Ktm 950 sm

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Letar ny gathoj till nästa år

Och har fastnat för olika hojjar men den hoj som jag fastnat mest för just nu är en 950 sm, ska ha den som pendla fordon och leksak :tummenupp

Priset är juh den stora faktorn vill inte lägga mer än 60K på en hoj i å med att jag har en orange grusbuse i garaget med:tummenupp

Några kända fel på de här hojjarna man ska titta extra noga på när man går igenom dom?

bensinförbrukningen när man kör lagom fort dvs pendlar till jobbet var ligger de på då? har hört att lc8 motorerna drar mycket när man busar :D

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Äldre hojar jag haft så byter man ju olja+filter som vanligt i början på säsongen, dvs hojar som man inte haft inne hos serviceverkstad vid serviceintervallerna.

Men nu ska ju denna hoj servas enligt boken och hos nån ktmverktad,
men byter ni ändå olja+filter vid vårkanten?

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Äldre hojar jag haft så byter man ju olja+filter som vanligt i början på säsongen, dvs hojar som man inte haft inne hos serviceverkstad vid serviceintervallerna.

Men nu ska ju denna hoj servas enligt boken och hos nån ktmverktad,
men byter ni ändå olja+filter vid vårkanten?

Man byter olja på hösten så att hojen står med oanvänd och fin olja utan farliga saker under långa kalla vintern. :tummenupp

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Letar ny gathoj till nästa år

Och har fastnat för olika hojjar men den hoj som jag fastnat mest för just nu är en 950 sm, ska ha den som pendla fordon och leksak :tummenupp

Priset är juh den stora faktorn vill inte lägga mer än 60K på en hoj i å med att jag har en orange grusbuse i garaget med:tummenupp

Några kända fel på de här hojjarna man ska titta extra noga på när man går igenom dom?

bensinförbrukningen när man kör lagom fort dvs pendlar till jobbet var ligger de på då? har hört att lc8 motorerna drar mycket när man busar :D

Kända fel är bla slamrande startmotor och gnisslande bakbroms. Båda felen ska dock vara åtgärdade på garantin.

Vid mycket "aktiv" stadskörning började min tanklampa lysa efter ca 11 mil, då gick det i ca 14 liter i tanken... Vanligtvis drar min 950 ca 0,8 l/mil och på långtur i somras drog den ca 0,55-0,6. Den relativt stora tanken gör att det går att köra 20+ mil mellan tankning utan problem.

En fördel med en SuMo är att det går snabbt att komma upp i bensinbolagens guldkort...

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Hoj
950 sm
Min snittar 0.7-0.8 blandat körning och ner mot 0.6 vid långkörning. Som mest efter en heldag med bus på flygbasen drog den strax över litern :näsblod

Alsing

Fetis
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
-07 KTM 950 SM
Äntligen ny skiva på hijen efter stöldförsöket. Kan varmt rekommendera Delta MC strax utanför Falkenberg för ett snabbt och väl utfört arbete ;) Nån som kan tipsa om ett bra ställe för mappning? Har hört att PC kan vara bra eller går det bra att mappa utifrån KTM:s egna inställningar?

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
tomt i grottan
Kända fel är bla slamrande startmotor och gnisslande bakbroms. Båda felen ska dock vara åtgärdade på garantin.

Vid mycket "aktiv" stadskörning började min tanklampa lysa efter ca 11 mil, då gick det i ca 14 liter i tanken... Vanligtvis drar min 950 ca 0,8 l/mil och på långtur i somras drog den ca 0,55-0,6. Den relativt stora tanken gör att det går att köra 20+ mil mellan tankning utan problem.

En fördel med en SuMo är att det går snabbt att komma upp i bensinbolagens guldkort...

Ja men det låter juh kanon 20 mil är juh perfekt man måste juh sträcka lite på sig på långturer:tummenupp

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
lite idiot fråga här då.. kylarvätska.. måste toppa upp lite inför vintern och då det kommer krypa ner mot en -30 till 35C så vill jag vara säker på att det är ok.

Är det bara att köpa vanlig kylarvätska, koncentrerad, eller måste det vara någon speciell? Läst i manualen men där står bara coolant.. som är kylarvätska..
vill bara försäkra mig själv att jag inte häller i nått fel i sumon..

En liten side note.. sommaren är snart slut och efter många mil på Sumon så är jag grymt nöjd! Helt klart en hoj som ger mig ett leende varje gång jag kör mina 10 mil ToR till jobbet..

Beaker

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SM -05
Fasen vad kul!

Nu har jag äntligen gjort slag i saken och köpt mig en 950SM.. Den e fasen den skönaste och roligaste hoj jag kört.. Ville inte kliva av när jag kom hem :)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
lite idiot fråga här då.. kylarvätska.. måste toppa upp lite inför vintern och då det kommer krypa ner mot en -30 till 35C så vill jag vara säker på att det är ok.

Är det bara att köpa vanlig kylarvätska, koncentrerad, eller måste det vara någon speciell? Läst i manualen men där står bara coolant.. som är kylarvätska..
vill bara försäkra mig själv att jag inte häller i nått fel i sumon..

En liten side note.. sommaren är snart slut och efter många mil på Sumon så är jag grymt nöjd! Helt klart en hoj som ger mig ett leende varje gång jag kör mina 10 mil ToR till jobbet..

Endrea köper du färdigblanat eller så köper du konsentrerat och blandar i 50% vatten...

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Jaha, efter tre dagar på Gelleråsen så får man väl säga att SMRen passar rätt bra på bana =)

Såg dessutom ut som phastasphuk hade rätt roligt han med :)

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jaha, efter tre dagar på Gelleråsen så får man väl säga att SMRen passar rätt bra på bana =)

Såg dessutom ut som phastasphuk hade rätt roligt han med :)

Men hur var det nu, jag tyckte du kallade honom Plastfuck eftersom du inte hängde med honom, eller var det någon annan du menade?:D:D:D

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Vad skall man satsa på en 950 SM eller 990 SM..?
Är det någon som testat båda och har några +/- att dela med sig..?

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej på er!

Gör ett försök här då tråden är så oerhört lång!

Jag har nu beställt ett 16-drev fram och undrar om ni andra har behövt kapa kedjan vid bytet?

Sen har jag för mig att det någonstans i tråden står om att man kan beställa något kit från Lelles angående de andra två sakerna man bör åtgärda för att hojen ska gå bättre. Något med avgasreningen och någon strypning på 2:an och 3:an?

Eller har jag missuppfattat saker?
Tänkte ge mig på att fixa sakerna nästa helg=)
Tacksam för tips!!

Sedis

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hej på er!

Gör ett försök här då tråden är så oerhört lång!

Jag har nu beställt ett 16-drev fram och undrar om ni andra har behövt kapa kedjan vid bytet?

Sen har jag för mig att det någonstans i tråden står om att man kan beställa något kit från Lelles angående de andra två sakerna man bör åtgärda för att hojen ska gå bättre. Något med avgasreningen och någon strypning på 2:an och 3:an?

Eller har jag missuppfattat saker?
Tänkte ge mig på att fixa sakerna nästa helg=)
Tacksam för tips!!

Sedis

Jag och dom jag känner som bytt till 16 kugsdrev har inte kapat kedjan.
Det är väl SAS grejn du tänker på. lite slangar och kablar som ska väck. + två täckbrickor som ska dit.

/F

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Men hur var det nu, jag tyckte du kallade honom Plastfuck eftersom du inte hängde med honom, eller var det någon annan du menade?:D:D:D

Nyah nyah, så blir det lätt när hojen är likadan, däcken likadana och bägge har blivit akratiserade, och den ena av dom två har kvar caten! ...det inte varvtiderna berättar får man ta igen på trashtalken :fakta

Blev en riktigt bra dag där till slut, mixtra lite med fjädringen bak och fick önskat resultat, wohoo! Premiärskrapning av knäpuck skedde med, typiskt att det sker med den största högsta hojen man nånsin haft! Jaja, 18 års hojköra tog det - kvalitetsutveckling! :brinnerup

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nyah nyah, så blir det lätt när hojen är likadan, däcken likadana och bägge har blivit akratiserade, och den ena av dom två har kvar caten! ...det inte varvtiderna berättar får man ta igen på trashtalken :fakta

Blev en riktigt bra dag där till slut, mixtra lite med fjädringen bak och fick önskat resultat, wohoo! Premiärskrapning av knäpuck skedde med, typiskt att det sker med den största högsta hojen man nånsin haft! Jaja, 18 års hojköra tog det - kvalitetsutveckling! :brinnerup

Grattis!:tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...