Ktm 950 sm

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Nyah nyah, så blir det lätt när hojen är likadan, däcken likadana och bägge har blivit akratiserade, och den ena av dom två har kvar caten! ...det inte varvtiderna berättar får man ta igen på trashtalken :fakta

Blev en riktigt bra dag där till slut, mixtra lite med fjädringen bak och fick önskat resultat, wohoo! Premiärskrapning av knäpuck skedde med, typiskt att det sker med den största högsta hojen man nånsin haft! Jaja, 18 års hojköra tog det - kvalitetsutveckling! :brinnerup

haha grattis :krama
hade knäskrapspremiär på min 950:tummenupp
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Nyah nyah, så blir det lätt när hojen är likadan, däcken likadana och bägge har blivit akratiserade, och den ena av dom två har kvar caten! ...det inte varvtiderna berättar får man ta igen på trashtalken :fakta

Blev en riktigt bra dag där till slut, mixtra lite med fjädringen bak och fick önskat resultat, wohoo! Premiärskrapning av knäpuck skedde med, typiskt att det sker med den största högsta hojen man nånsin haft! Jaja, 18 års hojköra tog det - kvalitetsutveckling! :brinnerup

Grattis!! :yoparty

Om du tycker att SMRen är hög så prova på en GS.... trodde jag skulle köra styret i backen innan pucken tog i :D
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Tror nog att en rätt inställd 950 med pipor har mycket brutalare botten än vad en 990 original har. Dock kan man nog få det omvänt om man har en PCIII:a och pipor på en 990 :)

Men notera att clw skriver en 990 SMT vilket är touring varianten med lite omgjord motor + mera vindskydd etc för att vara mera touring...i alla fall vad jag hört så är den inte lika vass som 990 SM.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men notera att clw skriver en 990 SMT vilket är touring varianten med lite omgjord motor + mera vindskydd etc för att vara mera touring...i alla fall vad jag hört så är den inte lika vass som 990 SM.

På pappret är de lika men SMT skall tydligen ha en lite annan mappning så i praktiken är det nog ingen skillnad som inte äts upp av pipor och en "riktig" map:)
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Jag lackar ur totalt på min 950 nu. var ute och smiskade skiter ur den nu ikväll och den är så jävla ostabil i kraftleveransen. jag drog flera stycken accelerationer från stillastående till 200 och det känns som att det går på 10 sekunder ibland och 25 sekunder nästa gång. ibland blir det värdens jävla klipp i den när man matar igenom växlarna och ibland så böar den bara.
den dog kanske 10 gånger när jag körde höga wheelies på tvåan så att man bara slog ner hårt. på trean började den blöddra flera gånger också och tappade kraft så att det inte gick att hålla den uppe.
jag vet inte var jag ska felsöka.
följande har jag gjort.
monterat bos-slipon.
tagit bort alla epc och sas strypningar och pluggat alla hålen
höjt nålen i förgasarna ett snäpp.

som det är nu känns det som att den går 90% bajs och 10% nice. när den går nice, ja då är det jäääävligt nice. så länge man inte kör bakhjul så går det bra nästan hela tiden, men jag kan inte hålla nere framhjulet en enda raka så därför blöddrar man bara runt hela tiden och den går piss.
vad ska jag göra?
är det bara jag som har detta problem? om någon annan har haft det, hur löste ni problemet?


Vad väntar du dig..den är ju från österrike...inte japansk kvalite..men
det är ju därför man väljer den...lite mera otämjd än japanare...
 

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Finns det några kända problem med 990 SM modellen som man bör se upp med..
ev några garanti åtgärder.....
Eller går hojen som på räls...är väldigt sugen på en sådan...
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Finns det några kända problem med 990 SM modellen som man bör se upp med..
ev några garanti åtgärder.....
Eller går hojen som på räls...är väldigt sugen på en sådan...

Jag har iof en SMR men så stor skillnad kan det ju inte vara. Vet inga garantiåtgärder på den sånt verkar vara fixat. Den går kanske inte som på räls men nice är den :D
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Många frågor...

Vad är skillnaderna mellan 990 SM och SMR?
Är 08 och 09:eek:r samma?
Vad jag förstått är det fjädring och tankvolym som är det primära skillnaderna, vad mer?
Är vanlig SM ute ur leken, dvs är SMR så mycket bättre?


Har varit sugen på denna hoj sedan förra hösten men vet ej om jag törs lämna sporthojarna för en tjockmotard.:confused:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vad är skillnaderna mellan 990 SM och SMR?
Är 08 och 09:eek:r samma?
Vad jag förstått är det fjädring och tankvolym som är det primära skillnaderna, vad mer?
Är vanlig SM ute ur leken, dvs är SMR så mycket bättre?


Har varit sugen på denna hoj sedan förra hösten men vet ej om jag törs lämna sporthojarna för en tjockmotard.:confused:

Kom igen nu Jari, kan jag så kan du:) Det går ju alltid att byta igen sen:tummenupp Jag har då inte ångrat mig kan jag ju säga:)

-08 och -09 SMR är inte samma. -08 är bara kosmetik medans -09 har annan fjädring, tank, RC8:a bromsar och smidda, lätta fälgar:tummenupp
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Vad är skillnaderna mellan 990 SM och SMR?
Är 08 och 09:eek:r samma?
Vad jag förstått är det fjädring och tankvolym som är det primära skillnaderna, vad mer?
Är vanlig SM ute ur leken, dvs är SMR så mycket bättre?


Har varit sugen på denna hoj sedan förra hösten men vet ej om jag törs lämna sporthojarna för en tjockmotard.:confused:

Woho! Nu ska jag bara få Owe att byta också! :D

Skillnaderna mellan MS och SMR på 09:eek:rna är:

Smidda hjul
Ett snäpp bättre stötdämpare och kortare fjädringsväg
Monoblock bromsar från brembo
Mindre tank, 15 l

Kom igen nu Jari, kan jag så kan du:) Det går ju alltid att byta igen sen:tummenupp Jag har då inte ångrat mig kan jag ju säga:)

-08 och -09 SMR är inte samma. -08 är bara kosmetik medans -09 har annan fjädring, tank, RC8:a bromsar och smidda, lätta fälgar:tummenupp

Den stora frågan är hur det kommer att se ut för -10:eek:rna, blir det tillbaka till kosmetiska skillnader eller blir det som -09:eek:rna lite mer substans.
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Den stora frågan är hur det kommer att se ut för -10:eek:rna, blir det tillbaka till kosmetiska skillnader eller blir det som -09:eek:rna lite mer substans.

Hehe, om dom går tillbaka till att bara ha kosmetisk skillnad (och varför inte, dom har ju hängt på braaaa mycket dyrt gottigt godis på SMR, och så mycket mer kostade den inte), så blir ju våra -09 värda sin vikt i smidet alujumjum :D

Förresten, någon annan som har lagt märke till vibrationer i handtaget när man lägger på en riktig demoninbromsning?! Har märkt det dom 2 sista gångerna på Gelleråsen, men då endast på rakan, och då går det ju närmare 200 när man låter Monobloc Brembosarna bita tag i skivorna. (mmmmmmmmmonobloc, så där då fick jag det sagt igen :p )
Det liksom burrar i handtaget (svårt att förklara)...kanske dags för nya belägg?!
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Spiff och Niklas.......kommer jag bli nöjd med en SM eller måste jag ha en SMR? :)


Egentligen vill jag köra en säsong till på Rettan men habegäret växer.:tungan
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Spiff och Niklas.......kommer jag bli nöjd med en SM eller måste jag ha en SMR? :)


Egentligen vill jag köra en säsong till på Rettan men habegäret växer.:tungan

Jag kan inte svara på den frågan. Du vet hur mycket koll jag har =)
Jag är kanonnöjd med min men skulle jag vara nöjd med en SM? Antagligen.
Spelar kortare fjädringsväg och vassare dämpare roll för dig? Antagligen.
Märker man de lättare fälgarna och de vassare bromsarna? Niklas gör nog det. Jag tror det skilde 10k mellan MS och SMR i år och det var det nog värt.

Men det finns 14 st 990 SMR -09 och de kanske inte dyker upp så ofta på blocket även om det var en för ett tag sedan så frågan är hur -10orna kommer att se ut.

Kom ut och prova min så vet du i alla fall hur den känns.
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Vad är skillnaderna mellan 990 SM och SMR?
Är 08 och 09:eek:r samma?
Vad jag förstått är det fjädring och tankvolym som är det primära skillnaderna, vad mer?
Är vanlig SM ute ur leken, dvs är SMR så mycket bättre?


Har varit sugen på denna hoj sedan förra hösten men vet ej om jag törs lämna sporthojarna för en tjockmotard.:confused:

Då är vi inne på samma linje, är också sugen.:)

Har vart på Mantorp och kört i två dagar, där var det två 990 SM som körde och en av dom, han körde i licens/oförsäkrad körde snuskigt fort på den, så fort att vissa racehojar hade problem att hänga av honom i kurvorna, på långa rakan var han dock ett lätt byte.:gnissla
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Hehe, om dom går tillbaka till att bara ha kosmetisk skillnad (och varför inte, dom har ju hängt på braaaa mycket dyrt gottigt godis på SMR, och så mycket mer kostade den inte), så blir ju våra -09 värda sin vikt i smidet alujumjum :D

Förresten, någon annan som har lagt märke till vibrationer i handtaget när man lägger på en riktig demoninbromsning?! Har märkt det dom 2 sista gångerna på Gelleråsen, men då endast på rakan, och då går det ju närmare 200 när man låter Monobloc Brembosarna bita tag i skivorna. (mmmmmmmmmonobloc, så där då fick jag det sagt igen :p )
Det liksom burrar i handtaget (svårt att förklara)...kanske dags för nya belägg?!

Jag tycker den är kanon som den är, om det sedan blir en enstaka företeelse så kommer kanske andrahandsvärdet att vara bra men det viktigaste är leendet jag har inne i hjälmen när jag är ute och kör.

Har inte märkt några vibrationer när jag bromsar, jag skulle snacka med stället där du köpte den, det kan ju vara skivan som är skev.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Spiff och Niklas.......kommer jag bli nöjd med en SM eller måste jag ha en SMR? :)


Egentligen vill jag köra en säsong till på Rettan men habegäret växer.:tungan

Säger som Jörgen att det är svårt att svara på. Jag har varit sugen på SM:en ganska länge men jag har tyckt att den varit för gungig för min smak. Iofs så är ju mina preferenser RC8 som är styv som en 2 tum 4:)
När då SMR:en kom så insåg jag att den var precis det jag letade, en SM med banfjädring. Och jag är inte besviken, fjädringen är helt suverän och framförallt så svarar den på justeringar. De lättare hjulen och bromsarna märks också tydligt, den svänger verkligen snabbt. Nackdelen är att den är lite känslig i hög fart (läs fladdrig) men det är inget problem för mig iallafall. SM:en är också fladdrig i hög fart men den har längre fjädringsväg och en mjukare standardsetting så den är svårare att få till. Kortare fjädring är ju i sin natur stadigare.

Jag hade inte nöjt mig med SM:en, jag uppskattar chassit på SMR:en, att hojen känns betydligt mindre, den snabba styrningen och de fantastiska bromsarna. Däremot så hade jag gärna haft SM:ens tank, några liter till hade varit bra i det norrländska inlandet...:)

Då är vi inne på samma linje, är också sugen.:)

Har vart på Mantorp och kört i två dagar, där var det två 990 SM som körde och en av dom, han körde i licens/oförsäkrad körde snuskigt fort på den, så fort att vissa racehojar hade problem att hänga av honom i kurvorna, på långa rakan var han dock ett lätt byte.:gnissla

Det där hänger ju mycket på banan. Ezzo klagade på att han körde satan på Gelleråsen när Alex från CSS hängde på utan vidare med Ducatis motardliknande tingest som ju är samma typ av hoj som SMR:en...:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top