Ktm 690 smc-r

strulas

Medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
sjöbo
Hoj
690 smc-r 525 motard aprilia cbr 929
tjo jag har ett 44 taggars bakdrev om någon ska dreva ner sin 0704789755 mvh mattias
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Låter så jävla gott :smasha Har 15T cross drev fram det utan gummidämpning, kostar 170kr typ det med gummi 370kr ca :död

Sen org drev bak, jag är hel nöjd med det, blir ettrig och go :D
Var bänkar du ?

Finns bara Yamaha Center i Gbg att välja på så där får det bli.
Har samma drevning men skulle vilja öka ett par kugg bak oxå.
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Tänk på att dra en slang från vevhusburken under sidokåpan till under hojen. Annars stänker den ner dina kåpor med oljedamm :smasha jag vet.

Gäller detta för alla eller endast om man moddat med kam/helsystem/annat??

Hur ta bort lambda, vad får det för konsekvens? Vill ha en guide :banana
 

Migesson

Guest
Detta med vevhuset gäller bara när luftburken tas bort.
Sen med lamdan finns det att köpa på Ebay en plugg du skruvar i grenröret ist för lamdan. Sen finns det med en kontakt du sitter där lamdan ska sitta. I den sitter 2 motstånd som gör att lamdan alltid ligger rätt, tror boxen och tomgången blir bättre. Kostar ca 150kr :)
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Detta med vevhuset gäller bara när luftburken tas bort.
Sen med lamdan finns det att köpa på Ebay en plugg du skruvar i grenröret ist för lamdan. Sen finns det med en kontakt du sitter där lamdan ska sitta. I den sitter 2 motstånd som gör att lamdan alltid ligger rätt, tror boxen och tomgången blir bättre. Kostar ca 150kr :)

Har faktiskt en helt oanvänd O2 eliminator-kontakt till SMC/SMC R över eftersom det följde med en med PC5.
Säljes för en hundring med fri frakt inom Svedala.
Skicka PM vid intresse.

Plugg har jag ingen...
 

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Norrköping
Hoj
KTM Duke 690-13
Hej på er,
Ny på forumet. Har gått och blivit väldigt sugen på en motard, och då på en KTM 690R. Hade en Yamaha XT660x för ett par år sedan, men har nu varit utan hoj ett par år.

Gällande KTM, hur ser serviceplanen ut? Vilka intervall, vad som görs och priser?
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
första servicen fick jag på köpet 100 mil.
nu ska jag in på årsservicen för att få behålla
motorgarantin och den kostar 3000 cirka om dom
inte behöver ställa ventilerna, annars plus en tusing
sa dom.
1000mil är det service eller engång per år.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Måste bara skriva en liten uppdatering om nya hojen! Har hunnit med 17 mil och jag tycker den går bara bättre och bättre för var gång man kör den! Får ju hålla igen lite nu de första 100 milen med.. :)
Provade att köra utan db-killer i Akrat i början men S*TAN va de låter!! Haha!
Tycker de blev rätt lagom med db-killer i, insugsljudet tar över desto mer när man drar på lite.

Evo2 kamen är rätt tydlig, över 5k skjuter det på grymt bra! Tycker inte hojen för den delen är trött på lägre varv men effekt-kicken är tydlig, längtar redan till första bankörningen :) Har provat lite olika trottelmappningar och gillar "2an" bäst hittils då man är rätt van med att slira lite koppling i lägre fart och almänt känslig gasrespons från 990in. Hojen känns rätt högt växlad med, 15 drev på väg hem.

Fjädringen tycker jag känns rätt stötig på lite mindre vägar med sämre beläggning, har vridit compen på framgafflarna -5 klick till "komfort" men är fortfarande inte riktigt nöjd. Nästa steg blir att släppa igenom gafflarna några milimeter för att få lite mer vikt på framhjulet och göra den lite mer snabbstyrd samtidigt.

Imponerad över originaldäcken Conti Attack SM! Trots de kalla vägarna med både salt och grus på sina ställen så greppar de grymt bra! Verkar få upp värmen snabbt med.

Lutar åt en lite längre runda på Söndag om värmen kommer hit! Kanske får med mig en GoPro då.. :)

Kommer bilder när jag fått hem lite mer delar och lagt några timmar till i garaget :tummenupp
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Jag har kört sporthoj sen 18års åldern till jag för några år sen beslöt mig för att prova motard. Inget jag ångrar alls. Väntar nu på min 690 som jag får nästa fredag,dock en vanlig smc. Dom som säger att dom är för slöa vet bara inte hur dom ska köras man ger sig ju inte gärna ut på motorvägen utan trivs ju så klart bäst på kurviga vägar där den är oslagbar.

Ett långt påstående om något som är ganska självklart.. Men känner ändå att jag inte riktigt fattar vad du vill komma?
oavsett hur du kör din SMC så tror jag ändå den är lite slö... :krama
 

Snowman89

Guest
Skulle någon kunna mäta CC måtten uppe vid styrkronan mellan gaffelbenen?
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Får ju hålla igen lite nu de första 100 milen

Hur kör du in den? Handlaren sa bara "lite varierat" samt inte gå över typ 6k rpm?

Hojen känns rätt högt växlad med, 15 drev på väg hem.

För pigg :D?

Fjädringen tycker jag känns rätt stötig på lite mindre vägar med sämre beläggning, har vridit compen på framgafflarna -5 klick till "komfort" men är fortfarande inte riktigt nöjd.

Finns det nån inställningsguide beroende på kroppsvikt? Väger inte mer än 65 jag och vill ha mjukare då.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Hur kör du in den? Handlaren sa bara "lite varierat" samt inte gå över typ 6k rpm?


För pigg :D?



Finns det nån inställningsguide beroende på kroppsvikt? Väger inte mer än 65 jag och vill ha mjukare då.

Jo men det är rätt varierat.. :rolleyes: Aktivt helt enkelt, försöker växla igenom lådan.

Vill prova med 15 drev iaf, rätt skönt samtidigt att få ner varvet lite när man "tourar" på lite större vägar.

Finns ju andra fjädrar till både framgaffel och bakdämpare, polaren satte dit ett par för högre vikt då han väger lite över 100kg. _Tror_ att original är fjädrarna för 75-85kg förarvikt, själv ligger jag på kring 80kg.
Vet inte hur det är med fjädrar för flugvikt ;) Tror inte du behöver oroa dig, säkert bara jag som är kräsen och stel i de kalla vädret vi haft.. :) Är hojen på väg hem eller har du den hemma och har provkört?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Garantin gäller trots evo 2 ?

Tydligen hade Jonte engdahls sagt att den gäller fortfarande till Migesson, Jag har fått info om att motorgarantin inte längre gäller när man byter till evo2 kamen (även om aukt. verkstad gör jobbet) Bad Björn på Mc-kompaniet kolla upp en gång till efter jag hörde Migessons historia och han står fast vid att den inte gäller enligt det han har fått reda på via KTM Österrike.


Är det värt att förlora garantin för evo2? Har beslutsångest! :yoparty

Eftersom du heter Stuntman och ska köpa en "sectret stunt edition" så säger jag nej :) Ingen fördel med Evo2 kamen när man ska mest busa omkring och wheela hojen. Bättre att ha vridet i början av registret och en jämnare effektkurva som inte sticker iväg.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top