Ktm 950 sm

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Saxat från KTMforum.co.uk av Richard_C

This help?

01Gearsensorconnector.jpg

Select the correct connector (there are three)


02Gearsensorconnectorpins.jpg

Un-couple the connector to expose the three pins. You can see the plastic tongues beneath the metal pins.


03Unclippinggearsensorconnectorpins.jpg

Using a jewellers screwdriver or similar, press down to disengage the plastic toungue. At the same time, holding the relevant wire, pull out the pins from the other end of the connector.


04Gearsensorconnectorpinsremoved.jpg

Remove the grey and yellow/brown cables.


05Heatshrinkinsulationongearsensorc.jpg

You can use heatshrink or insulating tape to cover the two pins. (The third pin has been removed to allow the heatshrink to be fitted in the next stage.


06Heatshrinktosecurethegearsensorco.jpg

Larger heatshrink sleeve used to secure the loose cables. You could use insulating tape instead.


07Rubberbungstosealopengearsensorco.jpg

The connector reassembled with some rubber grommets used to plug the open holes (this is not essential).


Hoppas det kommer till användning.. ska göra detta efter 750mils servicen tänkte jag när Leo kannorna åker på..
Känns som ett enkelt ingrepp som är enkelt att återställa..
Har för mig att om man tar bort alla tre så kommer en varningslampa lysa på instrumentpanelen... :va
 
Last edited:

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Är det till EPC'n? Isåfall jävligt smidigt, slipper riva tank o dyl.. Om lampan tänds när man tar bort alla 3 kan man ju prova att koppla isär den och provköra och om man tycker det blev någon skillnad pilla bort 2 av kalarna och isolera dem.
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Är det till EPC'n? Isåfall jävligt smidigt, slipper riva tank o dyl.. Om lampan tänds när man tar bort alla 3 kan man ju prova att koppla isär den och provköra och om man tycker det blev någon skillnad pilla bort 2 av kalarna och isolera dem.

japp.. är till EPCn..
3:e lampan tror jag är till neutral lampan..
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Märkte du någon skillnad?



Du kommer inte att bli besviken, när man köper KTM skall man ha i bakhuvudet att kvaliteten på div detaljer kanske inte är lika bra som på tex en japs hoj, men det är garanterat mer hardcore :)

Skulle vilja säga att skillnaden är minimal.

Angående kvaliteten på KTM så skulle jag nog vilja säga att
detaljfinishen och kvaliteten på KTM är bättre än hos många andra
tillverkare. Däremot så kan de förbättra kvaliteten motormässigt.
LC8orna har ju en del typiska felkonstruktioner som kan spöka. Men det finns nog likande "sjukdomar" hos de flesta tillverkare oxå.
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Skulle vilja säga att skillnaden är minimal.

Angående kvaliteten på KTM så skulle jag nog vilja säga att
detaljfinishen och kvaliteten på KTM är bättre än hos många andra
tillverkare. Däremot så kan de förbättra kvaliteten motormässigt.
LC8orna har ju en del typiska felkonstruktioner som kan spöka. Men det finns nog likande "sjukdomar" hos de flesta tillverkare oxå.

Då har vi olika åsikter om det mesta :)

Ang kvaliteten, jag har haft en 690 Duke och en 950 sm båda har haft fel på instrumenteringen, det har jag inte haft på någon av mina 10 japs r-hojar...

Nu har jag ryckt isär kontakten enl beskrivningen ovanför.. 2an blev det en rejäl skillnad på och att dra upp den på slangen på 3an runt 120 går som en dans :)
 

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Oslo & Varberg
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
TjaOo!

Dags att byta bakhjul på hojjen nu så jag undrar vad för däck ni rekomenderar ?
och tar man hem de via vanlig däckfirma ?

kör ca 70% asfalt och 30% Offroad, Nån bankörning blir det nog inte i år.
tack på förhand folks :)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Den där texten lovar ju guld och gröna skogar, är det någon här som provat?

EPC är en strypning som påverkar 2ans och 3ans växel, och märks tydligast när man mosar på max från ca 4-5000 varv. Med EPC inkopplat händer inte mycket, med EPC bortkopplat svarar hojjen precis som man förväntar sig. Gjorde stor skillnad på både min fd Sumo och nuvarande SuperDuke:D
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nu har jag provat NiNs tips ang. stötdämparna, vilken skillnad!!! Men ska släppa efter lite mer, eftersom jag väger mindre, kommer bli guld!
 

jaccan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Strängnäs
Hoj
barnvagn!
precis kopplat bort epc:n med hjälp av bilderna här uppe.

inge problem. ute och provkörde. verkar svara fint på gasen. dock så är det blött så jag fega ur lite ;)

trevlig helg!
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Nu har jag provat NiNs tips ang. stötdämparna, vilken skillnad!!! Men ska släppa efter lite mer, eftersom jag väger mindre, kommer bli guld!

Kul!

Jag håller på (det går iof sjukt långsamt) med att fixa en databas där man kan lägga in sina inställningar och hur man tycker att det funkar.
http://wiggum.imslab.net/hoj/
Får se hur det går och när det blir klart.....
 
Last edited:

jaccan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Strängnäs
Hoj
barnvagn!
pojkar!

ska jag hämta ett 16 drev hos någon återförsäljare, eller beställa från nätet, och i såfall. vart då?

visst, finns på ebay, men jag tänkte ifall det finns någon sida som har nåt?!

mvh
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
pojkar!

ska jag hämta ett 16 drev hos någon återförsäljare, eller beställa från nätet, och i såfall. vart då?

visst, finns på ebay, men jag tänkte ifall det finns någon sida som har nåt?!

mvh

Finns här för 290 riksdaler...MC-WEB

Och för att spara lite på frakt och sånt så kan du ju köpa ett par kolfiberfälgar medans du är igång :D
 

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Hur ligger serviceintervallerna på 950n? 750 mil va? Vad görs vid 750 isf? Har eventuellt en 950 på gång som rullat 650 i nuläget. Tänkte på hur man kanske bör pruta iomed kommande service. Säkert en fråga som också ställts många ggr. Tack på förhand
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Dåså, 25 mil tror jag mätaren stod på idag när jag ställde in hojen efter en kanonrepa.. Huddinge-Bulten-Vaxolm-Värmdö-Huddinge...

Det blir bara roligare för varje gång, nu ser jag fram emot banåkningen 10/6 så man får se hur den beter sig där :)

Vad kör ni med för motorolja i era hojar?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hur ligger serviceintervallerna på 950n? 750 mil va? Vad görs vid 750 isf? Har eventuellt en 950 på gång som rullat 650 i nuläget. Tänkte på hur man kanske bör pruta iomed kommande service. Säkert en fråga som också ställts många ggr. Tack på förhand

Man gör en service vid 100 och sen är det 750-mils intervaller, alltså sker nästa service vid 850. Då byts motorolja, filter, bromsvätska och kopplingsvätska. Kostar ca 2500 med förbrukningsmaterial.
 

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
Någon som har satt kraschpuckar på eran hoj ?
Har hittat dessa. http://www.coyotemoto.com/products.asp?prodid=52&depid=10

Någon som testat dom eller har några andra att rekommendera ?
Eftersom självrisken är hög på offroad försäkringen så kunde det kanske vara värt att köpa ett par puckar som skyddar vid en lättare krasch..

Finns ju dom som de står KTM på.. Måste ju va mycket bättre :tummenupp
Hoppas man slipper testa om dom funkar bra..
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top