Knas på bränslet?
Följande inlägg gäller en Superenduro men den är väldigt lik en 950 SE, i princip bara hjulen som skiljer så problemet borde kunna vara lika på en 950SM.
I går så hade min KTM 950SE vänligheten att lägga av mitt ute i skogen.
Det hela började med att jag körde grusväg hem från jobbet igår.
Vid ett litet krön så vred jag på för att lyfta ur lite trevligt, men hojen tvekade och det hände inte så mycket. Eftersom jag visst hade 6'an i så tänkte jag inte mer på det, den orkade väl inte helt enkelt, men efter ett par hundra meter så blev hojen kraftlös och när jag drog in kopplingen så dog den.
Jag stannade, klev av och gjorde en "okulär inspektion" men jag såg inget konstigt så jag satte mig på och startade hojen, den startade fint, precis som inget hänt men jag hörde att bränslepumpen jobbade en hel del när jag vred om nyckel, precis som om hojen stått still i veckor.
Jag körde som vanligt och efter ett par km började det hela om. Samma sak igen, kraftlös och stannar, startar igen men när nyckeln vrids om så jobbar bränslepumpen länge. Normalt efter ett kort stopp så hör jag inte bränslepumpen.
Detta upprepades ca 5 gånger innan jag lyckades ta mig hem, det hela började ca 1,5 mil hemifrån (tur i oturen).
Det känns precis som att jag har slut på bränsle när hojen lägger av men jag hade 8 liter kvar i tanken när jag till sist tar mig till en mack och tankar fullt.
Jag lyckas ta mig hem utan att knuffa hojen, den vill lägga av när jag kör snabbt (över hundra) på 6'an eller accelererar hårt på 4'an. Det gick dock att åka de sista kilometrarna hem problemfritt i 50 km/h på 3'an.
Jag hade av tanken i förrgår kväll och gjorde rent luftfiltret. Min första tanke var att jag klantat till något i samband med det men varför kunde jag då köra 6 mil till jobbet i 100-110km/h på E20 och hem i grusbustempo i ca 5 mil innan misstaget visade sig?
Jag har inte hunnit riva något än men hoppas att någon har en ide om vart jag ska börja kolla.
Hojen är en -06 uttagen -07 och hundramilaservad hos Lelles -07. Jag servade själv vid 750 mil, hojen har idag inte ens gått 1000 mil.