Ktm 950 sm

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Hmm.. var du tvungen att visa det pappret?
Jag har LEO Vince rör på min.. db-killern åker så klart i när det är dags. Den låter som ett odjur på steroider utan db-killers :yoparty

Nej. Jag behövde inte visa det, men vän av ordning så sa jag att jag har papper på det... Då sa besiktningssnubben att inga rör förutom original är godkända egentligen, men han lyssnade på ljudet och gick efter det. Efter provturen var han väldigt glad och nöjd. "Det här var nog fan den fränaste hojen jag har kört... Förstår om du gillar den. Och inte tyckte jag att den vibrerade så mycket vid inbromsning heller". Jag sa innan provkörningen som det var, att ena skivan var lite vind men att ny var beställd men inte hade hunnit komma :p.

Mvh //Robert
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nej. Jag behövde inte visa det, men vän av ordning så sa jag att jag har papper på det... Då sa besiktningssnubben att inga rör förutom original är godkända egentligen, men han lyssnade på ljudet och gick efter det. Efter provturen var han väldigt glad och nöjd. "Det här var nog fan den fränaste hojen jag har kört... Förstår om du gillar den. Och inte tyckte jag att den vibrerade så mycket vid inbromsning heller". Jag sa innan provkörningen som det var, att ena skivan var lite vind men att ny var beställd men inte hade hunnit komma :p.

Mvh //Robert

Själva finessen med att pröjsa drygt 17 000 spänn för sliponpipor (istället för 6000 för ex LeoVince) är just att dessa är inte bara "godkända" utan även typade med hojen, det är därför som du bara kan köpa dem via KTM direkt, Acra säljer inte KTM piporna på något annat sätt. Du får ett ECE intyg som säger att de är typade, så länge du kör med alla tre katalysatorerna plus insatser så ÄR det ett originalsystem. Det är mig veterligen enda tillfället det faktiskt är helt lagligt att byta pipor:)
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag vet att jag kanske borde ta med mej en skruvmejsel och åka samma kurva om och om igen... men jag tänkte jag kanske kan få ett vettig svar här som vanligt :tummenupp

Igår var jag ute och körde lite hårdare för första gången.
Å jag upplever att hojen vid vissa tillfällen i kurvor gungar - nästan lite vobbelkänsla.
Inte skönt.
Vad ska jag göra? :va
Skriva in returen - dvs öka returen ?


Sen ett lite mindre problem...
Dessutom upplever jag när jag kör långsamare att den ibland ställer sen upp, ett exempel:
När jag kommer för snabbt in i en kurva bromsar hårt och helt enkelt tar kurvan för sakta och utan skön rytm (kände inte vägen riktigt) så känns den svårstyrd. Inte alls mjuk och tajt.
Kanske jag som har för höga krav?

När du fått hänget justerat så ställer du kompet i originalläge så jobbar du bara med returen. Prova att skruva ut den helt och far och gunga, sen ställer du på retur tills det slutar gunga. Börja fram och när det känns hyggligt så jobabr du bak. Skriv upp inställningen. Sen ökar du returen tills det börjar kännas stötigt och studsigt, backa då igen tills det känns bra. Du bör då ha ett högre värde (mer retur) än i första försöket. Sen försöker du balansera detta fram och bak till det känns bra. Känslan du skall ha är samma som när du slänger en beggad snus på väggen. Det skall säga smask och sitta kvar... :)
Du kan förresten strunta i KTM:s så kallade "sportvärde". Det funkar bara under vissa omständigheter och nu när du bytt fjädring så är det meningslösa uppgifter. En hårdare fjäder ökar farten på kolvstången så då måste den dämpas hårdare, enkelt:)

Hänget är lätt att skruva till, det hänger bara på vikt och att få rätt värde. Dämpningen är svårare eftersom det kräver att du berättar hur det skall vara, ingen annan kan säga vad som funkar för just dig. Detta kräver att du testar, kör mycket, analyserar och känner efter igen. Skriv gärna upp värden och observationer.

Jobba på nu! :)
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Själva finessen med att pröjsa drygt 17 000 spänn för sliponpipor (istället för 6000 för ex LeoVince) är just att dessa är inte bara "godkända" utan även typade med hojen, det är därför som du bara kan köpa dem via KTM direkt, Acra säljer inte KTM piporna på något annat sätt. Du får ett ECE intyg som säger att de är typade, så länge du kör med alla tre katalysatorerna plus insatser så ÄR det ett originalsystem. Det är mig veterligen enda tillfället det faktiskt är helt lagligt att byta pipor:)

Kanske lika bra att skruva ditt orginal när man besiktigar. Dock så var det bara två kattar i mitt orginal. En på varje sida. Många har ju köpts Wings pipor till sina adv och sm.. men inte hört någon som provat att besiktiga med dem i.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Nån som har koll på bränsleförbrukningen på 950? ska skaffa pendlarhoj men det gör väl inget om det är en rolig sådan.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Mitt råd hade blivit att köpa en PCV tillsammans med några poolare som kör samma modell. Montera PCv och mappa i bänken, därefter laddar du ur mappen ur PCV och konverterar med TuneECU. Därefter kan du plocka bort PCV och sätta den på nästa cykel.

Skrev nyligen lite till Kevxt på SMT forumet ang. hans PCV mappning som är importerad till TuneECU. Klistrar in lite av svaret jag fick:

"My map is best used using a PCV where both cylinders have been tuned to 13.2:1 across the whole map, the latest Tune ECU software still can't import a PCV map correctly so any throttle opening below approx 24% is still running on the Akra tune, above that throttle opening it will run on the PCV based map. I would try my Tune ECU map out, it will not be as rich as the Akra map."

Verkar inte som TuneECU stödjer PCV importering till 100% än vilket är lite tråkigt. Vad tycker du om att köra med PCV'n som en "piggyback" hela tiden Boris? Programmera om original ECU verkar ju helt klart vara att föredra? Jag känner ju att om man nu ska mappa hojen ordentligt i bänk så hade jag gärna fixat till de små trottel öppningarna med då akra-mappningen inte är något vidare i stadskörning m.m.

Såå nu e test turen med dom nya modden gjort. Finner bara ett ord å förklara hur jag upplevde hojen JJJÄÄÄVVVLLLAAARRR vad bra den gick. Vet inte om jag är i ett lyckorus men fy fan vad nöjd jag e....

Gick tillbax några sidor i tråden men kunde inte hitta några direkt planer på vad du skulle göra? Så vad är gjort? Gött att hojen går bra iaf! :tummenupp
 

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Just nu hojlös!
Någon som något bra tips vart man hittar en lite mjukare sadel till en KTM 990 Sumo - 09 års modell? Kan va bra att ha att byta med.
 

Svensson83

King
Gick med
31 Mar 2007
Ort
...
Hoj
Yamaha R6 2009
Hejsan

Jag är intresserad av KTM supermoto 990 R, är ni som har en nöjda med den?
vore tacksam om någon kunde skriva några rader om den.

Har kört KTM superduke för några år sedan, är dom jämförbara? Har för tillfället en sporthoj
men vill tillbaka till V-twin igen. Tänkte först att jag skulle köpa en superduke igen men iom att
sopermoton går som offroad känns den mer aktuell.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Hejsan

Jag är intresserad av KTM supermoto 990 R, är ni som har en nöjda med den?
vore tacksam om någon kunde skriva några rader om den.

Har kört KTM superduke för några år sedan, är dom jämförbara? Har för tillfället en sporthoj
men vill tillbaka till V-twin igen. Tänkte först att jag skulle köpa en superduke igen men iom att
sopermoton går som offroad känns den mer aktuell.

1. 990SMR är en "levande" hoj, den frustar, skakar, låter - den kommunicerar med dig:yoparty. Jämförelsevis så är en japs rad4, platt, tråkig, teknisk brillians - men ingen nerv.:huvet
2. Den är för ganska många på de bandagar jag varit på IRRITERANDE snabb, klart att det är viktigt att husse kan köra hyfsat, men sättet kraften levereras på gör att det skjuter på bra ut ur kurvorna. De svenska lite kortare banorna (jämfört med europa) passar utmärkt. Klarade mig även väldigt bra på Mantorp med sin superlånga raka faktiskt (snabb grupp).:banana
3. Om man bortser från ryckigheten (som man kompenserar med kopplingen) i låg hastighet så är den riktigt smidig inne i stan också:3freak
4. Den e ju snygg:):Bugar
5. Lätt att uuuiiiiillllla med:yoparty

Rakt från hjärtat:) Om du har mer specifika frågor så kör bara.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Synd att det inte verkar funka till 100% Det man då undrar är: Man köper sig en PVC å kör i bänk. Man får hojen bänkad och mappad. Läggs då den nya mappen in i original ecu:n eller är det den lilla boxen som den nya mappen ligger i dvs boxen krävs och kan inte användas till nästa hoj? Tänker man efter så känns det självklart att man behöver PVC boxen. Vore ju rätt dålig business för Dynojet annars då det inte skulle säljas speciellt många PVC enheter
Det jag gjort/kommer göras är Slip-on. SAS,EPC,O2,övre gasspjällen borta. Rottweiler filter beställt.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Powercommander är en piggyback låda. Den moddar originalECU:s signaler till spridarna och styr om de så att de öppnar och stänger med andra tider och längder. En PC måste alltså alltid sitta på plats. TuneECU moddar original ECU så att den skjuter lite annorlunda...:)


Synd att det inte verkar funka till 100% Det man då undrar är: Man köper sig en PVC å kör i bänk. Man får hojen bänkad och mappad. Läggs då den nya mappen in i original ecu:n eller är det den lilla boxen som den nya mappen ligger i dvs boxen krävs och kan inte användas till nästa hoj? Tänker man efter så känns det självklart att man behöver PVC boxen. Vore ju rätt dålig business för Dynojet annars då det inte skulle säljas speciellt många PVC enheter
Det jag gjort/kommer göras är Slip-on. SAS,EPC,O2,övre gasspjällen borta. Rottweiler filter beställt.
 

sjoeblom

If you ain't first, you're last!
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950SM
Nu när det är lite mer aktivitet i tråden tänkte jag passa ut frågan om det är någon som har ett par dB-killers till salu?
KTM 950SM och Akrapovic är kombinationen som mina grannar ogillar vardagar klockan 07.30.
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Tror det smidgaste är att ringa till en återförsäljare av Akra. Sen be dem beställa hem ett par, var inga problem att beställa hem till min Zard pipa jag hade på min Speed Triple. Annars kolla eBay efter universal doningar/Akras egna db-killers.

Nu när det är lite mer aktivitet i tråden tänkte jag passa ut frågan om det är någon som har ett par dB-killers till salu?
KTM 950SM och Akrapovic är kombinationen som mina grannar ogillar vardagar klockan 07.30.
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Powercommander är en piggyback låda. Den moddar originalECU:s signaler till spridarna och styr om de så att de öppnar och stänger med andra tider och längder. En PC måste alltså alltid sitta på plats. TuneECU moddar original ECU så att den skjuter lite annorlunda...:)

Aj fan... Svårlöst problem Man får väl köra på akramappen alt kev`s mapp å hålla utkik tills TuneECU kan konvertera PVC mapparna till 100%
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Står i valet och kvalet om jag skall köpa fullständigt crash-bobbin-kit till min. Coyotemoto hade för dryga 1500 såg jag men har alltid varit intresserad av att "tillverka" själv. Materialet kostar inte mer än dryga 200-300 (exkl bultar) och är rätt enkelt att få tag på. Någon som testat att tillverk egna?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Aj fan... Svårlöst problem Man får väl köra på akramappen alt kev`s mapp å hålla utkik tills TuneECU kan konvertera PVC mapparna till 100%

Det är väldigt märkligt att man inte skulle kunna konvertera det. PCV mappen är ju en korrektionsfaktor och den kan man likt originalmappen importera till excel och fippla runt med.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top