Ktm 690 smc-r

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Flög över 500 mil igår på kvällsturen.

Är det något man BÖR göra för egen skull även om nästa service är 1000 mil?

Motorolja, oljefilter? Eller något annat, vad har ni gjort?

Det är service en gång / år eller om man kommer upp till 1000 mil. Kolla i manualen där ser du vad du behöver göra.
Tänk på att om garantin skall gälla så skall en firma göra det, annars är det ju aldrig fel med ett olje å filterbyte kostar ju inte så mycket:tummenupp
 
Last edited:

Mr Larsson

Va vore livet utan hojåka
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag har bytat upp mig till en 2013 smc-r innan hade jag en 2009.
Jag började med att se över fjädringsinställningarna å tur va väl det för den var justerad åt skogen:va Så jag justerade den till standard inställningen för det hade jag på 2009an å det tyckte ja funkade bra.
Problemet är att satan va mjuk den nya hojen känns mot den gammal i samma inställning:confused:
Så jag börja luska lite i detta och märker att fjädringsinställningarna skiljer sig i manualerna för 2009 och 2013,att få dom olika inställningarna är det olika antal "klick" på 2013 å 2009?

Är det någon som vet om fjädringen är den samma på dom olika årsmodellerna:confused:
Eller skall man bara justera efter 2009ans inställningar för att få den inställningen ja gillade.

Vad kör ni på för inställning på era hojar?
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Inga fler med modifierade eller borttagna luftburkar, annan kam, filtet för vevhusventilationen?

Jag kör med evo2 och har bara pluggat den ena anslutningen på toppen, i övrigt sitter original vevhus burk kvar finner ingen anledning till att ta bort den heller?
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Jag har bytat upp mig till en 2013 smc-r innan hade jag en 2009.
Jag började med att se över fjädringsinställningarna å tur va väl det för den var justerad åt skogen:va Så jag justerade den till standard inställningen för det hade jag på 2009an å det tyckte ja funkade bra.
Problemet är att satan va mjuk den nya hojen känns mot den gammal i samma inställning:confused:
Så jag börja luska lite i detta och märker att fjädringsinställningarna skiljer sig i manualerna för 2009 och 2013,att få dom olika inställningarna är det olika antal "klick" på 2013 å 2009?

Är det någon som vet om fjädringen är den samma på dom olika årsmodellerna:confused:
Eller skall man bara justera efter 2009ans inställningar för att få den inställningen ja gillade.

Vad kör ni på för inställning på era hojar?

Det är ju 4 års skillnad, se det som en ny hoj och ställ in den som man brukar med häng osv.
Utgå sedan från den punkten och ställ in det mer om du vill sedan.
Vet att fjädrarna är ganska mjuka original så tillhör man det tyngre segmentet eller kanske bara runt 80+ kan det vara läge att skaffa en styvare fjäder i stöten.
Jag styvar till dämpningen ganska rejält på bana men gata är det lite mer åt herrgårdsvagns hållet :)

// Danne
 
Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Det jag tänkte på vad gäller oljebyte redan vid 500 mil är att när jag slangar och varvar ur en växel, sedan bromsar hårt för att vända/göra nytt försök på wheelie så börjar röda (olje?)-lampan lysa på displayen.

Sen efter 1 sek slocknar den igen. Kanske är för att all olja trycks ut i systemet och sedan när man bromsar hårt så flyttas den vidare = sjunker ej tillbaka.

Vad tror ni?
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Det jag tänkte på vad gäller oljebyte redan vid 500 mil är att när jag slangar och varvar ur en växel, sedan bromsar hårt för att vända/göra nytt försök på wheelie så börjar röda (olje?)-lampan lysa på displayen.

Sen efter 1 sek slocknar den igen. Kanske är för att all olja trycks ut i systemet och sedan när man bromsar hårt så flyttas den vidare = sjunker ej tillbaka.

Vad tror ni?

Om jag åker ut på en wheelie-runda (alla rundor) med fullt av olja i motorn, alltså på översta strecket trycker motorn ut detta för att när jag kommer hem ha knappt under hälften kvar och kletig sidokåpa :)
Jag ser till att det alltid finns upp till mitten i allafall innan jag ger mig ut på en tur.
Lampan har aldrig lyst när jag varit ute.
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Om jag åker ut på en wheelie-runda (alla rundor) med fullt av olja i motorn, alltså på översta strecket trycker motorn ut detta för att när jag kommer hem ha knappt under hälften kvar och kletig sidokåpa :)
Jag ser till att det alltid finns upp till mitten i allafall innan jag ger mig ut på en tur.
Lampan har aldrig lyst när jag varit ute.


Vah!? de låter ju helt sjukt...
jag åker också bara wheelie rundor men jag fyller aldrig på olja och aldrig sett min oljelampa blinka en enda gång.. kanske kolla upp de där ? :7peta
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Vah!? de låter ju helt sjukt...
jag åker också bara wheelie rundor men jag fyller aldrig på olja och aldrig sett min oljelampa blinka en enda gång.. kanske kolla upp de där ? :7peta

Möjligen skall jag kolla upp det men någon lampa blinkar aldrig för mig i allafall.
 

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Hej
Ska byta min ninja mot en smcr på måndag.
Står säkert i tråden om man letar sig fram men har inte riktigt tid med det. Tänkte höra med er andra som har koll.
Hur mycket får du ändra på hojen för att garantin inte ska upphöra?
Vilket kitt har strulat minst, evo 1 eller evo2?
Eller någon annan som har tips på annan bra fungerande modd?:)
 

Migesson

Guest
Både EVO1 samt EVO2 gäller garantin på om återförsäljaren satt på det. Jag har ett mail från min säljare att garantin gäller ;) EVO 1 är billigare och ger dig en bra start men EVO 2 tycker jag är det bästa med akra helsystem men klart det kostar mer. Sen fick jag problem med min tomgång med EVO 2. Satte i lamda eliminator blev det bättre. Sedan har jag mappat den och har PC5 i min så den funkar perfekt och går så in i helvete. Men allt handlar om pengar och hur mycket du vill ha. :) har kört med alla steg av trim på just denna hojen så jag vet hur alla funkar :smasha gillar du denna typen av hoj finns det ingen bättre och pålitligare hoj.

Då hör av dig om det är mer du undrar över har gjort så mycket med min hoj så kan säkert svara på det mesta lycka till :tummenupp

EVO 1 = akra slipon, öppen luftfilterburk, ny mapp från KTM samt ev kugga ner en kugg fram typ 7000-7500kr

EVO 2= akra helsystem, trimkam, K&N öppet luftfilter, ev en kugg mindre fram. Sedan tar man bort luftburken samt flyttar batteriet fram vid tändningslåset = 21 000- 22 000kr

Mappning plus PC5= ca 7000kr

Hoppas detta hjälper dig att välja? För org suger den att köra med ;)
 
Last edited:

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Tack för svaren. Blir nog evo 2 utan akra kröken alt evo 1. Annars lär det bli skilsmässa hemma, har ju fullkittat ninjan med helsystem akra mm senaste året;)
Men då bör man göra det direkt och inte vänta tills 100 mila servicen?
Vad för antal kugg rekomenderas ni som har prövat er fram?
Åka bakhjul och bana som gäller.
 

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Tack för svaren. Blir nog evo 2 utan akra kröken alt evo 1. Annars lär det bli skilsmässa hemma, har ju fullkittat ninjan med helsystem akra mm senaste året;)
Men då bör man göra det direkt och inte vänta tills 100 mila servicen?
Vad för antal kugg rekomenderas ni som har prövat er fram?
Åka bakhjul och bana som gäller.

Jag har kört org drevning hela tiden och anser inte det finns behov att dreva ner.
Kör du lite gata med andra sporthojar kan det vara gött att den knatar på till strax över 180.
Wheela kan du göra på de flesta växlarna, lämpligast på 3an för att sedan växla till 4 och 5an.
4an går bra att rycka upp den på med.
Visst att det kan finnas anledning till en kugg ner på bana ibland men inget jag saknade på Gelleråsen eller sviestad i allafall.
Glöm inte öka bränslemängden i Evo2 mappen på de lägre varvtalen för att tomgång och krypkörning skall bli bra.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Enligt vissa så gör inte helsystemet så värst mycket på KTM 690 smc-r, men det är inte mina ord så jag vet inte med 100 % säkerhet.
Sen upplever jag att med EVO 2 blir den något starkare på topp, vännens 690 smc-r tycks ha något starkare vrid från botten.
Då har han något öppnad luftburk,slipon,mappad för det och en kugg mindre fram.
Sen testa vi hojarna mot varandra, då drog hans bättre i början medan min kom fatt och drog om mot slutet. Vi körde mot varandra i redan rullande hastighet.

Hur upplever du det Migesson och andra med Era hojar och modifikationer?
 

Migesson

Guest
Kröken kosta mig 7200kr ;) vadå det blir skillsmässa ? då har du fel kvinna om hon inte uppskattar din hobby :tummenupp Om hon säger hojen eller mig då säger du dörren är där :glömdet
Jag tycker man ska kugga ner den en kugg fram så mycket bättre.

Klart EVO 2 kommer effekten lite senare i registret men vem fan ligger med en stånka på typ 2500-3500 varv och glider. Tror alla som kört med EVO 2 tror inte en enda hade viljat gå ner till EVO 1 igen :hihi :3freak
Klart jag är nöjd med min älskar trycket i min, var ute igår med min och körde i ca 140km/h och drog upp den i 6:an :smasha
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top