Ktm 950 sm

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vad kostar det att byta plasten på 950/990? Kan väll aldrig va lika billigt som till 660:n där det gick på strax över 2000:-

Vet inte exakt. Jag fick min till hojen när jag köpte den. Men jag har för mig att jag hört en summa på någonstans runt 4500kr.

Och, finns det bara svart och orange att välja mellan?

Jag har letat som fasen efter vit till min 950 men inte hittat. Finns ju vit till 990.

Sedan så kan man ju köpa KTM:s kolfiber kåpor. Har för mig att de inte var tok dyra. Enda med dom var att man kunde inte köpa bakskärmen i kolfiber :va
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Knas på bränslet?

Följande inlägg gäller en Superenduro men den är väldigt lik en 950 SE, i princip bara hjulen som skiljer så problemet borde kunna vara lika på en 950SM.

I går så hade min KTM 950SE vänligheten att lägga av mitt ute i skogen.

Det hela började med att jag körde grusväg hem från jobbet igår.
Vid ett litet krön så vred jag på för att lyfta ur lite trevligt, men hojen tvekade och det hände inte så mycket. Eftersom jag visst hade 6'an i så tänkte jag inte mer på det, den orkade väl inte helt enkelt, men efter ett par hundra meter så blev hojen kraftlös och när jag drog in kopplingen så dog den.
Jag stannade, klev av och gjorde en "okulär inspektion" men jag såg inget konstigt så jag satte mig på och startade hojen, den startade fint, precis som inget hänt men jag hörde att bränslepumpen jobbade en hel del när jag vred om nyckel, precis som om hojen stått still i veckor.
Jag körde som vanligt och efter ett par km började det hela om. Samma sak igen, kraftlös och stannar, startar igen men när nyckeln vrids om så jobbar bränslepumpen länge. Normalt efter ett kort stopp så hör jag inte bränslepumpen.
Detta upprepades ca 5 gånger innan jag lyckades ta mig hem, det hela började ca 1,5 mil hemifrån (tur i oturen).

Det känns precis som att jag har slut på bränsle när hojen lägger av men jag hade 8 liter kvar i tanken när jag till sist tar mig till en mack och tankar fullt.
Jag lyckas ta mig hem utan att knuffa hojen, den vill lägga av när jag kör snabbt (över hundra) på 6'an eller accelererar hårt på 4'an. Det gick dock att åka de sista kilometrarna hem problemfritt i 50 km/h på 3'an.

Jag hade av tanken i förrgår kväll och gjorde rent luftfiltret. Min första tanke var att jag klantat till något i samband med det men varför kunde jag då köra 6 mil till jobbet i 100-110km/h på E20 och hem i grusbustempo i ca 5 mil innan misstaget visade sig?

Jag har inte hunnit riva något än men hoppas att någon har en ide om vart jag ska börja kolla.

Hojen är en -06 uttagen -07 och hundramilaservad hos Lelles -07. Jag servade själv vid 750 mil, hojen har idag inte ens gått 1000 mil.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Massa bra text om problemet.

En superenduro är vad som fattas i garaget mitt!

Men iaf, det låter ett problem med avluftning av tanken. Du kör upp soppan snabbare än vad luft kan komma in och fylla tomrummet helt enkelt.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
En superenduro är vad som fattas i garaget mitt!

Men iaf, det låter ett problem med avluftning av tanken. Du kör upp soppan snabbare än vad luft kan komma in och fylla tomrummet helt enkelt.

Min första tanke också, så fort den började sacka så ryckte jag bort avluftningsslangen från tanklocket, det gjorde varken till eller från.

Kan det vara tanklocket som pajat tro, om så är fallet, borde det inte ha visat sig i samband med tankning?

Gillar man grussprättning så är SuperEnduron som WRC när allt annat är Folkrace.
Min blir nog till salu snart, jag ska nog ha en grushoj i 40 kkr klassen och en endurohoj istället, den som lever får se.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Kan ju vara mellan slang och tank det är stopp med. Eller så levererar inte pumpen tillräckligt med soppa till knasarna pga av nånting (smuts, dålig pump, tankat 95 istället för V-Power...).
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har det inte varit problem med bränslepumpen på hojarna? Eller var det bara Adventure hojarna?
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Hur är det egentligen med kvaliten på 950sm? Är eventuellt sugen på att byta in min 625a mot en 950 alternativt en 690. Men när man läst lite i denna tråden så verkar det som att rätt många har problem med hojen. Av vad jag läst mig till så verkar det vara relativt vanligt att kopplingen strular. Eller har jag uppfattat det helt fel?

Har för övrigt bara provkört en 990sm. Är skillnaden mellan en 950 och en 990 stor?
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Har det inte varit problem med bränslepumpen på hojarna? Eller var det bara Adventure hojarna?

Bränslepumpen är samma skit som sitter på Africa twin, klart svagaste komponenten.
Jag funderar på att byta sort, om inte annat bara för att eliminera en framtida felkälla.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Så där ja! Nu står äntligen en svart KTM 950 SM -06 med Sebring twister-dämpare på garageuppfarten.

Hittills har jag hunnit köra ca 25 mil och en kortkort recension hittills är:
+ Fantastisk motor med ett underbart ljud. Rejält med bottenvrid och bra med klipp när den kommer upp i varv.
+ Mycket smidig i stadstrafik och den känns mindre och nättare än vad den är.
+ Relativt lite vibrationer. Det är endast när man kör på riktigt låga varvtal som det pirrar lite i fingrarna och fötterna. En nedväxling löser snabbt det problemet.
+ För att vara en bushoj är den riktigt komfortabel. Det går så klart inte att jämföra med en Goldwing, men lite längre turer är inga problem. Högsta växeln har relativt hög utväxling vilket gör det någorlunda (med undantag för vinddraget...) bekvämt att avverka motorvägssträckor i högt tempo.
- Bränsletörst.. Jag tankade första gången efter ca 15 mil och då hade den sörplat i sig nästan 13 liter.. Det är mer än min Audi A4..

Lite smolk i bägaren är dock att jag redan upptäckt några eventuella fel på hojen:

- Vid full acceleration är det svårt/omöjligt att få in trean och fyran. Växelspaken blir "stum" och det går inte att växla upp. Släpper jag av gasen eller växlar vid lägre varvtal är det dock oftast inga problem. Är det jag som är ovan med hojen eller är det dags att reklamera?

- Några gånger när jag startat har det låtit lite illa från startmotorn. Oftast är det inga problem, utan det har bara uppstått när den varit kall och inte gått igång på första trycket på startknappen. Jag har förstått att startmotorn har varit ett problem på dessa hojar, men enligt Ragnar på Lelles skulle hojen vara ordentligt servad och allt skulle vara bytt.

Några förslag på lösning/kommentarer på ovanstående två problem?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
- Vid full acceleration är det svårt/omöjligt att få in trean och fyran. Växelspaken blir "stum" och det går inte att växla upp. Släpper jag av gasen eller växlar vid lägre varvtal är det dock oftast inga problem. Är det jag som är ovan med hojen eller är det dags att reklamera?

- Några gånger när jag startat har det låtit lite illa från startmotorn. Oftast är det inga problem, utan det har bara uppstått när den varit kall och inte gått igång på första trycket på startknappen. Jag har förstått att startmotorn har varit ett problem på dessa hojar, men enligt Ragnar på Lelles skulle hojen vara ordentligt servad och allt skulle vara bytt.

Några förslag på lösning/kommentarer på ovanstående två problem?

Det med vxl vet jag inte. Prova att byta olja!

Vad jag har förstått så är hojarna lite kännsliga i vxl vid inkörning. Gäller att man växlar mycket och ordentligt. Sedan när den är bra inkörd så skall de tydligen hålla bra. Min vxl är mycket skön att växla med. Faktiskt en utav de bättre jag har haft. Dock så har jag varit noga med olje byten och att köra in hojen ordentligt. Även aldrig kört hojen på bakhjulet utan att tänka mig för hur jag växlar. Använder kopplingen mm.

Det med starten märks om som du säger man inte gör helt rätt när man startar. Prova att inte ge choke när man skall göra det och att ge choke när man inte skall göra det. Får du ett högt "metalliskt" ljud i den så är det fel prylar i starten.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det med vxl vet jag inte. Prova att byta olja!

Vad jag har förstått så är hojarna lite kännsliga i vxl vid inkörning. Gäller att man växlar mycket och ordentligt. Sedan när den är bra inkörd så skall de tydligen hålla bra. Min vxl är mycket skön att växla med. Faktiskt en utav de bättre jag har haft. Dock så har jag varit noga med olje byten och att köra in hojen ordentligt. Även aldrig kört hojen på bakhjulet utan att tänka mig för hur jag växlar. Använder kopplingen mm.

Det med starten märks om som du säger man inte gör helt rätt när man startar. Prova att inte ge choke när man skall göra det och att ge choke när man inte skall göra det. Får du ett högt "metalliskt" ljud i den så är det fel prylar i starten.

Hojen har rullat ca 825 mil så den är inte ny, men inte heller direkt lastgammal. Det känns lite surt att behöva göra ett oljebyta det första man gör. Enligt Ragnar skulle den vara servad nyligen och de ska "ha gått igenom hojen" innan de sålde den.

Det var när jag inte chokade som jag skulle som det lät "metalliskt" och slamrade från startmotorn. :huvet
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Hojen har rullat ca 825 mil så den är inte ny, men inte heller direkt lastgammal. Det känns lite surt att behöva göra ett oljebyta det första man gör. Enligt Ragnar skulle den vara servad nyligen och de ska "ha gått igenom hojen" innan de sålde den.

Det var när jag inte chokade som jag skulle som det lät "metalliskt" och slamrade från startmotorn. :huvet

Tänk istället att det skulle kännas skönt och tryggt att veta själv vad det för olja i, och att filtret verkligen är nytt, istället för att lite på nån annans ord att det är det. Skulle det vara lika lätt att sälja hojen om säljaren säger att han inte vet när oljan blev bytt sist?!

Så byt själv, alltid bra att få känna sin hoj på ett lite mer intimt plan och så slipper du tänka på det. Och så dyrt är det inte egentligen...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Det var när jag inte chokade som jag skulle som det lät "metalliskt" och slamrade från startmotorn. :huvet

Ja, men prova och se om du kan locka fram det genom att göra "fel". Kan ju även göra fel på en förgasarhoj om man tex gasar vid fel tidpunkt när man försöker starta. Oavsett om du chokar rätt eller inte :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Ja, men prova och se om du kan locka fram det genom att göra "fel". Kan ju även göra fel på en förgasarhoj om man tex gasar vid fel tidpunkt när man försöker starta. Oavsett om du chokar rätt eller inte :)

Hmmm... Det blev lite tokigt i inlägget.. Det jag menade var att ljudet uppstod när jag gjorde "fel" vilket verkar tyda på att det är något vajsing med startmotorn och att det gör att jag vill dunka huvudet i väggen. :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hmmm... Det blev lite tokigt i inlägget.. Det jag menade var att ljudet uppstod när jag gjorde "fel" vilket verkar tyda på att det är något vajsing med startmotorn och att det gör att jag vill dunka huvudet i väggen. :)

Japp, bara att försöka övertyga handlaren om att det är fel då.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Bränslepumpen är samma skit som sitter på Africa twin, klart svagaste komponenten.
Jag funderar på att byta sort, om inte annat bara för att eliminera en framtida felkälla.

Fortsättningen:

Jag plockade isär bränslepumpen igår kväll, brytarna var svartbrända och skrovliga på kontaktytorna så jag tog isär brytarbryggan i småbitar och gjorde rent och filade brytarspetsarna (man är väl gammal raggare).
Det fanns bara tid till en kort provkörning igår men nu kan jag accelerera hårt genom hela växellådan utan host eller tvekan, även 150km/h i ett par km gick bra.

Det känns som att jag har hittat orsaken till problemet, frågan är hur jag löser det.
Med filade brytare kan hojen gå i 5mil, 50 mil, 500mil, det vet man aldrig, kul om den börjar strula i Norska fjällvärlden eller någonstans utan mobiltäckning.

Finns det någon som vart vart man köper reservdelar till Mitsubishi bränslepumpar? Byter jag brytarna så kommer väl pumpen gå 1000 mil till.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Japp, bara att försöka övertyga handlaren om att det är fel då.

Jag skickade ett mail igår till Ragnar på Lelles och beskrev problemen. Blev nyss uppringd av honom och de ska fixa problemen. Troligtvis berodde växelproblematiken på att luft i hydraulkopplingen och startmotorn ska de byta. Jag får komma in med hojen på lördag så fixar de till de strulande sakerna. Inget knussel och inga problem! Precis som en handlare ska vara! Fem plus till Lelles! :tummenupp
 

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Ort
malmö
Hoj
HojLös
Jahapp då har man beställt en 08sm, som ska hämtas näste fredag :yoparty
Då plast cykeln nyttjats för lite

Läst lite på forumet här och undrar :confused: .

1.Vad är de för nått om nån förbannad spärr på 1 - 3 växel ? Stämmer de ?

2.samt har hört lite om nerdrevning fram för att få den att gå jämmnare på lägre varv har alla 990sm ägare här inne fixat med de 2 punkterna ?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top