Ktm 950 sm

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Hej!

Nu blev det dags att byta däck på hojen, denna gången gör jag det lokalt på Arnes gummiverkstad. Det blev Michelin pilot road 2, får se hur det blir=)
Ang däcktryck, så anges 2,4 fram och 2,6, hur har ni andra det?

Mycket bra val (om du nu inte bestämt dig för att sno banrekordet från Backlund på Gelleråsen...)

Som du kanske redan läst i tråden körde jag över 10 bandagar i medeltempo och tot 1300 mil på samma bakdäck utan att behöva klaga på körbarheten i något avseende, vilket måste ses som sjukt bra bang for the buck:tummenupp
Körde med 2,4 både fram och bak på gata och bana. Borde möjligen provat med typ 2,2 på bana men, nä, så snabb är (var...) jag inte att jag hade märkt nån skillnad, tror jag. Åtminstone inte på Sumon.

Närkontakten och känslan för greppet är en heeeelt annan på min nuvarande hoj:D:D
 

EBMisDead

Ny medlem
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg/Kalmar
Hoj
ZX-10R / Hypermotard 1100S
Sådär ja..

Då var man en i gänget! Äntligen =) . Lite skillnad mot 640n!
Jävlar vad skoj :banana
 

Bifogat

  • dsgs.jpg
    dsgs.jpg
    49 KB · Visningar: 133

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Om man ska frakta 950n på ett släp.. klarar man sig med ett släp vars innermått är 2x1.2m?
Det borde väl fungera.. :va :va
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
klarar man sig med ett släp vars innermått är 2x1.2m?

Inga problem.
Låter som standardmått på ett öppet bursläp, om jag minns rätt är lastytan 125x195 cm på ett sånt och det räcker för t ex en Sumo + en SuperDuke om man ställer dem skavfötters.
 

Psy

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Ort
Vännäs
Hoj
2008, Kawa Z1000
Inga problem.
Låter som standardmått på ett öppet bursläp, om jag minns rätt är lastytan 125x195 cm på ett sånt och det räcker för t ex en Sumo + en SuperDuke om man ställer dem skavfötters.

Om man ska frakta 950n på ett släp.. klarar man sig med ett släp vars innermått är 2x1.2m?
Det borde väl fungera.. :va :va

Eller så gör man som jag och tar i "lite" :tummenupp

31039494.jpg

31039493.jpg


Den rymdes utan problem :gnissla..
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
tack mooseman o Psy..
Har faktiskt kollat på en van.. men drar iväg i pris fort.. hehe.. sambon mindre glad.

Nästa fråga, någon som gått SMC AK BKK (broms och kurv kurs).
Går en när jag har semester så funderar på att gå den..

erfarenheter? Värt pengarna?
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Nu har jag fixat en "tailtidy" av originalplasttjofräset där bak.
Om man kapar runt blinkersfästena och sätter en bit bockad aluminium som skylthållare så blir det både enkelt, billigt och snyggt:)

Kollade lite på min egen hoj idag.. och med detta ingreppet så kan man inte få dit originalplasttjofräset igen va ?
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
tack mooseman o Psy..
Har faktiskt kollat på en van.. men drar iväg i pris fort.. hehe.. sambon mindre glad.

Nästa fråga, någon som gått SMC AK BKK (broms och kurv kurs).
Går en när jag har semester så funderar på att gå den..

erfarenheter? Värt pengarna?

Helt klart värt pengarna i mitt tycke. Jag utvecklades mycket (mycket mer än vad jag har gjort på 15 års egengasande)när jag gick stegen.
Enda abret egentligen är när man får en coach som mer inriktad på att hänga runt på sporthojar och har lite svårt med att koppla sin egen hjärna till hur man framför en SuMo...men lyssnar man på dom och sedan anpassar sig till sin egen hoj så går det fint.

Sen att 950/990 är en kanonhoj på bana är bara plus. Få som fattar hur fort de går att framföra, nyah nyah.
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
tack mooseman o Psy..
Har faktiskt kollat på en van.. men drar iväg i pris fort.. hehe.. sambon mindre glad.

Nästa fråga, någon som gått SMC AK BKK (broms och kurv kurs).
Går en när jag har semester så funderar på att gå den..

erfarenheter? Värt pengarna?

Har du tur så får du Owe som instruktör, han kör en 990 SMR =)
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Har du tur så får du Owe som instruktör, han kör en 990 SMR =)

JAg mailade igår och frågade lite hur det går till.. kursen är 3 dar o går på 2800:- ... men kan bara anmäla mig på Steg 1 :va Jag trodde alla 4 steg ingick i kursen.

Blir isf på Mittsverige banan i Augusti då jag befinner mig där nere.. Per Gjers står som ansvarig..

Bara jag får svar av honom och hinner fixa ett släp så blir det nog kurs tror jag. Var i alperna förra veckan o körde på hyrd hoj.. fegade så innåth*lvete i kurvorna :5sure
Blev inte bättre av att polaren kraschade heller.. totalskrot men han klarade sig med blåmärken..

FRÅGA:
Nån som har erfarenhet av Erdé släpet för en hoj? PM300
Bara 8" hjul på den.. känns lite klent att dra 80+ mil?? :va

Helt klart värt pengarna i mitt tycke. Jag utvecklades mycket (mycket mer än vad jag har gjort på 15 års egengasande)när jag gick stegen.
Enda abret egentligen är när man får en coach som mer inriktad på att hänga runt på sporthojar och har lite svårt med att koppla sin egen hjärna till hur man framför en SuMo...men lyssnar man på dom och sedan anpassar sig till sin egen hoj så går det fint.

Sen att 950/990 är en kanonhoj på bana är bara plus. Få som fattar hur fort de går att framföra, nyah nyah.

Det jag känner mig sugen på.. få testa 950n på bana o lära känna den bättre. Låter ju bra att kursen ger något!! Bara jag får ihop allt o svar från dem så blir det kurs helt klart. Tack tack :)
 
Last edited:

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Är han snabbare än den andra 990 SMR instruktören?

nyah nyah

Mycket, han kör ifrån allt. Och den andra 990 SMR Instruktören jobbar inte så mycket som instruktör längre. Är det på mittsverigebanan så kanske NiN är där också. Per Gjers som är TL för just den här kursen kör massor av Enduro så han har rätt bra koll på hur en SM skall köras också.

JAg mailade igår och frågade lite hur det går till.. kursen är 3 dar o går på 2800:- ... men kan bara anmäla mig på Steg 1 :va Jag trodde alla 4 steg ingick i kursen.

Blir isf på Mittsverige banan i Augusti då jag befinner mig där nere.. Per Gjers står som ansvarig..

Bara jag får svar av honom och hinner fixa ett släp så blir det nog kurs tror jag. Var i alperna förra veckan o körde på hyrd hoj.. fegade så innåth*lvete i kurvorna :5sure
Blev inte bättre av att polaren kraschade heller.. totalskrot men han klarade sig med blåmärken..
Det funkar så här. Du går ett steg varje dag och man börjar med Steg 1. Är kursen på 3 dagar så hinner du med steg 1 till 3. Steg 4 är individuell coaching. Vill man så kan man läsa Full Kontroll så har man lite koll på teorin innan man åker på kursen.
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf
Och råd och rikttlinjer som är det ubildningsmaterial som SMC jobbar efter: http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/SH kurs RRv2.1webb.pdf
 
Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Mycket, han kör ifrån allt. Och den andra 990 SMR Instruktören jobbar inte så mycket som instruktör längre. Är det på mittsverigebanan så kanske NiN är där också. Per Gjers som om är TL för just den här kursen kör massor av Enduro så han har rätt bra koll på hur en SM skall köras också.

Låter nästan för bra för att vara sant :yoparty

Se om jag får svar i veckan som kommer då :)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Mycket, han kör ifrån allt. Och den andra 990 SMR Instruktören jobbar inte så mycket som instruktör längre. Är det på mittsverigebanan så kanske NiN är där också. Per Gjers som är TL för just den här kursen kör massor av Enduro så han har rätt bra koll på hur en SM skall köras också.

Man kanske skulle göra ett försök att ta sig dit, verkar ju vara riktigt nice. Hoppas jag inte jobbar då....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Mycket, han kör ifrån allt. Och den andra 990 SMR Instruktören jobbar inte så mycket som instruktör längre. Är det på mittsverigebanan så kanske NiN är där också. Per Gjers som är TL för just den här kursen kör massor av Enduro så han har rätt bra koll på hur en SM skall köras också.

Jo jag tänkte vara på Mittsverige i augusti, det är en väldigt bra SuMo-bana där man kan lägga feta sladdar in i böjarna och 1000cc sporthojarna har inte så mycket nytta av sin effekt:tummenupp
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Jo jag tänkte vara på Mittsverige i augusti, det är en väldigt bra SuMo-bana där man kan lägga feta sladdar in i böjarna och 1000cc sporthojarna har inte så mycket nytta av sin effekt:tummenupp

Hoppas vi ses då kanske :)
Vore skoj att träffa nån annan SuMo ägare.. mest custom här uppe och rotax motorer :gnissla
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Om vi är där bägge två så blir det svårt att undvika att träffas:)
:tummenupp

så sant.. såvida det inte är fler super n00bs på en 950 SM där än jag.. :D

Tänkte gå o prova nått 2-delat läder på northbike i sommar.. börjar bli lite sugen på att skippa halvarssons textil ibland.. inge fel på dem men om det är soligt ute så känns det overkill..
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:tummenupp

så sant.. såvida det inte är fler super n00bs på en 950 SM där än jag.. :D

Tänkte gå o prova nått 2-delat läder på northbike i sommar.. börjar bli lite sugen på att skippa halvarssons textil ibland.. inge fel på dem men om det är soligt ute så känns det overkill..

SM:en är alldeles för snabb för att köra textil. Dels blir det fladdrigt och dels så går det fort ifall man klotar. Dessutom är det skönt med tight läder som smiter åt runt kroppen och...mmmmmmmh:tungan

Nu fick ni en vision ni inte ville ha:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top