bara 170kr med gummi kostar väl 350kr




nu äntligen är skivor o drev på plats på mina ny fälgar.
nu blire lite gummi på så är det bara att montera på.
byter ut framdrevet mot en 15 kuggs, för lite rivigare
starter om det skulle behövas.
lite foliering sen är den klar för sommarn.
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
Köpte fram drev det står varnings ttext på . !!!CAUTiON!!! för race use only. Ser ut som det inte är nåt gummi på, gummi vill man ju inte ha på i onödan.
 
Last edited:

Migesson

Guest
Helt rätt ;) när det står for race only då e det fina saker. När får vi se bilder?
Jag ska montera det sista ikväll sen blir det bänkkörning i Feb :)
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Bilder :) köp ett framdrev utan den gummibusstnigen i mitten tar effekt. Blir bättre med vanligt drev rivigare starter och kostar bara 170kr med gummi kostar väl 350kr

Det där är ju bara spekulationer. Jag tvivlar på att de skulle vara nån skillnad på gummidrevet och det vanliga som används till crossar.
Så att den tar effekt finns de inget belägg för . Du får prova bänka med och utan , först då köper jag de argumentet ;)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Vad jag har kunnat läsa mig till så tar kammen kraft i botten till förmån för topp vilket inte tilltalar mig (hatar radfyror...). Jag får ju med kammen så jag kommer säkert testa att montera den nån gång framöver.

Powercommander & bänkning står redan på schemat :fyllisar


Helt rätt ;) när det står for race only då e det fina saker. När får vi se bilder?
Jag ska montera det sista ikväll sen blir det bänkkörning i Feb :)

Ska bli kul att se effekt & vrid kurvor före och efter från er! :tummenupp Om jag är med på noterna så har Migesson hela evo2 kitet medans Thompa har tänkt att skippa kamen?

Har själv beställt en SMC-R med Evo2 kit till säsongen :banana Lutar åt att installera hela kitet från mil 1 och se hur man trivs med kamen, verkar ju gå hemskt gött på högre varv! Frågan hur mycket botten man saknar..

När jag är ute på mina favoritvägar så tror jag att jag kommer gilla kamen! En sån här lätt och smidig hoj känns ju som man vill pressa rätt bra vilket resulterar i att man håller varvet uppe :) Kan tänka mig att vid rent busande i stan och bakhjulskörning så funkar nog original kamen bättre.

Här är en jämförelse mellan Evo1 och Evo2 jag hittade på Supermotojunkie mellan en 08 smc och en 09 enduro (654cc motorn)

"EVO-2 graph (in red) details:
Akrapovic exhaust (no DB insert)
full EVO-2 kit (cam, pod filter)
Vortex X-10 ECU ignition map 1 w/ EVO-2 fuel map


standard cam graph (in blue) details:
Akrapovic exhaust (no DB insert)
open style airbox
Vortex X-10 ECU ignition map 1 w/fuel map for open airbox
"


KTM690SMC_08EVO-2KitvsECU-PIPE.jpg
 
Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Är det där inte väldigt låga siffror? Jag hoppas på att årsm. 12:eek:rna+ kommer ligga på 65+ iaf :)
 

Snowman89

Guest
Är det där inte väldigt låga siffror? Jag hoppas på att årsm. 12:eek:rna+ kommer ligga på 65+ iaf :)
Siffrorna går inte att lita på mer än för att jämföra mellan de 2 hojarna.
Alla bänkar visar olika siffror och vissa är mer realistiska än andra.

Min förra hoj visade 46hk tror jag det var med helsystem, mappning och öppnad luftburk. Då skulle den ha haft 48hk original..
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Är det där inte väldigt låga siffror? Jag hoppas på att årsm. 12:eek:rna+ kommer ligga på 65+ iaf :)

Effekten som anges på kurvan är ju där evo1 moppen har sin topp effekt, evo2 fortsätter ju några hästar ytterligare. Sen kan det ju skilja en del från en dyno till en annan. Det som är intressant här är ju att båda är körda i samma bänk och har precis samma motor.
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Ska bli kul att se effekt & vrid kurvor före och efter från er! :tummenupp Om jag är med på noterna så har Migesson hela evo2 kitet medans Thompa har tänkt att skippa kamen?

Har själv beställt en SMC-R med Evo2 kit till säsongen :banana Lutar åt att installera hela kitet från mil 1 och se hur man trivs med kamen, verkar ju gå hemskt gött på högre varv! Frågan hur mycket botten man saknar..

När jag är ute på mina favoritvägar så tror jag att jag kommer gilla kamen! En sån här lätt och smidig hoj känns ju som man vill pressa rätt bra vilket resulterar i att man håller varvet uppe :) Kan tänka mig att vid rent busande i stan och bakhjulskörning så funkar nog original kamen bättre.

Här är en jämförelse mellan Evo1 och Evo2 jag hittade på Supermotojunkie mellan en 08 smc och en 09 enduro (654cc motorn)

"EVO-2 graph (in red) details:
Akrapovic exhaust (no DB insert)
full EVO-2 kit (cam, pod filter)
Vortex X-10 ECU ignition map 1 w/ EVO-2 fuel map


standard cam graph (in blue) details:
Akrapovic exhaust (no DB insert)
open style airbox
Vortex X-10 ECU ignition map 1 w/fuel map for open airbox
"


View attachment 376395

Hade varit kul om vi EVO2-are kunde träffas till våren & prova varandras maskiner så man bättre kan jämföra inverkan av kam & bänkning.
 

Snowman89

Guest
Vill minnas att jag sett en film där 2st KTM 690 Enduro -12or kör mot varandra. En helt original och en med akrapovic dämpare. Originalhojen kör först ifrån hojen med akra, sen byter de förare och då händer samma sak igen..

Så det hänger nog mer på att få "rätt" exemplar än att lägga massvis med pengar på att öka effekten.
 

Migesson

Guest
Då fick jag den sista biten så nu åkte bromsoket på med sintrade belägg :D Fan så mycket snyggare med mattsvarta ok samt swing.
Så nu väntar jag väldigt mycket till bänkkörningen i Feb :hihi Då kommer det film med siffror innan och efter :rofl Med EVO 2 med Akra helsystem :yoparty
Känns som man skulle gjort en projekttråd om min hoj men har ni inte i mot det postar jag lite saker här ;) :arsele :) :dummer

321008_10200302999680202_1772910586_n.jpg


555231_10200302998320168_1511145429_n.jpg


601323_10200303004320318_1816516991_n.jpg
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top