Ktm 950 sm

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tackar :tummenupp
Jag köpte hojen och alla delar av Ragnar på KTMcenter som delar lokal med DinMC i Sollentuna. Tog även R&Gs kraschpuckar, har alltid köpt KTM orginal tidigare, hoppas dem är bra...
 

Rickard182

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2005 KTM 950 sm
Oljeläcka... :)

jag hade samma problem på min 950.Det är inte den undre skruven,det är röret som spricker,men för att byta det behöver du lossa på skruvarna och byt då packningarna med , men passa dig för att dra för hårt ,det är väldigt klena gängor i oljetanken.:)

Man tackar å bockar!! Köpte nytt nivårör å packningar. Visade sig mycket riktigt att det var som du sa. Alltså en spricka i lilla röret.
Lutade hojen ner åt sidan då jag bytta så att nivån me olja var under den undre skruven. Gick snabbt å lätt!!

Bytt å klart!! Bara å gasa!!!:tummenupp
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Då vart man SuMo ägare till slut! Åkte för att kolla en och ta en provtur, men efter det var man fast! helt galet kul hoj! effekten på de första växlarna är minst sagt brutal :D

Tänkte innan att den skulle vara lite lik min förra hoj, en speed triple 1050. men denna är bra mycket rappare och känns smidigare att slänga runt på småvägar, bromsarna är ju helt sjuka med!

Har funderat lite på vad som ska göras innan säsongen kommer igång på allvar...

*Byta avgassystem, har sett billiga leo vince på eBay, även Mivv, de är grymt snygga! men mycket dyrare. behöver jag lämna in för mappning efter det? [YOUTUBE-ID]gKCZtimwjWI[/YOUTUBE-ID]

*snygga upp baken lite, någon som har tips på var man handlar ny skylthållare och sånt?

*Byta till 16 drev fram, 6an är ju lite för mycket överväxel nu.
Finns det strypning på de första växlarna? har för mig att jag läst något om det i denna tråden.. (mycke vill ha mer :D)

*ska plocka bort skjutspinnar och touring-skärmen som sitter på nu :)
sen se om jag kan hitta några schysta bar-end speglar.

*justera växelpedalen lite, tycker nästan man behöver lyfta foten nu för att växla upp, kan funka att köra med cross-stövlar med.. får prova.
när jag var ute här om dagen så drog jag på lite på 2an sen när jag skulle växla till 3an så fick jag inte riktigt i den så när jag släppte upp kopplingen var det fortfarande 2an.. vilket resulterade i ett rätt gött bakhjuls-släpp.. finns mycket motorbroms så en slirkoppling skulle sitta fint kan jag tänka, frågan är väl bara vad det kostar..

hojen är en 990sm -08a för övrigt :tummenupp
 

Bifogat

  • 20100505121.jpg
    20100505121.jpg
    252 KB · Visningar: 134
Last edited:

jaccan

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Strängnäs
Hoj
barnvagn!
Tackar :tummenupp
Jag köpte hojen och alla delar av Ragnar på KTMcenter som delar lokal med DinMC i Sollentuna. Tog även R&Gs kraschpuckar, har alltid köpt KTM orginal tidigare, hoppas dem är bra...


oki, tack för infon! har ett par ktm puckar på min. hoppas dem slipper användas! :rolleyes:
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Då vart man SuMo ägare till slut! Åkte för att kolla en och ta en provtur, men efter det var man fast! helt galet kul hoj! effekten på de första växlarna är minst sagt brutal :D
Grattis! :yoparty

Har funderat lite på vad som ska göras innan säsongen kommer igång på allvar...

*Byta avgassystem, har sett billiga leo vince på eBay, även Mivv, de är grymt snygga! men mycket dyrare. behöver jag lämna in för mappning efter det?
www.carpimoto.com säljer Mivv full carbon för 10k
http://www.carpimoto.com/EN/Bike_KTM_990-Supermoto/Specific/Brand_Mivv/
Men dom låter rätt mycket, ska du köra på banor med stränga krav så räkna med att ha db-killers i. Ja du måste mappa om den men det kostar 600 pix hos de flesta verstäder, de skjuter på Akramappen som verkar funka till alla aftermarknadssystem.


*snygga upp baken lite, någon som har tips på var man handlar ny skylthållare och sånt?
R&G har massor
http://www.rg-racing.com/browseBike/KTM/990_Supermoto/2008.aspx
Sedan finns det en tysk på det brittiska ktm forumet som tillverkar en nya bakdel, "Pretenders Tail tidy"

*Byta till 16 drev fram, 6an är ju lite för mycket överväxel nu.
Finns det strypning på de första växlarna? har för mig att jag läst något om det i denna tråden.. (mycke vill ha mer :D)
Ja det skall vara någon form av strypning på de första växlarna men den försvinner när man lägger på akra-mappen tror jag. Vet inte ens på vilket sätt strypningen funkade och om den verkligen var ett problem. Jag har akror på min.
*ska plocka bort skjutspinnar och touring-skärmen som sitter på nu :)
sen se om jag kan hitta några schysta bar-end speglar.

*justera växelpedalen lite, tycker nästan man behöver lyfta foten nu för att växla upp, kan funka att köra med cross-stövlar med.. får prova.
jag fick också flytta växelföraren ett hack men det är nog rätt individuellt.

när jag var ute här om dagen så drog jag på lite på 2an sen när jag skulle växla till 3an så fick jag inte riktigt i den så när jag släppte upp kopplingen var det fortfarande 2an.. vilket resulterade i ett rätt gött bakhjuls-släpp.. finns mycket motorbroms så en slirkoppling skulle sitta fint kan jag tänka, frågan är väl bara vad det kostar..
Tror en slirkoppling kostar runt 10 000 men om jag fattar plastfusk och de andra hard core här så vill man använda motorbromsen för att sladda in i kurvorna och då är en slirkoppling fail =)

hojen är en 990sm -08a för övrigt :tummenupp
Nice som fan!
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Tror en slirkoppling kostar runt 10 000 men om jag fattar plastfusk och de andra hard core här så vill man använda motorbromsen för att sladda in i kurvorna och då är en slirkoppling fail =)

Är plastfusk jag?
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
Någon som har erfarenhet av byte till öppnare luftfilter i samband med mappning? Jag får olika bud om det ska behövas eller inte. Blir det någon märkbar skillnad???:confused::confused:
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Ett par slipon, 16-kugg drev fram, lämna till Din Mc i Sollentuna där Ragnar jobbar så fixar han resten, dvs tar bort strypningarna som kallas EPC och SAS, fixar något med luftburken och förgasarna.

Fast iofs så finns det ju folk här som fixat dessa grejor på egen hand så du kanske får något mer detaljerat svar snart.
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Ett par slipon, 16-kugg drev fram, lämna till Din Mc i Sollentuna där Ragnar jobbar så fixar han resten, dvs tar bort strypningarna som kallas EPC och SAS, fixar något med luftburken och förgasarna.

Fast iofs så finns det ju folk här som fixat dessa grejor på egen hand så du kanske får något mer detaljerat svar snart.

Jag började läsa tråden från börja, men lessnade efter 10 sidor :)

EPC verkar ju vara mitt första steg då jag har BOS Slipon samt 16 kugg..
Finns det ngn som kan förklara ingreppet lite mer detaljerat?
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Är plastfusk jag?

Ja men jag skrev faktiskt fel =) plastfuck skulle det ju vara :)

Jag började läsa tråden från börja, men lessnade efter 10 sidor :)

EPC verkar ju vara mitt första steg då jag har BOS Slipon samt 16 kugg..
Finns det ngn som kan förklara ingreppet lite mer detaljerat?

Så istället för att söka och läsa för du är för lat vill du att någon skall skriva åt dig? Du är inte född på 80-talet va?
 
Last edited:

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
Vad är det som händer när man monterar bort de där prylarna? Det ramlar väl inte in 30 hk till?

EPC:n ger inga fler hästar men ger bättre gasrespons på 2-3:ans växel..
Satt och lura på de där i garaget för bara nån timme sen..

Jag tänkte helt enkelt prova att bara ta loss kontakterna till "solenoiderna" eller va man ska kalla det (de är två stycken)
Och sen vulktejepa runt kontakterna och stripa fast dom på lämpligt ställe.. Den ena kommer man åt lätt som en plätt.. Den andra får man nog lyfta tanken för att nå..

SAS ska man tydligen inte röra om de inte är slipon monterat som jag förstått de.. Den borde däremot kunna ge nån hästkraft om man tar bort den.. förmodligen inte någon enorm skillnad skulle jag tro?

Nån som har synpunkter kring att bara låsa på kontakterna till EPC:n? Borde väll funka? :va


En annan liten detalj.. Bara jag som tycker de var väldigt roande att KTM tycker en kapsylöppnare måste finnas med i verktygskittet? :D
Där tycker jag japsarna har nått bita i..
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top