Ktm 950 sm

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
urk.. jag måste byta min integral hjälm.. låter some en gammal cylinda tvättmaskin i den när man ligger över 70 knyck.. och då har jag riktiga öronproppar isatta..

Kom på att lika bra och fråga om tips om hjälmar som låter mindre i denna SuMo tråd!
Passform är ju viktigt så den kommer provas ut först.. men om nån har provat olika hjälmar och hittat en som de märkt varit tystare än övriga.. tar jag gärna emot det tipset :)

Många racers har nämnt Shark RSR2 som en tyst hjälm.. nån med sumo erfarenhet av den? själv inte testat så vet inte ens om den passar min skallform...

Kör med crosshjälm+proppar & det är bara att inse att en ny hjälm måste införskaffas omgående, så ni som är nöjda med era hjälmar, vad är det ni har på knoppen... :)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Jag har en Shoei XR1000. Tycker den funkar bra. Hade dock en Raid innan som jag tycker var tystare??

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Kör med en Shoei XR1000 med whisperkit monterat, utan proppar. Hade alltid proppar förut, men med kitet så blir det faktiskt riktigt bra...inte propp-bra tyst, men helt klart dugligt.
Sen är ju sumon bra på det sättet att fartvinden som kommer på hjälmen är rätt "clean" om man säger så ;)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Kör med en Shoei XR1000 med whisperkit monterat, utan proppar. Hade alltid proppar förut, men med kitet så blir det faktiskt riktigt bra...inte propp-bra tyst, men helt klart dugligt.
Sen är ju sumon bra på det sättet att fartvinden som kommer på hjälmen är rätt "clean" om man säger så ;)

Japp, inte mycket som styr bort där :D

Vad är det som ingår i whisperkittet?

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days

usch va jag känner mig feg (läs gammal tupp) nu.. har köpt KTM 690 wind screen och ska montera den i helgen.. ska ta bort en del fartvind.. lär väl hamna ännumer vid hjälmen nu.. :va

Ska på en 200 mils tur i sommar varav två sträckor är på ca 80 mil vardera.. yes.. träsmak i baken kan jag leva med med för högt ljud i hjälmen suger..

på tal om hjälm.. ligger det nån butik som säljer MC hjälmar nära T-centralen? Ska ner på kurs med kurt i Juni och bor vid T-centralen.. :gnissla

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

En ganska stadig nackkrage, och ett mesh för hakan...jäkligt tight att dra på sig krukan men väl på är det guld :)
Så här ser det ju ut :) Whisperkit

usch va jag känner mig feg (läs gammal tupp) nu.. har köpt KTM 690 wind screen och ska montera den i helgen.. ska ta bort en del fartvind.. lär väl hamna ännumer vid hjälmen nu.. :va

Ska på en 200 mils tur i sommar varav två sträckor är på ca 80 mil vardera.. yes.. träsmak i baken kan jag leva med med för högt ljud i hjälmen suger..

Har en windscreen till min SMR, bild tidigare i tråden...ful som få blir den men den funkar bra...så den åker på när det blir långresa, annars förpassas den långt in i garaget utom synhåll ;)

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
En ganska stadig nackkrage, och ett mesh för hakan...jäkligt tight att dra på sig krukan men väl på är det guld :)
Så här ser det ju ut :) Whisperkit

Har en windscreen till min SMR, bild tidigare i tråden...ful som få blir den men den funkar bra...så den åker på när det blir långresa, annars förpassas den långt in i garaget utom synhåll ;)

Ser ut som någonting som man kanske skulle ta och inhandla.

Det med "windscreen" är väl ok. Hojen är ju faktiskt rätt bra att åka på så en kåpa är inte alls fel! Sedan är det kanske inte så snyggt med en lite n vindavvvisare :D

Har funderat på hur mycket man skulle behöva göra för att pula dit en kåpa från en SMT :tungan

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
på 950 ser det ut såhär.. (ej min bild eller hoj dock)

cimg3003oz6.jpg

cimg2990ry4.jpg

Inte så fugly.. tror jag.. får se efter helgens montering. När man köper Screenen för 600:- så ingår alla monterings detaljer som behövs.. så inte allt för snordyrt tycker jag :)

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13

på tal om hjälm.. ligger det nån butik som säljer MC hjälmar nära T-centralen? Ska ner på kurs med kurt i Juni och bor vid T-centralen.. :gnissla

Nope, inte där inne mitt i smeten. MEN, det är inte speciellt långt till Norra Stationsgatan och MC Varuhuset. Har t.o.m. för mig att det går någon buss som på ett enkelt sätt tar dig väldigt nära.

Dom flesta större hojaffärer ligger lite i utkanten av stan och har man då inte bil så kan det vara rätt bökigt att ta sig dit. Med bil så finns det ju en packe alternativ.

Stig

medlem
Gick med
13 Mar 2008
Hoj
CBR 1000 -08 Hanse Vinse edt..
Tjena. Funderar på att byta bort gathojen mot en 950 SM..

Kommer jag bli besviken på effektskillnaden? jag har ca 170 idag.

Hur fort går en 950 sm?

Villken är en bekväm "pendlarfart" på motorvägen? pendlar en del.

Funkar det att knäskrapa med en sm? :D

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Hur fort går en 950 sm?

Eftersom du frågar i den här tråden som befolkas av 950/990 SM fanatiker, så har du nog redan svarat själv på frågan om du vill ha en eller inte ;)

Men effektsmässigt så har den inte lika mycket mos som en 1000cube radfyra, men det är det ju inga cyklar som har. Mos hela tiden däremot, det har den.

Topphastighet blir det till att quota Rolls Royce - den har tillräckligt. Tillräckligt för att näsan ska vara mot visiret och man krampaktigt får hålla sig kvar hur man än sitter på hojen.

Bekväm fart - 120-130 tycker jag om, en liten billig extra kåpa hjälper om man vill putsa den siffran. Eventuell tid förlorad på eeerm, motorväg, tas lätt igen i stan, då man börjar köra lite hur som helst, för det går. Lite mer parkour över transporten, om man säger så...

Allt går att knäskrapa :fakta

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Var skall man serva sin sumo i gbg-trakten? alt borås-trakten. Vad är rimligt att betala för 1500 milaren - tycker alla fått olika bud?

fritiof

Gubbpop
Gick med
15 May 2006
Hoj
BMW F800R -10
Jahaja... Då kanske man är på banan nu då?

Köpte en 950 sm -07 med 160 mil på mätaren på Bikedagarna i Trollhättan (25/4). Tyvärr så var det after-work dagen innan, så jag var inte i skick att provköra nåt där på lördagsmorgonen. Köpte den alltså med motiveringen att "men vafan, den har ju bara gått 160 mil, klart att den ska funka!"... Det gjorde den inte! Konstaterade att växellåda/koppling var kass när jag hämtade den på måndagen. Så på onsdagen (29/4) fick den fick fara tillbaka till Bike som tog sin modiga tid på sig att byta kopplingen på hojen! De började med att byta kopplingskorg och det blev "bättre men inte bra". Så då bytte de lamellerna också, som var restade i Sverige och fick beställas direkt från Mattighofen, typ... I onsdags, en hel jävla månad senare!, hämtade jag den, och nu verkar den funka. Peppar, peppar. Enligt Johans MC har hojfan tidigare reparerats för en havererad koppling. Länk Det var det här som var fel. Tydligen blev inte den första reparationen (vid 130 mil) så bra som man kunde önska, så förre ägaren dumpade väl tillbaks hojen till Bike, som gladeligen sålde den vidare till mig :mad: "Makes you wanna kill" som Jack Nicholson sa i Gökboet.

Jag har kört 65 mil nu helgen och jag gillar modellen! Tyvärr kan jag inte riktigt lita på mitt ex riktigt än, men jag hoppas att det kommer.

Wish me luck!

/Hans

alexx86

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Får se vad det blir.
Jahaja... Då kanske man är på banan nu då?

Köpte en 950 sm -07 med 160 mil på mätaren på Bikedagarna i Trollhättan (25/4). Tyvärr så var det after-work dagen innan, så jag var inte i skick att provköra nåt där på lördagsmorgonen. Köpte den alltså med motiveringen att "men vafan, den har ju bara gått 160 mil, klart att den ska funka!"... Det gjorde den inte! Konstaterade att växellåda/koppling var kass när jag hämtade den på måndagen. Så på onsdagen (29/4) fick den fick fara tillbaka till Bike som tog sin modiga tid på sig att byta kopplingen på hojen! De började med att byta kopplingskorg och det blev "bättre men inte bra". Så då bytte de lamellerna också, som var restade i Sverige och fick beställas direkt från Mattighofen, typ... I onsdags, en hel jävla månad senare!, hämtade jag den, och nu verkar den funka. Peppar, peppar. Enligt Johans MC har hojfan tidigare reparerats för en havererad koppling. Länk Det var det här som var fel. Tydligen blev inte den första reparationen (vid 130 mil) så bra som man kunde önska, så förre ägaren dumpade väl tillbaks hojen till Bike, som gladeligen sålde den vidare till mig :mad: "Makes you wanna kill" som Jack Nicholson sa i Gökboet.

Jag har kört 65 mil nu helgen och jag gillar modellen! Tyvärr kan jag inte riktigt lita på mitt ex riktigt än, men jag hoppas att det kommer.

Wish me luck!

/Hans

Du får se det från den ljusa sidan, tur att du köpte den av en handlare :)
Men det är ju jävligt dåligt av dom att inte ens ha överblickat hojen..

Kör på :tummenupp

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
på 950 ser det ut såhär.. (ej min bild eller hoj dock)

Inte så fugly.. tror jag.. får se efter helgens montering. När man köper Screenen för 600:- så ingår alla monterings detaljer som behövs.. så inte allt för snordyrt tycker jag :)

Faktiskt inte så tokigt. Kanske skulle ta och köpa en sådan jag med :tummenupp

Hur fort går en 950 sm?

Kan nog inte jämnföra topp effekten. Men den går jäkligt gott i mellan registret och på botten. Tycker dock att du skall prova en ordentligt först för om du kört radfyra innan och inte haft en tvin så kanske du inte gillar karaktären. Twin lever ju om mer än vad en radfyra gör och kräver en lite speciell kör teknik. Jag tycker det är mycket roligare men vissa tycker att det är bökigt :confused:

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Faktiskt inte så tokigt. Kanske skulle ta och köpa en sådan jag med :tummenupp

Köpte min på mcweb.se då det blev gratis frakt.

Monterade den igår. Tog allt som allt kanske max 30min.
Har en svart SM och tycker personligen att den smälter in bättre på en svart mask :)
Inte testat något än då vi haft +26m/s vindar här uppe.. :gnissla
Tips för montering är att montera bort masken. Börja med 2 hex skruvarna som håller hela lyset, sen 4 som håller instrumentpanelen (alltså inte de själva digitalhuset utan det i större i plast) sen är det 6 skruvar som håller masken på plats.. Du ser det när du öppnar.. superenkelt att få av och på!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Var skall man serva sin sumo i gbg-trakten? alt borås-trakten. Vad är rimligt att betala för 1500 milaren - tycker alla fått olika bud?

Har servat på Johans MC men tycker att de är dyra och vet inte hur bra de är. Men en service fixar ju alla......

Dock skall jag prova på Bergmans motor i Borås. Tycker de verkar trevliga och enkla att ha att göra med. Väldigt service minded :tummenupp

Om alla går ihop så kanske vi kan övertyga den helt klart bästa verkstaden i väst sverige att börja serva KTM. Kennets MC!. Finns nog en och annan firma i GBG som tjänar på att att sälja ett visst märke enbart för att man vet hur bra backup man får om någonting strular.

Köpte min på mcweb.se då det blev gratis frakt.

Monterade den igår. Tog allt som allt kanske max 30min.
Har en svart SM och tycker personligen att den smälter in bättre på en svart mask :)
Inte testat något än då vi haft +26m/s vindar här uppe.. :gnissla
Tips för montering är att montera bort masken. Börja med 2 hex skruvarna som håller hela lyset, sen 4 som håller instrumentpanelen (alltså inte de själva digitalhuset utan det i större i plast) sen är det 6 skruvar som håller masken på plats.. Du ser det när du öppnar.. superenkelt att få av och på!

Gott :tummenupp

Får nog bli en sådan. Har faktiskt svart plast till min hoj också (fast jag åker med orange nu). Kanske skulle ta och byta färg :)

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Gott :tummenupp

Får nog bli en sådan. Har faktiskt svart plast till min hoj också (fast jag åker med orange nu). Kanske skulle ta och byta färg :)

Men dåså! Bara att monterna den på en mask.. sen byter du hela masken när du ska ut på lite längre.. så har du den "oborrade" när du är i "play mode" i stan :)

Jo en sak till.. första 4mm hålet med vanlig borr.. sen använda jag mig av en konisk slip till min dremel.. den typ smälte plasten när den gjorde hållet så det blev superfina hål.. smooth :)

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

Vad kostar det att byta plasten på 950/990? Kan väll aldrig va lika billigt som till 660:n där det gick på strax över 2000:-

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln