Ktm 950 sm

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Nu har jag bytt "ner" mig. RC8:an är såld och en -09 SMR med Akrapipor står och värmeknäpper i garaget. Den absolut sjukt roligaste hoj jag någonsin kört!!! :banana:banana:banana

Det måste vara helt omöjligt att behålla körkortet med en sådan pjäs...:va

Den går jättefint i motorn, mjuk och fin på insprutningen. Jag skall bara justera fjädringen som är lite väl mjuk och gör hojen lite gungig när den pressas. Ett 16T drev ligger i garaget och väntar också, sen blir det perfa!:)

Fan ta dig nu blev jag avundsjuk:rolleyes:
Grattis till en sjukt snygg hoj.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fan ta dig nu blev jag avundsjuk:rolleyes:
Grattis till en sjukt snygg hoj.

Jag trodde att den skulle kännas slö efter RC8:an men hej vad jag bedrog mig. LC8 motorn i 1000cc utförandet var faktiskt roligare än 1200 spisen. Mindre vibrationer, mjukare gaskontroll och ett härligt drag heeeeeela vägen genom registret. Jag testade att pressa lite i utgången på några svängar och det går att ladda sjukt mycket, skitskoj på ren svenska.
Den ser ju lite stor ut men eftersom tankvingarna försvinner under hjälmen så känns den bara smidig. Går utmärkt att sladda med in i börjarna också! Jag kunde knappt sluta köra!

Jo du skall vara avis, vänj dig med det:tungan:)

JoReimer

Orange är en vacker färg
Gick med
7 May 2006
Hoj
snart en scooter...
Kan man plocka bort snorkeln om man har slipon samt höjt nålarna eller måste man gå upp i storlek på nått munstycke också?

Vet tyvärr inte, det var Ragnar som fixade allt. Men han sa inte att han beställt nåt munstycke, däremot lock till de ställen där slangarna suttit.

Nu saknar jag bara de speciella sidolocken till luftburken som finns på nån tysk firma tydligen, men de ska vara svåra att få tag på.

/J

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Leo-Vince slipon utan insatser

Höjde som sagt bara nålarna, minns inte hur mycket men det kan ha varit till mittenläget...

Det skall nog vara munstycken på den redan i detta läget. Fick du inte med några när du köpte Leovince systemet?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Går utmärkt att sladda med in i börjarna också! Jag kunde knappt sluta köra!

Det där vill jag oxå lära mig!

Men ett stort grattis - Nu är vi tre på forumet som har en...börjar bli en dussinhoj :gnissla

;)

Edit: Vilka är det som ska på KTM dagen den 19/8 på gälleråsen då?

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Det där vill jag oxå lära mig!

Men ett stort grattis - Nu är vi tre på forumet som har en...börjar bli en dussinhoj :gnissla

;)

Edit: Vilka är det som ska på KTM dagen den 19/8 på gälleråsen då?

Ja du har rätt, nu måste vi sälja hojarna, kan ju inte köra samma sak som alla andra. Det blir ju som att köra en R1:a...:D

Att sladda in i böjarna är faktiskt ganska enkelt. Kolla Niklas Carles sladdskola på Bike.se. Full mutter på trean, växla ner till ettan samtidigt som du bromsar hårt och motstyr kraftigt in mot mot kurvan. Släpp ut halv koppling så att bakdäcket börjar slira så får du en mjuk och fin sladd. Det svåra är att dosera koppling och broms. För mycket koppling får bakhjulet att börja studsa och då blir det ingen snygg sladd!

Det är bara posörfaktorn som räknas!!!:D

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja du har rätt, nu måste vi sälja hojarna, kan ju inte köra samma sak som alla andra. Det blir ju som att köra en R1:a...:D

Att sladda in i böjarna är faktiskt ganska enkelt. Kolla Niklas Carles sladdskola på Bike.se. Full mutter på trean, växla ner till ettan samtidigt som du bromsar hårt och motstyr kraftigt in mot mot kurvan. Släpp ut halv koppling så att bakdäcket börjar slira så får du en mjuk och fin sladd. Det svåra är att dosera koppling och broms. För mycket koppling får bakhjulet att börja studsa och då blir det ingen snygg sladd!

Det är bara posörfaktorn som räknas!!!:D

Vafalls, det där sa dom ingenting om på SMC kursen i helgen! Skandal!! :D
Jaja, kanske kommer på steg 3 ;)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Vafalls, det där sa dom ingenting om på SMC kursen i helgen! Skandal!! :D
Jaja, kanske kommer på steg 3 ;)

Jajamän, ett stående inslag på steg 3. På steg 4 så får du dessutom lära dig att sladda ut ur böjarna också, med knäskrap, armbågsskrap och i förekommande fall hjälmskrap!:)

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
KTM 950sm
Det skall nog vara munstycken på den redan i detta läget. Fick du inte med några när du köpte Leovince systemet?

Nä, tror inte man får med det varesej dom är från Acra, Bos, Leo eller nått annat märke...

Acra har det iofs ganska tacksamt eftersom dom bara hävdar att dom skall monteras å justeras av auktoriserad KTM-mek.

Dom andra tillverkarna tex BOS säger väl att deras pipor ska gå att köra på orginal-bestyckning med insatserna i?

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Var har ni köpt (om ni har) era flashiga korta bromsgrepp?! Och vilket märke blev det?

Är sugen på ett par korta svarta rackare, dels för att hålla i mig i mina taffliga uiiilningsförsök, dels för att brämbo's monobloc är livsfarliga med mer än två fingarar på greppet.

Och för att det kommer bli toksnyggt!

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Nä, tror inte man får med det varesej dom är från Acra, Bos, Leo eller nått annat märke...

Acra har det iofs ganska tacksamt eftersom dom bara hävdar att dom skall monteras å justeras av auktoriserad KTM-mek.

Dom andra tillverkarna tex BOS säger väl att deras pipor ska gå att köra på orginal-bestyckning med insatserna i?

Mina Leovince SBK hade muntycken med i paketet. Kan hända att det är sklillnad mot endra?

På dina Leovince bytte du även röret mellan främmre och ljuddämparna?

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
KTM 950sm
Mina Leovince SBK hade muntycken med i paketet. Kan hända att det är sklillnad mot endra?

På dina Leovince bytte du även röret mellan främmre och ljuddämparna?

Bytte "Y-röret" så att säga....
Det som fördelar från ett rör till de 2 som går till ljuddämparna
Fick dock inga munstycken!:va

Fler med Leovince SBK som fått/inte fått munstycken?

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Bensinluktande hoj

Jag har på tidigare sidor läst att flertalet haft problem med hojar som luktat bensin.
Märkte härom dagen att min hoj sakta läckte lite bensin från den vänstra sidan av bensintanken (undersidan någonstans vid bensinkranen).
Var ute och drog en rejäl runda nu på kvällen. Efter ett stund åkande kände jag att det luktade litet väl mycket bensin. När jag parkerat hojen sniffade jag rejält och kände en påtaglig bensinlukt.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Jag har fortfarande garanti på hojen, men det känns onödigt att lämna in den om det är något som jag kan fixa själv.

Tack på förhand!

Mr_T

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
KTM 950 sm -06
Bensinläckage

Förmodligen är det bränslemätaren (troligen den givaren som sätter igång "lite soppa i tanken"-lampan) som sitter på insidan (vänster sida) av tanken som läcker. Hade samma läckage på min och det går ju inte låta den stå o läcka.
Köpte Loctites blåa silikonmassa och tätade med, har hållt i 1 år och över 500 mil. :tummenupp

/T

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
KTM 950sm
Jag har på tidigare sidor läst att flertalet haft problem med hojar som luktat bensin.
Märkte härom dagen att min hoj sakta läckte lite bensin från den vänstra sidan av bensintanken (undersidan någonstans vid bensinkranen).
Var ute och drog en rejäl runda nu på kvällen. Efter ett stund åkande kände jag att det luktade litet väl mycket bensin. När jag parkerat hojen sniffade jag rejält och kände en påtaglig bensinlukt.
Någon som har en aning om vad detta kan bero på?
Jag har fortfarande garanti på hojen, men det känns onödigt att lämna in den om det är något som jag kan fixa själv.

Tack på förhand!

Om du har en jäkla tur så hade du bara tankat fullt före du parkerade hojen så soppan har expanderat å runnit ut lite i avluftningen, då kommer soppan ner längst fram på vänstersidan av tanken!
Sen så busade du lite när du var ute å körde å var dessutom extra uppmärksam. Med bak å framhjulskörning så flödar ju förgasarna lite å det kan lukta endel bensin....

Som sagt, om du har en jäkla tur är det bara dessa problem. Annars är det ju inte så farlig om det bara är givaren för låg nivå som läcker lite...

/Mattias

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Jag trodde att den skulle kännas slö efter RC8:an men hej vad jag bedrog mig. LC8 motorn i 1000cc utförandet var faktiskt roligare än 1200 spisen.

Kul att se att nån byter hoj åt "det hållet":tummenupp eftersom jag fortfarande är rätt avis på mina fd SD-kompisar (läs Nickeluring/Aron07/Mange Knutsson) som bytt till RC8 den här säsongen.

Fick ett galet habegär efter att ha provat RC8:an förra året, men måste säga att Mr NineFifty levererar sjukt mycket körglädje i alla sammanhang, inte minst på bana.

Btw: 16-kugg och "sportläge" is the real deal:yoparty

Grattis och välkommen till SuMo City:D
//Lars

Min tanklampa började lysa i morse och då hade jag inte ens kommit 11 mil... !

Förbrukningen varierar ju beroende på körstil, men "lampa" efter bara 11 mil låter lite blodigt. Den brukar dyka upp först efter 15 mils aktiv körning (typ på bana) med min 950...

Kolla soppalslangarnas anslutning precis bakom soppakranen på vänster sida långt fram på tankens undersida. Där sitter en typ av bajonettkoppling som ska "klicka till" när den trycks ihop på rätt sätt.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Last edited:

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kul att se att nån byter hoj åt "det hållet":tummenupp eftersom jag fortfarande är rätt avis på mina fd SD-kompisar (läs Nickeluring/Aron07/Mange Knutsson) som bytt till RC8 den här säsongen.

Fick ett galet habegär efter att ha provat RC8:an förra året, men måste säga att Mr NineFifty levererar sjukt mycket körglädje i alla sammanhang, inte minst på bana.

Btw: 16-kugg och "sportläge" is the real deal:yoparty

Grattis och välkommen till SuMo City:D
//Lars

Du behöver inte vara avis. RC8:an är oerhört läcker och rolig att köra, men bara på bana och bara om man pressar ganska ordentligt. Den är svår att leva med i vardagen vilket innebär att det blir en dyr hoj som bara åker bana och släp. SMR:en funkar bättre i all annan typ av körning men tack vare sin fina fjädring så funkar den också på bana. Den kommer helt enkelt att användas mer och är därför det smarta, ekonomiska men också det roligaste alternativet. Jag har kört mer gata nu på tre dygn än vad jag kört med sporthoj på tre år, det säger väl lite grann?:)

...och j-vlar vad den hjular, grymt skoj!!!:yoparty

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Du behöver inte vara avis. RC8:an... blir en dyr hoj som bara åker bana och släp.

Kloka ord:tummenupp och det är kanske ingen slump att "sportfånarna" noterat en total avsaknad av komfort samt att en av dem kompletterat garaget med en mer modest pendlarhoj. Som han f ö funderar på byta, och
gissa till vad... (Ledtråd: Blir ev flitig läsare av den här tråden...:banana)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Kloka ord:tummenupp och det är kanske ingen slump att "sportfånarna" noterat en total avsaknad av komfort samt att en av dem kompletterat garaget med en mer modest pendlarhoj. Som han f ö funderar på byta, och
gissa till vad... (Ledtråd: Blir ev flitig läsare av den här tråden...:banana)

Nähä...:)

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Kul att det finns ytterligare en SMR i stan, då kan vi ju skylla på varandra om om grabbarna med blåljus på taket skulle tycka att man kör som en ligist, för det gör man ju jämt med en SUMO... :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA