Ktm 950 sm

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Kan ni vicka på era bakljus? Trodde att det satt löst först, så jag skruvade isär baken på hojen. Om det inte saknas ngt så antar jag det ska vara så eftersom dem muttrar jag hittade satt som dem skulle. Kanske ngn fjädrande funktion, men kändes lite smeckigt...
 

michka

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 sm (såld) KTM 690 enduro r (såld) yamaha wr450f (såld) KTM 950 sm (rullar)
Kan ni vicka på era bakljus? Trodde att det satt löst först, så jag skruvade isär baken på hojen. Om det inte saknas ngt så antar jag det ska vara så eftersom dem muttrar jag hittade satt som dem skulle. Kanske ngn fjädrande funktion, men kändes lite smeckigt...

jo den sitter så.. är väl för vibrationerna antagligen.. känns lite b men men..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haha, faan oxå! Ja med min vikt på 74 kg blev det intressant med "Sport" inställt, när vägen var ojämn o kurvig. Hojen ville bara gå rakt fram, obekvämt blev det oxå.

Jo jag tycker sportläget är för hoppigt. Jag tänkte att det skulle vara bra på en slät bana men jag tycker att det var för studsigt där också. Den inställning som jag skruvade till funkar på de flesta underlag. Jag har för gatbruk minskat kompressionen ytterligare för lite mer komfort annars så funkar min inställning väldigt bra för både gata och bana:tummenupp

Jag gjorde som Niklas beskriver och ökade rebound ännu mer för jag tycket den fortfarande reste på sig vid gupp-i-kurva, sedan minskade jag på förspänningen och komp för att få den "gungig" =)

På SMCs forum finns en blankett som kanske kan hjälpa till när man skall ställa in saget, häng eller vad man nu vill kalla det. här

Där vill jag ha den för att kunna börja hitta rätt läge men det är ju jag det :brinnerup

Du är i själ och hjärta ett BMW-1200GS-Skägg Jörgen, bara så att du vet...:D
 
Last edited:

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Beklagar att jag ställer en fråga som sannerligen ställts både en och två ggr men sökfunktionen är under all kritik. Eller är det jag som är korkad kanske :/

Tänkte bara om nån hygglig själ ville droppa lite kort info om vad man ska akta sig för gällande 950 SM 2006a när det kommer till köp?

Läst både här och där och det verkar vara blandade känslor gällande modellen? Många har väldigt mkt problem och vissa tycker hojen är fantastisk på alla sätt och vis. Man kanske bör satsa på något annat för att vara på säkra sidan? :/

Tacksam för alla svar
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Beklagar att jag ställer en fråga som sannerligen ställts både en och två ggr men sökfunktionen är under all kritik. Eller är det jag som är korkad kanske :/

Tänkte bara om nån hygglig själ ville droppa lite kort info om vad man ska akta sig för gällande 950 SM 2006a när det kommer till köp?

Läst både här och där och det verkar vara blandade känslor gällande modellen? Många har väldigt mkt problem och vissa tycker hojen är fantastisk på alla sätt och vis. Man kanske bör satsa på något annat för att vara på säkra sidan? :/

Tacksam för alla svar

Vet inte om jag vågar svara(ta i trä) men min har funkat UA förutom soppapumpen som la av en gång.
Jag har en 06 eller kanske det e´en 07a???.
Kört många mil dock inte så avancerat
som en del andra kanske.
Vågar inte stegra tex.:confused:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Klart jag vet, det är ju därför jag har så mycket kontakt med dig så att det där outlaw-wuuuiieeeelie-hard-core-bacillen skall smitta lite :D

När vi träffas nästa gång så skall vi ha en kurs:)
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
EPC:n ger inga fler hästar men ger bättre gasrespons på 2-3:ans växel..
Satt och lura på de där i garaget för bara nån timme sen..

Jag tänkte helt enkelt prova att bara ta loss kontakterna till "solenoiderna" eller va man ska kalla det (de är två stycken)
Och sen vulktejepa runt kontakterna och stripa fast dom på lämpligt ställe.. Den ena kommer man åt lätt som en plätt.. Den andra får man nog lyfta tanken för att nå..

SAS ska man tydligen inte röra om de inte är slipon monterat som jag förstått de.. Den borde däremot kunna ge nån hästkraft om man tar bort den.. förmodligen inte någon enorm skillnad skulle jag tro?

Nån som har synpunkter kring att bara låsa på kontakterna till EPC:n? Borde väll funka? :va


En annan liten detalj.. Bara jag som tycker de var väldigt roande att KTM tycker en kapsylöppnare måste finnas med i verktygskittet? :D
Där tycker jag japsarna har nått bita i..

Hur gick det? Tog du bort kontakterna? Märkte du någon skillnad?
Skulle vara skönt om det räckte med att ta bort kontakterna och slippa ta bort hela krafset. Verkar ju vara mycket svårare.
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Hur gick det? Tog du bort kontakterna? Märkte du någon skillnad?
Skulle vara skönt om det räckte med att ta bort kontakterna och slippa ta bort hela krafset. Verkar ju vara mycket svårare.

Du kan lossa kontakten. Det räcker som åtgärd. Ta bort hela skiten gör man bara om man önskar rensa sin fina cykel från onödig junk.
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Däckbytardags

Nu ere dags att byta däck.
Har kollat i trådarna och "fastnat"för Michelin.

Klippt lite från en del trådar:
PP 2CT Fram + PR 2CT bak vore nog en förträffligt ekonomisk lösning för mycket landsvägsåkande samt banåkande då och då! Jag tror nästan Du kunde få bakdäcket att hålla framdäcket ut med den lösningen.

Brorsan kör den kombinationen på sin Blade, han åker bara landsväg (än så länge) men det är inget fel på tempot och har han inte råkat illa ut på grund av däcken i alla fall...


Jag antar att PP=PILOT POWER & PR=PILOT ROAD .
Jag hittar dock inte PR med 2CT (va fan de´nu e´.)
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop....=1&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=brand
Kanske någon som har bättre förslag för en del bandagar i medelgrupp+gata i så många mil som möjligt.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Tänkte bara om nån hygglig själ ville droppa lite kort info om vad man ska akta sig för gällande 950 SM 2006a när det kommer till köp?

Man kanske bör satsa på något annat för att vara på säkra sidan? :/

Tacksam för alla svar

Efter 2500 problemfria mil (en slavcylinder till kopplingen som gav upp efter 1000 mil är enda undantaget) och en hel del bandagar med min fd Sumo 06a tror jag knappast du kan hitta en mer joy&valute-for-money-hoj.

Vanskötta/sönderkörda hojjar finns överallt, oavsett märke.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Har kollat i trådarna och "fastnat"för Michelin.
Kanske någon som har bättre förslag för en del bandagar i medelgrupp+gata i så många mil som möjligt.

Har kört Pilot-däck på alla mina KTM (640, 950SM, SD) och tycker de funkar kanon för mig som kör medelsnabb grupp på bana och sansat (inget bakhjulsåka, men håller tempot uppe...) på gata.

Med Pilot Road 2CT på Sumon körde jag drygt 1300 mil med bakdäcket och nästan 2000 med samma framdäck (inklusive ca 15 gocartbandagar och 8 storbanedagar i medeltempo).
Rätt hyggligt mycket bang for the buck...:D
 

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Har kört Pilot-däck på alla mina KTM (640, 950SM, SD) och tycker de funkar kanon för mig som kör medelsnabb grupp på bana och sansat (inget bakhjulsåka, men håller tempot uppe...) på gata.

Med Pilot Road 2CT på Sumon körde jag drygt 1300 mil med bakdäcket och nästan 2000 med samma framdäck (inklusive ca 15 gocartbandagar och 8 storbanedagar i medeltempo).
Rätt hyggligt mycket bang for the buck...:D

OKI.Sånna får det bli. Pilot Road 2CT både fram o bak.
Tack för hjälpen.
Ska bara däckonlina in den till en lämplig verkstad i Stockholm.
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Du kan lossa kontakten. Det räcker som åtgärd. Ta bort hela skiten gör man bara om man önskar rensa sin fina cykel från onödig junk.

Märkte du någon skillnad?

Tackar för svaren.
Blir att kika närmre på 950n så fort man fått såld den man har. Dags att sänka priset antar jag, svårsålt ;>

Du kommer inte att bli besviken, när man köper KTM skall man ha i bakhuvudet att kvaliteten på div detaljer kanske inte är lika bra som på tex en japs hoj, men det är garanterat mer hardcore :)
 
Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Du kan lossa kontakten. Det räcker som åtgärd. Ta bort hela skiten gör man bara om man önskar rensa sin fina cykel från onödig junk.

Har du någon bild på det hela? Jag har bara hittat guider hur man tar hela "paketet".
http://www.ktm950.info/how/canisterectomy/canisterectomy.html

Saxat från http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=23741

You can feel the difference, ohhh... you can feel it!
With the EPC disabled, the bike has a complete different feeling in low gears: it seems somewhat less responsive at low RPM, but it doesn't feel "strangled" in second and third gear at about 6000/7000 rpm (I can tell this as I have plugged the EPCs again, and it behaves in a different way...).
You know: twist the throttle on the stock beast in first gear and it power wheelies; shift first/second at about 6500/7000 rpm and it tries to wheelie... Open the throttle in second gear and it pushes and pushes, but seems to be too heavy or too long to wheelie...

Unplug the two EPC controllers, and it power wheelies in second gear: open the throttle (not so hard if you are not wearing a back protector equipped jacket) and the front wheel point to the sky! And it does the same shifting second/third...
I think it is a big no-no for off road use, anyway, as the bike wants to rev up, and the stock setup seems to be more easy to control, IMHO, as it is much more "softer".
You can call it a "show" mode: unplug the EPCs (or close the carburetors hoses... ) and you will be the wheelie king in town...
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top