Ktm 950 sm

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Inte illa...ändrade du bestyckningen ngt?

Sådär, nu har jag bänkat min hoj, Jag kan försöka ladda upp en bild i morrn.
Men jag fick iaf 106.2Hp, 102Nm på veven och 97.1Hp, 96Nm på hjulet. vid 6054rpm
Ganska ok sifror med tanke på att jag har oginal burkarna på.

Edit: Lägger upp bilden

i8lusaka

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
ZX10R 2009
Jag fick på mitt accra helsystem igår ok det blev skillnad och gött ljud men jag skall bänka så snart jag får råd och då hoppas jag på att det blir ännu bättre :D

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Vad hann du göra på dryga två minuter för att få nästan 10 häst till ?:va Kom och skruva lite på min hoj också är du snäll :7peta :)
.

He He, du får nog läsa igen, den ena är på veven och den andra på hjulet.

Jag har helt orginalbestyckning, Om inte rangnar skruvade i något men det tror jag inte, (han är så hemlig) Men enligt dom där A/F kurvan så ser man att man kan ge den ganska mycket mer soppa. den ska ner till 13 för att det ska vara optimalt.

Wernerliv: Jag är nog inte rätt person att fråga, men börja med att ta bort SAS och EPC ställ förgasabryggan och släng på ett par slip-on´s.
Vill du att den ska kännas lite mer piggare så plocka en pinne på framdrevet.

Annars så tycker jag att det finns tillräkligt med drag i hojen för att man ska kunna plocka upp den på slangen i runda 100 blås :tummenupp

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Äntligen MC-kort!

Riktigt gött, en annan spikade uppkörningen idag! Regnade som bara den under morgonen och förhållandena var allmänt miserabla. Av åtta pers som körde upp idag var jag den enda som fick kortet, så jag var lovligt glad när man blev godkänd:yoparty

Så nu när körkortet sitter som en smäck är det dags att börja jobba på att bli av med det ;-)

Skämt o sido, jag vill lära mig slanga o vilka bör jag fråga om inte er i denna tråd...

Hur lär jag mig slanga snyggt med min Sumo? All input o tekniktips mottages tacksamt!

Phat

Ny medlem
Gick med
27 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR - 2009
Grattis till kortet!!!

Har inga slangtips direkt, men jag kommer definitivt att läsa dem som ges =D

// Phat

totgate

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
BMW 1200 GSA -09, BMW HP2 Sort -09, KTM 950 SM -07
Nu får vi se....

Hej.

Idag blev det av, jag slog till på en ny -06 950 sm med Akra slipon, ergodyna och lite annat smått och gott. Fick ge 103k för hela kalaset inkl första service och både svart och orange plast. Skall bli kul att se hur man som gammal gubbe (46 år) finner sig tillrätta på en sån här liten rackare när man har åkt nästan uteslutande HD dom sista 20 åren :näsblod Only time will tell.....:)

/Tobbe

Last edited:

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Grattis!

Slangtips... Ligga i ca: 50-60 på 2:an och vrid på ganska kraftigt med gas och samtidigt koppla till lite snabbt. Hojen kommer då att resa sig fint och kontrolerat tills du släpper av på gasen.
När du du har gjort detta några ggr så kommer du känna dig säkrare och kunna ta den högre upp.
Men jag säger nog att det är 20% teknik och 80% psykiskt.
Ligg hemma och öva slanga mentalt i sängen innan du somnar :tummenupp

Hej.

Idag blev det av, jag slog till på en ny -06 950 sm med Akra slipon, ergodyna och lite annat smått och gott. Fick ge 103k för hela kalaset inkl första service och både svart och orange plast. Skall bli kul att se hur man som gammal gubbe (46 år) finner sig tillrätta på en sån här liten rackare när man har åkt nästan uteslutande HD dom sista 20 åren :näsblod Only time will tell.....:)

/Tobbe

Fan va rätt!!
Du kommer uppleva vad det egentligen handlar om med att köra hoj! :yoparty
Glid nu inte bara runt på hojen utan låt den få jobba lite åt dig.

Last edited:

Wernerliv

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Hoj
ktm 950 sm
Ok tack för tipset. Ett bra tips om du vill lära dig åka bakhjul. Börja med en vanlig trampcykel och lär dig balansen så blir det billigare:) .

Har kört min hoj 10 mil nu så skall åka lite mer i helgen så jag kan få på burkarna och plocka lite mos och köra på riktigt.

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Hoj
Fiskebåt

Slangtips... Ligga i ca: 50-60 på 2:an och vrid på ganska kraftigt med gas och samtidigt koppla till lite snabbt. Hojen kommer då att resa sig fint och kontrolerat tills du släpper av på gasen.
Hmmm Drar man kraftigt på våfflan i 2:an så reser jy maskinen sej direkt utan koppling :va

:hojsmilie

Ex3mX

Keep it burning
Gick med
19 May 2003
Hoj
FZ1-N, 660 SMC
Hmmm Drar man kraftigt på våfflan i 2:an så reser jy maskinen sej direkt utan koppling :va

:hojsmilie

joo men får att få en mer kontrollerad resning så är det bra att ta upp hojen på lite lägre varv med hjälp av kopplingen. Då blir den inte lika hettsig när man är på ett hjul.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag började på 1an med låg fart (knappt 30) och gav gas.. Bara att plocka upp. Sen får man hålla lite längre, lite högre, upp lite snabbare..

Small steps my friend.. När du slutara spänna dig över x antal cm så kan du lägga till 10..

Gällande längre wheelies så tyckte jag (har ju bytt hoj nu) att det var lättast på 2an, fortfarande ren gas. Bara att maxa rullen snabbt från stödgas (vill inte ha ryck i kedjan) i knappt 60 så kommer det upp fint och behärskat. Då har man balanspunkten runt 80+ med stöd i fartvinden och "skönt" gasstöd..

Även om många vill ha lite lägre varv på motorn för att det ska bli lugnare, så vill jag ha kvar motorbromsen MO det nu skulle gå överstyr. 950 är dessutom så mjuk genom hela registret så det gjorde inte så mkt tyckte jag. Värre med toppig insprutningsmotor då...

Träna, små steg och ha kul!

Lycka till!

totgate

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Jag skall nog låta hojen jobba, körde faktiskt RR i slutet av 70 början 80 talet så lite har man allt piskat på sina hojar under åren. Har även haft lite mellanspel på lite vassare hojar bla en "busa" och en speedtriple i slutet på 90 talet. Skall faktiskt bli jäkligt kul att köra hoj igen istället för att bara åka;-)

/Tobbe

totgate

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Hallå där. :mad: :7peta 46 är ingen ålder på en häst. Går alldeles utmärkt att åka 950 i den åldern. Många år kvar innan det är dax att bli pålägg. :crash

Näe, man är ju i sina bästa år just nu:) Men det är skönt att inte fotpinnarna sitter precis under arslet på hojen, man blir ju lite stelare i vissa kroppsdelar iaf med åren:rolleyes: :D

/Tobbe

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hallå där. :mad: :7peta 46 är ingen ålder på en häst. Går alldeles utmärkt att åka 950 i den åldern. Många år kvar innan det är dax att bli pålägg. :crash

He he bara en vanlig häst och ingen hingst eller har åren tagit ut sin rätta? :D

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Näe, man är ju i sina bästa år just nu:) Men det är skönt att inte fotpinnarna sitter precis under arslet på hojen, man blir ju lite stelare i vissa kroppsdelar iaf med åren:rolleyes: :D

/Tobbe
Stretching mannen, stretching. Böj på benen i stället för på ryggen när du skall ta en öl från det kalla goa golvet i matkällaren. :tummenupp Var försiktig när du reser dig upp igen bara, det kan krampa i gamla kroppar. :D

He he bara en vanlig häst och ingen hingst eller har åren tagit ut sin rätta? :D
Sånt löser man med små blåa piller vettu. Teknikens under så här år 2007. :fakta Å gladast blir :tuttar

.

Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Sjukt sugen på en 950 SM men nu måste jag ju kolla med er.. Är det något speciellt man ska kolla efter? Några "svagheter på 05:an, som jag förstått ser lika ut 05-07, eller är det bara standardsakerna man ska kika på?

Wernerliv

Ny medlem
Gick med
31 May 2007
Hoj
ktm 950 sm
Hej är det fler som haft problem har dessa symtom när jag kör på bakhjulet. Den vill liksom köva sig när man kör högt upp och luktar lite soppa vid upprepade åkningar. Sen hoppar frilägena i lätt ibland. Ock när hojen är varm så hugger startmotorn till och den vill inte starta .Skall ta upp dettsa på första service med verkstan. Min undran är om nån mer har haft dessa problem och vet hur de skall lösas.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha