Jag satt och bläddrade i gamla mc-tidningar och hittade en artikel i brittiska Bike där de försöker komma fram till vilken slags motor som är bäst. De olika alternativen och de hojar de testar är:
Första grenen:
Traffic light GP
Går ut på att från stillastående komma först till 100 ft.
1.Speed triple
2.GSXR 1000
3.TDM 900
9. KTM 950
KTM:en kommer nästan sist beroende på att de har svårt att få ner framhjulet i backen..
The low speed overtake
Max acceleration under två sekunder på fjärde växeln från 40 mph. Ska motsvara en typisk omkörning i stadstrafik.
1. Speed Triple
2. GSXR 1000
3. KTM 950
KTM:en kommer starkt då de inte har samma problem med wheelies och istället får ner kraften i backen.
The high speed overtake
Som ovan fast från 70 mph.
1. KTM 950
2. Hayabusa
3. Speed Triple
Sumon krossade alltså alla andra hojar! Det var dessutom med marginal! Men de konstaterar kallt att om testet gjorts vid 90 mph eller några sekunder till så hade Hayabusan krossat alla motståndare.
Fuel consumption
1. VFR800i
2. XT660X
3. TDM 900
6. KTM 950
Jag blev förvånad över att Sumon med sin stora twin och förknasare kom före hojar som GSXR1000, R6, GSX1400, Hayabusan och Ducatin. Intressant är att testarna konstaterar att nyare hojar med modern insprutning och mappningar drar mer än äldre mappningar och flera av förgasarhojarna. En av testarnas slutsatser är att de nya kraven på lägre utsläpp leder till högre förbrukning.. Frågan är vad som är bäst, låga utsläpp eller låg förbrukning och låga koldioxidutsläpp.
Vibration
Ingen direkt rangordning, men testarna konstaterar att KTM:ens 75 V-twin är rejält mycket ”smoother” än Ducatis 90 V-twin. Enstånkan är överlägset sämst..
Sound
Efter en omröstning på Bikes hemsida vann:
1. GSX1400
2. GSXR 1000
3. R6
Det var dock väldigt få svar..
Showroom success
Andel sålda motorcyklar i England med de olika motortyperna under de senaste fem åren.
1. 500-650 cc radfyra (36,8 %)
2. 650-1000 cc radfyra (21,4 %)
3. Vattenkyld v-twin (12,4 %)
Radfyrorna står alltså för mer än 70 % av nyförsäljningen i England. Enstånkorna kommer sist med 0,7 %..
Power and torque
Testarna konstaterar att Suzuki är grymma på att bygga radfyror. Favoriten är dock Speed Triple. Den har varken mest effekt eller vrid, men kurvorna är i det närmaste perfekta.
Total vinnare:
Triumph Speed Triple – Inte bäst på allt, men riktigt bra på mycket gör att trepipen tar hem segern.
Man kan tycka vad man vill om testet men det är roligt att se att Sumon hävdade sig bra i många grenar. Framför allt i fullgastävlingen från 70 mph!
- Enstånka – XT660X
- Parallelltwin – TDM 900
- Vattenkyld v-twin – KTM 950 (!)
- Luftkyld v-twin – Ducati GT1000
- Boxertwin – BMW 1200R
- Trippel – Triumph Speed Triple
- V4 – Honda VFR800 (ej VTEC)
- 600 cc radfyra – R6
- 1000 cc radfyra – GSXR 1000
- Luftkyld radfyra – GSX1400
- Bauta-radfyra – GSX1300R Hayabusa
Första grenen:
Traffic light GP
Går ut på att från stillastående komma först till 100 ft.
1.Speed triple
2.GSXR 1000
3.TDM 900
9. KTM 950
KTM:en kommer nästan sist beroende på att de har svårt att få ner framhjulet i backen..
The low speed overtake
Max acceleration under två sekunder på fjärde växeln från 40 mph. Ska motsvara en typisk omkörning i stadstrafik.
1. Speed Triple
2. GSXR 1000
3. KTM 950
KTM:en kommer starkt då de inte har samma problem med wheelies och istället får ner kraften i backen.
The high speed overtake
Som ovan fast från 70 mph.
1. KTM 950
2. Hayabusa
3. Speed Triple
Sumon krossade alltså alla andra hojar! Det var dessutom med marginal! Men de konstaterar kallt att om testet gjorts vid 90 mph eller några sekunder till så hade Hayabusan krossat alla motståndare.
Fuel consumption
1. VFR800i
2. XT660X
3. TDM 900
6. KTM 950
Jag blev förvånad över att Sumon med sin stora twin och förknasare kom före hojar som GSXR1000, R6, GSX1400, Hayabusan och Ducatin. Intressant är att testarna konstaterar att nyare hojar med modern insprutning och mappningar drar mer än äldre mappningar och flera av förgasarhojarna. En av testarnas slutsatser är att de nya kraven på lägre utsläpp leder till högre förbrukning.. Frågan är vad som är bäst, låga utsläpp eller låg förbrukning och låga koldioxidutsläpp.
Vibration
Ingen direkt rangordning, men testarna konstaterar att KTM:ens 75 V-twin är rejält mycket ”smoother” än Ducatis 90 V-twin. Enstånkan är överlägset sämst..
Sound
Efter en omröstning på Bikes hemsida vann:
1. GSX1400
2. GSXR 1000
3. R6
Det var dock väldigt få svar..
Showroom success
Andel sålda motorcyklar i England med de olika motortyperna under de senaste fem åren.
1. 500-650 cc radfyra (36,8 %)
2. 650-1000 cc radfyra (21,4 %)
3. Vattenkyld v-twin (12,4 %)
Radfyrorna står alltså för mer än 70 % av nyförsäljningen i England. Enstånkorna kommer sist med 0,7 %..
Power and torque
Testarna konstaterar att Suzuki är grymma på att bygga radfyror. Favoriten är dock Speed Triple. Den har varken mest effekt eller vrid, men kurvorna är i det närmaste perfekta.
Total vinnare:
Triumph Speed Triple – Inte bäst på allt, men riktigt bra på mycket gör att trepipen tar hem segern.
Man kan tycka vad man vill om testet men det är roligt att se att Sumon hävdade sig bra i många grenar. Framför allt i fullgastävlingen från 70 mph!