Att man inte köpt denna hoj tidigare
Att man inte köpt denna hoj tidigare
Du kan tanka ner manualen härifrån:Vilket lufttryck ska det vara i framdäcket? Jag har fortfarande inte fått instruktionsboken från Lelles och kan därför inte kolla det själv.
Du kan tanka ner manualen härifrån:
http://www.ktm.se/Owner-s-Manuals.246.15.html
Vilket lufttryck ska det vara i framdäcket? Jag har fortfarande inte fått instruktionsboken från Lelles och kan därför inte kolla det själv.
Du behöver inte instruktionsbok för att kolla det. Det räcker att du tar av sadeln så sitter det en lapp på tanken där det står lite tekniska uppgifter, bland annat vilket lufttryck du ska ha i däcken.
Tycker att det är märkligt lågt? 2,2 kg fram och bak? Alla sporthojar jag har haft sedan -95 har alltid haft 2,5/2,9. Med ungefär samma däcksdimension och samma vikt som SMR:en? RC8:an hade "bara" 2,5 bak, på ett 190/55 däck... kanske är något speciellt för KTM att köra med låga lufttryck?
Jaså ska du bara ha 2,2+2,2 i din 990smr. Jag ska ha 2,4+2,4 i min.
Jo han som satte på mitt däck sa också 2,5 fram 2,9 bak till mig. Men jag håller mig till det som står i instruktionsboken (eller på klisterlappen på tanken). Det har jag gjort när jag kört bana också. Funkar bra.
På gatdäcken (original SuperCorsa) körde jag 2,5/2,9 på SMR:en, funkade kanon. På bana med originaldäcken körde jag 2,2/2,4, bra fäste och fint slitage. Med Michelin Power One Competition B körde jag 2,1/1,7
Med 1,7 så kändes första varvet som att det var punka. Sen bara klöste sig bakdäcket fast. Jag fick det inte att släppa ens med maxnedlägg och provokation på gasen, ett oerhört fäste och jättefint slitage
Aha, jag får kanske testa släppa ut lite tryck nästa gång jag kör bana.
Om du då överhettar så får du sänka farten eller börja köra med sportigare däck
Såg att det fanns en 950 SM -08 (inte SMR vad jag kan se) på Blocket.
Fanns det verkligen vanliga 950 som -08?
Trodde det var 990 som gällde.
//F
Den allmänna gaslagen säger att luften expanderar med 0.1 bar per 10 grader celsius. Anledningen till att du skall sänka är att du annars får för högt tryck i däcket. På bana får du mer rörelse i gummit vilket ger mer värme och mer grepp. Värmen gör ju att du får upp trycket och om du inte sänker så kan du få för högt tryck och då får du ett däck som inte anpassar sig lika mycket efter marken, vilket ger sämre grepp. Kör gattryck minus 0,3 bar ungefär, det brukar funka bra och du får en bra kompromiss mellan värme och slitage. Om du då överhettar så får du sänka farten eller börja köra med sportigare däck Om du får kallavrivning (gummit rullar av) så kör du för sakta för däcken och måste få mer värme, dvs sänka trycket eller byta till "långsammare" däck
Till er som undrar vilken hoj som är vassast, 950 eller 990. Jag och kompisen var iväg och lånade en 990 smt samt körde min 950 sm.vi drog ut på motorvägen, lade oss jämsides på tredje växeln i ca 70 vred på fullt upp genom växlarna till ca 200.Där drar smt:n ifrån med ca 3 längder omedelbart men sedan hänger 950 med hela vägen.Men nu gör vi samma sak fast på högsta växeln i 100 km och drar på upp till 200,då ligger 950 ca 30 meter före på slutet:. Nu ska tilläggas att 950 är utrustad med slipon vilket inte smt:n var.Men om det är till 950 fördel så är ju nackdelen att man inte kommer undan fartvinden vilket man gör på smt:n.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |