Ktm 950 sm

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Funderar på att göra det vid 750mils servicen.. alt. bara byta kannorna själv innan.. men då kan jag inte justera förgasarna något..

Sen tror jag man måste bort med SAS också då de bara är till för kannor med katalysator :va
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Jag tog bort min SAS och Epc här i vintras själv, var hyffsat smidigt att göra själv. Får se hur hojen uppträder nu i vår om man märker nån skillnad.

Justerar du förgasarna med nålarna eller byter munstycken?
Förra ägaren till min hoj hade lämnat in den så dom bytta till andra munstycken efter dom monteras Akra dämparna.
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Jag tog bort min SAS och Epc här i vintras själv, var hyffsat smidigt att göra själv. Får se hur hojen uppträder nu i vår om man märker nån skillnad.

Justerar du förgasarna med nålarna eller byter munstycken?
Förra ägaren till min hoj hade lämnat in den så dom bytta till andra munstycken efter dom monteras Akra dämparna.

Det ska följa med nya munstycken med dämparna.. Så antara att munstycken byts och nålen justeras. Om jag gör det vid service så har de en dyno bänk så lär ju kosta nån krona extra..
Har ca 16 mån garanti kvar på hojen så vet inte hur mycket jag ska vara och pilla själv ifall något går åt fanders :/

Ska bli skönt att bli av med de två nuvarande kokplattorna som sitter där bak :)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Det ska följa med nya munstycken med dämparna..

Frågan om munstycksbyte för Akra-system har med tiden fått många olika svar och diskussionerna här i forumet angående justering av nålar, luftskruvar, munstycken mm har varit ännu fler.

Jag påstår inte att jag har det enda rätta svaret, men tänker att följande kan vara till hjälp för den som vill räta ut ett frågetecken eller två.

Med mina nya Akra slipons på plats (några alternativa munstycken följde absolut inte med) körde jag till Lelles med db-killersarna monterade enl Ragnars instruktion. Han bytte inte munstycken, men justerade förgasarnas luftskruvar och förstorade även sidoöppningarna på luftburken (typ Sommer's doors). Jag hade dessförinnan fått och tips från Spider här på tråden som stämde överens med Ragnars version av det hela.

Sen dess har hojjen gått ca 800 mil som en skållad alpvessla (varav 0 mil med db-killers:) utan några som helt problem.

Som sagt, kanske inte det enda svaret, men det som jag valt att ta ad notam – med gött mos som resultat.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Någon som läst senaste Motorrad ? där var det bild på en 990 SMR som hade skit snygga "krash puckar" på sitt Ackrapovich, någon som vet vart man kan köpa dessa ?

Ser koola ut men har ingen aning var de kommer ifrån. Hittar jag dom inte blir det gummislang med slangklämma.

Har försökt hitta någon site där föraren går att kontakta men inte hittat nått...
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Ser koola ut men har ingen aning var de kommer ifrån. Hittar jag dom inte blir det gummislang med slangklämma.

Har försökt hitta någon site där föraren går att kontakta men inte hittat nått...

http://www.fiorentino.be

verkar vara ett bra ställe att börja på, då sponsringen på motorrad bilden är den som oxå finns på sidan.

Mailaddy från contacts, kan man kanske chansa på att fred@fiostar.com är just denna Frederic Fiorentino, eller så prövar man på info@fiorentino.be och hoppas dom kan hjälpa en :)

Mina 1337 g00gl3 ski11z fixade det, inte första utan tredje träffen på Frederic Fiorentino var man tvungen att surfa på!
 

Fredde

Whatever!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
KTM 990SM
Köpte en 990sm igår :banana Nu hoppas jag på att den globala uppvärmningen gör sitt jobb så att våren kommer snabbt :) Har aldrig kört anabolamotard tidigare så jag hoppas att det är en kul hoj.

Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950

/Fredde som vill ha vår nu
 

Bifogat

  • DSC00040.jpg
    DSC00040.jpg
    233.9 KB · Visningar: 189

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
Köpte en 990sm igår :banana Nu hoppas jag på att den globala uppvärmningen gör sitt jobb så att våren kommer snabbt :) Har aldrig kört anabolamotard tidigare så jag hoppas att det är en kul hoj.

Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950

/Fredde som vill ha vår nu


du behöver verkligen inte göra det, men jag har drevat ner min 990 en kugg fram och märkte ingen överdrivet stor skillnad förutom att den varvar som en tok nu när man ska köra snabbt :)

, btw fan vad sugen jag blev på att dubba däcken till min nu efter youtube klippet ! :D
 

peson78

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Hisingen
Hoj
GSX-R 1000
Skulle byta färg på min 990 08, till svart.
Men så var hålen fel på ena sidan surt.

Vet någon om det är fel eller om det är en annan årsmodell ?
 

Bifogat

  • rfsg5.jpg
    rfsg5.jpg
    236.6 KB · Visningar: 140

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
Köpte en 990sm igår :banana Nu hoppas jag på att den globala uppvärmningen gör sitt jobb så att våren kommer snabbt :) Har aldrig kört anabolamotard tidigare så jag hoppas att det är en kul hoj.

Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950

/Fredde som vill ha vår nu

hej fredde. jag har själv planer på att köpa en 990 snart och blev lite nyfiken,är din ny eller beg.vad fick du ge för den.
 

Fredde

Whatever!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
KTM 990SM
hej fredde. jag har själv planer på att köpa en 990 snart och blev lite nyfiken,är din ny eller beg.vad fick du ge för den.

Det är en -08 med akra, lite oranga posörlock och larm, knappt 500mil.
Hade tänkt att köpa 690smc men sprang på denna av en slump. gav 80' för den, har ingen aning om det var ett bra eller dåligt pris.
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950...

Rekommenderar absolut ett byte till 16-drev (för visst sitter det 17-kugg original även på 990?) för bättre klipp, men också för att kunna använda 6ans växel till nå't vettigt. Och det är enkelt gjort eftersom kedjan inte behöver kortas.

En sak till, som kanske främst berör folk i Sthlm med omnejd.
Ni har väl hört att Ragnar numera är verksam som KTM-guru hos Din MC i Sollentuna? No more sug-åka till Uppsala och världens rörigaste verkstad:tummenupp
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Stötdämparspecialisten

Letar efter en haknyckel till hojen och tänkte att dom kanske skulle kunna ha... verkar som om de har upphört att existera.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top