Ktm 950 sm

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Satt och läste lite och då dök en tanke upp, det är inte chatter du upplever?

Btw, bra inlägg om fjollhoj :)

"Messerscmidtmode On"
Chatter fick jag problem med när jag körde motard för några år sedan och chatter uppkommer oftast när du lutar hojen så mycket att fjädringen slutar fungera, dvs framhjulet fjädrar i sidled. Då är det ramens flex plus framdäckets styvhet på sidorna som fjädrar och det är en sämre fjädring än den vanliga. Lösningen på chatter är att frigöra vikt från framhjulet, alltså gasa mer...

...vilket ju är skitlätt när man redan lutar satan, hjärtat är i halsgropen, pulsen går i 220 och framänden studsar...:tummenupp
Chatter kan uppkomma under bromsning men då är det under VÄLDIGT extrem bromsning med mycket nedlägg inne i en kurva, dvs återigen är det för mycket vikt på framhjulet så däcket släpper, fäster, släpper, fäster, med hög frekvens.

Vibrationer i bromsning rakt fram är i 90% av fallen en skev skiva och resten ett ojämt slitet framdäck av touringtyp...

"Messerscmidtmode off":)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
"Messerscmidtmode On"
Chatter fick jag problem med när jag körde motard för några år sedan och chatter uppkommer oftast när du lutar hojen så mycket att fjädringen slutar fungera, dvs framhjulet fjädrar i sidled. Då är det ramens flex plus framdäckets styvhet på sidorna som fjädrar och det är en sämre fjädring än den vanliga. Lösningen på chatter är att frigöra vikt från framhjulet, alltså gasa mer...

...vilket ju är skitlätt när man redan lutar satan, hjärtat är i halsgropen, pulsen går i 220 och framänden studsar...:tummenupp
Chatter kan uppkomma under bromsning men då är det under VÄLDIGT extrem bromsning med mycket nedlägg inne i en kurva, dvs återigen är det för mycket vikt på framhjulet så däcket släpper, fäster, släpper, fäster, med hög frekvens.

Vibrationer i bromsning rakt fram är i 90% av fallen en skev skiva och resten ett ojämt slitet framdäck av touringtyp...

"Messerscmidtmode off":)

Hahaha, kan du inte svara snabbare så man inte hinner göra bort sig? :D
 

qungen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
katrineholm
Hoj
Ducati Streetfighter
Då är vi inne på samma linje, är också sugen.:)

Har vart på Mantorp och kört i två dagar, där var det två 990 SM som körde och en av dom, han körde i licens/oförsäkrad körde snuskigt fort på den, så fort att vissa racehojar hade problem att hänga av honom i kurvorna, på långa rakan var han dock ett lätt byte.:gnissla

det var jag som körde i licens oförsäkrad jag körde på 1,28 tider
det var ca:5-7 racehojjar som var snabbare än mej tror jag
(tack niklasinorr för inställnings tipsen jag tycker den går bra så)
jag har även satt på ett nytt bakdäck kör numera med bridgestone bt003r
skuret slicks jag är med i filmen som kom i natt från mantorp det är min kompis maranello som filmar o jagar för brinnade livet
kolla gärna in den o komentera körningen
som sagt ska nog byta hoj till nästa år behöver få en hoj med högre fotpinnar
är någon intresserad av hojen så går det bra o pma
men vilken hoj det är jävligt nöjd med den
men jag tror att jag passar bättre på en superduke r 08-09a
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Värt att kolla!

Har dragit fast bulten till stödet två ggr nu. Kör gänglåsning nu.
 

Bifogat

  • DSC00060.JPG
    DSC00060.JPG
    55.6 KB · Visningar: 69

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Fan vilken OTROLIG körglädje det är i hojjen, var med Niklas & körde en "homemade" bana idag & ju mer man pressar hojjen desto bättre går den, ser fram emot att få testa den på en riktig bana nästa sommar...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fan vilken OTROLIG körglädje det är i hojjen, var med Niklas & körde en "homemade" bana idag & ju mer man pressar hojjen desto bättre går den, ser fram emot att få testa den på en riktig bana nästa sommar...

Det var en riktigt bra dag idag!:tummenupp
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag börjar misstänka att SM är trevlig som gatbushoj och att SMR är mer distinkt på bana.....och banegenskaperna är ju det roliga tycker jag.

Tack för er input. Jag förstått att ni är riktigt nöjda och det var ju synd för nu måste jag börja övertala mig själv om att köpa en likadan. :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag börjar misstänka att SM är trevlig som gatbushoj och att SMR är mer distinkt på bana.....och banegenskaperna är ju det roliga tycker jag.

Tack för er input. Jag förstått att ni är riktigt nöjda och det var ju synd för nu måste jag börja övertala mig själv om att köpa en likadan. :)

Se till att få prova Spiffs hoj så får du se vad det handlar om, men jag varnar dig, du blir helsåld:tummenupp:)
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Ni som har/haft skärande eller hammrande ljud vid start, hur åtgärdar man det? Har skummat igenom de första 40 sidorna i tråden utan svar och orkar inte fortsätta.
 

MaTtE_Å

Medlem
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 950sm
Ni som har/haft skärande eller hammrande ljud vid start, hur åtgärdar man det? Har skummat igenom de första 40 sidorna i tråden utan svar och orkar inte fortsätta.

Om du menar att det rasslar ibland när du kör startmotorn så är den bara att lämna in om du har garanti kvar, annars har du lösningen här:

http://www.ktm950.info/how/torque_limiter/950_torque_limiter_upgrade.html
http://cpmodem.smugmug.com/gallery/2477524#129949676


60040016044 MODIFICATION KIT TORQUE LIMIT. 2 328,00 SEK
 

henkaa

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Ort
08
Hoj
950 sm
Ni som har/haft skärande eller hammrande ljud vid start, hur åtgärdar man det? Har skummat igenom de första 40 sidorna i tråden utan svar och orkar inte fortsätta.

Enligt Ragnar på Lelles så löser dom problemet som en garantiåtgärd vid service även om garantin har gått ut. Även bakbroms problemet.
Om det är fler garanti fel dom löser, även om garantin har gått ut, vet jag ej.

Men ring och kolla med din KTM verkstad för att verifiera. :)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
"Messerscmidtmode On"
"Massa klok text"

Vibrationer i bromsning rakt fram är i 90% av fallen en skev skiva och resten ett ojämt slitet framdäck av touringtyp...

"Messerscmidtmode off":)

Om det var en skiva som var sned, så tycker iaf jag att det ska märkas i alla inbromsningar, eller iaf dom flesta. Som det är nu så är det bara i 200 inbromsningar det sker, och bara den första sekunden under inbromsingar, och sen försvinner det.
Och, känns inte som en vibration, utan mer som att det sjunger och burrar i skivan (och ja, jag kan messerschmittra direkt själv då ljud och sång, bara är vibrationer egentligen ;) ).
en smc intstruktörs teori var att det kanske var att skivan är flytande, och den tog lite längre tid på att sätta sig pga av de högre hastigheterna och krafterna så det märktes.

Iaf, jag kan leva med det, då det BARA är på g-åsen rakan det sker, och BARA under demonbromsningsarna...ser det som ett tecken på att det går undan ;)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Tips på backspeglar?

Är det någon som har tips på snygga speglar till SuMon? Efter en vältning har min vänstra backspegel gett upp och jag håller på att bli tokig på att inte se vad som händer bakom mig. Ute på landsvägen går det väl ok, men filbyten inne i stan sker med livet som insats...

När jag ändå måste köpa en ny backspegel kan jag lika gärna investera i ett par som ser snygga ut. Vad har ni på era hojar?
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Enligt Ragnar på Lelles så löser dom problemet som en garantiåtgärd vid service även om garantin har gått ut. Även bakbroms problemet.
Om det är fler garanti fel dom löser, även om garantin har gått ut, vet jag ej.

Men ring och kolla med din KTM verkstad för att verifiera. :)


Är inte en garanti åtgärd längre, åkte på att beställa kittet. :död
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Dimensioner på parkerad 950 SM?

Jag tänkte försöka få plats med hojen i mitt Shuregard-förråd och undrar om någon kan vara schysst och kolla bredd och längdmått på en parkerad 950 SM.

I brist på garage så står min parkerad hos tjejens kollega så jag slipper gärna gå dit enbart för att mäta.

==================================

Jag fick mitt fixat på garantin hos Lelles förra sommaren (har en 06:a).

OBS! Du kan ändra hur många inlägg som ska visas per sida. Jag har max antal som är 80 tror jag. För mig så är hela den här tråden 35 sidor. Inte för att det är mycket lättare att leta upp nåt men i alla fall.

Ni som har/haft skärande eller hammrande ljud vid start, hur åtgärdar man det? Har skummat igenom de första 40 sidorna i tråden utan svar och orkar inte fortsätta.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om det var en skiva som var sned, så tycker iaf jag att det ska märkas i alla inbromsningar, eller iaf dom flesta. Som det är nu så är det bara i 200 inbromsningar det sker, och bara den första sekunden under inbromsingar, och sen försvinner det.
Och, känns inte som en vibration, utan mer som att det sjunger och burrar i skivan (och ja, jag kan messerschmittra direkt själv då ljud och sång, bara är vibrationer egentligen ;) ).
en smc intstruktörs teori var att det kanske var att skivan är flytande, och den tog lite längre tid på att sätta sig pga av de högre hastigheterna och krafterna så det märktes.

Iaf, jag kan leva med det, då det BARA är på g-åsen rakan det sker, och BARA under demonbromsningsarna...ser det som ett tecken på att det går undan ;)

En skev skivas slag kan vara så liten att den bara märks i vissa farter (frekvenser) Är det bara på Åsen som det känns och inte vid någon annan högfartsbroms från samma hastighet så måste det ju vara underlaget?

Jag hade en CBR 600 för några år sedan som uppvisade ett liknande symptom, det var bara i riktigt hårda inbromsningar det vibrerade, inte i normal körning. Det visade sig vara en av skivorna som hade slagit sig lite grann. Efter byte så var det inga som helst problem. Jag minns inte hur mycket den skevade men vi pratar små utslag. Eftersom skivorna flyter lite grann så kan "flytnitarna" ta upp en del slag.

Nu fick jag ett liknande fenomen i helgen på min hoj men bara i låga farter med lite bromstryck. Ett sorts ljud snarare än vibration Jag kollade beläggen och de börjar vara lite slitna. Jag skall plocka isär bromsarna och rengöra/borsta upp allting så får vi se om det löser "problemet"?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
En skev skivas slag kan vara så liten att den bara märks i vissa farter (frekvenser) Är det bara på Åsen som det känns och inte vid någon annan högfartsbroms från samma hastighet så måste det ju vara underlaget?

Jag hade en CBR 600 för några år sedan som uppvisade ett liknande symptom, det var bara i riktigt hårda inbromsningar det vibrerade, inte i normal körning. Det visade sig vara en av skivorna som hade slagit sig lite grann. Efter byte så var det inga som helst problem. Jag minns inte hur mycket den skevade men vi pratar små utslag. Eftersom skivorna flyter lite grann så kan "flytnitarna" ta upp en del slag.

Nu fick jag ett liknande fenomen i helgen på min hoj men bara i låga farter med lite bromstryck. Ett sorts ljud snarare än vibration Jag kollade beläggen och de börjar vara lite slitna. Jag skall plocka isär bromsarna och rengöra/borsta upp allting så får vi se om det löser "problemet"?

ah psis bah!

Har inte märkt av det nån annanstans, fast nu har jag ju inte kört nån annanstans heller ;)
Antar att det bästa är att börja med att plocka isär bromsarna och göra rent...beläggen kan ju vara slut, dom har ju fått leva ett hett liv hittills...däcken likaså
Annars blir det till att mäta upp skivorna :gnissla
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ah psis bah!

Har inte märkt av det nån annanstans, fast nu har jag ju inte kört nån annanstans heller ;)
Antar att det bästa är att börja med att plocka isär bromsarna och göra rent...beläggen kan ju vara slut, dom har ju fått leva ett hett liv hittills...däcken likaså
Annars blir det till att mäta upp skivorna :gnissla

Jag brukar riva mina bromsar ett par gånger per år...:)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top