Ktm 950 sm

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Ort
Hemma såklart!!!
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Tjena, jag har varit väldigt inne på att skaffa mig en KTM 690 SMC ett tag nu, men har blivit lite sugen på en 990 SM efter jag har läst lite recensioner och kollat youtube.
Har varit flera som nämnt att de tycker hojen känns mycket lättare än vad den är. Det som hållt mig borta från att kolla seriöst på modellen innan är just att den ser ju rätt stor och tung ut om man jämför med 690 SMC.

Är det någon som kört de båda modellerna och kan nämna lite plus & minus på båda hojarna så vore jag tacksam. Det bästa vore ju kanske att provköra själv, men det känns ju lite dumt när nyköp är helt ute ur bilden för min del. Köper hellre en som gått några hundra mil som redan är kitad med slip-on och annat gött :)

Jag har haft både 690 SMC & 990 SMR & precis som Niklas säger är SUMO:n lättare att leva med, den funkar till allt!!

690 SMC:n

+Mycket för pengarna.
+En av dom snyggaste motarderna man köpa.
+Serviceintervallerna 500mil(från 2010 750mil, tror jag).
+Galet kul att köra i stan & på gokartbana.
+Slirkoppling är standard & GRYMT BRA!!

-Inte så kul att åka långt med.
-Sadeln ÄR bland dom smalaste & hårdaste på marknaden!!
-Inget man ligger & kör fort med längre stunder (+140km).
-Liten tank=kort räckvidd.

990 SMR:en

+Bromsarna, helt sjuka!!
+Ljudet, låter som en v8:a med acra på!!
+Fjädringen(efter att Niklas trollat med den!!).
+Twin, härligt register...
+Går att åka långt med.
+Går att skjutsa med(längre sträckor, typ 30-40mil).
+Kul på bana.
+Bra försäkringspremier.

-Drar en hel del soppa, men det är det värt!!
-Käkar bakdäck till frukost...
-Bara 2 års garanti.
-Ganska dyr att serva.

Slutsats:

Vill du ha kul i stan & kör med kompisar som åker 450,525, 690 & liknade så är SMC:n PERFEKT!!

Vill du ha kul ÖVERALLT & vill haka på dina polare med 1000cc plastraketer & dessutom köra ifrån dom på dåliga/kurviga vägar ja då är det en 990 SM/R du ska ha.

Lycka till med hojköpet!!

/ Sladdfantomen
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Kolla att hänget är okej. Byt olja i framgaffeln. Kolla styrlager/svinglager och att däcken är runda och fina utan kanter.
Med fräsch olja och däck och rätt inställning efter manualen så kan du sen öka returen bak och fram 3-4 klick så borde den bli bra:)

tackar
men jag fick göra om så jag gjorde rätt:rolleyes:

Hade inte centrerat framhjulet ordentligt sedan jag fixade med bromsarna i vintras, gjorde som det stod i ktm manualen:tummenupp
så nu går den som tåget igen:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
tackar
men jag fick göra om så jag gjorde rätt:rolleyes:

Hade inte centrerat framhjulet ordentligt sedan jag fixade med bromsarna i vintras, gjorde som det stod i ktm manualen:tummenupp
så nu går den som tåget igen:)

:tummenupp

Men det hindrar inte att du ställer om returen också, det gör underverk för stabiliteten:)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
En enstånka slutar att vara rolig så fort du har en raksträcka framför dig...

Jag har haft både 690 SMC & 990 SMR & precis som Niklas säger är SUMO:n lättare att leva med, den funkar till allt!!


Tack så mycket för bra svar! börjar bli mer och mer övertygad om att en 990 passar bäst för min körning! allt annat vore väl förbjudet att skriva i denna tråden ? :D
Ska upp till Nybergs motor i jönköping idag och känna lite på 990an, en provkörning vore ju guld värt, synd bara att dom inte har några nya -08or inne, skulle hamna lite mer rätt i min budget.
 

Stefan.L

Snabb rakt fram
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Vimmerby
Hoj
Empty
Finns de nån sorts comfort sadel som passar på en 950 smr -07 eller e de helt kört kände inte röven efter 10 mils åkande i helgen:arsele
 

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
Finns de nån sorts comfort sadel som passar på en 950 smr -07 eller e de helt kört kände inte röven efter 10 mils åkande i helgen:arsele

Corbin gör en "comfortsadel" vet inte om den finns att köpa i Sverige dock.. http://www.corbin.com/ktm/ktm950smr7.shtml
Annars kanske nån av dom andra 950 modellerna har en mjukare sadel?

Mitt första inlägg på SH för övrigt.. Blev nyligen STOLT! ägare till en 950sm -07 Och är utan A-kort än så länge ;)

Hälsa mig välkommen! Finns den nå fler glada 950sm åkare uppe i Umeå trakten kanske?
30851667.jpg
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Välkommen Psy! Och grattis till val av hoj, enda smolket i bägaren är väl att den är så grymt bra att det inte finns nått att byta upp sig till ;)

Fixa lappen snart!
 

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Bästkusten
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Finns de nån sorts comfort sadel som passar på en 950 smr -07 eller e de helt kört kände inte röven efter 10 mils åkande i helgen:arsele

Det finns ju gelsadeln hos KTM power parts. Har den själv, vet dock inte om den gör så stor skillnad mot originalsadeln. Har dock inte upplevt problem när jag kört längre sträckor med den.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Välkommen Psy. Själv har jag precis gjort 100-mila servicen så nu får jag börja gasa. Blev nästan 40 mil i sadeln idag.
Blir det stor skillnad mellan original och sportläge på dämparna? Ska till Gelleråsen och tyckte att den var lite mjuk i original när jag var där förra gången.
 

Stefan.L

Snabb rakt fram
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Vimmerby
Hoj
Empty
Det finns ju gelsadeln hos KTM power parts. Har den själv, vet dock inte om den gör så stor skillnad mot originalsadeln. Har dock inte upplevt problem när jag kört längre sträckor med den.

har läst de men enligt sidan så passar den bara på sm jag har en Smr
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Välkommen Psy. Själv har jag precis gjort 100-mila servicen så nu får jag börja gasa. Blev nästan 40 mil i sadeln idag.
Blir det stor skillnad mellan original och sportläge på dämparna? Ska till Gelleråsen och tyckte att den var lite mjuk i original när jag var där förra gången.

Ja de blir riktigt bra skillnad..
prova ett pass original och skruva sen så du märker vad som händer.:tummenupp
 

Rickard182

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2005 KTM 950 sm
Tja!!

Köpte 950 sm i höstas och är Riktigt nöjd me körningen av hojen! Har åkt sporthoj innan men letat mig in i en lite ny värld för mig!!

Så till mitt problem... Har fått läkage vid den undre av skruvarna som håller nivåröret för oljan. Någon som haft liknande problem och har erfarenheter och dela med sig av? E det bara och byta de båda oringarna på denna skruv?
Kännde om jag kunde dra åt skruven lite lätt och det känndes inte som den svarade riktigt.. E den kännslig i gängorna? Kan jag ha sabbat gängorna fast än att jag inte alls tog i?? Tacksam för tips!!!

Tack för ett bra forum me!!!
 

clw

Handyman
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Skärhamn
Hoj
ktm 990 sm-09
Tja!!

Köpte 950 sm i höstas och är Riktigt nöjd me körningen av hojen! Har åkt sporthoj innan men letat mig in i en lite ny värld för mig!!

Så till mitt problem... Har fått läkage vid den undre av skruvarna som håller nivåröret för oljan. Någon som haft liknande problem och har erfarenheter och dela med sig av? E det bara och byta de båda oringarna på denna skruv?
Kännde om jag kunde dra åt skruven lite lätt och det känndes inte som den svarade riktigt.. E den kännslig i gängorna? Kan jag ha sabbat gängorna fast än att jag inte alls tog i?? Tacksam för tips!!!

Tack för ett bra forum me!!!

jag hade samma problem på min 950.Det är inte den undre skruven,det är röret som spricker,men för att byta det behöver du lossa på skruvarna och byt då packningarna med , men passa dig för att dra för hårt ,det är väldigt klena gängor i oljetanken.:)
 

Salomonsson

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 950SM 06
Ktm 950sm

Hallå alla KTM 950SM ägare!

Jag har efter mycket velade fram & tillbaka kommit fram till att det är KTM 950sm ägare jag vill bli :tungan.
Tänkte höra med er som är experter i ämnet, vad ska man tänka på vid inköp?
Ska man sikta på en som har trimpipor & är mappad? eller en som är orginal?
Hur är den att skjutsa på?
Är den okej att åka långt på?
Vad har ni haft för problem med era ktm 950sm?
Vet ni av någon som är till salu, som finns i norrlandstraktern?
Hoppas på svar, & att vi ses på vägarna mycket snart:yoparty
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Jahapp då är man KTM 950 -06 ägare, Sålde min R1 -07 i förrgår och köpte en Sumo -06 igår. Så mycket roligare körning på en gång :yoparty

Dock vill jag ha lite mera klipp i den, Dett sitter slipon på och den är nerdrevad 1 kugg..
Vad kan man göra och vad kostar det?
 

Bifogat

  • DSC00287.jpg
    DSC00287.jpg
    229.6 KB · Visningar: 100
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Fick min 2010 990 SMR igår, riktigt najs, tog en repa på 12 mil igår kväll, men det var ingen picknick att koppla på slutet när det var under 6 grader, hehe!

Blir att riva av allt onödigt junk i helgen och hålla tummarna för att kraschpuckar o tailtidyn dyker upp snart...

Om 3 veckor är 100-mila bokad, då åker Akra-burkarna på.
Ngn som provat PowerCommander och att ersätta luftburken med ett K/N-filter? Gjorde det på min 690 SMC, fast med TuneBoy, blev stor skillnad! 990 går ju riktigt bra orginal, men det vore skoj o testa.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top