KTM 690 Supermono cup 2009

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Detta verkar ju vara en trevlig serie att köra. :tummenupp

Bara för att veta ungefär hur många 10-tals sekunder långsammare än er man är, hur snabbt kör ni på ett ungefär på Knutstorp?

Ja, det är det! dyngsprätt för dem som vill det och plastraket för dem som vill det... Tiderna på Knudan är ungefär från 1:06 till 1:15, så det ska väl finnas någon att kriga med hoppas jag?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ja, det är det! dyngsprätt för dem som vill det och plastraket för dem som vill det... Tiderna på Knudan är ungefär från 1:06 till 1:15, så det ska väl finnas någon att kriga med hoppas jag?
Tack för infon!

Får nog öva ett tag till då, tror jag har satt 1.21 som snabbast. Siktar på 2011 :hihi

Ska iaf ta mig ut å kolla en tävling nästa år :)

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Tack för en trevlig säsong med övervägande glada tillrop och god kamratskap! :tummenupp

Gratulerar till en utomordentligt rejäl seger, vinst och pole nästan hela säsongen det är utklassning:tummenupp

Hoppas att vi får möjligheten att försöka hänga på nästa år:)

QUOTE=Gottschalk;4391831]
Måste också gratulera Stefan till en jäkligt bra comeback efter krashen i Norge, inte illa att knipa en 3:e plats i sista rejset :tummenupp[/QUOTE]

tackar, det kändes bra, har varit nervös att det skulle vara lite låst i skallen bra länge;)

Nu är det fuskträning, bantning och regelvrängande som gäller för att vara på töpp i vår:)!

Last edited:

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Race & gathojar.
Tack för en trevlig säsong med övervägande glada tillrop och god kamratskap! :tummenupp

Efter att ha inlett säsongen med missad start och arselkana i tredje sista sväng på så kallad dyngsprättare kunde det inte (allt är ju givetvis relativt) slutat bättre. Med två tävlingar på ny typ av hoj och dessutom helt nyihopsatt måste jag vara nöjd med 4 topp fem platser på raken och utan stopp. Grämer mig dock att jag alldeles uppenbarligen missade mattelektionerna i skolan eftersom jag med bra slagläge på sista varvet avbröt en attack på grand old man Kjell, eftersom det ju var ett varv kvar.........ända tills det står en snubbe med svart/vit-rutig flagga mitt på rakan. Inte blev det bättre av att jag samtidigt var i vägen för Lasse Lindmans försök till omkörning med mitt fåniga avbrutna omkörningsförsök. Sorry Lasse! Härlig säsongsavslutning var det i alla fall med 10 förare snabba nog att slåss om pallplatserna. Dr C räknar jag inte då du varit alltför överlägsen i år. Grattis till en välförtjänt seger! Tack också Gustav och Megagossen för att jag kunde njuta egen queen size i helgen! Savoy on wheels. Ett stort tack även till blå bussen med besättning för gästfrihet och gott kvällsljug. Sist men inte minst ett stort tack till Johan R för all hjälp och glada tillrop när jag var less. Men akta ryggen nästa år för tills dess ska både motor och jag vara trimmade. Tack alla för shysst racing och härlig stämning.
Det här är ett supergäng! :krama:tummenupp

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om man är med i LMS finns det en sista chans till tävling i år, 8:e september körs KM där man får köra om man vill i klassen 125-400cc
Tjohoooooooooooo! :fyllisar
nästa år ska jag bannemej va med o köra från 1:a till sista race! :yoparty

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kan bara hålla med !

Någon som har räknat ihop supermono total-tabellen ? Är lite nyfiken på om jag lyckades slå "gubben Kalevi" :D

Min högst innofficiella lista hittar du nedan :tummenupp
Dock reserverar jag mig lite tills den riktiga listan kommer eftersom jag inte har full koll på exakt vilka som får poäng i cupen. T.ex har Rydén, Hasse och Rocket inte fått poäng tidigare så jag har räknar med att de inte får det nu heller.

1. Clementz 201
2. Landgren 172
3. Lindman 131
4. Karlsson 114
5. Danielsson 92
6. Gylder 85
7. Marcussen 77
8. Nordensten 74
9. Redin 72
10. Jansson 61
11. Gottschalk 56
12. Brandhed 55

Om vi inte drar listan längre är 50% av topp tolv 690or, varav två är topp fem (tre i topp sex) - inte illa alls.

Du tog 7 + 4 och Kalevi 2 + 1 i sista rejset, det var det som gjorde skillnaden :)

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nu är resultatet av årets Nordic SUpermono Cup klart.

http://www.supermono.se/Portals/1/publika_filer/NSA_Cupstallning_090830.PDF

Min lista stämde bra förutom att jag snubblat fram en tia på Pelle istället för DNF på första rejset på Åsen. Ber om ursäkt för det. Det betyder att Martin får den efterlängtade tiondeplatsen :):tummenupp
HURRA HURRA HURRA :yoparty

Korrigerad lista (Orangemarkerade är 690förare)...

1. Clementz 201
2. Landgren 172
3. Lindman 131
4. Karlsson 114
5. Danielsson 92
6. Gylder 85
7. Marcussen 77
8. Nordensten 74
9. Redin 72
10. Gottschalk 56
11. Brandhed 55
12. Jansson 61

13. Widigsson 44
14. Frandsen 36
15. Björn Andersson 32
16. Molstad 27
17. Micke G 24
18. Torbjörn J 19
19. Hasse P 18
20. Frode B 12
21. Jan K 10
22. Örjan S 4
23. HÅKAN BRÅKAN NOLL men klart fler nästa år !

Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Tack för gratulationerna, Gottschalk, Megagossen och Bearfoot! Ni har ju var och en på ert sätt gjort stora framsteg/bravader, så ni behöver verkligen inte skämmas heller! :Bugar För min del har körningen fungerat bra och hojen har inte strulat så mycket att det gett mer än en DNF, som sen inte spelade så stor roll (Sviestad). Det kändes riktigt skönt att korsa mållinjen i sista racet och skrika i hjälmen: -Yessss!:banana

Jag blir väl snart utnämnd till NSA´s egen supermono-tomte som sprider "snö" på banorna... Senaste avgassystemskontruktionen verkade dock hålla ihop. Jag är nog skyldig ljuddämparull till de flesta i depån. :confused:

Det var lite kul också att peppa Johan Rydén så att vi fick mekat ihop hans motor natten till lördagen med min vevaxel och kolv, och att han sedan knep 2 andraplatser med den var väl belöning nog? Jag fick svetsat ihop en alu-pryttel till Blådåren och ett avgassystem till Tesse´s Monster, så fingrarna var med lite här och var. Och det är ju just så som depålivet i Supermono ska vara!

jekelund

Medlem
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
KTM 690smr NR 17
Har lite frågor.

Vad behöver man tänka på inför varje tävling?
Hur mycket pengar går det åt varje rejshelg?(startavgift,mm,mm).
Någon som har en bild på hur ni gjort med underkåpa och hajfena?
Vad behöver man tänka på inför norge-rejsen?(samåkning?).

Tacksam för svar. mvh Johan..

Jag fick ju ur ena tummen och tog licens i år:tummenupp
Den andra fick jag ur när jag bytte från sd till 690:tummenupp
Nu ska jag bara få ut den tredje och köra något rejs:D

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Har lite frågor.

Vad behöver man tänka på inför varje tävling?
Hur mycket pengar går det åt varje rejshelg?(startavgift,mm,mm).
Någon som har en bild på hur ni gjort med underkåpa och hajfena?
Vad behöver man tänka på inför norge-rejsen?(samåkning?).

Tacksam för svar. mvh Johan..

Jag fick ju ur ena tummen och tog licens i år:tummenupp
Den andra fick jag ur när jag bytte från sd till 690:tummenupp
Nu ska jag bara få ut den tredje och köra något rejs:D

Inför race? vad tänker man på... få med sig allting? kolla i rookie avdelningen, där finns en pack/checklista inför tävlingshelg.

Kostnad... anmälningsavgiften är ju olika för olika tävlingar, men 1500kr är det väl typ... jag har kallt räknat med mellan 2-5kkr för en tävlingshelg, beroende på vart den är osv... förr var det mellan 10-15kkr i SBK/Rookie1000, skapligt mkt billigare :)

Hur många gjort med båt är att maila Hasse så fixar han en till dig :)
http://readytorace.se/faq/31-ktm-690-supermono-cup/95-information-infoer-2009-diverse-matnyttigt

:krama

buss johan

Ryjda
Gick med
9 May 2006
Hoj
Gixxer,Husa,Supermono,HVA,RG500
Tack för gratulationerna, Gottschalk, Megagossen och Bearfoot! Ni har ju var och en på ert sätt gjort stora framsteg/bravader, så ni behöver verkligen inte skämmas heller! :Bugar För min del har körningen fungerat bra och hojen har inte strulat så mycket att det gett mer än en DNF, som sen inte spelade så stor roll (Sviestad). Det kändes riktigt skönt att korsa mållinjen i sista racet och skrika i hjälmen: -Yessss!:banana

Jag blir väl snart utnämnd till NSA´s egen supermono-tomte som sprider "snö" på banorna... Senaste avgassystemskontruktionen verkade dock hålla ihop. Jag är nog skyldig ljuddämparull till de flesta i depån. :confused:

Det var lite kul också att peppa Johan Rydén så att vi fick mekat ihop hans motor natten till lördagen med min vevaxel och kolv, och att han sedan knep 2 andraplatser med den var väl belöning nog? Jag fick svetsat ihop en alu-pryttel till Blådåren och ett avgassystem till Tesse´s Monster, så fingrarna var med lite här och var. Och det är ju just så som depålivet i Supermono ska vara!

Jag vill härmed rikta ett MEGASTORT TACK:krama till DR_C: för lite peppning,glada tillrop:huvet och ett och annat skruvande handlag:Bugar:Bugar under natten till lördagen när vi va på åsen inomhus med ljus och värme medan stormen ven runt knutarna och regnet ramlade ner i stora drivor högst lokalt.Hade du inte entuiasmerat mig den kvällen hade jag kastat mig över Pryytspriten med en kobras snabbhet:fyllisar för att bara bränna ut mina få celler som e kvar istället för att visa övriga Supermono-eliten var ett skåp ska stå :banana:banana.
Jag råkade ju nämna i förbifarten att jag skulle vinna men prognosen om regn slog ju fel men denna gång i positiv bemärkelse:confused:.Komma 2:a efter årets suverän med lånad vev o kolv och på lite ultrabudget hemsnickrade pinaler känns som en stor seger i ett relativt stort mästerskap bara det.
Att jag råkade förnedra några andra tappert kämpande kollegor på vägen upp i fältet bjuder jag på men har man en bra dag så har man:yoparty:yoparty.
Ser fram mot nästa säsong att man hinner köra många race och hoppas att vi kan va många startande på plattan varje gång för SUPERMONO RULES eller hur:tummenupp Väl mött nästa säsong
Johan

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag vill härmed rikta ett MEGASTORT TACK:krama till DR_C: för lite peppning,glada tillrop:huvet och ett och annat skruvande handlag:Bugar:Bugar under natten till lördagen när vi va på åsen...
:rodnar:rodnar:rodnar

Nästa gång är det jag som behöver hjälp.

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
GSX1100 -80
Hej. Hur blir det med 690cupen nästa år? Funderar på att börja tävla lite och det känns som en rolig/billig cup. Eller har jag fel?

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Hej. Hur blir det med 690cupen nästa år? Funderar på att börja tävla lite och det känns som en rolig/billig cup. Eller har jag fel?

Du har helt rätt ! Det ÄR en billig och rolig cup och jag hoppas verkligen att det blir samma upplägg nästa år. Jag siktar på full säsong nästa år också :tummenupp

Jag provade lite Endurance på en cbr 600 rr för några veckor sedan men jag kom fram till att jag trivs bättre med brett styre och bottendrag :)

MC Doktorn

Guest
Vad krävs för att köra cupen? kan man montera 17" fälgar och radial bromsar. Eller vad skiljer eg E och SM modellerna.

Stefan går det highsida en 690 ?:näsblod du borde få lite konkurrans

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vad krävs för att köra cupen? kan man montera 17" fälgar och radial bromsar. Eller vad skiljer eg E och SM modellerna.

Stefan går det highsida en 690 ?:näsblod du borde få lite konkurrans

finns det i KTM 690 reservdelregister så är det OK

jag på min KTM 690 (icke prestige) får jag montera radialbromspump från Prestige modellen tex...

Om jag läser det här rätt http://readytorace.se/faq/31-ktm-69...niska-foerutsaettningar-reglemente-foer-cupen

powerparts etc får användas fritt mellan de olika modellerna (690 sm/smr/e) om jag förstår det rätt, kan behöva förtydligas....

Mvh Håkan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...