Ktm 950 sm

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Enligt Ragnar på Lelles så löser dom problemet som en garantiåtgärd vid service även om garantin har gått ut.

Det stämmer, jag fick mitt "startmotor-rassel" fixat av Mr R förra våren utan någon garanti kvar på min -06a.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Det stämmer, jag fick mitt "startmotor-rassel" fixat av Mr R förra våren utan någon garanti kvar på min -06a.

På lördag ska jag till Lelles och fixa startmotorn på min hoj. Det är en -06:a utan någon garanti kvar, men den köptes i somras på Lelles.
 
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
För att citera mig själv så kommer jag få starkittet på garanti men får göra jobbet själv, ink bakbroms problemet.

Man kan ju tycka att det är lite sniket men å andra sidan undrar man ju vad förra ägaren höll på med.

Men nu får du ju chansen att mecka lite :näsblod
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Funderar på att investera i ett par LeoVince pipor till sumon..
Vi måste jag pilla på förgasarna då med antar jag? Går inte bara att byta.. eller går går väl men blir inte så bra antar jag.

blir isf kostnad för slipon + bänkningtids.. :va

För mig att nån skrev längre bak att det följde med munstycken till förgasarna i LeoVince paketet?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Funderar på att investera i ett par LeoVince pipor till sumon..
Vi måste jag pilla på förgasarna då med antar jag? Går inte bara att byta.. eller går går väl men blir inte så bra antar jag.

blir isf kostnad för slipon + bänkningtids.. :va

För mig att nån skrev längre bak att det följde med munstycken till förgasarna i LeoVince paketet?

Japp, till mina LeoVince SBK följde det med munstycken. Blev ok med den inställningen. Dock har jag "fetat på den" ytterligare lite.
 

George

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Kawasaki Z1000
Vad kör ni med för handtagsskydd på era? Börjar gå mot kallare tider här i Götet.
Allt för att förlänga säsongen elle hur.
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Japp, till mina LeoVince SBK följde det med munstycken. Blev ok med den inställningen. Dock har jag "fetat på den" ytterligare lite.

Misstänker att du bytte själv?

Vettefasiken om jag vågar börja pilla själv.. 1½ år kvar på garantin dessutom.. känner mig som värsta n00ben..:huvet
 

RoadKILL

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
södertälje
Hoj
HyM1100-08
Tja tänkte kolla om nån har en aning om vad det här kan va.
Va ute körde och vart tvungen att tanka på en mack som inte har 98 som ja brukar köra på, så d vart 95. Kommer ungefär 3-400 meter sen blir det exakt som början på en soppa torsk, börjar rycka på jämn gas ett tag sen dör den helt, så ja vrider av tändningen å rullar in till sidan och när ja slår på den igen hör man soppa pumpen precis som när den är kall vilket den inte är nu. Sen funkar den som den ska hela vägen hem, Körde lugnt, så ja prövar vrida ur den lite för att se så det är lugnt nu, men fan då fick ja tillbaka problemet direkt, och det kan ju knappast ha nån betydelse att man byte oktan tal, 95 kör säkert dom flesta på. men iom att d kom efter tankning å ja kört en bra stund innan så känns d som d borde ha nånting me soppan att göra, lr:S
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Tja tänkte kolla om nån har en aning om vad det här kan va.
Va ute körde och vart tvungen att tanka på en mack som inte har 98 som ja brukar köra på, så d vart 95. Kommer ungefär 3-400 meter sen blir det exakt som början på en soppa torsk, börjar rycka på jämn gas ett tag sen dör den helt, så ja vrider av tändningen å rullar in till sidan och när ja slår på den igen hör man soppa pumpen precis som när den är kall vilket den inte är nu. Sen funkar den som den ska hela vägen hem, Körde lugnt, så ja prövar vrida ur den lite för att se så det är lugnt nu, men fan då fick ja tillbaka problemet direkt, och det kan ju knappast ha nån betydelse att man byte oktan tal, 95 kör säkert dom flesta på. men iom att d kom efter tankning å ja kört en bra stund innan så känns d som d borde ha nånting me soppan att göra, lr:S

Min gjorde likadant ibland, ena cylindern la av och stod och motorn hackade i någon minut innan den tog sig, men det var alltid efter små framhjulslyft, inga långa utan bara några meter, och inte särskilt högt. Dessutom gick min samtidigt orent ibland under acceleration. Jag löste det genom att sälja tillbaka cykeln till säljaren, efter att haft fler problem under en månad än sammanlagt under alla andra år med andra hojar. Hur som helst pratade säljaren om att bakre förgasaren nog var felinställd. Rätt eller fel, vad vet jag? Att det skulle bero på annat oktantal låter inte troligt.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tja tänkte kolla om nån har en aning om vad det här kan va.
Va ute körde och vart tvungen att tanka på en mack som inte har 98 som ja brukar köra på, så d vart 95. Kommer ungefär 3-400 meter sen blir det exakt som början på en soppa torsk, börjar rycka på jämn gas ett tag sen dör den helt, så ja vrider av tändningen å rullar in till sidan och när ja slår på den igen hör man soppa pumpen precis som när den är kall vilket den inte är nu. Sen funkar den som den ska hela vägen hem, Körde lugnt, så ja prövar vrida ur den lite för att se så det är lugnt nu, men fan då fick ja tillbaka problemet direkt, och det kan ju knappast ha nån betydelse att man byte oktan tal, 95 kör säkert dom flesta på. men iom att d kom efter tankning å ja kört en bra stund innan så känns d som d borde ha nånting me soppan att göra, lr:S

Låter som om din soppapump börjar ge sig. Ganska vanligt på dessa hojarna (och bla Hondas Africa twin som har en likadan soppa pump). Iom att den gick igång när du satte på tändningen igen så verkar det ganska troligt.

Skaffa en ny pump och prova :tummenupp
 

RoadKILL

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
södertälje
Hoj
HyM1100-08
Min gjorde likadant ibland, ena cylindern la av och stod och motorn hackade i någon minut innan den tog sig, men det var alltid efter små framhjulslyft, inga långa utan bara några meter, och inte särskilt högt. Dessutom gick min samtidigt orent ibland under acceleration. Jag löste det genom att sälja tillbaka cykeln till säljaren, efter att haft fler problem under en månad än sammanlagt under alla andra år med andra hojar. Hur som helst pratade säljaren om att bakre förgasaren nog var felinställd. Rätt eller fel, vad vet jag? Att det skulle bero på annat oktantal låter inte troligt.

Okej, Men ja har inte kännt av nått konstigt alls innan, förutom att den blöddrar när man lyfter fram hjulet, men det verkar ju va standard på dom

Låter som om din soppapump börjar ge sig. Ganska vanligt på dessa hojarna (och bla Hondas Africa twin som har en likadan soppa pump). Iom att den gick igång när du satte på tändningen igen så verkar det ganska troligt.

Skaffa en ny pump och prova :tummenupp


Va kostar en ny pump då ca?
Ska prova byta soppan i tanken om de va nå skit med den först, eftersom det känns konstigt att det kom efter lika lång tid som d tar för nya soppan att gå igenom:död
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Alltså, bluddrar alla 950 när man bakhjular? Låter ju inge vidare... e inte de lite av grejen med hojjen? Ok om den börjar bluddra efter flera km på bakan men ett par hundra meter och sköna lyft över krön o så vill man ju gärna att den klarar utan att börja bluddra...
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Min bluddrar enbart när man kör långt på bakhjulet. Har inga symptom alls när man kör lite kortare eller bara lyfter den lite.

Misstänker att du bytte själv?

Vettefasiken om jag vågar börja pilla själv.. 1½ år kvar på garantin dessutom.. känner mig som värsta n00ben..:huvet

Det var faktiskt firman jag köpte hojen av som bytte dämpare och munstycken. Men det var jag själv som körde den och ställde in det sista :)

Va kostar en ny pump då ca?
Ska prova byta soppan i tanken om de va nå skit med den först, eftersom det känns konstigt att det kom efter lika lång tid som d tar för nya soppan att gå igenom:död

Vet inte. Men plocka ner den först och se hur den serut. Har inte gjort detta själv någon gång men man skall tydligen kunna se om den är kass. Typ att det varit mycket gnistbildning.

Detta är vad denna sidan http://www.ktm950.info/ skriver ang soppa pumpen

"Fuel Pump:

Years: 2003 - 2006. Contact points in the OEM Mitsubishi fuel pump eventually pit and wear out resulting in fuel starvation to the carburetors. Fix for now is to replace OEM pump with with a new OEM pump or an aftermarket solid state pump of similar pressure and flow characteristics. Some have had good results with the Facet #40105 and Carter (NAPA P74021). There have been a few reports rich running and of flooding with the Facet 40105 when the bike is parked on the side stand with a full load of fuel. The Facet 40171 has built in check valves that prevent fuel from flowing either direction when the pump is off. This is now the preferred replacement pump for the 950 Adventure and is in use in several dozen bikes that we know of around the World. It is suggested that Facet 40105 users shut off the fuel petcock when parking the bike or install a 40171. There are a some ingenius tinkerers, gefr and ridewestKTM, to name a couple, who have been working on digitizing the OEM pump thus taking the points out of the equation. This has the advantages of not having to change any OEM plumbing, the pressure/and volume are correct for the LC8, the pump will fit in the original location. If the pump fails at a later date for some other reason, it will be easy to swap in the new pump as the solid state firing device can be wired into the loom and located in a remote location, like under the seat, "

Det kanske kan hjälpa dig :)
 
Last edited:

RoadKILL

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
södertälje
Hoj
HyM1100-08
Bytte soppan och den har funkat klockrent hela dagen nu
:S...Min bluddrar direkt man lyfter upp den nästan, går väl en 20 meter på sin höjd
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Och, tar man det svarta handtaget när man är stressad och visiret är igenimmat och man vill tanka, så kommer man typ 200 meter innan hojen dör.

bara så ni vet :zpy
 

sampee

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
Hypermotard 1100 Evo
Bytte soppan och den har funkat klockrent hela dagen nu
:S...Min bluddrar direkt man lyfter upp den nästan, går väl en 20 meter på sin höjd
Samma som med min då. Om jag vore du skulle jag kräva att verkstaden/säljaren fixar det på garanti, du har ju inte köpt cykeln för att hålla framhjulet mot asfalten, eller hur?
 

metalgnu

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2009
Ort
Lund
Hoj
Ktm 950 sm 06 och en Triumph daytona 98
En liten fråga bara, jag köpte en 950 sm 06 i fredags och när jag var ute och körde lungn stadstrafik så blev motorn varm efter en stund och varnade, när jag sen drog ut den på landsväg så lungade den sig, pratade med 2 olika handlar och dom sa att det kunde förekomma vid stadskörning i ett lungt tempo, någon annan som haft samma problem
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top