Ktm 950 sm

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Så som det är nu kan man köra min några km på bakhjulet. Inga som hälst problem. Har känt av pluddrandet en gång. Men det var innan all bestyckning blev helt rätt.

Har inte haft några som hälst problem med oren gång efter att allt med bestyckingen blev rätt. Som jag skrivit innan så får jag nog säga att denna hojen har en utav de absolut "goaste" motor gångar jag har haft!

Men visst finns det "bättre" hojar om man bara vill köra bakhjul. Typ en 660 eller liknande men enligt mig så är en 950 MYCKET mer motorcykel. Ett väldigt mycket "mognare" alternativ. Skulle inte ens fundera på att byta ut min 950 mot en typ 660 eller 690. Kanske skulle kunna tänka mig att köpa en sådan OCKSÅ men om jag måste välja bara en så är det för mig självklart.

Sedan så finns det ju tyvärr vissa typiska problem som hojen haft men det gäller väl tyvärr mer eller mindre alla KTM.

Mitt tips är att du följer kopplingsslangen ner till motorn. Där kan du lossa två skruvar och ta bort en tändstiftsaskstor del. På baksidan av den sitter den en o-ring stor som en femkrona ungefär. Där är det vanligt att det läcker. Min sån läckte mest där.

Antar att det är axeln som går igenom motorn och trycker på kopplingskorgen. Om det läcker i den oringen så hjälper det inte att byta bara den. Måste även byta axeln. Är något super lätt skitmaterial i axeln som gör motorn lätt (några gram :rolleyes:) men som slits utav oringen.

Finns en annan axel att köpa i en annan metall så är det problemet löst.

Men visst, jag håller med om att det är skitdåligt att inte KTM tar om hand problemet och byter denna axel kostnadsfritt till en i annat material!

Är nog vi konsumenter som inte ligger på tillräckligt. Inte alltid lätt att göra det om man inte vet vad som är fel :)
 
Last edited:

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Så som det är nu kan man köra min några km på bakhjulet. Inga som hälst problem. Har känt av pluddrandet en gång. Men det var innan all bestyckning blev helt rätt.

Har inte haft några som hälst problem med oren gång efter att allt med bestyckingen blev rätt. Som jag skrivit innan så får jag nog säga att denna hojen har en utav de absolut "goaste" motor gångar jag har haft!

Men visst finns det "bättre" hojar om man bara vill köra bakhjul. Typ en 660 eller liknande men enligt mig så är en 950 MYCKET mer motorcykel. Ett väldigt mycket "mognare" alternativ. Skulle inte ens fundera på att byta ut min 950 mot en typ 660 eller 690. Kanske skulle kunna tänka mig att köpa en sådan OCKSÅ men om jag måste välja bara en så är det för mig självklart.

Sedan så finns det ju tyvärr vissa typiska problem som hojen haft men det gäller väl tyvärr mer eller mindre alla KTM.



Antar att det är axeln som går igenom motorn och trycker på kopplingskorgen. Om det läcker i den oringen så hjälper det inte att byta bara den. Måste även byta axeln. Är något super lätt skitmaterial i axeln som gör motorn lätt (några gram :rolleyes:) men som slits utav oringen.

Finns en annan axel att köpa i en annan metall så är det problemet löst.

Men visst, jag håller med om att det är skitdåligt att inte KTM tar om hand problemet och byter denna axel kostnadsfritt till en i annat material!

Är nog vi konsumenter som inte ligger på tillräckligt. Inte alltid lätt att göra det om man inte vet vad som är fel :)

Jag ägde bara min 950 i en månad. Köpte den av handlare som själva inte servar KTM när den gått knappt 300 mil. När jag efter två mils körning kom hem och skulle starta igen lät startmotorn som en köttkvarn. Dessutom dog batteriet efter fem startförsök. Bara att lämna in den direkt till aukt KTM-verkstad som var en annan än där jag köpte den, fick välja lånehoj fritt av alla de jag köpte den av hade inne, mycket bra. Efter två veckor var startmotorn lagad, men då startade den ändå inte. KTM-verkstaden letade en halv dag och hittade ett insugsgummi som var sprucket. Tog ett par dagar till innan det var lagat. Fick hem cykeln och körde ett par mil, gjorde en liten gaswheelie på ca 10 meter och motorn lät som en gräsklippare, hostade och spottade och dog nästan. Accade med lite dryg halvgas genom ett par växlar och den går inte särskilt rent. Försökte få tag på KTM-verkstaden men de är svåra att nå och vill att man bokar tid via mail som de ändå inte svarar på. Ringde efter en vecka och de lovade svara omgående. I vilket fall hade de inga tider de närmaste tre veckorna. Inget svar har kommit ännu. Så in förgår lessnade jag. Frågade om handlaren kunde tänka sig att ta tillbaka den, och det var inga som helst problem.
Har senaste decenniet kört flera tusen mil med olika japanska hojar och har aldrig haft minsta problem med någon av dem. Jag tycker fortfarande att 950 SM är en riktigt häftig hoj, men är inte så impad av kvaliteten. Säkerligen är det som någon skriver att man måste kunna skruva lite själv med en KTM, men allvarligt talat: En i princip ny cykel ska man inte kunna kräva att den håller lite högre kvalitet än så? Ska man verkligen acceptera att betala över 100k för något som man sedan måste kunna skruva med själv för att det ska fungera? Jag tycker inte det i alla fall. Fortfarande mycket nöjd med hur det hela behandlades av handlaren jag köpte av som skötte det hela så smidigt de bara gick och aldrig gnällde när jag kom och klagade.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Japp, tråkigt när det blir så.

Men jag antar att ifall den som skruvat med din hoj både ang starmotor mm hade varit kunnig hade du nog inte haft några problem. Gummit antar jag tex gick sönder när de meckade med hojen.

Som sagt tråkigt när amatörer får tag i hojen.

Har själv haft japs hojar med jätteproblem så jag kan nog inte hålla med dig om att bara KTM strular.

Ex Suzuki TL1000 helt ny. Gick så kallt att den chokade och fyllde hela motorn med bensin.

Bakstötdämpare som blev som en cykel pump när det blev varmt.

Suzuki Hayabusa 1300 kamkedja rasade med totalt motorhaveri som resultat.

Yamaha XT 660. Fel på "tändplattan" vilket resulterade att hojengick ryckig som fan.

En utav slangarna till oljekylet (har jag för mig att det var) hoppade av vilket resulterade i att hojen pumpade ur sig en hel del olja i en rondell vilket gjorde att jag var jäkligt nära att vurpa.

Listan kan bli jäkligt lång om jag tar upp allt.

Så tyvärr är det inte bara KTM som har problem :)
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Lite tips och råd:)

Slangar som man sätter på ljuddämparna för att skydda mot repor vid vurpa, vilket material? var köpa?

finns KTM orginal?

vilken typ av slangklämma ska man montera inuti slangen?
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Tack för alla matnyttiga tips angående kopplingen! Min garanti har gått ut, men om problemet vore en typisk garantiåtgärd borde det kunna gå att få igenom. Får se vad de säger på verkstan när jag e tillbaka från semestern.

Vad gäller problem med bakhjulsåkning har jag aldrig upplevt problem med att den bluddrar. Nu är jag ingen bakhjulsfantom, men tycker att jag borde ha märkt något i så fall.

I övrigt så har jag fått byta startmotor, bakbroms - de klassiska garantiåtgärderna. Har dock inte upplevt det som ett problem, då hojen i övrigt är helt fantastiskt, den bjuder på konstant körglädje. Har även fått ett väldigt trevligt bemötande från verkstan (Johans Mc), vilket sammantaget gör att jag inte ångrar mitt köp för en sekund, trots lite extrakrångel.

Tråkigt för de som fått ett måndagsexemplar av 950n. För egen del är detta min första hoj och jag kunde inte ha gjort ett bättre val. Man har lekfullheten i en motard och mångsidigheten/mogenheten hos en mer fullvuxen mc - det bästa av två världar! Det enda jag skulle överväga byta till vore en 990 SMR ;-)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Så som det är nu kan man köra min några km på bakhjulet. Inga som hälst problem. Har känt av pluddrandet en gång. Men det var innan all bestyckning blev helt rätt.

Kan du inte dela med dig av bestycknings receptet då?
Onödigt att uppfinna hjulet på nytt!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kan du inte dela med dig av bestycknings receptet då?
Onödigt att uppfinna hjulet på nytt!

Jo men det är ju inte säkert att det funkar på någon annans hoj.

Jag har Leovince SBK pipor på min hoj. Även "snorkeln" är bortplockad. Men original luft filter.

Grund bestyckade efter en lista:

http://www.ktm950.info/how/carbs/KTM 950 Jetting Matix.xls

Körde sedan med en sound i systemet där jag kunde läsa vad lambda värdet låg på. Gjorde lite små justeringar efter det, bla en nål höjning. Justerade sedan så gott det gick med en tendens åt det fetare hållet.

Innan denna justeringen så ville hojen ibland dö för mig utan anlednining. Detta försvann. Fick även ha rätt så hög tomgång medans jag nu kan ha jäkligt låg och go tomgång. Ingen tvekan på gasen heller.

Jag är deffinetivt ingen expert på sådant här men jag försökte bara använda lite sunt förnuft och så frågade jag lite folk i min närhet som kan mycket om sådant här för tipps.

Med det, lite jobb och en gnutta tur så är jag skit nöjd med hojen. Men om man inte vill göra allt själv så finns det ju de som jobbar med bestyckning. I GBG kan man kanske övertyga "tassen". En kille i Bollebyggd som från början trimmar HD sportsters. Att ta en titt :)

Men som sagt en jätte fördel med förgasarhojar är ju att om man gör det själv så räcker det ju med lite muntycken mm så kan man ju ändra på en hel del utan att lägga massa pengar på Powercommander mm.

Även EPC och SAS är bortplockat på hojen.
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Lite tips och råd:)

Slangar som man sätter på ljuddämparna för att skydda mot repor vid vurpa, vilket material? var köpa?

finns KTM orginal?

vilken typ av slangklämma ska man montera inuti slangen?

Största klämman från Biltema och kylarslang så är du hemma under 50lappen.

/A
 

LC4ever

Biig Badabom
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
KTM 990 Adventure -09
karlstrommotor.se :tummenupp

60010051045 - Inte 100 på att det passar men ring å fråga!

60010051048 - Finns även 48 å det är till LC8 så det ovanför bör ju också
vara det med tanke på art.nr är samma förutom de 2 sista som anger kuggantal.

Lycka till / Mattias

Tyvärr är dessa till Adventure/SuperEnduro.
Dessa har ekerfäljar och har då ett annat bultmönster.
Dessa artikelnummer börjar på 600.

Supermotard och Superduke har samma fäljar och drev.
Dessa arikelnummer börjar på 610.

Frågan är snarare om någon 3:e part finns som tex Rental?
 

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Ort
malmö
Hoj
HojLös
Nån bra sida nationel/internationel som de går att beställa plast ifrån ? hört rykte om vit plast till 990sm 2008. någon som kan bekräfta ?
 

fritiof

Gubbpop
Gick med
15 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R -10
Har senaste decenniet kört flera tusen mil med olika japanska hojar och har aldrig haft minsta problem med någon av dem. Jag tycker fortfarande att 950 SM är en riktigt häftig hoj, men är inte så impad av kvaliteten. Säkerligen är det som någon skriver att man måste kunna skruva lite själv med en KTM, men allvarligt talat: En i princip ny cykel ska man inte kunna kräva att den håller lite högre kvalitet än så? Ska man verkligen acceptera att betala över 100k för något som man sedan måste kunna skruva med själv för att det ska fungera? Jag tycker inte det i alla fall.

Håller med :tummenupp
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Är det ingen som har gått och köpt sig en SMT då? Önskar det kunde bli en storsäljare...fast själv drömmer jag om en Super Enduro just nu :Bugar
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hade en SMT för en dag. Riktig kanon hoj! Men en SM eller SMR känns lite mer "tight" på något sätt?

En SMT är ju helt klart "mer" hoj om man kör mycket men jag tror nog jag skulle sakna lite av karaktären på en SM/SMR.

Hade jag varit lite längre så hade valet varit jäkligt lätt. En superenduro är ju skit cool. Snacka om grusracer :Bugar
 

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
snart en scooter...
Kan meddela alla hugade att SMT är som en japansk touring i jämförelse med 950, trots de påstådda 16 hk mer. Inte ALLS samma klipp som i 950 original ens. Jo, jag har testat och ja, jag är jävig. Nu kan jag säga att jag aldrig byter. Men SMT:n går lugnare och jämnare och är bäst på landsvägen. Mer landsvägslok än bushoj. Att den upplevs seg beror sannolikt på att vridmomentet kommer senare än på en förgasarhoj. Var samma känsla som mellan 660 och 690. Beror alltså på vad man är ute efter.

Sen läser man en hel del om bludder och kassa startmotorer. Det är väl känt att startmotorerna fram till 06 är kass. Problemet finns inte -07 och framåt.

Bluddret vid wheelies finns helt klart, men skall bara finnas vid mycket hög slanging. Detta kan justeras i alla fall av Lelles enligt uppgift från dels de som fått det åtgärdat och dels Lelles själva. Att ALLA firmor inte kan justera bort det är tråkigt.

Så, till alla hugade spekulanter. Köp en 07 eller nyare av en firma som vet varför de har kunder. Tror faktiskt inte man kan ha en roligare hoj som faktiskt funkar. Klart addictive!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Kan meddela alla hugade att SMT är som en japansk touring i jämförelse med 950, trots de påstådda 16 hk mer. Inte ALLS samma klipp som i 950 original ens. Jo, jag har testat och ja, jag är jävig. Nu kan jag säga att jag aldrig byter. Men SMT:n går lugnare och jämnare och är bäst på landsvägen. Mer landsvägslok än bushoj. Att den upplevs seg beror sannolikt på att vridmomentet kommer senare än på en förgasarhoj. Var samma känsla som mellan 660 och 690. Beror alltså på vad man är ute efter.

Sen läser man en hel del om bludder och kassa startmotorer. Det är väl känt att startmotorerna fram till 06 är kass. Problemet finns inte -07 och framåt.

Bluddret vid wheelies finns helt klart, men skall bara finnas vid mycket hög slanging. Detta kan justeras i alla fall av Lelles enligt uppgift från dels de som fått det åtgärdat och dels Lelles själva. Att ALLA firmor inte kan justera bort det är tråkigt.

Så, till alla hugade spekulanter. Köp en 07 eller nyare av en firma som vet varför de har kunder. Tror faktiskt inte man kan ha en roligare hoj som faktiskt funkar. Klart addictive!

Håller med dig helt. En 950 har den där speciella känslan som vissa hojar har. Effekt bandet mm är mer eller mindre perfekt.

Att de gammla hade problem med startmotorn är ju igentligen inget problem. Garantin täcker ju upp det. Problemet ligger i att vissa handlare inte tar sitt ansvar och löser detta på ett smärtfritt sätt. Jäkligt synd att vissa har tröttnat och sålt sin hoj utav den anledningen :rolleyes:
 

John.Larsson

Smiskare
Gick med
24 Sep 2007
Ort
malmö
Hoj
HojLös
Finns de ingen här inne som har koll på om 990:an SM från 08 är "lite stryp" orginal :confused:?? har ett inlägg ca mitten på sida 120 med citat från diverse folk om som säger att den ej går att dra fult ut 1 - 3:an. Finns de sagt av nån KTM handlare själv ? frågade en kille på Jonte Engdahl Motorsports och han hade ingen anning. Hade varit tacksam för svar :Bugar

Denna KTM tråd måste vara den bästa som finns :jisses. Eller är vi för få 990 ägare ?
har frågat 2 tillsynes enkla frågor men inte ett enda svar har dykt upp

Ingen 990 ägare som vet 990smr plast fungerar på 990sm ?
Har hört om vit plast till 990sm.. kan ju vara så att någon smällt på 990smr plasten bara

Så kan någon 990 guru :Bugar träda fram och besvara så hade jag blivit över lycklig
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Denna KTM tråd måste vara den bästa som finns :jisses. Eller är vi för få 990 ägare ?
har frågat 2 tillsynes enkla frågor men inte ett enda svar har dykt upp

Ingen 990 ägare som vet 990smr plast fungerar på 990sm ?
Har hört om vit plast till 990sm.. kan ju vara så att någon smällt på 990smr plasten bara

Så kan någon 990 guru :Bugar träda fram och besvara så hade jag blivit över lycklig

självklart passar plasten från SMR till en SM
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top