Ktm 950 sm

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ville bara delge er lite bilder från en något snöig bandag i söndags. Bara halva banan var plogad och det rann smältvatten med inslag av jord och sand på sina ställen men det var roligt iallafall:tummenupp:)

Bilderna är tagna av Sladdfantomen!

Bifogat

• NL Kartbana sm.jpg
    NL Kartbana sm.jpg
    216.2 KB · Visningar: 142
  • _MG_3935.jpg
    _MG_3935.jpg
    240.1 KB · Visningar: 121

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Glöm det, Pastafuck är proffs på gnägg:D

Helt korrekt :fakta

nyah nyah

Fast egentligen så ska det inte vara ett ondskefullt gnägg, utan ett lur-gnägg, ungefär som "jag har en mc med fullt justerbar fjädring, och kör med original settings - nyah nyah"

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Ville bara delge er lite bilder från en något snöig bandag i söndags. Bara halva banan var plogad och det rann smältvatten med inslag av jord och sand på sina ställen men det var roligt iallafall:tummenupp:)

Vilken underbar pron.... =)
Sladdfantomen kommer att bli en bra hojplåtare om han jobbar lite med panoreringarna :D

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days

Känns som jag skulle behöva bjuda upp till Kiruna för lite hjälp med kurvtagning och slagning ;)

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Vilken underbar pron.... =)
Sladdfantomen kommer att bli en bra hojplåtare om han jobbar lite med panoreringarna :D

Det gick ju sådär att hinna panorera på en "halv" gokartbana... :)

Men, jag hoppas ju att jag ska lyckas lära mig att ta grymma hojbilder i sommar, har ni otur så kommer det att dyka upp fler "posörbilder" på Niklas & hans SMR här i tråden framöver... :D

Ha det bra!!

/ Sladdfantomen

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R46
När jag börjar närma mej 180 så börjar hojen jazza med framänden.. riktigt irriterande!!! glapp i framhjulet har jag konrtollerat.. så vad mer kan man kolla???

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
När jag börjar närma mej 180 så börjar hojen jazza med framänden.. riktigt irriterande!!! glapp i framhjulet har jag konrtollerat.. så vad mer kan man kolla???

Kolla att hänget är okej. Byt olja i framgaffeln. Kolla styrlager/svinglager och att däcken är runda och fina utan kanter.
Med fräsch olja och däck och rätt inställning efter manualen så kan du sen öka returen bak och fram 3-4 klick så borde den bli bra:)

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Eller så kommer du hit så åker vi till Hedenbasen, 2km raka som är 40 meter bred:tummenupp

:Bugar låter som en himla nice ide!

Är du duktig att plocka av tanken o förgasarna på en 950sm också :tungan

Skämt å sido.. vore skoj faktiskt att lära sig lite mer "bus"..
när vädret tillåter (dvs inge - grader på natten) så pendlar jag 10 mil per dag med hojen.. kurvig väg :tummenupp

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
:Bugar låter som en himla nice ide!

Är du duktig att plocka av tanken o förgasarna på en 950sm också :tungan

Skämt å sido.. vore skoj faktiskt att lära sig lite mer "bus"..
när vädret tillåter (dvs inge - grader på natten) så pendlar jag 10 mil per dag med hojen.. kurvig väg :tummenupp

Jag rev lös min tank och luftburk för en vecka sedan så det klarar jag:) Dina gasare ser ju ut som en nedlagd verkstadsindustri med alla slangar och 7000 munstycken så jag skulle inte vilja börja grotta i dem, tacka vet jag insprutning...:tummenupp

Men bus är alltid skoj! Det låter förresten som att vi kommer att köra ganska mycket på gokartbanan i Piteå, den är relativt stor med inte så snäva kurvor så den var riktigt skoj att köra med hoj!

Vi kanske skulle dra ihop en liten banåkning där med lite löst folk som vill vara med?

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Hoj
KTM 990 SMR
Det gick ju sådär att hinna panorera på en "halv" gokartbana... :)

Men, jag hoppas ju att jag ska lyckas lära mig att ta grymma hojbilder i sommar, har ni otur så kommer det att dyka upp fler "posörbilder" på Niklas & hans SMR här i tråden framöver... :D

Ha det bra!!

/ Sladdfantomen
Nä det är ju skitsvårt att få till det, jag höll på i tre dar innan jag gav upp, någon enstaka bild blev ok men sedan 100 som var kass. Vet inte men de som är duktiga kanske har objektiv med kort fokallängd också, det gör det antagligen lite enklare eller så är de helt enkelt bättre än mig =)
Lycka till med fotandet!

IxIL

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Innova 125 -05 Såld, Crf 450 -02 Såld, Vtr 1000f -99 Såld ,Gsxr 1000 K6 - Såld, KTM 950 Supermoto 2006 - Såld! Superduke 2007 - Såld! Hojlös..
950 sm 2007 skäligt pris?

Hej, jag funderar på att slå till på en "ny" KTM 950 2007 inklusive Akrapovic slip ons. Dock ej monterade utan jag får med dem vid sidan av. Är 80 000 ett skäligt pris för detta paket? Hojen är fabriksny med 2 års garanti.

Eller ska man satsa på en som har fått 100 mils servicen gjord? Hörde att den kostade skjortan.

:confused:

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Nä det är ju skitsvårt att få till det, jag höll på i tre dar innan jag gav upp, någon enstaka bild blev ok men sedan 100 som var kass. Vet inte men de som är duktiga kanske har objektiv med kort fokallängd också, det gör det antagligen lite enklare eller så är de helt enkelt bättre än mig =)
Lycka till med fotandet!

Ska man fota "actionsport" så spelar nog utrustningen in en del, fast i mitt fall är det nog jag som är begränsningen då jag inte kan skylla på utrustningen, den är betydligt mer kompetent än vad jag är... :D

Nu har jag ju ingen hoj längre så jag får leka med kameran istället, fast man får nog räkna med att kanske max 5 av 100 bilder blir bra om ens det.

Det ska köras på vår "hemmabana" till helgen så om det blir några bra bilder på SUMO-åkarna så dyker dom upp här framöver, ni vill väl se fler biler på Niklas eller... :)

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Tjena, jag har varit väldigt inne på att skaffa mig en KTM 690 SMC ett tag nu, men har blivit lite sugen på en 990 SM efter jag har läst lite recensioner och kollat youtube.
Har varit flera som nämnt att de tycker hojen känns mycket lättare än vad den är. Det som hållt mig borta från att kolla seriöst på modellen innan är just att den ser ju rätt stor och tung ut om man jämför med 690 SMC.

Är det någon som kört de båda modellerna och kan nämna lite plus & minus på båda hojarna så vore jag tacksam. Det bästa vore ju kanske att provköra själv, men det känns ju lite dumt när nyköp är helt ute ur bilden för min del. Köper hellre en som gått några hundra mil som redan är kitad med slip-on och annat gött :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tjena, jag har varit väldigt inne på att skaffa mig en KTM 690 SMC ett tag nu, men har blivit lite sugen på en 990 SM efter jag har läst lite recensioner och kollat youtube.
Har varit flera som nämnt att de tycker hojen känns mycket lättare än vad den är. Det som hållt mig borta från att kolla seriöst på modellen innan är just att den ser ju rätt stor och tung ut om man jämför med 690 SMC.

Är det någon som kört de båda modellerna och kan nämna lite plus & minus på båda hojarna så vore jag tacksam. Det bästa vore ju kanske att provköra själv, men det känns ju lite dumt när nyköp är helt ute ur bilden för min del. Köper hellre en som gått några hundra mil som redan är kitad med slip-on och annat gött :)

Vikt i kilo är en ganska grov mätare på hur en hoj känns och uppför sig. Det finns massor av exempel på hojar som är skittunga men känns lätta at köra och tvärtom. Det är många parametrar som sammanfaller för att skapa känsla. En enstånka känns alltid lätt och smidig nästan oavsett vad den väger tack vare att den har en oerhört smal vevaxel. Ju smalare vev desto mindre gyro som skall tiltas när hojen skall läggas ner i en sväng. Det är därför en sport 600 käns så mycket lättare än en sport 1000 trots att det ofta inte skiljer mer än 10 kg fulltankad vikt. En 1000cc rad 4 på 10 000 rpm som skall tiltas är väldigt jobbigt att få "omkull", en 1000 cc v-twin känns mycket lättare.

Sen hänger det på var i ramen som veven sitter. Testa den nya Husabergaren till exempel där veven sitter mycket högre och närmare COG (Center of gravity) Den är nästan för lättsvängd om man är van en normal motorlayout.

För att göra en lång teknisk historia kort så beror det på...:)
Ju mindre, smalare väg och ju tvärare kurvor du har desto bättre är en 690, ju större väg och större kurvor så lämnar 990:n 690 bakom sig i ett dammoln:) Frågan är ju bara var du skall använda din hoj?
Det är lättare att leva med en 990 eftersom den passar till fler saker, du kan köra allt från gocartbana till Autobahntouring på den. En enstånka slutar att vara rolig så fort du har en raksträcka framför dig...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring