Ktm 690

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hej, har läst runt lite i tråden men inte hittat nåt svar (läste visserligen inte jättenoga). Funderar på att byta min XT till en 690SM, men eftersom den måste servas dubbelt så ofta och jag föredrar att lämna in den för sånt så är kostnader på service avgörande. Vad kostar 100-mila, 500-mila och 1000-mila med ventiljusteringen? Tackar för svar =)

Edit: Undrar även om någon vet vart man kan serva dom i Örebro-trakterna?
Servar Marin & Fritid eller säljer dom bara?

Edit2: Läste lite nogrannare i tråden och fick reda på vad 100- och 500-mil servicarna kostar =) undrar fortfarande vad 1000-milarn går på, tack.
M&F servar, men inte i Örebrobutiken. Antingen kör du ner cykeln till Laxå eller så kollar du om de kan frakta den fram och tillbaka åt dig.

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
M&F servar, men inte i Örebrobutiken. Antingen kör du ner cykeln till Laxå eller så kollar du om de kan frakta den fram och tillbaka åt dig.

Okej, tack för svar, får väl bli att köra den till Laxå då, inte allt för långt :rolleyes: Någon som vet ungefär vad 1000-milarn går på?

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
tankväska

Nån som vet om en bra tankväska till storken?

Har ju sett den här men tänkte om det finns nåt som är lika bra eller bättre för ett mindre pris(=<1500)..
75012019000_4080.jpg

Har en lidl-tankväska som jag använde till monstret och den fungerade klockrent men eftersom den använder sig av magneter så lär den inte funka på den här hojen.

hbgpeter

Medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Tuono 1100 RR
Lång väntan är över, hämtade min 690 sm hos Jonte E igår får passa på och ge den firman beröm för proffsigt och vänligt bemötande . (kört båge sedan 83 så man har ju haft med många handlare att göra )

bågen är flong ny och levererades med acra-slip och mappning ( gott ljud )

Stor skillnad mot tidigare bågar vtr, z1000 , gsxr osv, jag har aldrig kört en ktm tidigare . Finishen och kvaliten verkar vara i en hög klass bara ta verktygen som medföljer det var ju riktiga grejor !!

Så nu är det bara att snabba på med inkörning , sedan blir det nerdrevning och någon form av luftburksmod , sitter och dreglar som Homer över alla trevliga tillbehör ( hmm det blir mycket övertid) Mvh P

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
ang. inkörning http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm förmodar att det gäller för dessa med?

Detta kanske fungerar för inslitning av cylinder och kolvring men inte kan denna inkörning vara nyttig för t.ex. växellådan vars drev är allt annat än släta och fina intitialt? :confused: Skulle själv heller aldrig tippa i 10W-40 "bilolja" i min hoj som det står i länken, då detta med största sannolikhet inte gör sig bra i kopplingen... Däremot kan en biligare mineralolja vara helt ok under inkörningen för att sedan bytas ut mot svindyr "racersyntetolja" för ett långt och lyckligt fortsatt liv :tummenupp

Last edited:

careface

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2009
Hoj
KTM 690 SM -07
Min första post i detta forum :yoparty

Nu till saken, precis innan jag köpte mig en KTM 690 SM -07 så skummade jag igenom denna tråd och såg nått om nån "strypning" på tvåan? och treans? växel?
Nu undrar jag om nån vill hjälpa mig förklara hur jag tar bort den?
(står säkert 15 sidor bort men orkar inte läsa igen:D)

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Är det någon som provat att gå upp en eller två kuggar bak i stället för en ner fram? Vilket jag tycker blir förmycket.

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Nån som haft problem med att få igång den efter vinterförvaringen. Min startade inte, startmotorn gjorde inte en knyst ifrån sig, motorn var totalt död när jag tryckte på startknappen... Jag misstänker att jag råkade komma åt klämman från laddaren för några veckor sedan så att batteriet har laddat ur sig men alla lampor o så lös.... Måste det vara totalt fullladdat för att han ska hoppa igång? :confused:

Edit: Jag kontrollerade dödarknappen och säkringarna(de vanliga och en av de två huvudsäkringarna, den ena kom jag inte åt :()

Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Nån som haft problem med att få igång den efter vinterförvaringen. Min startade inte, startmotorn gjorde inte en knyst ifrån sig, motorn var totalt död när jag tryckte på startknappen... Jag misstänker att jag råkade komma åt klämman från laddaren för några veckor sedan så att batteriet har laddat ur sig men alla lampor o så lös.... Måste det vara totalt fullladdat för att han ska hoppa igång? :confused:

Edit: Jag kontrollerade dödarknappen och säkringarna(de vanliga och en av de två huvudsäkringarna, den ena kom jag inte åt :()

Om du kollat säkringarna och dödarknappen skulle jag nog laddat på batteriet igen! Har du ingen multimeter och kolla laddningens status med? Har något svagt minne av att det kan sitta en säkring vid startmotorn, men är inte alls säker! Kolla även den där sista säkringen som du inte kom åt, det kan var den som jävlas :) I instruktionboken står alla säkringarnas placering har jag för mig, har den inte i närheten själv just nu... Om allt verkar som det ska är det väl bara att riva bort startmotorreläet och eventuellt byta det. OBS! Går inte att mäta på ett relä med multimeter!

Förresten, har du provat att rulla igång hojjen? Om det fungerar så är det ju bara startmotorn kvar!

/Mattias

bullet ride

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
ingen för tillfället
Är det någon som provat att gå upp en eller två kuggar bak i stället för en ner fram? Vilket jag tycker blir förmycket.

dom som vet brukar säga att 1 ner fram är lika med 2-3 upp bak...bakdreven brukar bara levereras med jämna kuggar... har själv satt på 44kuggars bak o de känns väldigt bra vet dock inte vad den toppar men känns ganska oviktigt bara o prova sig fram lite:tummenupp

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
dom som vet brukar säga att 1 ner fram är lika med 2-3 upp bak...bakdreven brukar bara levereras med jämna kuggar... har själv satt på 44kuggars bak o de känns väldigt bra vet dock inte vad den toppar men känns ganska oviktigt bara o prova sig fram lite:tummenupp

Ja lite mer än 2 bak ska det väl motsvara, så 44 borde kanske passa mig bättre.

Edit: Får ta och rätta mig själv bara, 42 ska det vara trodde original var 42.

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hur många kugg bak som motsvarar ett fram har ju enbart med förhållandet dem emellan att göra. Lätt att räkna ut :tummenupp

Ett par extremexempel, först tung utväxling:
16/38 = 0.421 skulle bäst motsvaras av 17/41 om tre bak = 1 fram MEN 17/41 = 0.415 och 17/40 = 0.425 vilket ger att två bak motsvarar ett fram bäst.

Och sen lätt utväxling
13/52 = 0.250 och 14/55 = 0.255 medans 14/56 = 0.250. Här motsvarar alltså fyra bak ett fram.

Jag vet att det är lite hårklyverier och att "tre bak = ett fram" ofta funkar men inte alltid.
Normal supermotodrevning på min 650 är 15/42 = 0.357 och där skiljer det nästan inget mot 16/45 = 0.355. Där stämmer tumregeln perfekt.

Hmmm, undrar vad jag själv har på min 690 :hihi

Fugge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2008
Hoj
KTM 660 -06

hbgpeter

Medlem
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Tuono 1100 RR
Hej igen inkörningen går som smort och snart är det dags för 100 mils service.

Jag undrar bara ang lufburksmod , sunt förnuft säger ju att den kommer att gå för magert om man öppnar upp burken faktiskt upplever jag att den går hyfsat magert fast acramappen är installerad ( har titan slipon )
..hmm finns det ingen powercommander till 690 ?

Sedan har jag fått dubbla budskap om huruvida acramappen tar bort restriktionerna på dem lägre växlarna nån som vet ?

mvh p

ps har beställt gelsadel så om nån vill köpa min orginalsadel skicka pm

samuel86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
KTM RC8 - 08
Hej, har införskaffat mig en ktm 690 smr som jag kan tycka uppför sig lite konstigt.
Om jag ligger ungefär 85-90 på sexan på rak väg så blir det väldiga vibrationer i hojen, ligger då på cirka 3500rpm. Är det dags att gå ner en växel för att den inte orkar eller kan det va nått skummt? Har 16 drev på den, är det orginal?
Tack för svar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...