Ktm 690 smc-r

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
1: Jag har min på ettan= soft. körde på två först men den blir så hetsig (värre än 660) att missar man att slira på kopplingen vid rondellkörning eller annat dåligt underlag så släppte det lite väl lätt. KÄNNS mer skonsamt för växellåda och drivpaket med.
2: Kan rekommendera LeoVince/fmf om du vill låta högst. 95dB vid 3500varv. Låter väldigt snärtigt. Akra e behagligare och har mera dovt ljud.
kör själv LeoVince med evo1 locket på luftburken och akramapp. funkar superbra=)

behåller man killern i är ljudet inte värst snärtigt i leovinceburken , har rallyraidfiltret som ersätter luftburklocket på och insugsljudet då är mycket värre än avgasljudet :D

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
1: Jag har min på ettan= soft. körde på två först men den blir så hetsig (värre än 660) att missar man att slira på kopplingen vid rondellkörning eller annat dåligt underlag så släppte det lite väl lätt. KÄNNS mer skonsamt för växellåda och drivpaket med.

Innebär inte läge 1 mindre effekt? Det vill man ju inte ha :p Om jag nu inte förstått helt fel så är det full effekt på läge 2 och 3 men de är olika vad gäller gasrespons.

Jag kör på läge 3 och tycker det är kanon! Bra balans mellan respons och körbarhet. Inga problem att köra lugnt till skillnad från läge 2 som är väldigt direkt och ryckigt vilket för mig även innebär att det kan bli väldigt spännande på bakhjulet ibland.

Edit: Såhär står det om de olika lägena i owners manual:

1: Soft - reduced homologated peak performance for better driveability.
2: Advanced - homologated performance with extremely direct responsiveness.
3 (samma som 4, 5, 6, 7, 8, 9): Standard - homologated performance with balanced responsiveness.
0: Poor fuel quality - homologated performance is reduced in accordance with the fuel quality, use for no more than 1 tank of fuel.

Last edited:

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Jag kör också vredet på 3an "Standard". Kan tillägga att jag modifierat min Evo2 mappning med mycket stor framgång, lagt på rätt mkt bränsle på hela registret och det är som en helt ny hoj att köra nu! Jättemjuk och fin även på lägre varv och har inte lyckats få ett enda tjuvstopp på motorn även när db-killern är ur. Det var ju ett störande moment innan när man körde Evo2-kam.

750 mil+ nu och kan säga att jag är så jävla nöjd med hojen! :tummenupp

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Hoj
KTM 690SMC R
Jag kör också vredet på 3an "Standard". Kan tillägga att jag modifierat min Evo2 mappning med mycket stor framgång, lagt på rätt mkt bränsle på hela registret och det är som en helt ny hoj att köra nu! Jättemjuk och fin även på lägre varv och har inte lyckats få ett enda tjuvstopp på motorn även när db-killern är ur. Det var ju ett störande moment innan när man körde Evo2-kam.

750 mil+ nu och kan säga att jag är så jävla nöjd med hojen! :tummenupp

Kör du med PC5 ?

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Okej, vart kan jag lösa om TuneECU? Lät ju riktigt intressant. Det är en programvara man kör via sin laptop ihopkopplad med ECUn i hojen då?
Tack!

Gratis program du kan läsa om och ladda ner på http://www.tuneecu.com

Sen får man antingen löda ihop en egen kabel / köpa en färdiglödd för några hundra kronor mer (brukar finnas på eBay) Denna t.e.x http://www.ebay.co.uk/itm/KTM-Tune-...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item232e5a9e35

Kan ju tillägga att det inte är något man ska experimentera allt för mycket med utan att veta vad man gör, kan ju leda till att man sabbar ECU'n eller med helt fel värden inmatat sabbar motorn.

Det jag har modifierat är endast extra bränsle efter rekommendationer från en Norrman som körde exakt samma Evo2-setup som mig själv men hade bredbans-lamda monterad i kröken. Går ju ställa tändning och mycket annat med TuneECU dessutom.

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
Husaberg FS570, 10
Har en liten annan fundering också. Hur körde ni in era hojar? Alltså efter boken eller körde ni på bara?

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Har en liten annan fundering också. Hur körde ni in era hojar? Alltså efter boken eller körde ni på bara?

Du ska inte bara rulla runt utan att belasta motorn i100 mil.
Första 2-5 milen är viktigast, du vill att ringarna ska sätta sig.
Belasta motorn inte segdra.
Kör igenom växlarna och motorbromsa när du växlar ner.
Efter några mil kan du köra efter bok om du vill.

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
http://www.mcweb.se/trimkit-evo-ii-p-11518-c-1966.aspx
Evo II (Exkl acrapovic helsystem)

http://www.mcweb.se/ktm/690-smc-11/effekt-c-1966-1.aspx
Evo II ( Ink acrapovic helystem)

Du behöver den första (utan helsystemet), men se till att iaf byt till en öppnare ljuddämpare. Annars är Evo II kammen det absolut bästa jag satt på en ktm någonsin, rekommenderas!

Någon som har tips på webb- butik där man kan beställa evo alt evo 2 kitten till ett rimligt pris?:)
Kör just in min nya leksak och har snart förhoppningsvis passerat dessa tråkiga 100 milen.

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
http://www.mcweb.se/trimkit-evo-ii-p-11518-c-1966.aspx
Evo II (Exkl acrapovic helsystem)

http://www.mcweb.se/ktm/690-smc-11/effekt-c-1966-1.aspx
Evo II ( Ink acrapovic helystem)

Du behöver den första (utan helsystemet), men se till att iaf byt till en öppnare ljuddämpare. Annars är Evo II kammen det absolut bästa jag satt på en ktm någonsin, rekommenderas!

Köpt Wings dämpare, ska ju vara lik akran så den bör väl funka med evo kittet...?
Sugen på kammen, tror jag ångrar mig om jag inte köper den. Men är det verkligen en sån skillnad?

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Trust me, det gör absolut mest för pengarna. Byt till helsystem, öppen luftburk, mappa bäst du vill, de blir ändå inte i närheten av vad kammen gör. Så "budget" trim med mest hk för kronan är, evo II kammen, mappning, slipon och ett något öppnare filter. Köp EVO II kitet utan avgasröret och kör med din wings - det är samma map som acran och har du riktigt bra trim till din 690 :)
Ps, du kan tacka oss alla för råden när du provkört efter trimmet :tummenupp ds

Köpt Wings dämpare, ska ju vara lik akran så den bör väl funka med evo kittet...?
Sugen på kammen, tror jag ångrar mig om jag inte köper den. Men är det verkligen en sån skillnad?

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Trust me, det gör absolut mest för pengarna. Byt till helsystem, öppen luftburk, mappa bäst du vill, de blir ändå inte i närheten av vad kammen gör. Så "budget" trim med mest hk för kronan är, evo II kammen, mappning, slipon och ett något öppnare filter. Köp EVO II kitet utan avgasröret och kör med din wings - det är samma map som acran och har du riktigt bra trim till din 690 :)
Ps, du kan tacka oss alla för råden när du provkört efter trimmet :tummenupp ds

då testar jag och köper kittet med kammen. =)

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
KTM 790 Duke -19
Tjenare, någon som hört nåt om 2014 års model? Byter dom inte design t.ex efter 2 år med samma?

Om de följer mönstret från tidigare så är det ny design 2014.
Jag har försökt googla efter 2014 års modell lite då och då men det har inte gett några vettiga träffar direkt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept