Ktm 690

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
sånt man vet om man kollar lite ;0) (kan hjälpa om man känner lite folk med)
det är ktm som har lagt åtgärden & de som har en -07 sm får dessa saker fixade kostnadsfritt! (bara att ringa din handlare så kan dom kolla i datorn)
OM din hoj redan är fixad så syns även det det i deras dator.
kan vara lönt att ringa handlarn mellan varven & kolla så det inte finns fler saker ktm vill fixa på garantin. (ny hoj=problem i början)

mvh johan

Var kollar man lite och vem känner man?
Pratade med min handlare och dom visste inte ett smack.
Hittar inte ett skvatt någonstans, internet är TOMT.
:)
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
hej!

dom som är försäljare av ktm & får serva den (stämpla boken dvs.) har ett system som dom kan kolla i. (inte på ktm:s hemsida som vi kan titta på.).
dom tog helt enkelt mitt reg. & där stod de saker som skulle åtgärdas på garantin & det är ett service medd. från ktm. (om sakerna var gjorde så är det "nollat" på ditt reg.nr.)
de handlare som är auk. av Ktm kan se detta. (men även vi som kund ska bli informerad om det är nåt som ska fixas på garantin via ktm som jag fattade det.)
om den du köpte din av inte har det systemet så kanske han inte heller har befogenheter att stämpla din bok. (= noll garanti dvs.)

mvh johan
 

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Skåneland
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
dom som är försäljare av ktm & får serva den (stämpla boken dvs.) har ett system som dom kan kolla i. (inte på ktm:s hemsida som vi kan titta på.).
dom tog helt enkelt mitt reg. & där stod de saker som skulle åtgärdas på garantin & det är ett service medd. från ktm. (om sakerna var gjorde så är det "nollat" på ditt reg.nr.)
de handlare som är auk. av Ktm kan se detta. (men även vi som kund ska bli informerad om det är nåt som ska fixas på garantin via ktm som jag fattade det.)
om den du köpte din av inte har det systemet så kanske han inte heller har befogenheter att stämpla din bok. (= noll garanti dvs.)

mvh johan

Claessons är väääldigt auktoriserade. Jag fick en av dom första 690sm så detta borde gälla min med då ju.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Däckstryck och garantiåtgärder

Tjenare kamrater,

Vad har ni för tryck i däcken när ni rullar landsväg resp åker bana på 690 SM, jag håller på att bli tokig? Kör 2.0 fram och bak men det känns alldeles för högt, har klotat de senaste dagarna och är inte alls nöjd med däcksgrepp nu... EN del åkteknik saknas, men en stor bidragand orsak till mina skrapmärken ligger tyvärr också i däcken!

Sedan har jag blivit tillsagd av min mest lokala handlare att garantiåtgärder ska man göra hos inköpsställe. Visst måste det vara bullshit? Garantiåtgärder som byte av glappande instrumentpanel och slocknat bakljus ska man väl kunna få utfört hos vilken auktoriserad KTM-handlare som helst? Visst var han bara lat och lite mindre tjänstvillig än vad han borde vara?
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
ja då borde väl du vara en av många då om det inte är så att din redan är fixad.
om du kollar på din instr.bok så ser du att "titthålet" till oljan sitter baktill på bilden......(på omslaget dvs.)
om din ser ut som på bilden är din en av dom som ska fixas (fel volym på oljan med titthålet där)
titthålet ska var framtill på din om den är fixad dvs. (kåpan är bytt)
men dom kolla på ditt reg.nr?
dina servicear & dokument. finns lagrat hos ktm via den infon:n som din handlare uppger i samband med service & garanti jobb som utförs på din hoj.
valfri auk. ktm verkstad ska kunna gå in & kolla upp vad som är gjort med hojen samt historiken på den osv. (om du gjort allt enligt boken dvs.)
ring en annan firma än den du köpte den på...du kanske får en nyhet!

mvh johan

2,0 fram & 2,2 bak tycker att det funkar för mig.

du kan serva & fixa garanti jobben hos vem fan du vill bara de Auk. av ktm.
därför är det systemet bra då är ju "problemet" borta när det är klart & ktm vet att jobbet är fixat.

mvh johan
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Tack! Tyckte väl att det lät skumt det där med "hör av dig till säljställe..." aldrig varit med om förut!

Det där med oljefönstret var ju lite intressant förstås. Tror dock att min tvåhjuling har detta åtgärdat för mitt fönster sitter framför fotpinnen och mycket längre fram än så kommer det inte!

/Mattias

2,0 fram & 2,2 bak tycker att det funkar för mig.

du kan serva & fixa garanti jobben hos vem fan du vill bara de Auk. av ktm.
därför är det systemet bra då är ju "problemet" borta när det är klart & ktm vet att jobbet är fixat.

mvh johan
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
hej!

mitt sitter med framåt....med åtgärden på kåpan kom före oljekanalen!
min ska in för kolla av oljekanalen ,bakbromsen, & nåt med batteriet.
det kommer vara kostnadsfritt för mig & dom som gör jobbet & "släcker" åtgärden i datorn när det klart.

mvh johan
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Hej, är det samma bakdel på 690 sm och 690 duke ? för jag tänkte då kanske det finns nån snyggare skylthållare än den man har nu :) nån som vet?
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Det här angående titthålet för oljan, min har alltid varit fylld så att det inte syns annat än olja.

Vilket gjorde mig nyfiken på hur mycket som behövdes tas ut, sagt och gjort så pumpade jag ut 0.7 L ! innan den visade rätt nivå med varm motor.

Vilket tyder på att något är fel, glaset sitter ändå framåt på min inte som bilden på framsidan alltså.

Hur ser det ut på era nivåglas syns det någon oljenivå överhuvudtaget?
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
hej!

har för mig att det ska gå i 2,3L olja i dessa. (om jag hör det rätt dvs.)
höll du hojen rakt när du kollade?

mvh johan
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Ja visst gjorde jag det, ser du någon nivå i ditt fönster?

har gjort precis som du men jag tog bara ut ca 3 dl olja, nu är fortfarande nivån i överkanten på fönstret vid upprätt hoj. Vad är det frågan om. Detta upptäckte jag ca 70 mil efter 100-servicen och påpekade det för handlaren som utfört den. Hans kommentar var bara att det ska inte få hända, mekarna har order att kolla minst två oberoende för att se till att nivån är korrekt, undrar vilken nivå de kollar, inte den i mätglaset i alla fall.... Nehe sa jag och konstaterade att jag fortfarande måste ta ut en hel del för att det ska kännas bra!
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
har gjort precis som du men jag tog bara ut ca 3 dl olja, nu är fortfarande nivån i överkanten på fönstret vid upprätt hoj. Vad är det frågan om. Detta upptäckte jag ca 70 mil efter 100-servicen och påpekade det för handlaren som utfört den. Hans kommentar var bara att det ska inte få hända, mekarna har order att kolla minst två oberoende för att se till att nivån är korrekt, undrar vilken nivå de kollar, inte den i mätglaset i alla fall.... Nehe sa jag och konstaterade att jag fortfarande måste ta ut en hel del för att det ska kännas bra!

Hej,

Jag trodde min hoj var överfylld med olja så jag började ta ut olja för att få rätt nivå, men när jag fick ta ut 0,7 L för att hammna i mitten på fönstret tyckte jag att det inte kunde stämma.

När jag sen öppnade oljepluggen och tog ut all olja så var där inte mer än 1,3L kvar, så det var tur jag inte körde omkring med så lite olja i motorn.

Alltså kan man inte lita på nivå fönstret helt enkelt...
 

Dan

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Rimbo
Hoj
Suzuki turbo, ktm 690 duke, ktm 250 excf
festligt att läsa allt detta om oljenivåer, pumpar, oljerör osv.. med tanke på att min skar idag! -07:a som inte fått nåt bytt. oklart vad som hänt, ingen som börjat riva ännu..
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
vad exakt hände med den? (fetnöp, vad tror du ?)
man blir ju lite skakig när man läser det!

mvh johan
 

johanpe

snygg som få!
Gick med
18 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
GSXR 1100w & KTM 690sm
Förmodar att det är samma på 690 sm som på 690 smc.
Kopplar ur 2 st sladdar så tar man bort strypningen på 1:an o 2:ans växel.
Ger något lite skillnad men man vänjer sig fort och strävar efter mer :)

var ,hur & vilka sladdar?
klart att man vill ha mer.

mvh johan
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top