Tjena, jag har varit väldigt inne på att skaffa mig en KTM 690 SMC ett tag nu, men har blivit lite sugen på en 990 SM efter jag har läst lite recensioner och kollat youtube.
Har varit flera som nämnt att de tycker hojen känns mycket lättare än vad den är. Det som hållt mig borta från att kolla seriöst på modellen innan är just att den ser ju rätt stor och tung ut om man jämför med 690 SMC.
Är det någon som kört de båda modellerna och kan nämna lite plus & minus på båda hojarna så vore jag tacksam. Det bästa vore ju kanske att provköra själv, men det känns ju lite dumt när nyköp är helt ute ur bilden för min del. Köper hellre en som gått några hundra mil som redan är kitad med slip-on och annat gött
Jag har haft både 690 SMC & 990 SMR & precis som Niklas säger är SUMO:n lättare att leva med, den funkar till allt!!
690 SMC:n
+Mycket för pengarna.
+En av dom snyggaste motarderna man köpa.
+Serviceintervallerna 500mil(från 2010 750mil, tror jag).
+Galet kul att köra i stan & på gokartbana.
+Slirkoppling är standard & GRYMT BRA!!
-Inte så kul att åka långt med.
-Sadeln ÄR bland dom smalaste & hårdaste på marknaden!!
-Inget man ligger & kör fort med längre stunder (+140km).
-Liten tank=kort räckvidd.
990 SMR:en
+Bromsarna, helt sjuka!!
+Ljudet, låter som en v8:a med acra på!!
+Fjädringen(efter att Niklas trollat med den!!).
+Twin, härligt register...
+Går att åka långt med.
+Går att skjutsa med(längre sträckor, typ 30-40mil).
+Kul på bana.
+Bra försäkringspremier.
-Drar en hel del soppa, men det är det värt!!
-Käkar bakdäck till frukost...
-Bara 2 års garanti.
-Ganska dyr att serva.
Slutsats:
Vill du ha kul i stan & kör med kompisar som åker 450,525, 690 & liknade så är SMC:n PERFEKT!!
Vill du ha kul ÖVERALLT & vill haka på dina polare med 1000cc plastraketer & dessutom köra ifrån dom på dåliga/kurviga vägar ja då är det en 990 SM/R du ska ha.
Lycka till med hojköpet!!
/ Sladdfantomen