Ktm 690

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Är det för 2 burkar? Som där sitter på 690 SM.
Schysst pris :tummenupp

De är gjorda för 690 SM så det är ett par, ja.

De skickades i förra veckan och det ska ta 5-8dgr. Bör dyka upp nu i veckan med andra ord :tungan

Ett problem som återstår att lösa är mappningen, då min lokala handlare bara har acra inställningarna. Hoppas att det är de som gäller, annars får jag leta efter någon handlare i närheten med bromsbänk.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Mappning mm.

Har hört att det kan vara litelurig det där med mappning annat än på KTM-verkstad. Dessutom har tydligen KTM någon klausul inskriven i det finstilta i garanti-pappren att endast Accra-pipor (powerparts) är godkända att användas om man vill vara säker på att garantin ska gälla. Vet ej om det är helt sant eller om det ens får vara så, finns säkert regler för det med!

Kan vara värt att kika närmare på i alla fall!

Kör så det ryker, med gummit nedåt!
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Det är en KTM-verkstad som kommer göra mappningen och fick besked idag att det är Acras inställningar som gäller med Wings burkarna.

Skulle det vara så att garantin inte gäller är det lite hårt, men jag lär knappast kunna låta de ligga i ett år innan jag skruvar på de. :tungan

För övrigt damp de när i lådan idag så till helgen åker de nog på. :D
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Det är en KTM-verkstad som kommer göra mappningen och fick besked idag att det är Acras inställningar som gäller med Wings burkarna.

Skulle det vara så att garantin inte gäller är det lite hårt, men jag lär knappast kunna låta de ligga i ett år innan jag skruvar på de. :tungan

För övrigt damp de när i lådan idag så till helgen åker de nog på. :D

Härligt! :tummenupp

Ska bli spännade att höra hur du upplever dem.Ljud och effekt.
Finns möjlighet att plocka ut eller montera i db killer/insats i dem?

Har du möjlighet att jämföra med någon sedan som har Akrapovic? Hade varit kul det med.
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Härligt! :tummenupp

Ska bli spännade att höra hur du upplever dem.Ljud och effekt.
Finns möjlighet att plocka ut eller montera i db killer/insats i dem?

Har du möjlighet att jämföra med någon sedan som har Akrapovic? Hade varit kul det med.


Kan väl inte bli sååå många hästars skilnad mellan wings och acra.
Personligen tycker jag att om man inte kör fullt ut på acras
helsystem och ändå ska köpa slipon så är wings minst lika snygga
som acras slipon.
:tuttar
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Kan väl inte bli sååå många hästars skilnad mellan wings och acra.
Personligen tycker jag att om man inte kör fullt ut på acras
helsystem och ändå ska köpa slipon så är wings minst lika snygga
som acras slipon.
:tuttar

Det var väl ungefär det jag kände också, förutom att jag tycker Acras slipon ser värre ut än orginal :)

Till R1 Racer:
Det står på hemsidan att man får med två olika dB-killers, men jag fick bara en uppsättning. Kan väl inte påstå att det gör så mycket, kommer bara använda en av de iaf, men hade ju vart bonus med två storlekar.

Tyvärr blir det nog svårt för mig att jämföra med ett Acrasystem.

Edit: Ljög visst lite där. Det visade sig att de hade skickat två storlekar på dB-killers, den ena var redan monterad. :glömdet :)
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
LED-blinkers på 690 SM

Är det någon lycklig som fått dit LED med motstånd och allt och fått det att fungera bra, mina bara blinkar för fort i vilket fall, oavsett hur jag kopplar det j-la motståndet! TEAM10 21W, en jordkabel och två ledare (en till varje blinkers) hur svårt kan det vara?

Finns ju bara ett sätt att koppla det på för att överhuvudtaget få blink och då blinkar det lika fort med motstånd som utan! Vad gör jag för fel, och ja, jag har läst LED-tråden i mekhörnan, tänkte att det kanske var någon variant på 690n som spökar. Vore tacksam för ett smart svar!

Tänkte prova med ett lastoberoende relä, men då hittar jag f-n inte ens var relät är gömt! Handlaren visste inte heller, hur bra känns det? Det kasnke någon vänlig själ här kan svara på. Kopplingsschema och sprängskiss följde ju inte direkt med i KTM-väskan...

Mvh Mattias

Edit: Efter en stunds skruvande hittades blinkersrelät bakom Anknäbben gömt inne i en djungel av kablar! Konstaterade dock att det var tvåpoligt relä vilket innebär att Biltemavarianten inte fungerar utan det måste trots allt bli motståndsvarianten för att få till en sjysst blinkningsfrekvens!
 
Last edited:
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Hur blev ktm 690sm -07 med slipon och annan drevning?

Provsatt hojjen idag på lelles och gillade känslan, MEN
det berkar ju vara många besvikna provkörare på denna hoj..

Jag e själv sugen på en men man vill ju inte köpa grisen i säcken.
Känns den tamare och tråkigare än en 640?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Tjööööp!

Bara till o handla en SM!

Blev en helt annan hoj med helsystem i alla fall, har inte rört drevningen! Går som ett troll och man får inga domningar i mellanpartiet av vibratorn man får i en 640!






Hur blev ktm 690sm -07 med slipon och annan drevning?

Provsatt hojjen idag på lelles och gillade känslan, MEN
det berkar ju vara många besvikna provkörare på denna hoj..

Jag e själv sugen på en men man vill ju inte köpa grisen i säcken.
Känns den tamare och tråkigare än en 640?
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Bara till o handla en SM!

Blev en helt annan hoj med helsystem i alla fall, har inte rört drevningen! Går som ett troll och man får inga domningar i mellanpartiet av vibratorn man får i en 640!

Är det ojämförbart med orginalutförande?
Jag vill gärna ha en bushoj fast jag tycker jag satt mycke bättre på denna än på 640/660in.

Vet du vart man kan åka å provköra den med helsystem för att bilda en egen uppfattning?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Är det ojämförbart med orginalutförande?
Jag vill gärna ha en bushoj fast jag tycker jag satt mycke bättre på denna än på 640/660in.

Vet du vart man kan åka å provköra den med helsystem för att bilda en egen uppfattning?

Det är STOR skillnad på en original och en med slipon/neddrevad.
Vet att Johans MC har en med slipon dock vet jag inte om det drevat om den.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Provkörning av KTM 690

Lelles MC i Uppsala har en 690 SM Prestige med Accra Slipon, och det är i burkarna den värsta proppen sitter (katalysator mm.). Den provkörde jag och sedan handlade jag.... Det är stor risk för det efter ett provåk :tungan

Varning utfärdas dock för köp, Ragnar är hur bra som helst att ha att göra med (kunnig som få, mycket trevlig och extremt duktig på dessa hojar) men han har tyvärr alldeles för mycket att göra och är därför ruskigt svår att få tag i. Har du inte för mycket tid att spendera i telefon och telefonkö, hitta en mindre firma. De flesta av tillbehörskillarna är jätteduktiga, flera stycken av dem är dessutom serviceminded. MEN, tyvärr finns det en och annan bakom samma disk som inte kan stava till vare sig kundservice, engagemang eller orderbok/historik och gärna ställer till det ordentligt med ordrar o.dyl.

Annars är det väl bara att spana efter nästa KTM roadshow, fast den kanske är slut för i år. Etta nnat alt. är ju att åka till en handlare som har en beg. hoj och testa den men de få nya som finns kvar släpper de nog inte utanför portarna.

640 och 690 går inte att jämföra alls, resterande 6XX kan jag inte uttala mig om men vibrationer är något jag inte gillar och KTM har lyckats trolla bort dessa rätt rejält i denna stora stånka!

Är det ojämförbart med orginalutförande?
Jag vill gärna ha en bushoj fast jag tycker jag satt mycke bättre på denna än på 640/660in.

Vet du vart man kan åka å provköra den med helsystem för att bilda en egen uppfattning?

Eftersom jag köpte hojen ny skickade jag på helsystemet direkt och fick nog därigenom rätt bra pris. Tyckte att de sa 19.5 kkr (mycket pengar för ett ljudssystem) om man köpte det löst. Jag fick pröjsa något i stil med 15-16 kkr med mapp och montering i samband med 100-milaservicen.

Bara burkar är ju bra mycket billigare men de sitter inte lika snyggt. Jag ville ha upp burkarna högt i linje med plasten och det är det ju nu :)

Smakar det så kostar det, tyvärr...

Vad gav du för ditt helsystem och vad kostade mappningen?
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Brytare vid stödet...

Jag undrar om det är någon som framgångsrikt tagit bort brytaren/startspärren som sitter nere vid stödet? Det är ju en typ magnet el liknande som sitter där och som i slutet läge (stöd uppe) kontakt mot kontakt tillåter motorn att startas med en växel i. Att bara ta bort den är ingen lösning för det skulle innebär att motorn stängs av så fort man lägger i en växel (stödet är ju "nere" enligt kontakten). Fick höra talas om en switch att ersätta orginalkontakten med men det saknades tydligen info om artikelnummer så det var ltie svårt att få fram en sådan switch idag. Jag lutar nog mest mot att montera bort stödet och fixera kontakten som om stödet vore uppe med någon form av hemmabockad hållare i plåt och säkra upp med några buntband och eller ståltråd el dyl. Vill dock gärna göra en snygg lösning!

Någon som testat och eller gått i liknande tankar som jag?

Tacksam för svar, snarast :)
 

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
Jag har gått i liknande tankar men har alltid glömt bort sen.

Jag var och mappade om min 690 igår, måste säga att denna uppdaterade mappning är bättre än den som fanns när jag satte på acrapiporna förra året:tummenupp . Ett litet tips för er som har 07.
 

Ditan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Åsen(SKÅNE)
Hoj
KTM 690 Enduro/Motard
Jag har gått i liknande tankar men har alltid glömt bort sen.

Jag var och mappade om min 690 igår, måste säga att denna uppdaterade mappning är bättre än den som fanns när jag satte på acrapiporna förra året:tummenupp . Ett litet tips för er som har 07.

Vad e det för uppdatering,kan du förklara närmare vad det e för skillnad mot den gamla?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag har gått i liknande tankar men har alltid glömt bort sen.

Jag var och mappade om min 690 igår, måste säga att denna uppdaterade mappning är bättre än den som fanns när jag satte på acrapiporna förra året:tummenupp . Ett litet tips för er som har 07.

hur har den förändrats med den nya mappen? kommer be om att få den när hojen ska in på service, om den är bättre då givetvis :D:D
 

dempad

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Väsby
Hoj
Såld KTM 690 SM -07
På min så var den lite ryckig om man inte gasade för fullt, lite av på känsla när man gasade. Med den nya mappningen så försvann ryckigheten när jag gasar, det går smidigare när man krypkör. Personligen tycker jag att den känns kraftfullare i botten. Snackade med mecken och han sa att KTM kommer då och då med nya mappningar till sina hojar, men ommappningar kanske görs vid service så ingen får reda på det?
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
På min så var den lite ryckig om man inte gasade för fullt, lite av på känsla när man gasade. Med den nya mappningen så försvann ryckigheten när jag gasar, det går smidigare när man krypkör. Personligen tycker jag att den känns kraftfullare i botten. Snackade med mecken och han sa att KTM kommer då och då med nya mappningar till sina hojar, men ommappningar kanske görs vid service så ingen får reda på det?

fyfan vad gött, exakt så min beter sig, service nästa vecka, längtar så mycket :kär

och då får de fixa tomgången :mad:
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top