Så som det är nu kan man köra min några km på bakhjulet. Inga som hälst problem. Har känt av pluddrandet en gång. Men det var innan all bestyckning blev helt rätt.
Har inte haft några som hälst problem med oren gång efter att allt med bestyckingen blev rätt. Som jag skrivit innan så får jag nog säga att denna hojen har en utav de absolut "goaste" motor gångar jag har haft!
Men visst finns det "bättre" hojar om man bara vill köra bakhjul. Typ en 660 eller liknande men enligt mig så är en 950 MYCKET mer motorcykel. Ett väldigt mycket "mognare" alternativ. Skulle inte ens fundera på att byta ut min 950 mot en typ 660 eller 690. Kanske skulle kunna tänka mig att köpa en sådan OCKSÅ men om jag måste välja bara en så är det för mig självklart.
Sedan så finns det ju tyvärr vissa typiska problem som hojen haft men det gäller väl tyvärr mer eller mindre alla KTM.
Antar att det är axeln som går igenom motorn och trycker på kopplingskorgen. Om det läcker i den oringen så hjälper det inte att byta bara den. Måste även byta axeln. Är något super lätt skitmaterial i axeln som gör motorn lätt (några gram ) men som slits utav oringen.
Finns en annan axel att köpa i en annan metall så är det problemet löst.
Men visst, jag håller med om att det är skitdåligt att inte KTM tar om hand problemet och byter denna axel kostnadsfritt till en i annat material!
Är nog vi konsumenter som inte ligger på tillräckligt. Inte alltid lätt att göra det om man inte vet vad som är fel
Har inte haft några som hälst problem med oren gång efter att allt med bestyckingen blev rätt. Som jag skrivit innan så får jag nog säga att denna hojen har en utav de absolut "goaste" motor gångar jag har haft!
Men visst finns det "bättre" hojar om man bara vill köra bakhjul. Typ en 660 eller liknande men enligt mig så är en 950 MYCKET mer motorcykel. Ett väldigt mycket "mognare" alternativ. Skulle inte ens fundera på att byta ut min 950 mot en typ 660 eller 690. Kanske skulle kunna tänka mig att köpa en sådan OCKSÅ men om jag måste välja bara en så är det för mig självklart.
Sedan så finns det ju tyvärr vissa typiska problem som hojen haft men det gäller väl tyvärr mer eller mindre alla KTM.
Mitt tips är att du följer kopplingsslangen ner till motorn. Där kan du lossa två skruvar och ta bort en tändstiftsaskstor del. På baksidan av den sitter den en o-ring stor som en femkrona ungefär. Där är det vanligt att det läcker. Min sån läckte mest där.
Antar att det är axeln som går igenom motorn och trycker på kopplingskorgen. Om det läcker i den oringen så hjälper det inte att byta bara den. Måste även byta axeln. Är något super lätt skitmaterial i axeln som gör motorn lätt (några gram ) men som slits utav oringen.
Finns en annan axel att köpa i en annan metall så är det problemet löst.
Men visst, jag håller med om att det är skitdåligt att inte KTM tar om hand problemet och byter denna axel kostnadsfritt till en i annat material!
Är nog vi konsumenter som inte ligger på tillräckligt. Inte alltid lätt att göra det om man inte vet vad som är fel
Last edited: