Ktm 690

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Blev det stor skillnad när du satte på Wings jämfört med Orginal blåsen?
Hört att orginalblåsen "stryper" hojen.
+3hk med sc-project helsystem

grafico_ktm_690_sm_sc_project.jpg
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Hej!!

Har ingen mekbok, så skulle någon kunna förklara hur man byter olja. Ser ett oljeskydd men är den genomgående? fyller man på all olja vid oljestickan? hur mycket olja? hur många filter byter man?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hej!!

Har ingen mekbok, så skulle någon kunna förklara hur man byter olja. Ser ett oljeskydd men är den genomgående? fyller man på all olja vid oljestickan? hur mycket olja? hur många filter byter man?

Har ingen bok heller men lägg dig och glo lite under så ser du tre pluggar, varav en magnetplugg och två silar. Ett filter på varje sida av motorn under lock som sitter med två skruv. Töm allt, byt filter och fyll sen i två liter ny fräsch olja genom påfyllningshålet (som jag antar du avser med "oljestickan")
 

ttr_mange

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
värnamo
Hoj
på jakt
hej hej jag är ny här i tråden har blivit lite sugen på en 690, nu har jag en ktm 640 lc4 -03 med bestyckad förgasare är de stor skjillnad på min o en 690? har suttit o läst lite i denna tråden men tänkte se va ni säger som vet mer än jag
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
tack för hjälpen.. verkar som 690 smc:n är den busigare av dom
Och en hel del dyrare då återförsäljarna sålt ut nya SM 07or för 55.000 och 08or för 60.000.

En stor del av viktskillnaden ligger också i att SM har två ljuddämpare medan SMC har en. SC-project som jag tjatat om ett tag nu minskar t.ex. vikten med 9kg.

Men visst är SMC busigast, SM saknar också map-select switchen för snabbare gasrespons.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Kanon, tack för hjälpen. Måste vara den lättaste hojen o byta olja på. E det samma filter på båda sidor?

Har ingen bok heller men lägg dig och glo lite under så ser du tre pluggar, varav en magnetplugg och två silar. Ett filter på varje sida av motorn under lock som sitter med två skruv. Töm allt, byt filter och fyll sen i två liter ny fräsch olja genom påfyllningshålet (som jag antar du avser med "oljestickan")
 

ttr_mange

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
värnamo
Hoj
på jakt
hur är 690 sm jämfört me min 640 lc4 är den rappare? hur är comforten på den om man åker lite längre sträckor? har nämligen inte provkört någon än
 

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Ort
ja
Hoj
660
hur är 690 sm jämfört me min 640 lc4 är den rappare? hur är comforten på den om man åker lite längre sträckor? har nämligen inte provkört någon än

Jag har inte kört någon enstånka förutom 690 men jag har läst mkt om 690'n både här, på supermotojunkie och ktmforumuk. Alla säger att 690'n vibrerar Mycket mindre än äldre modeller.
Jag har även kört 40 mil på en dag, inte i sträck dock, och det tycker jag gick bra med tanke på vad det är för hoj. SM'n näbb o lykta skyfflar även undan mer vind än SMC'n vad jag förstått

Ska tilläggas att jag har en duke-sadel också, tycker den är lite hårdare men iom att den är bredare så blir den bekvämare, bättre att skjutsa på och så kan man sätta sig längre bak på de två små kuddarna om man vill skona arlset en stund. :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kanon, tack för hjälpen. Måste vara den lättaste hojen o byta olja på. E det samma filter på båda sidor?

Nix, de är olika.
Min husa har 50% av oljemängden, 50% av filtren och 66% av pluggarna. Dessutom allt på samma sida. Ännu lite lättare alltså :tummenupp

Det är tydligen VÄLDIGT lätt att dra gängpaj på oljepluggarna på KTM'erna har jag lärt mig (min var paj vid köpet) så ta det försiktigt!!!
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Någon som satt på motardfälgar på en 690 enduro än? Hur ser det ut och vilka fälgar funkar? Är lite sugen på att byta till en 690 men då vill jag både kunna köra motard och grus. Har ju ett par motardfälgar hemma till min 625a, kan dom passa kanske?


hur är 690 sm jämfört me min 640 lc4 är den rappare? hur är comforten på den om man åker lite längre sträckor? har nämligen inte provkört någon än

Om man jämför med 625an så vibrerar ju 690n klart mindre och man känner ju att det är en nyare hoj. Jäkligt roligt att köra var den måste jag säga. Fast det kändes ju inte som att den hade 15hk mer än 625an då jag upplevde trycket i motorn nästan likvärdigt.
 

jonesy76

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Storvik
Hoj
Husaberg & Suzuki
Jag vet en gubbe som kör 690enduro r som köpte motardkitt
samtidigt som hojen och körde motard på gocartbanan i måndags.
Vet inte dim,men förmodligen samma som på min 690sm 07..



Någon som satt på motardfälgar på en 690 enduro än? Hur ser det ut och vilka fälgar funkar? Är lite sugen på att byta till en 690 men då vill jag både kunna köra motard och grus. Har ju ett par motardfälgar hemma till min 625a, kan dom passa kanske?




Om man jämför med 625an så vibrerar ju 690n klart mindre och man känner ju att det är en nyare hoj. Jäkligt roligt att köra var den måste jag säga. Fast det kändes ju inte som att den hade 15hk mer än 625an då jag upplevde trycket i motorn nästan likvärdigt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top