har drevat till 44 bak samt leo helsystem,varvtalet bör ligga mellen 3-4 när du kopplar upp den på slangen
Nackdelen med 2:an är ju att hastigheten är så låg. Man vill ju inte bromsa ner till krypfart för att kunna göra en wheelie. Runt 90-100km/h är lagom hastighet att ta upp den i på landsväg, men det är ju ett j-a jobb o få upp 690:n i den farten.
Har hört ryktas att 690 smc ska vara grymt mycket mer lättwheelad än 690 sm, någon som kan bekräfta eller dementera det? Vad är det isf som gör smc så mycket lättare att få upp? Motorn och effektregistret är ju identiskt, vikten skiljer iofs en del. Men SÅ j-a mycket kan det ju inte göra tycker jag?
Ljuddämparna på sm:en väger ju mer än på smc:n, men eftersom den vikten är så långt bak borde det ju snarare vara en fördel vid bakhjulskörning...
Sm och smc är ju 2 helt olika hojar. Går inte att jämnföra effekt. Smc slangar du upp enkelt och lätt runt 100 blås på 3an och 4an. Med sm måste man ligga runt 50-70 km/h.
Däck kör jag med quilifier rr som är ett par super däck. Hållt bra och aldrig släppt okontrollerat någon gång. Så köp! Har ett par begangnade liggandes som endast är slitna på kanterna. Vilket man inte utnyttjar på gatan. Så köp mina!
Jag har ingen hoj än men suktar efter 690, jag har sålt en av bilarna och gamla landsvägshojen så SuperEnduron behöver nytt garagesällskap.
Min undran var bara för att skaffa input. Jag gillar att åka hoj och att då köpa en hoj som packar dåligt känns fel.
Ryggsäck är bra vid offroad-körning, då påverkar inte packningen hojen, men vid landsvägsåka så vill jag helst slippa ryggsäck, därav min undran.
Motorns avsaknad av vrid i det lägre registret är det som gör sm trög att få upp på bakhjulet, som jag upplever det iaf. Eftersom motorn är identisk så lär ju effekt och vrid också vara det.... Alltså måste det vara något annat som påverkar, troligen vikten isf.
Det skiljer ca 15kg på dom två modellerna, varav den extra ljuddämparen på sm:en säkert står för närmare 5kg. Den vikten ligger ju så långt bak att den inte borde påverka hur svår/lätt hojen är att få upp.
Nån som vet vart dom andra 10 överflödiga kilona kan tänkas sitta?
Ligger tanken under sadeln på smc:n så är det nog det som gör den största skillnaden mellan hojarna.
**Edit**
Såg förresten att nått pucko placerat batteriet precis bakom styrhuvudet på sm:n, sitter det där på smc också? Dom kilona är ju verkligen felplacerade.... Nån som testat att flytta det så att det sitter under sadeln istället?
Hej!
Har en 690 sm -08, nu när jag skulle starta hojen så är display och varvräknare helt döda, inget händer, det enda som lyser är en lampa med ett hänglås precis jämte "Mode" knappen (den översta)..
Vad betyder detta? vad ska jag göra för att få igång den? Är i stugan nu och har ingen instruktionsbok, så om någon har en eller vet vad detta betyder är jag väldigt tacksam för svar!
Tack på förhand
brukar det inte bli så när brytaren är omslagen?
Jag kan ju starta och köra den, strålkastare och blinkers etc fungerar, men varken varv, idikatorlampor eller display ger ett liv ifrån sig
Okej, tack ändå!
Har fått tag i en instruktionsbok nu, och alla lampor är förklarade utom just hänglåset
Men tabort lampan och kolla om sladden in till mätaren sitter löst lr glappar.
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |