Ktm 950 sm

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Står i valet och kvalet om jag skall köpa fullständigt crash-bobbin-kit till min. Coyotemoto hade för dryga 1500 såg jag men har alltid varit intresserad av att "tillverka" själv. Materialet kostar inte mer än dryga 200-300 (exkl bultar) och är rätt enkelt att få tag på. Någon som testat att tillverk egna?

Tillverka eget om du kan, men tror det är viktigt med rätt kvalitet på bultarna så de inte går av om du kraschar.

Som jag tidigare skrivit här i tråden, beställde jag från Coyotemoto men såg aldrig röken av puckarna. Gick inte att få tag på någon via telefon eller mail :-(
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Tillverka eget om du kan, men tror det är viktigt med rätt kvalitet på bultarna så de inte går av om du kraschar.

Som jag tidigare skrivit här i tråden, beställde jag från Coyotemoto men såg aldrig röken av puckarna. Gick inte att få tag på någon via telefon eller mail :-(

Surt och underligt då jag själv beställde puckar direkt från coyote till min f.d superduke utan problem. Dessa jag hade tänkt kommer från ebay handlare (kanske samma?) med 100% positiva feedbacks. Blir lite mycket jobb tror jag att tillverka egna då jag ej har rätt maskiner eller mått samt att jag sitter med två brutna båtben efter ett oväntat plåtstopp...(ej med smr som tur var)

edit: beställde från 2 olika (upper,axle och fork) totalt 750inkl frakt
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Kan någon som har tillgång till locket av luftboxen mäta den åt mig? bredd och längd. Gärna längden från ena sidan till högsta höjd också

gjorde en bild för att underlätt. referera till sifforna.

mått.jpg
 
Last edited:

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Har precis börjat köra cykel. Än så länge kört en liten sväng med den egna KTM 990:n, samt kört en timme med körskolans BMW 650 (800cc)

BMW:n är ganska lugn och fin i gången. Inte särskilt hetsig, en jättebra nybörjarcykel. När man motorbromsar med den så är den lite som en bil, den bromsar lite halvmjukt.

KTM:en däremot är ryckig och vill iväg. När man motorbromsar med den så är det lite tvärnit och hela scenariot. Istället för den mjuka nedbromsningen så är den ju ganska aggresiv och väldigt direkt.

Vad har ni KTM förare för tips till en nybörjare hur man haskas med detta? Särskilt motorbromsen

/Chris
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har precis börjat köra cykel. Än så länge kört en liten sväng med den egna KTM 990:n, samt kört en timme med körskolans BMW 650 (800cc)

BMW:n är ganska lugn och fin i gången. Inte särskilt hetsig, en jättebra nybörjarcykel. När man motorbromsar med den så är den lite som en bil, den bromsar lite halvmjukt.

KTM:en däremot är ryckig och vill iväg. När man motorbromsar med den så är det lite tvärnit och hela scenariot. Istället för den mjuka nedbromsningen så är den ju ganska aggresiv och väldigt direkt.

Vad har ni KTM förare för tips till en nybörjare hur man haskas med detta? Särskilt motorbromsen

/Chris

Mellangas skall du alltid köra med, lika bra att lära dig från början. Fast jag vet inte vad körskolor tycker om det. Du gasar alltså till lite i det ögonblicket du växlar ner vilket gör att du höjer varvet precis innan och därmed får du en mjuk och säker nedväxling. Tar lite tid att lära sig knixxet men detta är i princip det bästa sättet att växla ned på. Svårt att förklara men lätt att visa om man säger så.
 
Last edited:

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Mellangas skall du alltid köra med, lika bra att lära dig från början. Fast jag vet inte vad körskolor tycker om det. Du gasar alltså till lite i det ögonblicket du växlar ner vilket gör att du höjer varvet precis innan och därmed får du en mjuk och säker nedväxling. Tar lite tid att lära sig knixxet men detta är i princip det bästa sättet att växla ned på. Svårt att förklara men lätt att visa om man säger så.


Jag är helt med vad du menar. Kikade precis på en "hur att köra" film som tog upp det i ett kapitel. Kan väl inte tänka mig att de kan ha något emot det?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Kan väl inte tänka mig att de kan ha något emot det?

Det kan de. Har fått lära mig att göra så både i bil och mc, då det ger en mjukare färd och känns allmänt vettigt enligt devisen "bromsar är billigare än växellådor":D (även om det inte är absolut nödvändigt på nyare fordon).

Men på körskolan fick man minsann höra att man var ett miljösvin och minsann inte skulle bli godkänd på någon uppkörning om jag inte lade av med det omedelbums!:3freak Kort sagt... gör som det står i boken och sliiiira med kopplingen för att dämpa rotaxtvinnens enorma motorbroms, även om det gör ont i själen och plånboken. När du är färdig med di pörskans körskolorna så kan du mellangasa bäst du vill!

PS: Det låter rejsigt också:tummenupp:yoparty
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
1000 kubik v-twin har massor av motorbroms, det får man leva med. Det man gör är att:

a: Ge f-n i att växla ned så mycket. Twinnen är stark på låga varv så man kan ofta ligga en växel upp mot för hur man är van, den drar i allafall.

b: Växla ned och använd vänsterhanden till att agera slirkoppling, dvs moderera motorbromsen med vänsterhanden. Väldigt effektivt och roligt när du skall lära dig att sladda in i börjarna:)

c: Köp en slirkoppling, men det är lite fusk:)

Man vänjer sig snabbt, jag upplevde aldrig något problem med SMR:en men då kom jag närmast från en RC8...:rolleyes::)


Har precis börjat köra cykel. Än så länge kört en liten sväng med den egna KTM 990:n, samt kört en timme med körskolans BMW 650 (800cc)

BMW:n är ganska lugn och fin i gången. Inte särskilt hetsig, en jättebra nybörjarcykel. När man motorbromsar med den så är den lite som en bil, den bromsar lite halvmjukt.

KTM:en däremot är ryckig och vill iväg. När man motorbromsar med den så är det lite tvärnit och hela scenariot. Istället för den mjuka nedbromsningen så är den ju ganska aggresiv och väldigt direkt.

Vad har ni KTM förare för tips till en nybörjare hur man haskas med detta? Särskilt motorbromsen

/Chris
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Kan någon som har tillgång till locket av luftboxen mäta den åt mig? bredd och längd. Gärna längden från ena sidan till högsta höjd också

gjorde en bild för att underlätt. referera till sifforna.

Detta kan ordnas! Mätte lite och fick fram dessa mått:

Total längd: 35,7cm , Bredd (1) : 14-14,5cm , 2: 17,5-18cm , 3: ca: 20,5cm , 4: ca: 11cm. Bifogar lite bilder på hur jag har mätt.. hoppas det är hyfsat exakt. Har ingen 3d scanner hemma :)

IMAG0497.jpgIMAG0494.jpgIMAG0503.jpgIMAG0502.jpgIMAG0498.jpg
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Detta kan ordnas! Mätte lite och fick fram dessa mått:

Total längd: 35,7cm , Bredd (1) : 14-14,5cm , 2: 17,5-18cm , 3: ca: 20,5cm , 4: ca: 11cm. Bifogar lite bilder på hur jag har mätt.. hoppas det är hyfsat exakt. Har ingen 3d scanner hemma :)

:Bugar:Bugar:tummenupp:tummenupp
Är evigt tacksam!!

Anledningen är att jag tänkt "plasta" lite och modda då jag har operarerat mina båtben (givetvis läka lite också). Men hade tänkt att köpa lite grejjor inför.

Planen var att kapa av toppen av boxen vilket bör ge ett hål på cirka 20x14cm. Där tänkte jag sätta ett K&N filter med måttet ovan. Sedan blir det ett BMC i boxen. Bör landa på runt 120 dollar.

Någon som har ett bra sätt att fästa filtret på boxen? hade tänkte mig någon typ av silikon. Det gör alltså inget att det helt sitter fast i locket då jag kan ta av hela locket och rengöra när det behövs. Tips på material som fäster i det "glatta" gummit runt om filtret?
 
Last edited:

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
:
Någon som har ett bra sätt att fästa filtret på boxen? hade tänkte mig någon typ av silikon. Det gör alltså inget att det helt sitter fast i locket då jag kan ta av hela locket och rengöra när det behövs. Tips på material som fäster i det "glatta" gummit runt om filtret?

http://www.tremco-illbruck.se/produkt/01141_index.html

PL400 brukar funka till det mesta:) Annars fråga din lokala glasmästare efter lite rutlim!
Lycka till med projektet och skicka gärna bilder eftersom.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har nu köpt prylarna och får påbörja den dagen jag kan använda tummarna. Skall tydligen få titanskruv i båda båtbenen på onsdag! :D

$(KGrHqV,!ocE63(m!7(8BPFT7I!b-Q~~60_12.jpg
BMC Filter för standardbox

untitled.jpg
K&N filter
Outside Length: 8.25 in (210 mm)
Outside Width: 5.375 in (137 mm)

Har även short stacks från rc8 sedan förut

Kapar toppen och moddar dit det, har en tub PL400 liggandes sedan förut :D
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
:Bugar:Bugar:tummenupp:tummenupp
Är evigt tacksam!!

Anledningen är att jag tänkt "plasta" lite och modda då jag har operarerat mina båtben (givetvis läka lite också). Men hade tänkt att köpa lite grejjor inför.

Planen var att kapa av toppen av boxen vilket bör ge ett hål på cirka 20x14cm. Där tänkte jag sätta ett K&N filter med måttet ovan. Sedan blir det ett BMC i boxen. Bör landa på runt 120 dollar.

Någon som har ett bra sätt att fästa filtret på boxen? hade tänkte mig någon typ av silikon. Det gör alltså inget att det helt sitter fast i locket då jag kan ta av hela locket och rengöra när det behövs. Tips på material som fäster i det "glatta" gummit runt om filtret?

Vad skall du ha för att göra en till? Orkar du/har du lust? Pm:a gärna.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Nybliven lycklig ägare till en 950 igår.
Fin som snus, men dessvärre med originalpipor...

Om någon har pipor liggandes & vill sälja, skicka PM!
:tummenupp
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Nybliven lycklig ägare till en 950 igår.
Fin som snus, men dessvärre med originalpipor...

Om någon har pipor liggandes & vill sälja, skicka PM!
:tummenupp

Grattis! riktigt rolig hoj med tillbehör :D

Då är det bara till att börja modda!
1. Slip-on
2. Luftburk
3. SAS
4. 16T
5. osv osv :D

Bara att fråga om det är något så svarar garanterat experterna! (ja, riktiga experter!)
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tackar!

16 är gjort av förra ägaren, ska börja kika efter slipons.
Vad ska göras med luftburken & vad ger det?
SAS, måste den lämnas in för det?

Tack
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top