Ktm 950 sm

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Tack ska ni ha! Ska försöka få till en lite roligare film efter 100 mila, med lite åkning också.

gör 100 mila imorrn.. äntligen!! Väntat ett par veckor på ledig tid.. :gnissla
under väntetiden lyckades jag dra på mig en POV dessutom.. så nu måste jag bara lära mig köra sumon som den ska köras! Hehe

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Tänkte flytta ner positionen för växelpinnen ett hack då jag upplever att den sitter för högt.

Hittade inget om detta när jag bläddrade igenom instruktionsboken, undrar därför om någon gjort detta och kan bistå med hjälp. Är det bara att skruva loss fästet till pinnen och därefter justera vinkeln på växelpinnen eller är det mer komplext än så?

stickan@950sumo

Kör hellre hoj än Arbetar
Gick med
15 Mar 2008
Hoj
KTM 950 Supermoto -06
Tänkte flytta ner positionen för växelpinnen ett hack då jag upplever att den sitter för högt.

Hittade inget om detta när jag bläddrade igenom instruktionsboken, undrar därför om någon gjort detta och kan bistå med hjälp. Är det bara att skruva loss fästet till pinnen och därefter justera vinkeln på växelpinnen eller är det mer komplext än så?

Nej det är bara att lossa skruven och justera växelspaken till lämpligt läge.
Håll reda på de tre brickorna och vilken ordning de sitter bara, samt att skruven skall helst låsas med loctite 648.
Stickan

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Nej det är bara att lossa skruven och justera växelspaken till lämpligt läge.
Håll reda på de tre brickorna och vilken ordning de sitter bara, samt att skruven skall helst låsas med loctite 648.
Stickan

För mig räckte det att lossa lite på skruven. Behövde aldrig ta bort den helt. Då slipper man fundera på vilken ordning man skall sätta brickorna :)

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Jag vill byta till en fireblade med abs (bromsat omkull mig två gånger nu!) och funderar lite på vad jag ska gå ut med för pris på min 950 SM...

Det är en 06'a uttagen 07 och gjort runt 900 mil nu (nypris 79 tkr). Svart plast som är repad och oanvänd orange plast har jag. Sitter akra helsystem i titan på (20 tkr), samt lite godis här och var, nya däck i samband med 750 mila service i våras (8 tkr däck o service).

Vad tror ni? 75 tkr? Mer, mindre?

Montera den orepade plasten? Jag har diverse väskor och kraschpuckar och svingbult och tail tidy och sånt på hojen också.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag vill byta till en fireblade med abs (bromsat omkull mig två gånger nu!) och funderar lite på vad jag ska gå ut med för pris på min 950 SM...

Det är en 06'a uttagen 07 och gjort runt 900 mil nu (nypris 79 tkr). Svart plast som är repad och oanvänd orange plast har jag. Sitter akra helsystem i titan på (20 tkr), samt lite godis här och var, nya däck i samband med 750 mila service i våras (8 tkr däck o service).

Vad tror ni? 75 tkr? Mer, mindre?

Montera den orepade plasten? Jag har diverse väskor och kraschpuckar och svingbult och tail tidy och sånt på hojen också.

Jag plockade just ut en -06:a med ca 800 mil på mätaren, Sebring slip-on, nyservad, nytt bakdäck från Lelles för ca 60 tkr. Det ger en fingervisning om hur priserna ligger.

Om jag vore du skulle jag montera den orangea plasten. Köpare brukar vara rädda för hojar som lagts omkull.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag sålde min 06a för 57tkr. den hade bosslipon och var fin. hade dock gått 1600 mil.

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Jag plockade just ut en -06:a med ca 800 mil på mätaren, Sebring slip-on, nyservad, nytt bakdäck från Lelles för ca 60 tkr. Det ger en fingervisning om hur priserna ligger.

Om jag vore du skulle jag montera den orangea plasten. Köpare brukar vara rädda för hojar som lagts omkull.

Perfekt, tack för infot, då vet jag att priset ska ner en bit till då, kanske sätter 60 eller däromkring. Jag ska se vad jag får i inbyte och polera upp den fint innan jag sätter ut en annons.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Är 950:n bara att glömma om man vill kunna köra runt en mil på bakhjulet utan problem med bensintillförsel o liknande?

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
När man drevat ner till 16t fram.. vibrerar det mer? Eller är det bara kanske det att de högre varvtalen gör att vibrationerna märks mer?
Kommer tillbaka från 100 mila service idag.. tyckte den vibrerar mer.. men kanske inbillning..
någon som märkt något?

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Hallå alla kunniga på 950 SM! Jag har för ett par veckor sedan köpt på mig en svart -06 med 300 mil på mätaren. Har redan haft den inne för startmotorskiten (efter två mils körning gav den upp) och nu har förgasaren - gissar jag - börjat kludda. Jag har läst en massa om att den inte gillar slangning osv, men mitt problem är att den inte ens gillar ett litet gaslyft på ett fåtal meter. En litet kort gaswhelie och ner igen, sedan tar det 20 sekunder innan motorn börjar bluddra, spotta, låta som en gräsklippare och gå orent. Detta håller på i upp till en minut innan den tar sig igen. Det andra problemet är: Ligger jag i ca 100 km/h på sexan (nerdrevad ett kugg fram) och gasar fullt, så bluddrar den sig upp till ca 130 innan motorn tar sig igen. Är detta något som hör till modellen och som man får leva med på 950`n? Har som tur garanti både frå säljaren och fabriks- kvar, så nu ska den in för andra gången på en månad. Surt! Öppet köp?

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Hallå alla kunniga på 950 SM! Jag har för ett par veckor sedan köpt på mig en svart -06 med 300 mil på mätaren. Har redan haft den inne för startmotorskiten (efter två mils körning gav den upp) och nu har förgasaren - gissar jag - börjat kludda. Jag har läst en massa om att den inte gillar slangning osv, men mitt problem är att den inte ens gillar ett litet gaslyft på ett fåtal meter. En litet kort gaswhelie och ner igen, sedan tar det 20 sekunder innan motorn börjar bluddra, spotta, låta som en gräsklippare och gå orent. Detta håller på i upp till en minut innan den tar sig igen. Det andra problemet är: Ligger jag i ca 100 km/h på sexan (nerdrevad ett kugg fram) och gasar fullt, så bluddrar den sig upp till ca 130 innan motorn tar sig igen. Är detta något som hör till modellen och som man får leva med på 950`n? Har som tur garanti både frå säljaren och fabriks- kvar, så nu ska den in för andra gången på en månad. Surt! Öppet köp?

Drevade ner nu till 16 fram på servicen.. hur klarar du av att köra på 6an i hundra? :va
4an går bra från typ 90/95.. 6an före 110 känns meningslöst.. :gnissla

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar

Nej! 20-150 meter wheelie på 1'an och 2'an har aldrig varit problem med min hoj (lite längre på 3'an men där har jag inte mycket koll på längden). Sen har den gått rent på alla växlar och aldrig visat sådana symptom. Någon gång vid hård nedsättning av wheelie eller hopp från trotoarkant har den bludrat till lite kanske, men inget mer än någon sekund.

Det som är lite störande är att jag stinker bensin/avgaser - verkar som om avgaserna kommer i virvel eller något skumt, men att jag luktar illa stör mest frugan :)

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...