KTM 690 Supermono cup 2009

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Du har helt rätt ! Det ÄR en billig och rolig cup och jag hoppas verkligen att det blir samma upplägg nästa år. Jag siktar på full säsong nästa år också :tummenupp

Jag provade lite Endurance på en cbr 600 rr för några veckor sedan men jag kom fram till att jag trivs bättre med brett styre och bottendrag :)


Ok. Det låter bra det. Det blir väl till att sälja Super Duken då kanske. Jag såg i tråden hur låga kostnaderna var. Såg ut som man kunde få det att passa in i ekonomin utan större problem. Det tåls att fundera på. Man saknar inte effekt i 690 när man kör bana?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Ok. Det låter bra det. Det blir väl till att sälja Super Duken då kanske. Jag såg i tråden hur låga kostnaderna var. Såg ut som man kunde få det att passa in i ekonomin utan större problem. Det tåls att fundera på. Man saknar inte effekt i 690 när man kör bana?

Beror ju på vem du kör med/mot. Andra 690or blir det svårt att sakna effekt mot men när Clementz eller nån annan snabb racer kommer är det bäst du har näsdukar med dig...
Lite samma symptom blir det faktiskt som när man kör mot 600/1000, de blåser förbi på rakan men vi kan bromsa sent. Skillnaden är betydligt mindre men liknande.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Preliminär kalender 2010 :tummenupp

1- 2 maj, Ring Knutstorp, Danmark
11 – 13 juni (prel), Våler, Norge
9 – 11 juli (prel), Mo i Rana, Norge
6 – 8 augusti, Linkoping, Sverige
27 – 29 augusti, Gelleråsen, Sverige
18 – 19 sept, Ring Djursland, Danmark
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Preliminär kalender 2010 :tummenupp

1- 2 maj, Ring Knutstorp, Danmark
11 – 13 juni (prel), Våler, Norge
9 – 11 juli (prel), Mo i Rana, Norge
6 – 8 augusti, Linkoping, Sverige
27 – 29 augusti, Gelleråsen, Sverige
18 – 19 sept, Ring Djursland, Danmark

Bumpar den här lite...
svårt att hitta info om hur cupen går 2010 (eller så är jag kass på att söka)

hur många kör i år, vem leder serien, vem har druckit flest 3.5or i depån?

Lite raceskvaller tack!

/P
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Önskar också lite liv i tråden. Är seriöst väldigt sugen på att byta bort SuperDuken och köra lite race nästa säsong.

Lever klassen?
Vad kostar det jämte t.ex Rookie 600?
Vem kan lära mig meka så man håller liv i LC4an?
Vad är det för kvaltider på Sviestad / Gelleråsen? (Hinner jag med)

Funderar på att åka ner till LMS imorrn och snoka lite i depån, och sen provköra en 690 på KTM-dagen om de står för sånt i år också.

Nån får gärna komma med nån form av säsongsbudget som är hyfsat realistisk. Jag är seniorstudent nu så pengahögen är lite begränsad (om än bättre än för en "vanlig" student kanske).
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Klassen lever, en hel säsong med massor av träningar och alla tävlingar BETYDLIGT mindre än en Rookie600 säsong :)

4:a uppsättningar slicks, 1 uppsättning regndäck
Jag vurpade min hoj 5 gånger, dyraste som gick sönder var en framfälg, bortsett från den kostade vurporna hela 150kr till en ny fotpinne... som egentligen inte behövdes för det gick att böja tillbaka med ett däckjärn.

så... om man säger såhär, 690 är som en cross, byggd för att vurpa med :)
Meka? ja du, byta olja, oljefilter och tanka, kan du det så räcker det för många säsonger med en ktm 690 :)


Det finns/fanns en hemsida för ktm 690 cup http://readytorace.se/ men KTM själva ville hålla i informationen, sen dog det med uppdateringar och information om/inför/efter tävlingarna.

så... ktm 690 cup är gissningsvis den ABSOLUT billigaste klassen man kan tävla med.
Sliter inte nämnvärt med däck, BILLIGA reservdelar osv (1500kr för ALL plast tex, som inte går sönder när man vurpar, men kan få visst slitage från gruset i avåkningszonerna)

//håkan


Önskar också lite liv i tråden. Är seriöst
väldigt sugen på att byta bort SuperDuken och köra lite race nästa säsong.

Lever klassen?
Vad kostar det jämte t.ex Rookie 600?
Vem kan lära mig meka så man håller liv i LC4an?
Vad är det för kvaltider på Sviestad / Gelleråsen? (Hinner jag med)

Funderar på att åka ner till LMS imorrn och snoka lite i depån, och sen provköra en 690 på KTM-dagen om de står för sånt i år också.

Nån får gärna komma med nån form av säsongsbudget som är hyfsat realistisk. Jag är seniorstudent nu så pengahögen är lite begränsad (om än bättre än för en "vanlig" student kanske).
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klassen lever, en hel säsong med massor av träningar och alla tävlingar BETYDLIGT mindre än en Rookie600 säsong :)

4:a uppsättningar slicks, 1 uppsättning regndäck
Jag vurpade min hoj 5 gånger, dyraste som gick sönder var en framfälg, bortsett från den kostade vurporna hela 150kr till en ny fotpinne... som egentligen inte behövdes för det gick att böja tillbaka med ett däckjärn.

så... om man säger såhär, 690 är som en cross, byggd för att vurpa med :)
Meka? ja du, byta olja, oljefilter och tanka, kan du det så räcker det för många säsonger med en ktm 690 :)


Det finns/fanns en hemsida för ktm 690 cup http://readytorace.se/ men KTM själva ville hålla i informationen, sen dog det med uppdateringar och information om/inför/efter tävlingarna.

så... ktm 690 cup är gissningsvis den ABSOLUT billigaste klassen man kan tävla med.
Sliter inte nämnvärt med däck, BILLIGA reservdelar osv (1500kr för ALL plast tex, som inte går sönder när man vurpar, men kan få visst slitage från gruset i avåkningszonerna)

//håkan


Tack för bra svar.

Vilken av dem vill man ha då? SuperMoto, SMC, SMR, 690 Duke (inte så sannolikt)... ? Finns ju en del att välja på. Är det dött lopp, är nån överlägsen, är det lika men nån mkt billigare att köpa/krascha?


Hmm.. Åker till Sviestad idag och försöker fråga ut nån.. Hoppas jag hinner inna allt är över bara!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tack för bra svar.

Vilken av dem vill man ha då? SuperMoto, SMC, SMR, 690 Duke (inte så sannolikt)... ? Finns ju en del att välja på. Är det dött lopp, är nån överlägsen, är det lika men nån mkt billigare att köpa/krascha?


Hmm.. Åker till Sviestad idag och försöker fråga ut nån.. Hoppas jag hinner inna allt är över bara!

fick man välja så skulle jag ta en SMR med Duke motorn :) men det sägs att det är hugget som stucket, eftersom nya Duken har 690cc istället 654cc(?) som gamla har så har den lite fördel i effekt, det lär ju märkas på banan :yoparty
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Vad kör ni för tider på Gotland ring? Ska dit och köra nu till helgen och det hade varit skoj att veta vad som är en ok tid :)
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Googlade lite idag och hittade lite info om ett team som kör TNT cup nere i Europa.
Om jag fattat det hela rätt så använder dom en vanlig sm/duke ram och RC8:ans kåpor, gaffel och frambroms. Och en speziale tank under dummytanken.
Mer info: http://www.facebook.com/pages/Matti...tria/HKR-RACING/335293039530?__a=6&ajaxpipe=1

Någon som vet något mer ?

Blir lite sugen på att bygga en liknande maskin själv.....

(är TNT cup motsvarande supermono cup i sverige fast bara för ktm ?)
 

Bifogat

  • 29117_392440954530_335293039530_4136123_3343386_n.jpg
    29117_392440954530_335293039530_4136123_3343386_n.jpg
    75.6 KB · Visningar: 1,053

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vem var det som guidade mig till insikt på KTM-dagen när jag provkörde 690n?

Jag har teflonminne när det gäller namn, men skulle va kul att veta vem jag lekte med (eller som lekte med mig kanske) halva dan!

Det var inte Stefan (nån av dem), och han körde cupen i fjol och planerade comeback!?

Whom could it be...?
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Vem var det som guidade mig till insikt på KTM-dagen när jag provkörde 690n?

Jag har teflonminne när det gäller namn, men skulle va kul att veta vem jag lekte med (eller som lekte med mig kanske) halva dan!

Det var inte Stefan (nån av dem), och han körde cupen i fjol och planerade comeback!?

Whom could it be...?

Det var väl farbror Joakim (Supermoto) som körde i mellangruppen!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Klassen lever, en hel säsong med massor av träningar och alla tävlingar BETYDLIGT mindre än en Rookie600 säsong :)

//håkan


Hör du...

Ska du ta och göra comeback till 2011 nu då? Nu är vi en hel hög rookiesar på väg in, så vi måste ju få några fler där upp att jaga utöver Stefan(arna), Joachim och om det nu finns nån mer som är schnabb. ;)

Dessutom hoppas jag på dig så att jag får nån nästgårds som kan lära mig hur man skruvar 4t. Jag har inte meckat mer än däcksbyten sen jag körde 2t-cross på 90-talet :gnissla

/ Johnnie (Soon 2 be ett eget startnummer :banana)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Är det nån som gått från 1000cc till 690-cupen och kan berätta hur ni upplever det? Jag är lite sugen på en 690-race men är lite rädd att jag ska sakna den där sjuka motoreffekten som en 1000cc japan har.. Samt vart hittar man reglementet? Är'e ok med clip-on, LR? :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det nån som gått från 1000cc till 690-cupen och kan berätta hur ni upplever det? Jag är lite sugen på en 690-race men är lite rädd att jag ska sakna den där sjuka motoreffekten som en 1000cc japan har.. Samt vart hittar man reglementet? Är'e ok med clip-on, LR? :D

Jag kan ju säga att jag på samma dag körde SuperDuken, 690n och RC8R. Även om RC8an är sjuk gällande effekt, så gav 690ns enorma enkelhet ett MYCKET bredare leende. Efter 6-8 varv gick jag på halvsladd ut ur Esset, något jag aldrig vågat på SuperDuken trots 4 säsonger och 350 varv på Åsen.

Och i cupen är det ju samma för alla, så det sura i äpplet med att bli frånåkt rakt fram faller liksom bort ändå!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag kan ju säga att jag på samma dag körde SuperDuken, 690n och RC8R. Även om RC8an är sjuk gällande effekt, så gav 690ns enorma enkelhet ett MYCKET bredare leende. Efter 6-8 varv gick jag på halvsladd ut ur Esset, något jag aldrig vågat på SuperDuken trots 4 säsonger och 350 varv på Åsen.

Och i cupen är det ju samma för alla, så det sura i äpplet med att bli frånåkt rakt fram faller liksom bort ändå!

Och jag som låg bakom och studerade ett par pass kan säga att det garanterat gick fortare med 690'n än SD'n :tummenupp
Även för frefeh där jag oxå låg bakom ett par pass :)

Seså pojkar, bara casha upp så kör vi rejs nästa år :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och jag som låg bakom och studerade ett par pass kan säga att det garanterat gick fortare med 690'n än SD'n :tummenupp
Även för frefeh där jag oxå låg bakom ett par pass :)

Seså pojkar, bara casha upp så kör vi rejs nästa år :D

Annonsen är på plats :tummenupp

Rekar beggade hjul och däcksvärmare på blocket och väckte tjejen i natt av att jag gjorde motorljud och drömde att jag pressade mig förbi dig i depåböjen ;) (Inte riktigt, men nästan)

Gör det nån skillnad om man köper en gammal långmilare (1000+ mil)? Eller måste man ha en fräsch SMR för att va konkurrenskraftig?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag blev ju med assugen på en 690SM att börja rejsa lite med...
Blev dock inte att testa något på åsen, men det såg sjukt kul ut.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag blev ju med assugen på en 690SM att börja rejsa lite med...
Blev dock inte att testa något på åsen, men det såg sjukt kul ut.

Det var det... Riktigt stört roligt var det. SD är kul, men 690n var rikitgt larvigt kul!

Satan vilken träningsvärk jag fick däremot, man brottades betydligt mer med den än med SDn när man tog i lite!
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Hur mycket skiljer 690 enduro och smc igentligen? Om man bortser från det enkla att däcken skiljer en del. Tänkte mer på hur det är med fjädring och sådant. Aningen sugen på en 690 men skulle då vilja ha en enduro så att man kan piska lite grus samt lite stigar, kanske rent av följa med kusin när han ska köra hoj upp till kolahalvön igen.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top