Ktm 950 sm

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det som är lite störande är att jag stinker bensin/avgaser - verkar som om avgaserna kommer i virvel eller något skumt, men att jag luktar illa stör mest frugan :)

Jag har samma "problem" med min hoj. Jackan luktar rätt mycket avgaser vilket gör att den inte går att hänga upp bredvid andra jackor.. Tyvärr tror jag att det är priset man får betala med högt draget avgassystem. Det ser jäkligt koolt ut, men gör att kläderna luktar gammal garagetrasa. Jag hade samma problem med min Hornet som också har högt draget avgas.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hallå alla kunniga på 950 SM! Jag har för ett par veckor sedan köpt på mig en svart -06 med 300 mil på mätaren. Har redan haft den inne för startmotorskiten (efter två mils körning gav den upp) och nu har förgasaren - gissar jag - börjat kludda. Jag har läst en massa om att den inte gillar slangning osv, men mitt problem är att den inte ens gillar ett litet gaslyft på ett fåtal meter. En litet kort gaswhelie och ner igen, sedan tar det 20 sekunder innan motorn börjar bluddra, spotta, låta som en gräsklippare och gå orent. Detta håller på i upp till en minut innan den tar sig igen. Det andra problemet är: Ligger jag i ca 100 km/h på sexan (nerdrevad ett kugg fram) och gasar fullt, så bluddrar den sig upp till ca 130 innan motorn tar sig igen. Är detta något som hör till modellen och som man får leva med på 950`n? Har som tur garanti både frå säljaren och fabriks- kvar, så nu ska den in för andra gången på en månad. Surt! Öppet köp?

Min har också ca 300 mil på mätaren. Har inga sådana problem som du säger. Den kan börja pluddra om jag kör längre på bakhjulet, kanske några km. Eller om jag krö med framhjulet riktigt högtt upp. Du bör nog kolla upp din förgasare och se om någonting är galet.

Det med att hojen luktar har nog med förgasaren att göra. Antar att alla som tycker det är ett problem även har andra pipor på den?
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
När man drevat ner till 16t fram.. vibrerar det mer? Eller är det bara kanske det att de högre varvtalen gör att vibrationerna märks mer?
Kommer tillbaka från 100 mila service idag.. tyckte den vibrerar mer.. men kanske inbillning..
någon som märkt något?

Ingen? :näsblod
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Drevade ner nu till 16 fram på servicen.. hur klarar du av att köra på 6an i hundra? :va
4an går bra från typ 90/95.. 6an före 110 känns meningslöst.. :gnissla

Nä jag vet, jag ligger ju inte och kör på sexan i 100, vad jag menar var att allt inte stod rätt till i förgasaren. Mig gamla vtr som också var en stor förgasarmatad twin betedde sig aldrig så, gick rent och drog oavsett varv och växel.

Min har också ca 300 mil på mätaren. Har inga sådana problem som du säger. Den kan börja pluddra om jag kör längre på bakhjulet, kanske några km. Eller om jag krö med framhjulet riktigt högtt upp. Du bör nog kolla upp din förgasare och se om någonting är galet.

Det med att hojen luktar har nog med förgasaren att göra. Antar att alla som tycker det är ett problem även har andra pipor på den?

Tror också det kan bero på förgasarfel. Jonte Engdahls trodde däremot att det var något tändningsfel, så jag vet inte. De skulle boka in mig så fort de kunde. Att man luktar sur råtta om jackan har jag också tänkt på. Troligen höga avgasrör i kombination med hojens utformning som skapar turbulens bakom ryggen och drar upp avgaserna skulle jag tro.
 
Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Nä jag vet, jag ligger ju inte och kör ipå sexan i 100, vad jag menar var att allt inte stod rätt till i förgasaren. Mig gamla vtr som också var en stor förgasarmatad twin betedde sig aldrig så, gick rent och drog oavsett varv och växel.

var inge illa menat.. missuppfattade det då..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag tror att det kan vara bestycknings problem ni har med hojarna. Jag har jobbat en hel del med min och kan lägga i sexan strax under 90 och den rycker och hackar ingenting. Bara pulsar. Kör ofta på hög växel med lågt varvtal och den protesterar nästan aldrig.

Detta är ju en fördel med just 950 hojarna. Det sitter förgasare så det kan ju justeras själv genom nålar osv :)
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
svara på min egen fråga här gällande vibrationer..

kan det vara så enkelt att de spänt kedjan lite för hårt när de bytt till 16t fram kanske? För mig jag läste någonstans tidigare i tråden att den kan vibrera lite mer då.. får kolla när jag kommer hem ikväll..
Regnade ju som %&"%¤#" imorse så fick bli bilen :huvet
 

Whiplash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
FireBlade
Hej!

Skulle behöva lite hjälp att förstå hur det där oljeförstret fungerar.

När den står på stödet så visar den halvfullt till fullt. Reser jag hojen till upprätt läge försvinner det totalt. Allt vid uppvärmd motor, 4 rutor på tempmätaren. Hur mycket mer olja vågar man slänga i den? Har läst mig till att mellan min och max i fönstret är ca 0,5l. Bara att mata på med olja till man kommer upp mellan min o max i upprätt läge?

Ska inte köra några längre rundor, den ska in på 750 service nästa vecka, men man vill ju inte köra torrt!

Tack på förhand!!
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Hej!

Skulle behöva lite hjälp att förstå hur det där oljeförstret fungerar.

När den står på stödet så visar den halvfullt till fullt. Reser jag hojen till upprätt läge försvinner det totalt. Allt vid uppvärmd motor, 4 rutor på tempmätaren. Hur mycket mer olja vågar man slänga i den? Har läst mig till att mellan min och max i fönstret är ca 0,5l. Bara att mata på med olja till man kommer upp mellan min o max i upprätt läge?

Ska inte köra några längre rundor, den ska in på 750 service nästa vecka, men man vill ju inte köra torrt!

Tack på förhand!!

När hojen står plant, dvs baksvingstöd, och gått varm i ett par minuter så ska nivån vara mellan max/min om jag inte minns fel...
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
När hojen står plant, dvs baksvingstöd, och gått varm i ett par minuter så ska nivån vara mellan max/min om jag inte minns fel...
På min var det ingen större skillnad om motorn var varm eller kall. Prick fullt i oljeslangen motsvarade max-markeringen då den stod plant. När jag hämtade min syntes inte ens oljenivån då den stod plant, och kom precis upp till min på sidostödet. Fick fylla i 1,6 liter för att komma upp på max och oljelampan hade inte lyst ens för den lilla oljemängden. Verkar inte vara så kinkig på oljenivån alltså.
 

Whiplash

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Skåne
Hoj
FireBlade
Tack o bock!

Ok, då verkar det inte vara någon större fara. Plana läget som gäller och bara att hälla på än mer olja.

Tack för snabba svar!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
När jag drevade ner min så vibrerade den mindre än den gjort tidigare.

Fan va glad jag är att jag sålt min 950. Min hoj krånglade så mycket hela tiden att det var helt sjukt. Gick inte att åka bakhjul hur mycket man än mekade med förgasare och sånt. Nu kör jag ktm 660 istället, mycket roligare :yoparty
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Kopplingen tar inte fullt ut

Har upptäckt att min koppling inte tar fullt, d v s: hojen rullar trögare med växel i och koppling intryckt än vid friläge.

I och med att det är en hydraulkoppling så finns det inget att justera så som jag har förstått det. Har kollat oljenivån i behållaren på kopplingshandtaget (står i instruktionsboken att oljenivån ska ligga minst 4 mm från kanten. Jag tror det ligger strax under hos mig, men det finns gott om olja och det är slutet system, så något läckage borde inte ha uppstått? Hojen har gått drygt 1200 mil.

KTM-experten på verkstan är på semester, tänkte därför vända mig till expertisen i tråden.

Någon som känner igen detta fenomen, vet vad det kan bero på, vad som kan göras? Eventuell garantiåtgärd liknande startmotor/bakbroms?
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Har upptäckt att min koppling inte tar fullt, d v s: hojen rullar trögare med växel i och koppling intryckt än vid friläge.

I och med att det är en hydraulkoppling så finns det inget att justera så som jag har förstått det. Har kollat oljenivån i behållaren på kopplingshandtaget (står i instruktionsboken att oljenivån ska ligga minst 4 mm från kanten. Jag tror det ligger strax under hos mig, men det finns gott om olja och det är slutet system, så något läckage borde inte ha uppstått? Hojen har gått drygt 1200 mil.

KTM-experten på verkstan är på semester, tänkte därför vända mig till expertisen i tråden.

Någon som känner igen detta fenomen, vet vad det kan bero på, vad som kan göras? Eventuell garantiåtgärd liknande startmotor/bakbroms?

Att den rullar trögare med växel i är nog helt normalt. Detsamma gjorde min och vad jag minns även fazern. Skulle inte tro att det är något att oroa sig över.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm


Märkte ingen skillnad.

Har upptäckt att min koppling inte tar fullt, d v s: hojen rullar trögare med växel i och koppling intryckt än vid friläge.................
.....
Någon som känner igen detta fenomen, vet vad det kan bero på, vad som kan göras? Eventuell garantiåtgärd liknande startmotor/bakbroms?


Att slavcylindern till kopplingen kan kuka ur är ju ett känt problem.
Har du något oljeläkage nere vid slaven? Tror att KTM tog fram en ny slavcylinder som skulle hålla bättre. Annars har Evoluzione tagit fram en
slav som tydligen är klockren. Allt finns att läsa på sidan jag länkade till tidigare.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Fan va glad jag är att jag sålt min 950. Min hoj krånglade så mycket hela tiden att det var helt sjukt. Gick inte att åka bakhjul hur mycket man än mekade med förgasare och sånt. Nu kör jag ktm 660 istället, mycket roligare :yoparty

Hehe........ tycker att det är lite synd när amatörer får tag i speciella hojar.

Efter lite pill med min hoj går den som en ren dröm. Har haft mer än 30 hojar i mitt liv och denna är nära nog en av de goaste jag har haft. Visst kräver den ett visst mått utav kunskap men har man det är den riktigt trevlig.

Det är klart, är man den sorten som vill köra bakhjul utanför korvmojen med tuppkam på hjälmen kanske denna hojen är lite för mycket. Då skall man ta någon av de mer "omogna" alternativen :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hehe........ tycker att det är lite synd när amatörer får tag i speciella hojar.

Efter lite pill med min hoj går den som en ren dröm. Har haft mer än 30 hojar i mitt liv och denna är nära nog en av de goaste jag har haft. Visst kräver den ett visst mått utav kunskap men har man det är den riktigt trevlig.

Det är klart, är man den sorten som vill köra bakhjul utanför korvmojen med tuppkam på hjälmen kanske denna hojen är lite för mycket. Då skall man ta någon av de mer "omogna" alternativen :)

Inte för att vara sån, men det är väll snarare så att KTM 950 inte klarar av att köras på bakhjulet? Isf är den väll snarare för lite än för mycket.....?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Hehe........ tycker att det är lite synd när amatörer får tag i speciella hojar.

Efter lite pill med min hoj går den som en ren dröm. Har haft mer än 30 hojar i mitt liv och denna är nära nog en av de goaste jag har haft. Visst kräver den ett visst mått utav kunskap men har man det är den riktigt trevlig.

Det är klart, är man den sorten som vill köra bakhjul utanför korvmojen med tuppkam på hjälmen kanske denna hojen är lite för mycket. Då skall man ta någon av de mer "omogna" alternativen :)


Jag tycker inte att jag är amatör faktiskt. Jag kör väldigt mycket motorcross och jag har tex haft isär fyrtaktscrossmotorer totalt. Alltså växellådan helt isärtagen, bytt vevpartier och ramlager och allt sånt själv. Det tycker jag gör mig rätt kvalificerad. Jag hatade min 950. Den krånglade hela tiden..
Värsta tycker jag var när man ringde till KTM och klagade och dom brydde sig inte alls. När jag sa att jag vet hur många som helst som inte kan köra bakhjulet lät det på dom som att jag var ensam i sverige om att ha detta problem. Tillslut hittade jag en på KTM som hjälpte mig med massa tips och jag provade allt men hojen gick aldrig att köra på bakhjulet för fem öre.

Jag tycker dock fortfarande att det är en jävligt ball hoj. Låter brutalnice och ser sjukt nice ut. Körglädjen med hojen försvann dock helt med allt jävla krångel.

Det där problemet med kopplingen hade jag också. Min koppling läckte på flera ställen. Tappade tryck hela tiden. Jag var tvungen att åka runt med ryggsäck med kopplingsvätska och stjärnmejsel i så att jag kunde lufta kopplingen var tjugonde minut.

Mitt tips är att du följer kopplingsslangen ner till motorn. Där kan du lossa två skruvar och ta bort en tändstiftsaskstor del. På baksidan av den sitter den en o-ring stor som en femkrona ungefär. Där är det vanligt att det läcker. Min sån läckte mest där.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hehe........ tycker att det är lite synd när amatörer får tag i speciella hojar.
Efter lite pill med min hoj går den som en ren dröm.

Vad innebär "lite pill"?
Funkar din klockrent på bakhjulet nu då, och svarar på gasen som den ska?
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Hehe........ tycker att det är lite synd när amatörer får tag i speciella hojar.

Det är klart, är man den sorten som vill köra bakhjul utanför korvmojen med tuppkam på hjälmen kanske denna hojen är lite för mycket. Då skall man ta någon av de mer "omogna" alternativen :)

Sådana där kommentarer är ganska onödiga.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top