Ktm 950 sm

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Livslängd på bakdäck

En liten fråga då min 950 SM är min första hoj så har jag inget att jämföra med.

Hur länge håller era bakdäck? Har kört knappa 350 mil på mitt och det är ganska slut. Det går nog att klämma ur lite till ur det men inte mycket. Är det normalt eller?

EDIT: Kanske ska tillägga att det är originaldäcken som suttit på sen hojen var ny. Pirelli Scorpion Sync. Dessa är från 2007. Hojen ställdes på för första gången 2010.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
En liten fråga då min 950 SM är min första hoj så har jag inget att jämföra med.

Hur länge håller era bakdäck? Har kört knappa 350 mil på mitt och det är ganska slut. Det går nog att klämma ur lite till ur det men inte mycket. Är det normalt eller?

EDIT: Kanske ska tillägga att det är originaldäcken som suttit på sen hojen var ny. Pirelli Scorpion Sync. Dessa är från 2007. Hojen ställdes på för första gången 2010.

Då skall du vara tacksam för att det är slut. Det var ju nästan torrsprickor i det va?:)

350 mil är ganska normalt för mjuka sportdäck, plus att körstilen påverkar massor. SM och SD:n är hojar man gärna gasar på ut ur kurvorna med och det sliter hårt. Jag brände ett nytt Michelin Power ONE på en och en halv dag, på bana visserligen men i allafall. Corden var framme på högersidan så jag tyckte det var dags att byta...:)
 

Malt

Medlem
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha FZ8 -11, Yamaha TR1 -81 (bygge)
Då skall du vara tacksam för att det är slut. Det var ju nästan torrsprickor i det va?:)

350 mil är ganska normalt för mjuka sportdäck, plus att körstilen påverkar massor. SM och SD:n är hojar man gärna gasar på ut ur kurvorna med och det sliter hårt. Jag brände ett nytt Michelin Power ONE på en och en halv dag, på bana visserligen men i allafall. Corden var framme på högersidan så jag tyckte det var dags att byta...:)

Njae... Torrsprickor var väl att ta i :)

Det är klart det nöter mycket om man gillar att gasa och med handen på hjärtat... Vem gör inte det? Funderade bara om det var normalt eller inte.

Har kollat lite på michelin pilot power och pilot road. Några kommentarer eller erfarenheter kring de däcken?

Kan tillägga att jag åker inte bana och är ingen värstingförare som åker på sladd eller så. Är ute efter ett däck med bra ekonomi och bra allroundegenskaper.
 

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha R46
Njae... Torrsprickor var väl att ta i :)

Det är klart det nöter mycket om man gillar att gasa och med handen på hjärtat... Vem gör inte det? Funderade bara om det var normalt eller inte.

Har kollat lite på michelin pilot power och pilot road. Några kommentarer eller erfarenheter kring de däcken?

Kan tillägga att jag åker inte bana och är ingen värstingförare som åker på sladd eller så. Är ute efter ett däck med bra ekonomi och bra allroundegenskaper.

Har kört med pilot road2, imorn är det dags att byta ut svålerna! har väl ungefär hållt 600mil! för vanligt gasande så tycker jag dom varit suveräna, man känner rätt väl när dom börjar släppa osv. så det blir en likadan uppsättning igen:yoparty
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Njae... Torrsprickor var väl att ta i :)

Det är klart det nöter mycket om man gillar att gasa och med handen på hjärtat... Vem gör inte det? Funderade bara om det var normalt eller inte.

Har kollat lite på michelin pilot power och pilot road. Några kommentarer eller erfarenheter kring de däcken?

Kan tillägga att jag åker inte bana och är ingen värstingförare som åker på sladd eller så. Är ute efter ett däck med bra ekonomi och bra allroundegenskaper.

Bytte till Pilot Road CT2 förra sommaren efter råd ifrån denna tråd. Kanon däck! Måste byte framdäcket nu i sommar och det blir nog nya Pilot Road 3 fram. Enligt testerna är de nya Pilot R 3 bättre än sin föregångare :yoparty

Tror min körstil låter som dig. Gasa är dock roligt!! Denna sommar är målet att sakta men säkert(?) lära sig att få fronten att lyfta kontrolerat :gnissla

Bästa vore ju om Niklasinorr bode här nere så man hade någon bra instruktör :tummenupp
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Måste bara skriva av mig lite:

Fan va bra den går!

Var på Mantorp igår men Actionpics, Dunlop och Suzuki (!) - kostade endast 600kr!

Va lite orolig hur jag skulle klara mig på en så pass snabb bana som Mantorp verkligen är, men det gick fantastiskt!
Köpte min 990SMR i höstas av Ragnar på Din MC och April åkte Akrorna på, samt att lite slangar försvann (!) och ommappning av motorn.

Fördelen med Mantorp är att den är ju hur bred som helst, så lite annan vinkel in och ur kurvorna samt tidig gas gjorde att jag mosade massor av betydligt snabbare hojar/ruskigt coola killar:arsele.

Jag vågar påstå att hade jag haft 20-30hk till i motorn så hade jag aldrig blivit omkörd igår, eftersom det bara var på dragster rakan som jag ett fåtal gånger blev omkörd. Quickshift skulle också va mumma eftersom man måste växla så ofta.

Ihaaaaaa!
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Mmmmm, ångrar du inte att du bytte?

Nix , 4 år med Ktm så blev jag sugen på nått annat , inget fel på Duken o co .

Ducatin har lite mer botten och lite mindre topp och känns smidigare/lättare och på Gatan finns nog inte mkt roligare hoj .
På banan fungerar den bra , helst på mindre typ Sviesta ..Mantorp känner man sig kort i rocken på rakan ..
Sedan så är Ducatin så snygg :) det var väl det som fick mig på fall hehe
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Nix , 4 år med Ktm så blev jag sugen på nått annat ,

Ok fair enough. "Omväxling förnöjer"

Själv blev jag som sagt förvånad över hur pass bra jag hängde med på rakan. Min sluthastighet innan jag slog på luftbromsen (=mig) var flertalet gånger 214km/h-217km/h. Men ut ur chikanen innan långa rakan, så kunde jag kliva på gasen 2-5m tidigare än sporthojarna samt att just det partiet tydligen passar utväxlingen på min hoj bättre än sporthojarna, som måste ligga på ettan.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Har ställt in Sport inställning på hojen nu + att jag spänt förspänningen 1 varv både på framgafflarna samt bakdämparn.
Ett problem har dock uppståt efter dagens test tur då förspänningen på framgafflarna har rört sig. Den har vridit sig ungefär 1/8 varv motsols från det jag ställde in den på innan testturen började. (Motsols vridning gör att man släpper på förspänningen)
Så vad kan det bero på?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Själv blev jag som sagt förvånad över hur pass bra jag hängde med på rakan. Min sluthastighet innan jag slog på luftbromsen (=mig) var flertalet gånger 214km/h-217km/h. Men ut ur chikanen innan långa rakan, så kunde jag kliva på gasen 2-5m tidigare än sporthojarna samt att just det partiet tydligen passar utväxlingen på min hoj bättre än sporthojarna, som måste ligga på ettan.

Jag fick kämpa till mig 210km/h och känner igen det du skriver ur chikanen innan långa rakan första biten kännns ok , sedan kommer raketerna men men , riktigt kul när man lyckas steka några i kurvpartierna efteråt :)

Minns att du nämnde att du brukar köra snabbaste gruppen på Åsen ..ska dit 22 juni :) Nyfiken på om du har nån tid där ? Alltid kul med nån sorts måttstock :)



Den har vridit sig ungefär 1/8 varv motsols från det jag ställde in den på innan testturen började. (Motsols vridning gör att man släpper på förspänningen)
Så vad kan det bero på?

Får man gissa ...Jag tror de satt sig sas .. så testa 1/8 varv extra så blir det nog bra .

Ska ni ut o brassa nått runt Rosenhill i helgen så hojta till :)
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag fick kämpa till mig 210km/h och känner igen det du skriver ur chikanen innan långa rakan första biten kännns ok , sedan kommer raketerna men men , riktigt kul när man lyckas steka några i kurvpartierna efteråt :)

SMR:en är en riktigt bra banhoj .Ställer man bara in fjädringen så att den inte ställer sig upp i gupp-i-kurva så blir det kanon:tummenupp

Lite film från Mittsverige som är en utmärkt KTM-bana:)

http://www.youtube.com/watch?v=WeT2F60t_iI
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Jag fick kämpa till mig 210km/h och känner igen det du skriver ur chikanen innan långa rakan första biten kännns ok , sedan kommer raketerna men men , riktigt kul när man lyckas steka några i kurvpartierna efteråt :)

Minns att du nämnde att du brukar köra snabbaste gruppen på Åsen ..ska dit 22 juni :) Nyfiken på om du har nån tid där ? Alltid kul med nån sorts måttstock :)

:)


Inte 22/6 - tyvärr. 1.17min/varv på åsen skall jag enligt uppgift ha klarat med min 950SMR på KTM dagen förra året, precis innan jag tappade greppet i depåkurvan:huvet... Men man gled så fint och stannade så fint i sanden så:banana

4/7 är jag med SMC på åsen. Dessutom ser jag fram mot två otroligt roliga dagar på Sviestad i augusti, den ena med KTMclub och den andra är den vanliga KTM dagen.

SMR:en är en riktigt bra banhoj .Ställer man bara in fjädringen så att den inte ställer sig upp i gupp-i-kurva så blir det kanon:tummenupp

Lite film från Mittsverige som är en utmärkt KTM-bana:)

http://www.youtube.com/watch?v=WeT2F60t_iI

Mmmm, den där filmen har man ju sett - me like:tummenupp

I onsdags började jag med min inställning som är precis imellan sport och normal lägen, som passar hyfsat bra för bulten samt att hojen inte ormar sig när man kör fort på motorvägen. Men den funkade inte på Mantorp, så jag gick över på sport - vilket var mycket bättre!

Har du några egna inställningar som du kommit fram till funkar bättre?
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
1.17min/varv på åsen skall jag enligt uppgift ha klarat med min 950SMR på KTM dagen förra året, precis innan jag tappade greppet i depåkurvan... Men man gled så fint och stannade så fint i sanden så
Aha , svagt minne av det , jag körde i mellan då . 1.17 är schnabbt !!
22/23-6 e med Ducceklubben ..

Jo ni kommer att få Svinkul på Sviestad :)

Vi ses .
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Hallå!

Är precis nyskild från min SuperDuke 990 som jag haft i tre år och har sneglat på en 950. Finns ett X antal ute på annons runt om de södra delarna av landet.

Blir nog rätt partiskt här om man frågar om 950 sm är bra eller dålig.

Men lite snabba kommenterar, kommer jag att bli besviken på effekten jämfört med en SD? Skall jag kanske kolla på en 990 sm istället? svagheter? osv.

Alla kommentarer är nyttiga för mig.

Tack på förhand
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top