Ktm 950 sm

MrTitan

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2013, KTM 690 SMCR
Jag är på gång att äntligen skaffa en 990SM. Det finns både några nya 09:eek:r och 08:eek:r ute i butikerna. Har någon koll på vad det är för skillnad (om någon) på årsmodell 2008 och 2009? Jag har sökt och fått lite motstridig info.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tagit bort skjutspinnarna, backspeglar och handtagen bak, skruvade i vagnsbultar i hålen efter handtagen, måste bara måla dem svarta... Monterade barkbusters och en mini-backspegel, men får nog tänka om, den täcker in döda vinkeln, men inget rakt bakåt.
Ska ta ngn bild på det spektaklet senare.
 

Bifogat

  • sida.jpg
    sida.jpg
    79.1 KB · Visningar: 131
  • clean.jpg
    clean.jpg
    77.4 KB · Visningar: 162
  • styre.jpg
    styre.jpg
    77.8 KB · Visningar: 141

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Jag började läsa tråden från börja, men lessnade efter 10 sidor :)

EPC verkar ju vara mitt första steg då jag har BOS Slipon samt 16 kugg..
Finns det ngn som kan förklara ingreppet lite mer detaljerat?

Såg detta på http://homepage.ntlworld.com/p.dezeeuw/ktm_950sm_maintenance.htm
Har inte testat själv så jag vet inte mer.

EPC Deactivation
Method 1

On the left side of the bike there is a small black plastic cover next to the oil tank/filler held on with 2 allen screws. Inside there is a wire connector block, with 3 wires in. Others report the colours as follows...

Neutral = green/blue

3rd = yellow/brown

2nd = green

Tease the 3rd and 2nd wires out of the connector and insulate the ends so they can't short, the ECU then cannot know that you are in 2nd and 3rd, "restriction" disabled. If you completely disconnect the connector your neutral light will stop working

Method 2

Simply disconnect the connections on the EPC solenoids. One is found behind the airbox, under the SAS solenoid, the other is frame mounted behind the oil filter.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Tagit bort skjutspinnarna, backspeglar och handtagen bak, skruvade i vagnsbultar i hålen efter handtagen, måste bara måla dem svarta... Monterade barkbusters och en mini-backspegel, men får nog tänka om, den täcker in döda vinkeln, men inget rakt bakåt.
Ska ta ngn bild på det spektaklet senare.

Schnygg! :tummenupp

Ett par acra evo med kolfiberpottor så är den fulländad!
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX

Tack så mycket! Har kontaktat Pretender om hans tail tidy nu, hoppas han kan skicka en rätt snart.

Funderar fortfarande om det är värt de extra 4-5 tusen kronorna för ett par Mivv pipor istället för Leo vince... :)
Har ju läst och hört om kolfiber pipor som spricker när man kör med insatserna i på en twin.. det är ju inte bra :D

Nä nu ska jag ut å spänna kedja, flytta växelpedal å gasa en sväng :banana

Tagit bort skjutspinnarna, backspeglar och handtagen bak, skruvade i vagnsbultar i hålen efter handtagen, måste bara måla dem svarta... Monterade barkbusters och en mini-backspegel, men får nog tänka om, den täcker in döda vinkeln, men inget rakt bakåt.
Ska ta ngn bild på det spektaklet senare.

Riktigt snygg! Grattis! :tummenupp
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tackar! Ja EVO-Akra åker på om ngr veckor i samband med 100-mila :tummenupp
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Funderar fortfarande om det är värt de extra 4-5 tusen kronorna för ett par Mivv pipor istället för Leo vince... :)
Har ju läst och hört om kolfiber pipor som spricker när man kör med insatserna i på en twin.. det är ju inte bra :D
:tummenupp

Mivven kostar ju 9-10k på carpimoto och jag tror det är fusk, innanför kolfibern så sitter det aluminium. I alla fall var det det vi kom fram till när polaren köpte just de där. Om det sedan är värt det är ju en helt annan sak.... mina akror kostar 19k i år och det är ju helt sjukt dyrt, så himla bra låter dom inte....
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Mivven kostar ju 9-10k på carpimoto och jag tror det är fusk, innanför kolfibern så sitter det aluminium. I alla fall var det det vi kom fram till när polaren köpte just de där. Om det sedan är värt det är ju en helt annan sak.... mina akror kostar 19k i år och det är ju helt sjukt dyrt, så himla bra låter dom inte....

Shit.. 19k.. är det för helsystemet eller ?
Jag får helt enkelt skriva upp mig på lite helgarbete framöver och beställa ett par Mivv's :D
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Shit.. 19k.. är det för helsystemet eller ?
Jag får helt enkelt skriva upp mig på lite helgarbete framöver och beställa ett par Mivv's :D

Slip-on...:)

Men då är de ECC-godkända (typade) så de är att betrakta som originalrör...:tummenupp

Mivven kostar ju 9-10k på carpimoto och jag tror det är fusk, innanför kolfibern så sitter det aluminium. I alla fall var det det vi kom fram till när polaren köpte just de där. Om det sedan är värt det är ju en helt annan sak.... mina akror kostar 19k i år och det är ju helt sjukt dyrt, så himla bra låter dom inte....

Jag tror att de flesta kolfiberdämpare till twinnar har alu innanför. Kolfiber klarar inte avgasstudsarna, de mattas och så blir det hål... jag vet, jag har provat:yoparty
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Nu har jag ställt in "Sport" på dämparna runt om. Niklasinorr, vad rekommenderar du att man gör sen, inställningsmässigt???
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu har jag ställt in "Sport" på dämparna runt om. Niklasinorr, vad rekommenderar du att man gör sen, inställningsmässigt???

Ställer tillbaka till original igen:)

Sen läser du det här:

http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?37978-990-SMR-09-Suspension

Poängen är att få en lite "tung" känsla så att hojen ligger kvar med däcken i backen så mycket som möjligt. Snabb styrning, bra feedback från däcken men ändå stabil. Framförallt vill jag ha en hoj som inte reser sig vid gupp-i-kurva, det är ingen hit.
Jag körde en SM i förrgår och den hade sådana tendenser, det känns väldigt instabilt och fladdrigt. SMR:en går som ett strykjärn i jämförelse:)
Sen att SMR:en yster hoj i vilket fall hoppas jag att du förstår, man kan inte få ränderna ur tigern...:)
 

#58#

Öhh
Gick med
15 Feb 2010
Ort
Huddinge
Hoj
Värsta åket
Kanske dags att skapa en 990 tråd nu när ni är några stycken som kör det, det är ju lite skillnad på 950 och 990.
Vad tycker ni, Bra el anus?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Jag tycker vi samsas här, är ju mer som är gemensamt med hojarna än de är olika :)
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Haha, faan oxå! Ja med min vikt på 74 kg blev det intressant med "Sport" inställt, när vägen var ojämn o kurvig. Hojen ville bara gå rakt fram, obekvämt blev det oxå.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Slip-on...:)

Men då är de ECC-godkända (typade) så de är att betrakta som originalrör...:tummenupp
Man får 1 till 2 röret med också =)
Men hur viktigt är ECC-lappen som bara gäller om du har katarna i?

Jag tror att de flesta kolfiberdämpare till twinnar har alu innanför. Kolfiber klarar inte avgasstudsarna, de mattas och så blir det hål... jag vet, jag har provat:yoparty
Så är det säkert men fan va snygga dom är, tur att han inte läser här =)
Utblåsen ser ut som gruvschakt....


Kanske dags att skapa en 990 tråd nu när ni är några stycken som kör det, det är ju lite skillnad på 950 och 990.
Vad tycker ni, Bra el anus?
Jag trivs i alla fall bra här :)

Haha, faan oxå! Ja med min vikt på 74 kg blev det intressant med "Sport" inställt, när vägen var ojämn o kurvig. Hojen ville bara gå rakt fram, obekvämt blev det oxå.
Jag gjorde som Niklas beskriver och ökade rebound ännu mer för jag tycket den fortfarande reste på sig vid gupp-i-kurva, sedan minskade jag på förspänningen och komp för att få den "gungig" =)

På SMCs forum finns en blankett som kanske kan hjälpa till när man skall ställa in saget, häng eller vad man nu vill kalla det. här

Där vill jag ha den för att kunna börja hitta rätt läge men det är ju jag det :brinnerup
 
Last edited:

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Du ska lyssna mest på Niklas men man skall också komma ihåg att han gillar att köra med racingställningar på gatan, och det är lite väl styvt för mig i alla fall. :D

Klart man har raceinställningar när man kör på gatan - det är ju race! :fakta

Själv har jag KTM raceinställning, med 2 klick mer retur bak och det ger mig en finfin slityta på baken (ho ho) - hittade en artikel om hur man skulle ställa in fjärdringen genom att titta på hur däcket slits, och det funkade toppen för mig :) Om det är nån som är intresserad så ska jag försöka scanna den artikeln.

Jag väger lite mer än er lättviktare, så kanske därför raceinställningen funkar bra för mig.

Nästa steg är att fixa saget a'la spiff's SMC guide...(och köpa en fjäderförspännare bak så jag kan ta hand om mina weightfluctuations...)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top