Ktm 950 sm

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Någon med en 990 SMR 09 som har satt dit någon form av antihalkpads?
Har fått hem mina från Techspec men vet inte riktigt hur jag skall klippa till dem.....
 

Alsing

Fetis
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Varberg
Hoj
-07 KTM 950 SM
Tack ABUS granit!! Ställde ut hojen tidigare i morse (ca 07.30) och fann en timma senare att någon försökt sno den med krökt/knäckt främre bromsskiva och lite skrapmärken i lacken samt några repor i lacken. Låset är fortfarande i finaste form bortsett från lite märken efter tången de använt. Fan va lurigt att på ljusa dan i ett "bra" område försöka ta grejer ur carporten... Någon måste ju ha stört dem eller så gav de upp. Självrisken är ju rätt saaaaaaaaaaaaftig så det blir väl att skaffa en ny skiva och bättra lacken istället.

Så jag undrar, någon som har en vänsterskiva (inre delen) som ligger och skräpar till en 950SM -07?
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Såg att det fanns en 950 SM -08 (inte SMR vad jag kan se) på Blocket.

Fanns det verkligen vanliga 950 som -08?
Trodde det var 990 som gällde.

//F
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Vilket lufttryck ska det vara i framdäcket? Jag har fortfarande inte fått instruktionsboken från Lelles och kan därför inte kolla det själv.
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Vilket lufttryck ska det vara i framdäcket? Jag har fortfarande inte fått instruktionsboken från Lelles och kan därför inte kolla det själv.

Du behöver inte instruktionsbok för att kolla det. Det räcker att du tar av sadeln så sitter det en lapp på tanken där det står lite tekniska uppgifter, bland annat vilket lufttryck du ska ha i däcken. :fakta
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du behöver inte instruktionsbok för att kolla det. Det räcker att du tar av sadeln så sitter det en lapp på tanken där det står lite tekniska uppgifter, bland annat vilket lufttryck du ska ha i däcken. :fakta

Tycker att det är märkligt lågt? 2,2 kg fram och bak? Alla sporthojar jag har haft sedan -95 har alltid haft 2,5/2,9. Med ungefär samma däcksdimension och samma vikt som SMR:en? RC8:an hade "bara" 2,5 bak, på ett 190/55 däck... kanske är något speciellt för KTM att köra med låga lufttryck?:)
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Tycker att det är märkligt lågt? 2,2 kg fram och bak? Alla sporthojar jag har haft sedan -95 har alltid haft 2,5/2,9. Med ungefär samma däcksdimension och samma vikt som SMR:en? RC8:an hade "bara" 2,5 bak, på ett 190/55 däck... kanske är något speciellt för KTM att köra med låga lufttryck?:)

Jaså ska du bara ha 2,2+2,2 i din 990smr. Jag ska ha 2,4+2,4 i min.
Jo han som satte på mitt däck sa också 2,5 fram 2,9 bak till mig. Men jag håller mig till det som står i instruktionsboken (eller på klisterlappen på tanken). Det har jag gjort när jag kört bana också. Funkar bra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jaså ska du bara ha 2,2+2,2 i din 990smr. Jag ska ha 2,4+2,4 i min.
Jo han som satte på mitt däck sa också 2,5 fram 2,9 bak till mig. Men jag håller mig till det som står i instruktionsboken (eller på klisterlappen på tanken). Det har jag gjort när jag kört bana också. Funkar bra.

På gatdäcken (original SuperCorsa) körde jag 2,5/2,9 på SMR:en, funkade kanon. På bana med originaldäcken körde jag 2,2/2,4, bra fäste och fint slitage. Med Michelin Power One Competition B körde jag 2,1/1,7
Med 1,7 så kändes första varvet som att det var punka. Sen bara klöste sig bakdäcket fast. Jag fick det inte att släppa ens med maxnedlägg och provokation på gasen, ett oerhört fäste och jättefint slitage:tummenupp
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
På gatdäcken (original SuperCorsa) körde jag 2,5/2,9 på SMR:en, funkade kanon. På bana med originaldäcken körde jag 2,2/2,4, bra fäste och fint slitage. Med Michelin Power One Competition B körde jag 2,1/1,7
Med 1,7 så kändes första varvet som att det var punka. Sen bara klöste sig bakdäcket fast. Jag fick det inte att släppa ens med maxnedlägg och provokation på gasen, ett oerhört fäste och jättefint slitage:tummenupp

Aha, jag får kanske testa släppa ut lite tryck nästa gång jag kör bana. :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Aha, jag får kanske testa släppa ut lite tryck nästa gång jag kör bana. :tummenupp

Den allmänna gaslagen säger att luften expanderar med 0.1 bar per 10 grader celsius. Anledningen till att du skall sänka är att du annars får för högt tryck i däcket. På bana får du mer rörelse i gummit vilket ger mer värme och mer grepp. Värmen gör ju att du får upp trycket och om du inte sänker så kan du få för högt tryck och då får du ett däck som inte anpassar sig lika mycket efter marken, vilket ger sämre grepp. Kör gattryck minus 0,3 bar ungefär, det brukar funka bra och du får en bra kompromiss mellan värme och slitage. Om du då överhettar så får du sänka farten eller börja köra med sportigare däck:) Om du får kallavrivning (gummit rullar av) så kör du för sakta för däcken och måste få mer värme, dvs sänka trycket eller byta till "långsammare" däck:)
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
Till er som undrar vilken hoj som är vassast, 950 eller 990. Jag och kompisen var iväg och lånade en 990 smt samt körde min 950 sm.vi drog ut på motorvägen, lade oss jämsides på tredje växeln i ca 70 vred på fullt upp genom växlarna till ca 200.Där drar smt:n ifrån med ca 3 längder omedelbart men sedan hänger 950 med hela vägen.Men nu gör vi samma sak fast på högsta växeln i 100 km och drar på upp till 200,då ligger 950 ca 30 meter före på slutet::yoparty. Nu ska tilläggas att 950 är utrustad med slipon vilket inte smt:n var.Men om det är till 950 fördel så är ju nackdelen att man inte kommer undan fartvinden vilket man gör på smt:n.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Såg att det fanns en 950 SM -08 (inte SMR vad jag kan se) på Blocket.

Fanns det verkligen vanliga 950 som -08?
Trodde det var 990 som gällde.

//F

950 SMR fanns -08 samtidigt med 990 SM...och till -09 hade KTM insett vilken hoj som skulle bli den ultimata, nämligen 990 SMR
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
Den allmänna gaslagen säger att luften expanderar med 0.1 bar per 10 grader celsius. Anledningen till att du skall sänka är att du annars får för högt tryck i däcket. På bana får du mer rörelse i gummit vilket ger mer värme och mer grepp. Värmen gör ju att du får upp trycket och om du inte sänker så kan du få för högt tryck och då får du ett däck som inte anpassar sig lika mycket efter marken, vilket ger sämre grepp. Kör gattryck minus 0,3 bar ungefär, det brukar funka bra och du får en bra kompromiss mellan värme och slitage. Om du då överhettar så får du sänka farten eller börja köra med sportigare däck:) Om du får kallavrivning (gummit rullar av) så kör du för sakta för däcken och måste få mer värme, dvs sänka trycket eller byta till "långsammare" däck:)

Okej! tack för tipset, bra att veta :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Till er som undrar vilken hoj som är vassast, 950 eller 990. Jag och kompisen var iväg och lånade en 990 smt samt körde min 950 sm.vi drog ut på motorvägen, lade oss jämsides på tredje växeln i ca 70 vred på fullt upp genom växlarna till ca 200.Där drar smt:n ifrån med ca 3 längder omedelbart men sedan hänger 950 med hela vägen.Men nu gör vi samma sak fast på högsta växeln i 100 km och drar på upp till 200,då ligger 950 ca 30 meter före på slutet::yoparty. Nu ska tilläggas att 950 är utrustad med slipon vilket inte smt:n var.Men om det är till 950 fördel så är ju nackdelen att man inte kommer undan fartvinden vilket man gör på smt:n.

Tror nog att en rätt inställd 950 med pipor har mycket brutalare botten än vad en 990 original har. Dock kan man nog få det omvänt om man har en PCIII:a och pipor på en 990 :)
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top