Ktm 690

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
ingen för tillfället
Tjena

Jag kör aprilia sxv 550 i nu läget men funderar på att byta till en 690 sm.
någon som vet hur mycket effekt skillnad de blir?

Har tänkt köra lite mer landsväg och sen kanske dra i väg lite längre typ norge eller liknande nästa år. Hur är 690 att åka på längre? :va

Har skummat genom tråden och de enda negativa ja läst var att de kan tjuvstanna lite då och då?

Vad ska man kolla på och tänka när man ska köpa en? och vad är skillnaden på sm,smr och smc? sm har svart ram och "fula" lampan. smr : orange ram? :confused: och smc:n mest motard lik?

ös på med tips och fakta om allt möjligt :)

De viktigaste för mig är att körglädjen finns och de lockas till bus helatiden.:arsele

du har helt rätt vilka modeller som e vilka o sen angående effekt skillanden skulle jag tro om du har en 690sm med andra burkar o kn-filter så har den nog runt 60hk på bakhjulet.. har för mig sxv:n ligger på 70? sen e ju 690 tyngre o tjockare..jag har kört dax etapper på 30-35 mil o de går ju men e ju ingen höjdare direkt...men ja som ett mellanting mellan en ren bushoj o en pendlarhoj så e den perfekt
 

Harada

Motard
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Lidköping
Hoj
KTM 690 SMC R -2019, KTM EXC-F 450 2019
Tack för svaret bullet ride.
Blir bara mer och mer sugen på en 690.
De som håller mig tillbaka är om den blir för slö och svår busad, men a 60hk på bakhjulet låter ju rätt bra ändå.

Är motorn pålitlig då? vågar man lita på att den alltid startar? någon som varit ute när de är kallt och busat ? kanske på snö och is?

min 550 blir grinig fortast de är lite kyligt och man vågar ju inte lita på att den alltid startar(de har den alltid gjort men ändå)
sen behövs de ju VÄLDIGT mycket kärlek man får ligga i garaget ungefär hälften av tiden :/

hur stor tank är de på 690? hur långt kommer man vid "hård"" körning?
vad är de för storlek på däcken? hur ser service intervallerna ut?




du har helt rätt vilka modeller som e vilka o sen angående effekt skillanden skulle jag tro om du har en 690sm med andra burkar o kn-filter så har den nog runt 60hk på bakhjulet.. har för mig sxv:n ligger på 70? sen e ju 690 tyngre o tjockare..jag har kört dax etapper på 30-35 mil o de går ju men e ju ingen höjdare direkt...men ja som ett mellanting mellan en ren bushoj o en pendlarhoj så e den perfekt
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Broms pedal??

Tjena KTM:are,

Har flyttat ner växelpedalen ett par hack och tänkte nu göra detsamma
med bakbromsen. Är det lite mer skruvande än bara en bult som med
växelpedal. Tror jag har fattat vad som måste skruvas men tänkte kolla
om någon har gjort det och har erfarenhet??

Vad jag tror är följande:
1. Ta bort skruven till länkaget.
2. Skruva bort muttern som låser fast den i reglaget.
3. Justera längd och skruva fast.
4. Justera "återgångsskruven" som sitter bakom fotpinnen.

Någon??
 

Nylle

Jag är inte överviktig, bara underlång
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Hagaström
Hoj
00 Kawasaki zx12-r
Hallå!

Köpte mig en 690 sm häromdagen! Men efter att ha åkt 950 sm i nått år så börjar ju frågorna dyka upp i huvet!
ska 690ín verkligen inte gå bättre än så här:va
Den är ju inte stryp eller nått sånt, men det är ju noll vrid i maskinen.
Är ju visserligen taskigt/dumt att jämföra med 950ín, men jag hade en 640 innan och den kändes mycket piggare..

Nu kommer frågan!
Blir vridet märkbart bättre med helsystem typ acra och en mappning?

Vad jag hört så behöver dom få andas lite bättre, skulle det då inte fungera att öppna upp orginal systemet och få bort kattar mm?
Någon som provat?

Har kikat på en hoj med acra helsystem och kunde inte med blotta ögat se någon större skillnad i rör dimensioner.

Om det finns någon här som vill kränga sitt orginal system till en vettig peng så skulle jag gärna köpa det och gå lös med vinkelslipen och tiggen bara för att prova:yoparty
Tacksam för svar.
Släng gärna i väg ett pm till mig om du vill sälja ett.
mvh:Nylle
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Enklaste o billigaste / minst vikt är att bygga ett enkelt system med en dämpare, så har jag iaf på min SMR o den e mappad o nerdrevad...
Nu kunde ju systemet på min vara lite kortare enligt min smak men...
Tja har ju bara kört den i detta utförandet så jag kan inte uttala mig om det gör så stor skillnad... vart ju mer mos i min 450 RMZ som jag körde innan...:gnissla


Hallå!

Köpte mig en 690 sm häromdagen! Men efter att ha åkt 950 sm i nått år så börjar ju frågorna dyka upp i huvet!
ska 690ín verkligen inte gå bättre än så här:va
Den är ju inte stryp eller nått sånt, men det är ju noll vrid i maskinen.
Är ju visserligen taskigt/dumt att jämföra med 950ín, men jag hade en 640 innan och den kändes mycket piggare..

Nu kommer frågan!
Blir vridet märkbart bättre med helsystem typ acra och en mappning?

Vad jag hört så behöver dom få andas lite bättre, skulle det då inte fungera att öppna upp orginal systemet och få bort kattar mm?
Någon som provat?

Har kikat på en hoj med acra helsystem och kunde inte med blotta ögat se någon större skillnad i rör dimensioner.

Om det finns någon här som vill kränga sitt orginal system till en vettig peng så skulle jag gärna köpa det och gå lös med vinkelslipen och tiggen bara för att prova:yoparty
Tacksam för svar.
Släng gärna i väg ett pm till mig om du vill sälja ett.
mvh:Nylle
 

Bifogat

  • HPIM2981.JPG
    HPIM2981.JPG
    170.8 KB · Visningar: 215

Nylle

Jag är inte överviktig, bara underlång
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Hagaström
Hoj
00 Kawasaki zx12-r
Ja jag har nästan funderingar på att skaffa mig ett system från en duke!
Rent o snyggt i bak+låg vikt!:yoparty
Synd bara på markfrigången
 

Aspling

KHR
Gick med
15 May 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ktm 690 sm!
Då varre dags att byta bakdäck, tänkte bara höra lite åsikter. Vilka däck har ni kört med era 690? har dom funkat bra/dåligt, varför?
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Dunlop qulifier rr!
Köp ba... Släpper de me dom så ska man inte köra hoj :tungan
O billiga o håller länge gör dom oxå. Jag pröjsa 1600 st...

Då varre dags att byta bakdäck, tänkte bara höra lite åsikter. Vilka däck har ni kört med era 690? har dom funkat bra/dåligt, varför?
 

barbazoo

adrenaline mc
Gick med
21 Feb 2008
Ort
stockholm
Hoj
Ducati 1098s, Yamaha Xvs1100, Yamaha xv950r Bolt
byte från 640 till 690 har Lv helsys filter etc föredrar 690 piggare mindre vibrationer oxå tyvär dock fulare

Kändes ännu piggare efter drygt 300mil ....
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Tack för svaret bullet ride.
Blir bara mer och mer sugen på en 690.
De som håller mig tillbaka är om den blir för slö och svår busad, men a 60hk på bakhjulet låter ju rätt bra ändå.

Är motorn pålitlig då? vågar man lita på att den alltid startar? någon som varit ute när de är kallt och busat ? kanske på snö och is?

min 550 blir grinig fortast de är lite kyligt och man vågar ju inte lita på att den alltid startar(de har den alltid gjort men ändå)
sen behövs de ju VÄLDIGT mycket kärlek man får ligga i garaget ungefär hälften av tiden :/

hur stor tank är de på 690? hur långt kommer man vid "hård"" körning?
vad är de för storlek på däcken? hur ser service intervallerna ut?

Jag har aldrig haft några problem med motorn. Visst den har lagt av i korsning vid enstaka tillfällen, men startat har den alltid gjort. Det verkar ha något att göra med funktionen i den elektroniskt styrda gasningen som gör att den går ner i varv och dör när man ska köra iväg. Händer väldigt sällan dock så känns inte som ett stort problem.

Tanken rymmer runt 14 liter har jag för mig och räckvidden ligger mellan 20-25 mil beroende på hur "hård" körningen är. Testade i början när jag hade den med normal blandad körning, både landsväg och stadskörning och kom nästan 30mil innan soppan tog helt slut.

Enligt KTM ska den ha 64hk på bakhjulet.
 

Sodapop

Elite <1337>
Gick med
5 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
*KTM 690 DUKE (Såld)*Suzuki GSXR 750 -02 (Såld)
Till er som funderar på 690.
Jag har kört sporthoj innan (gsxr 750) och visst är det mer klös i maskinerna, men 690n behöver inte skämmas för sig... Den hänger med bra i hastigheter upp till 120-130. Dessutom är det ju mkt roligare effekt kurva, mera på av känsla i gasresponsen vilket gör den vild och hetsig. Det är så det ska vara med en cityräser! :tummenupp Sen är det klart att mitt helsystem+mappning gör just min 690 duke ännu lite piggare. Även ljudet är världsklass enligt mitt tycke, går lätt att göra sig ovän med folk om man vill.:D Sluta tveka och handla istället, passa på nu i höst när det är extra billigt!
 

QuBaR

Ride-extreme or DIE trying
Gick med
9 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW F 800 GS -2010
lite erfarenheter ifrån KTM 690 SMC / Enduro. Jag har nu haft min hoj några månader och kan inte säga annat än att jag super nöjd. Den fungerar klockrent, går riktigt fint, skönt ljud (öppet luftfilter, akrapovic titan slipon utan db-killer, mappad), inga vibrationer (kört tidigare lc4:a hojar). Det är även ett otroligt bra drag i hojen och effekten är klart jämförbar med KTM 660, Husaberg 650 etc. tycker jag. Hade för övrigt en Husaberg 650 fs som jag sålde innan denna hoj.

Har precis i dagarna lyckats få till en konvertering av min KTM 690 SMC till en KTM 690 Enduro. Om ni vill läsa/följa bygget och titta på lite bilder vad jag använt för delar kan ni göra detta i denna tråd » . Det är utan tvekan den roligaste hojen för både onroad (SMC) & offroad (Enduro) som jag kört och ägt. Rekomenderar den starkt till alla som går i köptankar på motard/enduro hoj.
 
Last edited:

J.A.C

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Åkersberga
Hoj
Ktm 690 SMR
intressekoll skylthållare

Hej Jonas heter jag & har ett nystartat företag som inriktar sig på Custombyggen Bil & Mc
Jag åker själv en 690 smr som jag köpte med blandade känslor, grym cykel gällande chassie osv . men designen på vissa detaljer såsom tex höknäsan avgaset & ( tailen/skylthållaren ), kan man ju vara överens om är ett misslyckande.
Så jag har börjat tillverka lite bitar, till att börja med en skylt/ blinkershållare (Tail ) den är helt handgjord, orginal blinkers & nr skyltsbelysning återmonteras
så inga miniblinkers eller belysning i övrigt behöver köpas till.
priset är 1995 :- inkl moms till 690 sm smr & duken
kan givetvis tillverka till vilka andra cyklar som helst.
men behöver då ha cykeln hos mig i 2 dagar för mallning & tillverkning .

bifogar ett par bilder (Ursäkta bildkvaliten)

Mvh Jonas & Alive Customs
 

Bifogat

  • skylthållare ktm 690 018.jpg
    skylthållare ktm 690 018.jpg
    95.1 KB · Visningar: 155
  • skylthållare ktm 690 011.jpg
    skylthållare ktm 690 011.jpg
    118.5 KB · Visningar: 154
  • skylthållare ktm 690 015.jpg
    skylthållare ktm 690 015.jpg
    105.4 KB · Visningar: 127
  • CIMG0363.jpg
    CIMG0363.jpg
    254.7 KB · Visningar: 199

kompressor-kim

Guest
Några SM frågor

Hej
Är nybliven 690 sm ägare:banana

Lite spontana frågor:

1: Nån som har bra tipps vart man kan fästa skivbromshållaren på hojen?
Har kollat utan att finna nåt bra ställe att montera det.(låset är ett runt ABUS.)


2: Nån som vet vart man kan få tag på orange fälgstripes med ktm loga i ?


3: nån som vet serviceintervallerna ?


Tacksam för svar.

mvh kim:yoparty
 

Nylle

Jag är inte överviktig, bara underlång
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Hagaström
Hoj
00 Kawasaki zx12-r
Fälgstripes!

Var det nått sånt här du menade?
I sådana fall finns det hos din KTM återförsäljare typ Lelles,
Finns bara till cross maskiner alltså 18-19" bak och 21" fram!
men med lite vilja så går det ändå :tuttar
Kostar typ 360 spänn.
 

Bifogat

  • IMAG0071.jpg
    IMAG0071.jpg
    237.4 KB · Visningar: 258
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top