Ktm 950 sm

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Helvete bränslekranarna stod rätt:mad:
Provade att lyfta tanklocket och sätta i det igen, starta med det av och inget av det funkade heller.
Byte säkring för bränslepumpen samt ACC2 men funkade fan inte heller :huvet
Kommer bara ett surrande ljud när jag försöker starta den.
Batteriet har jag svårt att tro att det kan vara fel på då det stått på underhålls laddning hela vinter och den startade direkt igår när jag skulle ut och köra.
Har någon en aning om vad som kan ha hänt ?
Blir väl till lämna in skiten då jag inte är speciellt kunnig på att mecka och felsöka själv. :död

Startrelä månne? :) Mät om du får spänning på startmotorn när du försöker starta den.

Vet du var startrelät sitter kan du mäta spänning före/efter det...

/J - ex-mille-ägare med svart bälte i startrelä ;)
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Om där är fel på startreläet så borde väl inte hojen bara dö helt plötsligt när man är ute och kör ? Startreläet används väl enbart just vid start ?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Helvete bränslekranarna stod rätt:mad:
Provade att lyfta tanklocket och sätta i det igen, starta med det av och inget av det funkade heller.
Byte säkring för bränslepumpen samt ACC2 men funkade fan inte heller :huvet
Kommer bara ett surrande ljud när jag försöker starta den.
Batteriet har jag svårt att tro att det kan vara fel på då det stått på underhålls laddning hela vinter och den startade direkt igår när jag skulle ut och köra.
Har någon en aning om vad som kan ha hänt ?
Blir väl till lämna in skiten då jag inte är speciellt kunnig på att mecka och felsöka själv. :död

Släcks instrumenteringen/displayen när du trycker på starten?
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Den startar om eller hur man ska förklara, WS 17 kommer upp igen efter jag försökt starta.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Den startar om eller hur man ska förklara, WS 17 kommer upp igen efter jag försökt starta.

Då kan de vara dåligt batteri eller dålig kontakt. Om du har möjlighet till starthjälp skulle jag prova det.

Men du sa att den la av när du körde, dog den bara med tändningen på eller slocknade displayen också?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Helvete bränslekranarna stod rätt:mad:
Provade att lyfta tanklocket och sätta i det igen, starta med det av och inget av det funkade heller.
Byte säkring för bränslepumpen samt ACC2 men funkade fan inte heller :huvet
Kommer bara ett surrande ljud när jag försöker starta den.
Batteriet har jag svårt att tro att det kan vara fel på då det stått på underhålls laddning hela vinter och den startade direkt igår när jag skulle ut och köra.
Har någon en aning om vad som kan ha hänt ?
Blir väl till lämna in skiten då jag inte är speciellt kunnig på att mecka och felsöka själv. :död

Drar startmotorn runt motorn, eller kommer surrljudet när du trycker in startknappen??

Edit: Oj, det fanns visst fler sidor som jag inte läst...men det låter som dåligt batteri tycker jag. Ett batteri kan dö även om man tar hand om det enligt konstens alla regler, och om det har stått på laddning hela vintern tills du skulle ta ut hojen, så har det varit "fullt" då, och blivit sämre och sämre när kört. Fast drar den friskt på startmotorn är det ju nått annat...
Så, starthjälp som tidigare föreslagits är ett bra ställe att börja på!
 
Last edited:

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Då kan de vara dåligt batteri eller dålig kontakt. Om du har möjlighet till starthjälp skulle jag prova det.

Men du sa att den la av när du körde, dog den bara med tändningen på eller slocknade displayen också?

Ja motorn bara la av men displayen fortsatte att lysa.

Drar startmotorn runt motorn, eller kommer surrljudet när du trycker in startknappen??

Edit: Oj, det fanns visst fler sidor som jag inte läst...men det låter som dåligt batteri tycker jag. Ett batteri kan dö även om man tar hand om det enligt konstens alla regler, och om det har stått på laddning hela vintern tills du skulle ta ut hojen, så har det varit "fullt" då, och blivit sämre och sämre när kört. Fast drar den friskt på startmotorn är det ju nått annat...
Så, starthjälp som tidigare föreslagits är ett bra ställe att börja på!

Det hörs bara ett surrande ljud när jag försöker starta.
Hur batteriet har tagits hand om vet jag inte då jag köpte den i vintras
och detta var premiär turen. Jag satte batteriet på underhålls laddning när jag köpte den och det har stått så till igår när jag montera i det.
Den startade direkt och höll 2-3 mil innan den tvär dog.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ja motorn bara la av men displayen fortsatte att lysa.



Det hörs bara ett surrande ljud när jag försöker starta.
Hur batteriet har tagits hand om vet jag inte då jag köpte den i vintras
och detta var premiär turen. Jag satte batteriet på underhålls laddning när jag köpte den och det har stått så till igår när jag montera i det.
Den startade direkt och höll 2-3 mil innan den tvär dog.

Prova först med att släppa på två M6 skruvar (8mm fattning) som håller startmotorn, där sitter det två jordkablar. Händer att det blir lite oxid där och eftersom twinen är tungsnurrad behövs det bra med ström.

Sen kan du prova med att rycka ur kontakten som sitter mot startrelät och spraya lite kontaktspray. Sen skulle jag prova ett annat batteri eller starthjälp för att se om motorn verkligen går runt.

*Reserverar mig för ev. dagenefter-felstavningar...
 

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ingen
Startade upp min 950 nu "på riktigt" efter vinter, har även tagit bort sas/epc.

Nu till saken att tomgången var urusel, dog hela tiden om jag inte använde choken. Är det vanligt å behöva höja tomgången?
Tycker inte det iaf. Någe annat galet?

Hursom så visste jag ju inte när jag var i garaget var man höjde tomgången och efter lite kikande i manualen borde det väl vara denna:

https://www.ktmdealer.net/uploads/models_tech_datasheets/9875F2_OM_EN.pdf Sidan 63

Adjusting the engine idle speed...
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
Tror att du kanske gjort en liknande miss som jag gjorde förra våren....
glömt koppla på kabeln från laddregulatorn på batteriet!!
 

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Hur går det för dig Speffy?

Jag har inte hunnit testa det Almgren skrev ännu då jag inte har hojen hemma.

Tror att du kanske gjort en liknande miss som jag gjorde förra våren....
glömt koppla på kabeln från laddregulatorn på batteriet!!

Hmm där sa du kanske något, där finns en grön kabel som satt vid den svarta minus kabeln ska man koppla den till batteriet också ?
Blev lite fundersam när jag såg den men hittade inget om den i manualen.
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag har inte hunnit testa det Almgren skrev ännu då jag inte har hojen hemma.



Hmm där sa du kanske något, där finns en grön kabel som satt vid den svarta minus kabeln ska man koppla den till batteriet också ?
Blev lite fundersam när jag såg den men hittade inget om den i manualen.

Den ska sitta på minuspolen. Förhoppningsvis har du inte bränt något nu.
 

Bifogat

  • sasssss.jpg
    sasssss.jpg
    27.4 KB · Visningar: 87

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
261
Hoj
KTM 950 SMR
Den ska sitta på minuspolen. Förhoppningsvis har du inte bränt något nu.

Okej tack för det.
Jag hittade inget alls i manualen om detta när jag läste om att montera/montera bort batteriet ?

Vad är det i så fall jag kan ha bränt, batteriet ? :huvet
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Okej tack för det.
Jag hittade inget alls i manualen om detta när jag läste om att montera/montera bort batteriet ?

Vad är det i så fall jag kan ha bränt, batteriet ? :huvet

Batteriet för att du har kört det helt tomt, ju fortare du får det laddat desto bättre och risken är att laddrelät har tagit stryk också.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Idag så var det äntligen dax för min premiär tur på min "nya" 950 smr
Körde ett par mil och det gick kanon bra, plötsligt dör den bara.
Kan inte starta den igen och oljelampan lyser :huvet:huvet:huvet


Hur går det? Har läst alla inlägg om ditt problem, men måste ändå ställa en fråga.

Det surrande ljudet, kommer det från trakten av batteriet/startreläet, eller kommer det från tankens främre vänstra del, dvs där soppapumpen sitter?

Frågar därför att jag hade liknande symptom på min Sumo för ett par år sedan.

När man startar hojen "purrar" ju soppapumpen till för att upphöra när bensin pumpats fram, och i mitt fall slutade inte soppapumpen att purra även efter att jag startat. Ringde till Ragnar direkt och fick anvisning om att tanka fullt och köra vidare. Mycket riktigt upphörde problemet efter ett tag.

Att kontaktspraya/rengöra den flerpoliga kontakten vid startreläet har jag också behövt göra, går lätt upp fukt där när man tvättar etc.

Hoppas du redan fått snurr på bitarna och kan bortse från det här inlägget!:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top