Ktm 690

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
För dom som undrade om axlar på gamla/nya hojar
Jag har satt på enduro fälgar på 690SM som jag hade tidigare på min 640.

640-02 är det iaf 20mm axlar fram/bak
På 690SM är det 26mm fram och 25mm bak.

Fick byta lager och svarva nya bussningar så fungerade det bra.

//Tobbe

Jag är också rackarns nyfiken och skulle verkligen uppskatta ett par bilder på maskinen med 18/21 monterat.
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
ktm 690 akra slipon

jag har ktm 690 akra slipon, mappad men problemet e att hojen typ bluddrar, drar knappt vid fullt gaspådrag. efter 5000 rpm så bluddrar den.
nån som har tips?? e det mappningsproblem eller nåt annat. hojen har knappt rullat 200 mil
 
Last edited:

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
jag har ktm 690 akra slipon, mappad men problemet e att hojen typ bluddrar, drar knappt vid fullt gaspådrag. efter 5000 rpm så bluddrar den.
nån som har tips?? e det mappningsproblem eller nåt annat. hojen har knappt rullat 200 mil

Har du mappat om den för acrasystemet då?
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
ktm 690

Kolla tändstift och tändhatt

mäh, tror du det e så enkelt, jag påpekade det för mekk killen när jag va tillbax för ommappning. första gången hojen mappades om va vid 100 mila servicen och det va då akra systemet åkte på. det kan i och försig vara så att mekken slarvat men va fan.
 

plastraket

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
mäh, tror du det e så enkelt, jag påpekade det för mekk killen när jag va tillbax för ommappning. första gången hojen mappades om va vid 100 mila servicen och det va då akra systemet åkte på. det kan i och försig vara så att mekken slarvat men va fan.

Vart lämnade du in hojen?
 

krilleW

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
kiruna
Hoj
2008 ktm 690sm
tomgång?

Är inne på mina första 10 mil med hojjen, körde 5 mil igår. Allmännt får man väl säja att den går som en påse nötter, men det blir bättre och bättre!
Hyvsat stark med 15/42 drevat men den har väldigt dålig tomgång..

Någon som vet vars man sjusterar tomgången?, borde väl vara en av dom två gasvajrarna, altså inte den som man sjusterar glappet med utan den andra?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Finns det någon som kört långt med sin 690? Har någon passerat 1000mil? ännu längre?

Jag skulle vilja veta om det varit bekymmersfria mil eller om 690'n bara tuffar och går.
Efter provkörning av 690 Enduro så är habegäret stort men jag skulle vilja veta vad jag kan vänta mig i framtiden.
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Är inne på mina första 10 mil med hojjen, körde 5 mil igår. Allmännt får man väl säja att den går som en påse nötter, men det blir bättre och bättre!
Hyvsat stark med 15/42 drevat men den har väldigt dålig tomgång..

Någon som vet vars man sjusterar tomgången?, borde väl vara en av dom två gasvajrarna, altså inte den som man sjusterar glappet med utan den andra?


Om din tomgång är dålig så tycker jag att du ska köra in med den till
din handlare o ge fan i att grejja med den om du inte av någon anledning är bra på att trixa med insprutning och fly-by-wire. Tändningen ställs med dator.
 

krilleW

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
kiruna
Hoj
2008 ktm 690sm
Om din tomgång är dålig så tycker jag att du ska köra in med den till
din handlare o ge fan i att grejja med den om du inte av någon anledning är bra på att trixa med insprutning och fly-by-wire. Tändningen ställs med dator.


Min närmsta handlare är 35 mil bort :tummenupp, har inte riktnummer 08...

insprutning och fly-by-wire är ju dok inget som en vanlig dödlig stackars hemmamekare klarar av.... nå äre fan att man ska lägga "windows" på alla maskiner nuförtiden :huvet

får nog köra in dessa 100 mil så fåre lösa sig sen....
 

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690
ktm 690 akra slipon

mäh, tror du det e så enkelt, jag påpekade det för mekk killen när jag va tillbax för ommappning. första gången hojen mappades om va vid 100 mila servicen och det va då akra systemet åkte på. det kan i och försig vara så att mekken slarvat men va fan.

Se till och inte ha trasa eller nåt under sadeln i facket. det finns nämligen ett luftintag, täpper man igen det då varvar inte hojen mer än 5000 rpm :mad:
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Se till och inte ha trasa eller nåt under sadeln i facket. det finns nämligen ett luftintag, täpper man igen det då varvar inte hojen mer än 5000 rpm :mad:

Bra påpekande, kan ju vara så som är fallet.
Jag stoppade ner min regplåt och ett par handskar under
sadlen, tyckte det gick dåligt sen såg jag det lilla insugshålet
som är löjligt litet... borra burken sen gick det tusen gånger bättre
fast än grejorna låg kvar...
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Imorgon....

Efter en lång och tuff vinter hel tutan hoj, som om jag ändå skulle åka hoj på vintern när det är kallt och djävligt, tog jag mitt förnuft till fånga (nästan i alla fall) knallade in på Lelles i Uppsala i lördags, fram med plastkortet och slantade handpenningen för en 690SM Prestige med Acra-helsystem och lite lull-lull. Imorgon kväll ska den hämtas och inkörningen kan starta :)

Och frugan trodde vi skulle packa inför flytten om någon vecka, men liiite borde man väl få köra i helgen eller hur?

Just nu känner jag mig som en femåring som väntar på jultomten kvällen före julafton! Och heldag på jobbet imorgon, fast jag får nog flexa ut lite tidigare så jag kommer hem till de viktiga grejorna... 100 mil borde jag klara på två veckor och en service på det och på med nya pipor och så mata in en ny mapp så känner jag mig redo för sommaren. :tummenupp

Blir det regn i sommar behöver jag i alla fall inte putsa krom, då ska det sladdas istället!

/Mattias, kommer drömma söta drömmar...
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Efter en lång och tuff vinter hel tutan hoj, som om jag ändå skulle åka hoj på vintern när det är kallt och djävligt, tog jag mitt förnuft till fånga (nästan i alla fall) knallade in på Lelles i Uppsala i lördags, fram med plastkortet och slantade handpenningen för en 690SM Prestige med Acra-helsystem och lite lull-lull. Imorgon kväll ska den hämtas och inkörningen kan starta :)

Och frugan trodde vi skulle packa inför flytten om någon vecka, men liiite borde man väl få köra i helgen eller hur?

Just nu känner jag mig som en femåring som väntar på jultomten kvällen före julafton! Och heldag på jobbet imorgon, fast jag får nog flexa ut lite tidigare så jag kommer hem till de viktiga grejorna... 100 mil borde jag klara på två veckor och en service på det och på med nya pipor och så mata in en ny mapp så känner jag mig redo för sommaren. :tummenupp

Blir det regn i sommar behöver jag i alla fall inte putsa krom, då ska det sladdas istället!

/Mattias, kommer drömma söta drömmar...


Grattis till ett trevligt hojval. Blir helrätt med acra.
 

krilleW

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
kiruna
Hoj
2008 ktm 690sm
halloj

Ni som har utrustat hojjen med Akras slip on, vilken modell har ni tagit??

altså den med: EC certifikat, då man vad jag förstår har kvar lambasonden

eller den: som man drar ut lambasonden, Racing variaten.

Tror jag ska beställa Racing varianten och så får man väll smälla på orginaldämparna till besiktningen 2011... :näsblod .. var ju dessutom tusenlappen billigare....
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Ni som har utrustat hojjen med Akras slip on, vilken modell har ni tagit??

altså den med: EC certifikat, då man vad jag förstår har kvar lambasonden

eller den: som man drar ut lambasonden, Racing variaten.

Tror jag ska beställa Racing varianten och så får man väll smälla på orginaldämparna till besiktningen 2011... :näsblod .. var ju dessutom tusenlappen billigare....

racing variant sitter på min iaf.

Finns det trimkit till 690 ,mer än helsystem,mappning ?

ska finnas andra kammar och vevar till SMen iaf :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top