Ktm 950 sm

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jodå, för dom som inte är så gamla i tråden så är spiffen ett riktigt original. Han har nu ganska länge smygifierat sin SMR till att likna en GS...topbox, gelsadel och tuuuringruta. Enda som är kvar innan han är lycklig med sin SMR är att lägga på lite mer än 90 grader mellan cylindrarna och vrida motorn ett kvarts varv i ramen. Kanske en kardang med!1!11

:rofl epic. :fakta
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Jodå, för dom som inte är så gamla i tråden så är spiffen ett riktigt original. Han har nu ganska länge smygifierat sin SMR till att likna en GS...topbox, gelsadel och tuuuringruta. Enda som är kvar innan han är lycklig med sin SMR är att lägga på lite mer än 90 grader mellan cylindrarna och vrida motorn ett kvarts varv i ramen. Kanske en kardang med!1!11

Glöm inte TKC80, Roadbook, 3 GPSer, handtagsvärme. :yoparty
 

michka

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 sm (såld) KTM 690 enduro r (såld) yamaha wr450f (såld) KTM 950 sm (rullar)
är det ingen som har ett komplett plastkitt till 950 sm? färg spelar ingen roll.. hittar ingenstanns på internet där man kan köpa..
 

IxIL

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Innova 125 -05 Såld, Crf 450 -02 Såld, Vtr 1000f -99 Såld ,Gsxr 1000 K6 - Såld, KTM 950 Supermoto 2006 - Såld! Superduke 2007 - Såld! Hojlös..
Garantijobb på läckande tank..?

Tjena.
Idag när jag stannade till för att tanka så ser jag till min förvåning att det läcker bensin från hojen. Det droppar från vänster kylvinges lägsta punkt när hojen står på stödet.
Fyller sedan på tanken och då slutar det nästan helt att droppa...

Har läst igenom tråden (läs: hela tråden) och har för mig att det var någon annan som också hade en läckande tank? :va

Är detta nån form av standard fel?

Har också sett att jag har tappat 2 stycken skruvar som är skruvade underifrån sett på cylindrarna. Ser ut som om det är M8 insex skruv. Sitte precis under där granrören går ut ur cylindrarna. Skumt.

Har också hittat 2 små läckage vid cylinder fötterna.
Cykeln är en 950 sm 2006 som är uttagen 2009-04. Den har rullat 200 mil nu, varav 50 mil i min ägo. Har alltså garanti kvar och undrar om dessa prylar är vanliga och om garantin brukar täcka dessa fel.
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Luftburken

Jag köpte en begagnad 950 sm i februari. Förra ägaren har plockat bort en plastkåpa runt luftfiltret, vill sätta dit den igen. Måste man plocka bort tanken för att komma åt?

Även "strypningar" är borta, två kontakter till förgasarna är urkopplade, bör man koppla in dessa igen, gör det någon skillnad?
Finns det bilder på ovanstående så vore det kanoners.
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Nu har jag fixat en "tailtidy" av originalplasttjofräset där bak.
Om man kapar runt blinkersfästena och sätter en bit bockad aluminium som skylthållare så blir det både enkelt, billigt och snyggt:)

Znyggt NiN! Gillar dina vita puckar oxå, kanske vore nåt på fiiina viiiita SDn.... Home Made Production?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
rasslande kedja..

Tjena SuMo vänner!

Har nu hunnit med att köra upp en tank soppa i helgen! tyvärr bara en tank som sagt.. har varit riktigt jefla förkyld ett tag nu..
Hojen känns kanon på alla sätt å vis, kanske lite mycket av/på effekt när man kör i samhällen men inget man tänker på ute på favoritvägarna :)

Har dock stört mig lite på ett rasslande ljud från framdrevet som ofta kommer när man tar kurvor nere på 3-4k rpm på tvåan, provade t.o.m en kompis 990 SM, samma sak på den. Tänkte att det var kedjan som var för slack först, men nu har jag spänt den (kanske lite för mycket) och ljudet kommer fortfarande. Någon som har tips på hur man kan bli av med detta? förutom att slira jätte mycket på kopplingen i varje kurva :) Eller är det bara jag som inte är riktigt van med att en v-twin inte går så jämt på låga varv?

Lite roligt för övrigt med polaren som köpt sig en 990 SM nu med, han skulle bestämt spara pengar och inte köpa hoj denna säsongen. Sen fick han fick provköra min i 5 min, dagen efter ringde han runt på annonser sen köpte han sig en egen några dagar senare :D
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Znyggt NiN! Gillar dina vita puckar oxå, kanske vore nåt på fiiina viiiita SDn.... Home Made Production?

Polare till NiN som gjorde dem:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4758706&postcount=3523

Tjena SuMo vänner!

Har nu hunnit med att köra upp en tank soppa i helgen! tyvärr bara en tank som sagt.. har varit riktigt jefla förkyld ett tag nu..
Hojen känns kanon på alla sätt å vis, kanske lite mycket av/på effekt när man kör i samhällen men inget man tänker på ute på favoritvägarna :)

Har dock stört mig lite på ett rasslande ljud från framdrevet som ofta kommer när man tar kurvor nere på 3-4k rpm på tvåan, provade t.o.m en kompis 990 SM, samma sak på den. Tänkte att det var kedjan som var för slack först, men nu har jag spänt den (kanske lite för mycket) och ljudet kommer fortfarande. Någon som har tips på hur man kan bli av med detta? förutom att slira jätte mycket på kopplingen i varje kurva :) Eller är det bara jag som inte är riktigt van med att en v-twin inte går så jämt på låga varv?
Jag vet inte men har du det dämpade framdrevet? Jag har det och jag hör inte så mycket rassel på låga varv. Det kan iof vara hörapparaten som inte funkar på de frekvenserna också.
 
Last edited:

Lledaw

Ny medlem
Gick med
24 May 2010
Ort
Borås
Hoj
07 KTM 950 SM
Jag är ny här och har läst igenom hela tråden de senaste dagarna. Mycket intressant läsning med många bra tips.

Jag köpte en -07:a förra hösten och har inte kört så mycket ännu då jag jobbar på annan ort men snart är det semester...

Nu till min fråga: Jag har orginalpipor på nu och tänkte byta i sommar. Jag vet att det skrivits mycket om det här tidigare men känner ändå att jag inte får något grepp på vilka olika alternativ det finns. Jag är ärligt talat mest ute efter att få ett skönare ljud mer än att öka effekt. Men vad ska jag satsa på? Priset är inte det allra viktigaste men tas ju såklart i beaktande men jag skulle helst vilja ha lite inputs på olika modeller.
Jag är ingen höjdare på mek så jag behöver nog ett alternativ där jag kan göra vissa justeringar vid en verkstad.

Tack
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Jag är ny här och har läst igenom hela tråden de senaste dagarna. Mycket intressant läsning med många bra tips.

Jag köpte en -07:a förra hösten och har inte kört så mycket ännu då jag jobbar på annan ort men snart är det semester...

Nu till min fråga: Jag har orginalpipor på nu och tänkte byta i sommar. Jag vet att det skrivits mycket om det här tidigare men känner ändå att jag inte får något grepp på vilka olika alternativ det finns. Jag är ärligt talat mest ute efter att få ett skönare ljud mer än att öka effekt. Men vad ska jag satsa på? Priset är inte det allra viktigaste men tas ju såklart i beaktande men jag skulle helst vilja ha lite inputs på olika modeller.
Jag är ingen höjdare på mek så jag behöver nog ett alternativ där jag kan göra vissa justeringar vid en verkstad.

Tack

Några att välja på:

Mivv låter fett, riktigt fett. Akra är med hästlängder dyrast...

http://www.carpimoto.com/EN/Bike_KT...ge_6/27097_KT-005-L9-Mivv-Muffler-KTM-950.htm

http://www.carpimoto.com/EN/Bike_KT...ge_6/26787_KT-005-L8-Mivv-Muffler-KTM-950.htm

http://www.mcweb.se/ljud-dampare-rostfri-p-8573-c-1188.aspx

http://www.mcweb.se/ljuddampare-effekt-p-4596-c-1188.aspx

http://www.mcweb.se/ljuddampare-effekt-p-5644-c-1188.aspx

Wings:
http://www.wings.si/index_wings.htm

Leo Vince:
http://www.leovince.com/en

När det gäller att få dit dom och du inte har en skruvmejsel så är det väl bara att köpa de du vill ha och ta med dem till närmsta verkstad och be dem skruva dit dem.
 
Last edited:

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Tänkte att det var kedjan som var för slack först, men nu har jag spänt den (kanske lite för mycket) och ljudet kommer fortfarande. Någon som har tips på hur man kan bli av med detta?

Det är nog bara twin-ovana kombinerat med Sumon's långa fjädringsväg = slack kedja. Jag kände precis som du i början.

Tips: spänn kedjan exakt enl bok. Inte mer. Tajt kedja käkar drivaxel-lager och en knäckt kedja (t ex i ett kraftigt gupp med fett gaspådrag) käkar mycket mer – på ett mkt oekonomiskt sätt.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Jag är ny här och har läst igenom hela tråden de senaste dagarna. Mycket intressant läsning med många bra tips.

Nu till min fråga: Jag har orginalpipor på nu och tänkte byta i sommar. Jag vet att det skrivits mycket om det här tidigare men känner ändå att jag inte får något grepp på vilka olika alternativ det finns. Jag är ärligt talat mest ute efter att få ett skönare ljud mer än att öka effekt. Men vad ska jag satsa på? Priset är inte det allra viktigaste men tas ju såklart i beaktande men jag skulle helst vilja ha lite inputs på olika modeller.
Jag är ingen höjdare på mek så jag behöver nog ett alternativ där jag kan göra vissa justeringar vid en verkstad.

Tack

Fuel finns också. De verkar vara bland de billigaste
http://www.fuelexhausts.com/Results.cfm?scndctgry_ID=138
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Det är nog bara twin-ovana kombinerat med Sumon's långa fjädringsväg = slack kedja. Jag kände precis som du i början.

Tips: spänn kedjan exakt enl bok. Inte mer. Tajt kedja käkar drivaxel-lager och en knäckt kedja (t ex i ett kraftigt gupp med fett gaspådrag) käkar mycket mer – på ett mkt oekonomiskt sätt.


Tack för svaret. Ja jag får läsa på exakt hur mycket den ska spännas, har beställt ett dämpat 16 drev med som Spiff tipsade om. Är lite lurigt med den långa fjädringsvägen men det borde stå i handboken om man ska ha si eller så mycket spel med eller utan förare på.
 

Lledaw

Ny medlem
Gick med
24 May 2010
Ort
Borås
Hoj
07 KTM 950 SM
Några att välja på:

Mivv låter fett, riktigt fett. Akra är med hästlängder dyrast...

http://www.carpimoto.com/EN/Bike_KT...ge_6/27097_KT-005-L9-Mivv-Muffler-KTM-950.htm

http://www.carpimoto.com/EN/Bike_KT...ge_6/26787_KT-005-L8-Mivv-Muffler-KTM-950.htm

http://www.mcweb.se/ljud-dampare-rostfri-p-8573-c-1188.aspx

http://www.mcweb.se/ljuddampare-effekt-p-4596-c-1188.aspx

http://www.mcweb.se/ljuddampare-effekt-p-5644-c-1188.aspx

När det gäller att få dit dom och du inte har en skruvmejsel så är det väl bara att köpa de du vill ha och ta med dem till närmsta verkstad och be dem skruva dit dem.

Tack för svaret.
Har mycket svårt att bestämma mig. Det bästa vore om man kunde få testa alla olika=)
Att skruva på dem lär jag nog lösa ut men inställningar i förgasare osv klarar jag inte själv. Får ta med mig till närmsta verkstad.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top