Ktm 950 sm

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Tack för svaret.
Har mycket svårt att bestämma mig. Det bästa vore om man kunde få testa alla olika=)
Att skruva på dem lär jag nog lösa ut men inställningar i förgasare osv klarar jag inte själv. Får ta med mig till närmsta verkstad.

Om du söker lite på youtube kan du nog höra de flesta. =)
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Tack för svaret. Ja jag får läsa på exakt hur mycket den ska spännas, har beställt ett dämpat 16 drev med som Spiff tipsade om. Är lite lurigt med den långa fjädringsvägen men det borde stå i handboken om man ska ha si eller så mycket spel med eller utan förare på.

Som Mooseman skriver så är det döden för utgående axels lager om man har för hårt spänd kedja och kedjan tar slut fort den med. OM det är samma som på min 990 så tror jag det skall vara 7 mm mellan kedjan och svingen "mitt på" men kolla i manualen så det blir rätt. Där ser du en bild över hur dom menar också. Det är märkligt hur många det är som kommer till kurserna med en kedja som är spänd som en fiolsträng... och då säger många att dom kommer direkt från service... Obegripligt. Dessutom är det många som inte vet hur man justerar kedjan på sin egen hoj.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ni som har Akra på era 990, såg nu att man fick med katalysator... 3 st "puckar" som ska monteras, en i collectorn o en i början på varje burk, det har jag missat helt :)

I manualen står att man kan ta bort dem för optimal prestanda men att hojen ska vara mappad för det. Har ju Akra-mappen i, men frågan är om det är just den mappen.

Hur har ni gjort? Ska kolla med verkstaden imorgon om det är ngn fara.

Monterade precis R&G-puckarna och tailtidyn samt ergo-sadeln. Sitthöjden blir lägre men sadeln är bredare så det går nästan jämt ut...
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
KTM 950 SM-tråden

Ni som har Akra på era 990, såg nu att man fick med katalysator... 3 st "puckar" som ska monteras, en i collectorn o en i början på varje burk, det har jag missat helt :)

I manualen står att man kan ta bort dem för optimal prestanda men att hojen ska vara mappad för det. Har ju Akra-mappen i, men frågan är om det är just den mappen.

Hur har ni gjort? Ska kolla med verkstaden imorgon om det är ngn fara.
Använder man kat-puckarna så kör man med orginal mappen. "akra-mappen är för fet och pajar katarna.

Monterade precis R&G-puckarna och tailtidyn samt ergo-sadeln. Sitthöjden blir lägre men sadeln är bredare så det går nästan jämt ut...
Nice! Redigt sugen på den sadeln.
 

todde

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2006
Ort
trollhättan
Hoj
KTM 660, KTM250sx
Tja! funderar på att sätta på lite krasch puckar på min 950 sm.
De finns ingen här som egen tillverkat och satt dit som kan slänga upp lite bilder på detta.
För ett inspirerande syfte:)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
OM det är samma som på min 990 så tror jag det skall vara 7 mm mellan kedjan och svingen "mitt på" men kolla i manualen så det blir rätt.

Stämmer bra Spiff, 7 mm mellan kedja och sving mätt under fästet för kedjeskyddet (friläge och 0 vikt på hojjen gäller), för att vara exakt.

Btw: Servicefolk på olika håll spände kedjan för hårt på både min 640 och min 950... Märkligt, sa Bull:confused:
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Stämmer bra Spiff, 7 mm mellan kedja och sving mätt under fästet för kedjeskyddet (friläge och 0 vikt på hojjen gäller), för att vara exakt.

Btw: Servicefolk på olika håll spände kedjan för hårt på både min 640 och min 950... Märkligt, sa Bull:confused:

Aha! jag fattade det som att kedjan skulle ha ett spel på 7 mm, men nu vet jag. Beställde ett par Mivv burkar från Italien idag :) Ska bli kul att provlyssna när de kommer hem.

Har läst en del på ktmforum.co.uk att många flyttar gafflarna 10 mm, åt vilket håll har jag inte hajjat. Men det ska iaf ge bättre kurvstabilitet och att hojen blir mer lättsvängd, känner inte att det behövs direkt :) men är det någon här som har provat själv?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Tack Spiff, meken bekräftade att det bara är att kötta på.
Han sa tom att om man ska ha kattarna i så ska man köra på orginal-mappen...
Var skeptisk till komfortsadeln när jag satt o svingar benen i garaget, men nu har jag kört nästan 20 mil idag, den är najs!

Om man vill göra egna puckar, köp typ 10mm gängstav, brickor, nyloc-muttrar och skateboardhjul, ska fungera kalas. Men inget att ha som ram-puckar då det krävs distanser från ramen om dem ska skydda hojen.

En kompis köpte MIVV till sin streetfighter, låter najs, men nästan i högsta laget med db-killers borttagna.
Gillar dock att dem är helt i carbon och kortare än tex Akra, riktigt snygga, lägg upp bilder sen!!!
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
nån som slängt på Pirelli Diablo Corsa III på sin 950/990?
Polaren har det på sin FZ1n o är grymt nöjd..

Hade själv Diablo Supercorsa SP på Daytonan jag hyrde förra veckan.. jäklarns vilket sidgrep..
Iaf.. Corsa III verkade grymt fina för vanlig väg när det svänger mycket..
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Koolt, polaren har Mivvs full carbon på sin SMR. Dom låter utan db-killers.
 

Bifogat

  • IMG_0446.JPG
    IMG_0446.JPG
    190.8 KB · Visningar: 121

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Koolt, polaren har Mivvs full carbon på sin SMR. Dom låter utan db-killers.

snyyyyggt!!

men.. :va för mig att folk sagt att carbon/carbon skakar "sönder" på V-twinarna och rek. istället titan dämparna från mivv?
Men jag kan ha drömt det också...
 

ezter

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm
Aha! jag fattade det som att kedjan skulle ha ett spel på 7 mm, men nu vet jag. Beställde ett par Mivv burkar från Italien idag :) Ska bli kul att provlyssna när de kommer hem.

Har läst en del på ktmforum.co.uk att många flyttar gafflarna 10 mm, åt vilket håll har jag inte hajjat. Men det ska iaf ge bättre kurvstabilitet och att hojen blir mer lättsvängd, känner inte att det behövs direkt :) men är det någon här som har provat själv?


Jag flyttade upp gafflarna 10mm förra sommaren. Tycker att hojen känns lite mer smooth nu faktiskt. Ingen jätteskillnad men känns mer
tight på nått sätt. Skulle vilja skicka upp dom längre för att få en något lägre hojj oxå. Vet dock inte vart smärtgränsen går riktigt.







.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
snyyyyggt!!

men.. :va för mig att folk sagt att carbon/carbon skakar "sönder" på V-twinarna och rek. istället titan dämparna från mivv?
Men jag kan ha drömt det också...

Är det äkta carbon så klarar dom inte det...sen finns det alujumjumrör som är lindad med carbon som klarar det mycket bättre...
Vad just Mivv är kan jag inte svara på :)


Sen kan jag fråga om headers i titan klarar gatåka med en twin...fick höra att dom spricker DiREcKT!!!1! om man har såna. Som tur, jaja, tur och tur, så hade det svarta pengahålet min KTM handlare utgör sugit åt sig en kritisk massa av de pengarna jag hade (alla) så det fick bli slipon med grenrör istället...
Nu har han lurat på mig en Husa 390 oxå för att säkra sitt eget jobb för en lång framtid :D Och vad heter tillbehörsdämparn till den, japp, Akrapovic. Det tar aldrig slut...
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Vill oxå trolla mer med fjädringen, som den är inställd nu så tar den upp ojämheter bra, men fjädrar tillbaka för snabbt samt att den känns nervös fram. Om man trycker upp gafflarna borde offset:en minskas och hojen bli mer lättsvängd. Blir den ännu nervösare då? Vet inte hur man ska tänka, har aldrig hört om vobbel med en lång-gaffel, men å andra sidan kör man över 300 med R-hojar...
Skulle vilja prova att höja upp styret för att förstärka motardfeelingen.

Har svårt att tro att Akras titanheaders inte skulle hålla!
 

Tobbe135

kå te äm
Gick med
10 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
950 sm
Vill oxå trolla mer med fjädringen, som den är inställd nu så tar den upp ojämheter bra, men fjädrar tillbaka för snabbt samt att den känns nervös fram. Om man trycker upp gafflarna borde offset:en minskas och hojen bli mer lättsvängd. Blir den ännu nervösare då? Vet inte hur man ska tänka, har aldrig hört om vobbel med en lång-gaffel, men å andra sidan kör man över 300 med R-hojar...
Skulle vilja prova att höja upp styret för att förstärka motardfeelingen.

Har svårt att tro att Akras titanheaders inte skulle hålla!
Gjorde ett par 25mm höjjare till min men gasvajrarna blev för korta när man svänger fullt åt höger. Ska fräsa ner dom till 20mm istället. Finns annars 18mm höjjare till Adventuren som passar.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tjusigt!
Men du skiter i regplåtsbelysningen och reflexen?
Den borde väl fastna i besiktningen då?

Besiktningen om tre år? Skulle inte tro att jag bryr mig...:tungan

Jag har ju kvar originalplasten orörd, med skyltbelysning och allt. Det tar max 10 minuter att byta:tummenupp
Man kan ju göra hål i plasten under lampan och sätta i glasklarplast. Då får man automagiskt skyltbelysning:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vill oxå trolla mer med fjädringen, som den är inställd nu så tar den upp ojämheter bra, men fjädrar tillbaka för snabbt samt att den känns nervös fram. Om man trycker upp gafflarna borde offset:en minskas och hojen bli mer lättsvängd. Blir den ännu nervösare då? Vet inte hur man ska tänka, har aldrig hört om vobbel med en lång-gaffel, men å andra sidan kör man över 300 med R-hojar...

Här kan du läsa lite om mina input om fjädringen på SMR:

http://www.ktmforum.co.uk/showthread.php?37978-990-SMR-09-Suspension

Ja den blir nervösare när du höjer gaffelbenen i kronorna och den blir också lägre med sämre markfrigång. Det sista är inget jätteproblem men efter helgens fotpinneskrapande på Kemorabanan i Finland så är det bra med lite mer frigång:)
SMR:n är lite nervös redan i originalskick och det varierar dessutom enormt med vilka däck man sätter på. Michelin Power One gör hojen väldigt lättsväng och nervös. Jag gick tillbaka till Pirelli Supercorsa inför veckan fyra dagars bankörning och den blev betydligt trögare men också riktigt stabil i högfartskurvor, 180-190 plus...
 

Sedis

Har nog gått vilse...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
KTM 950 - 06=)
Hej!

Nu blev det dags att byta däck på hojen, denna gången gör jag det lokalt på Arnes gummiverkstad. Det blev Michelin pilot road 2, får se hur det blir=)
Ang däcktryck, så anges 2,4 fram och 2,6, hur har ni andra det?

I juni ska hojen lämnas in på service då den snart rullat 800 mil. Det jag undrar över är ungefär vad det kostar?
Fick en prisuppgift från Bergmans motor på ca 2800:- och om de skulle byta munstycken på den samtidigt så skulle det kosta ca 1000:- till.

Imorgon ska jag besöka Bike i Thn och kolla priser med dom också. Får se hur mycket det skiljer=) Jag köpte mcn på Johans mc i gbg men har hört att de är dyra på service. Ska väl ända slå dom en signal och kolla priser.

Bara lite bladder från mig=)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top