Ktm 690 smc-r

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Tjenare, någon som hört nåt om 2014 års model? Byter dom inte design t.ex efter 2 år med samma?

Om de följer mönstret från tidigare så är det ny design 2014.
Jag har försökt googla efter 2014 års modell lite då och då men det har inte gett några vettiga träffar direkt.

Tydligen så kommer all info på Milano(?) mässan eller nåt liknade som är i slutet av oktober/början på november eller hur det var. Jag frågade om färgerna på 1190:in och när den mässan är så kommer all info tydligen.

Det är ju högst troligt att det är ny färg iom dom byt efter 2 år under en 6 års period.

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Någon som själv har bytt till Evo2 kammen? Något man bör tänka på eller behövs specialverktyg?

Migesson

Guest
Ktm verkstad satte i min. Men du måste ha en lång stav som låser veven i rätt läge samt ett verktyg som du nollar kedjesträckaren till kamkedjan. Utan dessa tror jag ej du klarar det. :tungan

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Kört sista turen för i år då antar jag. Suck...

http://youtu.be/LyEXOx7KahA

Gick bra med mig i alla fall. Varit och röngat, inget trasigt. Ont i vänster handled, huvudet och höger övrearm.

Repor på tank och kåpor. Ett handskydd och ett gaffelskydd knäckt. Ev. är ramen kass då ett styrstopp gick av. Kommer inte ihåg mer hur den ser ut men gaffeln fick ju ta en smäll med.

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Hoj
KTM 690SMC R
Vilket stolpskott... Varken backspegel eller förmåga att vrida på skallen. Och placeringen.... Suck dessa idioter finns verkligen överallt.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011

Gick bra med mig i alla fall. Varit och röngat, inget trasigt. Ont i vänster handled, huvudet och höger övrearm.

Repor på tank och kåpor. Ett handskydd och ett gaffelskydd knäckt. Ev. är ramen kass då ett styrstopp gick av. Kommer inte ihåg mer hur den ser ut men gaffeln fick ju ta en smäll med.

Nej vad tråkigt!!!
Tur du är ok iaf!
Tror inte du behöver oroa dig för ramen , om du menar styrstoppet som sitter på kronan så är de vanligt att dom går av på ktm , dom pallar inte så mkt direkt.
Men de blir väl hans försäkringsbolag som får ta ersättningen för hojen antar jag eftersom de solklart måste vara hans fel.

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Vilket stolpskott... Varken backspegel eller förmåga att vrida på skallen. Och placeringen.... Suck dessa idioter finns verkligen överallt.

Ja... Inte heller någon blinkers använde hon. Jag trodde att hon skulle parkera i fickan där till höger vilket folk brukar göra, så jag tänkte bara glida förbi. Hade hon istället saktat ner/stannat som man brukar göra om man ska svänga vänster så hade jag ju bara saktat ner bakom och undrat vad hon håller på med.

Riktigt skönt att man hade GoPro-kameran med sig och påslagen! Lär inte köra en meter utan den i fortsättningen. Det går snabbt fel fast man kör lagligt.

Nej vad tråkigt!!!
Tur du är ok iaf!
Tror inte du behöver oroa dig för ramen , om du menar styrstoppet som sitter på kronan så är de vanligt att dom går av på ktm , dom pallar inte så mkt direkt.
Men de blir väl hans försäkringsbolag som får ta ersättningen för hojen antar jag eftersom de solklart måste vara hans fel.

Riktigt trist men samtidigt som du säger skönt att det gick så bra som det gick.

Aha okej, jag tänkte fel. Fick för mig att de sitter på hojen/ramen och inte på gaffeln/kronan. Insåg inte detta tidigare utan hittade delen på marken när jag körde förbi senare. Såhär ser den ut:
IMG_20130922_175952.jpg

Japp, borde ju klart bli den andres försäkringsbolag som täcker skadorna på min eftersom det inte kan vara några problem att reda ut vems fel det var. Får kontakta mitt försäkringsbolag imorgon och fråga hur det går till.

Last edited:

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!

Skönt att höra att du blev så pass oskadd trots trist olycka och avslut på säsongen.
Perfekt att ha det filmat också om några oklarheter skulle uppstå med F-bolagen och vem som är skyldig.

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013

Skönt att det gick så bra som det gick!

Var med om liknande händelse i fredags. Drog en bakhjulsrepa på en 70-landsväg. Ser långt fram en bil med släp som står och ska svänga ut på vägen. Kärringen ser mig inte och svänger ut på vägen så jag avbryter bakhjulsåkningen och bromsar kraftigt.

Kärringen vinkar ursäktande medan jag ger henne onda ögat (genom mitt svarta visir, doh!)

Bilister ser oss inte, så enkelt är det.

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Skönt att du klarade dig utan skador! dock verkar människan gjort det där innan då framskärmen redan var bucklig...

Last edited:

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Har skickat in skadeanmälan till försäkringsbolaget och ska ringa dem imorgon för att komplettera ang. skydd m.m.

Har även tittat närmare på hojen och där är en bula i ramen. Verkar vara gaffelbenet som slått i efter att styrstoppet gick av. Ett märke i motsvarande stopp i ramen med efter styrstoppet. Där är även ett märke i gaffelbenet. På bilden jag tog ser gaffelbenet dessutom snett ut men det kan vara bilden med.

I övrigt vad jag såg: Repor/märken i tanken, fram- och bakfälg, bromsskiva bak, båda handskydden, höger styrände, höger kylarvinge, tutan (sitter snett i alla fall), bakplasten, vänster fotpinne och fästet som fotpinnen sitter på, växelpinnen, stödet och muttern på framaxeln.

Är ändå en del som är kass/numera har en repa som inte var där tidigare (inte varit emot med hojen alls tidigare). Undrar vad summan landar på för att laga den/om det blir inlösen. Hoppas att man snabbt blir kontaktad av den andres försäkringsbolag ang. hojen så att man får igång den processen så snabbt som möjligt i alla fall.

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Hoj
KTM 690SMC R
Har skickat in skadeanmälan till försäkringsbolaget och ska ringa dem imorgon för att komplettera ang. skydd m.m.

Har även tittat närmare på hojen och där är en bula i ramen. Verkar vara gaffelbenet som slått i efter att styrstoppet gick av. Ett märke i motsvarande stopp i ramen med efter styrstoppet. Där är även ett märke i gaffelbenet. På bilden jag tog ser gaffelbenet dessutom snett ut men det kan vara bilden med.

I övrigt vad jag såg: Repor/märken i tanken, fram- och bakfälg, bromsskiva bak, båda handskydden, höger styrände, höger kylarvinge, tutan (sitter snett i alla fall), bakplasten, vänster fotpinne och fästet som fotpinnen sitter på, växelpinnen, stödet och muttern på framaxeln.

Är ändå en del som är kass/numera har en repa som inte var där tidigare (inte varit emot med hojen alls tidigare). Undrar vad summan landar på för att laga den/om det blir inlösen. Hoppas att man snabbt blir kontaktad av den andres försäkringsbolag ang. hojen så att man får igång den processen så snabbt som möjligt i alla fall.

Det tickar på fort när delar ska bytas. Min polare körde av för två helger sedan, inge hög hastighet, men det som syntes var framskärm och framlampa. Samt styrstoppet... efter ett par dagar på BIKE gbg så vart dom uppe i ca 50.000kr. Framgaffeln var skev, styrkronan m.m. Ramen verkade dock ha klarat sig för honom.

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
Ktm verkstad satte i min. Men du måste ha en lång stav som låser veven i rätt läge samt ett verktyg som du nollar kedjesträckaren till kamkedjan. Utan dessa tror jag ej du klarar det. :tungan

Gjort det nu och det behövs inga specialverktyg, tog ca1,5tim

Bosse!

Medlem
Gick med
4 Jun 2011
Hoj
Yamaha FZ1-N -08
Det tickar på fort när delar ska bytas. Min polare körde av för två helger sedan, inge hög hastighet, men det som syntes var framskärm och framlampa. Samt styrstoppet... efter ett par dagar på BIKE gbg så vart dom uppe i ca 50.000kr. Framgaffeln var skev, styrkronan m.m. Ramen verkade dock ha klarat sig för honom.

Det blir inlösen. Bulig ram gaffelkronor och lite smått kostar som cykeln.

Japp, verkar onekligen som det. Räknade själv lite snabbt med priserna på de stora och dyra delarna från ktmshop.se (även om försäkringsbolaget säkert får ner priset lite med moms osv) men det blev snabbt över 50 000, och då var det inte allt smått + arbetet att faktiskt göra det.

Läste i villkoren på min försäkring att nyvärdesersättning utbetalas/mc ersätts med ny mc av samma modell om ett par villkor uppfylls, varav ett att reparationskostnaden beräknas överstiga 50% av inköpspriset, och det gör den ju säkert då.

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013

Välkommen i klubben: 2013-07-02 15.02.19.jpg2013-07-02 15.03.15.jpg2013-09-25 00.34.14.jpg

Styrstoppen har tydligen gått av redan vid leverans enligt ÅF så dem e klena, ja fick en dent i gaffelbenet och lite smårepor i plasten. 8st crashpuckar och dem "aero" vid ramen skyddar ram och motor bra kan jag tyvärr erfara.
Skönt att de e väl med dig i alla fall!

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Dom där stoppen går ju ipricip av bara du tappar hojen stillastående.
Mitt stopp på högersidan har också gått av.
Har kört utan nu men frågan är ju hur mkt skada de kan göra om man skulle lägga den utan stoppet där.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept