Ktm 950 sm

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Hej.
Jag är sugen att testa på motard. Och de som lockar mest känns som 950 eller 990 SM.
Verkar som det är viss mod som "alla" gör på modellerna. Finns några 950 på northbike i Sundsvall som jag ev. ska kika på. Tänkte höra vad som är de vanligaste modsen på 950. Lika bra att köpa en "färdig" om man ändå ska ha begagnat. Har också läst om förknasarprobs vid slangning, men de problemen är kanske lösta på de flesta hojarna nu?

Vad är det för mods som gäller på 990:n? Om jag får för mig att kika på nån sån.

Om inte annat så låter man kanske lite påläst om man frågar om sånt :tungan
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Fortsättning :D :

Är de (950/990) lika lättslangade om förgasarproblemet är fixat på 950:n? Ni som kört båda, saknade ni de extra hk som 990:n har? Slangar man dem på 3:an med endast gas?
Personligen är jag inte speciellt intresserad av farter över 150km/h. Nåt annat att tänka på om modellerna?

Nån större skillnad mellan årsmodellerna på 950:n?

Tack på förhand!
 
Last edited:

PiteRobban

Glad Norrlänning
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Piteå
Hoj
KTM 690 Enduro R, KTM 400 EXC, Suzuki DR350S
Fortsättning :D :

Är de (950/990) lika lättslangade om förgasarproblemet är fixat på 950:n? Ni som kört båda, saknade ni de extra hk som 990:n har? Slangar man dem på 3:an med endast gas?
Personligen är jag inte speciellt intresserad av farter över 150km/h. Nåt annat att tänka på om modellerna?

Nån större skillnad mellan årsmodellerna på 950:n?

Tack på förhand!

Köp min =). Jag är sugen på en 690 enduro :p. Den har Akra-blås och har varit lagd en gång i tiden. Nytt bakdäck och nästan nytt framdäck. Niklas i norr har provkört den i fällfors och det enda han sa då var att jag borde ha samma fabrikat på fram och bakdäck. Jag lyder som motorcykelnoob och köpte ett nytt pilot road 3 som jag inte ens hunnit montera ännu. Den är nog billigare än många på blocket. tidiga 950 hade problem med gjutsand i motorblocket som slipade ner axeln till vattenpumpen. Denna axel har jag bytt nyligt och även tätningarna. Spolade även ur kylaren och motorn rejält i samband med det. Ej original lyse tyvärr, men det ger ju en inbjudan till nåt ballt och eget :p.

Skillnader... Nja... 950 SMR har mindre tank och grymmare fjädring. Aningen kortare fjädringsväg. SM är en helt klart duglig långfärdshoj om man håller sig till vettiga hastigheter.
Det går att dra upp den på 3an med lite vilja och teknik utan koppling.

För övrigt så kommer du nog att älska en stormotard... dom är håriga och hårda =)

//Robert
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Tack för erbjudandet! Men jag är ute efter nåt olagt med originallyse och förmodligen även lite nyare.

Tack även för synpunkterna om 950:n!
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Jag fick med såna här väskor när jag köpte min 950SM: http://www.mcweb.se/vaskor-p-4602-c-1188.aspx

Ska jag tolka texten som att de är vattentäta?

Jag trodde att man måste ha regnöverdrag, något som jag inte fick med.

Jag köpte ett par i helgen. Jag fick med transparanta plastpåsar typ, gympapåse att ha i.

Sitter katinsatserna i Y-röret original? Har en SMT 2012 som jag ska sätta akrapipor i till våren och vill inte har någon onödig katalysator någonstans ;)

Till våren??! Jag väntar ju redan på provstartsfilmen! Kom igen nu :)

Tack för erbjudandet! Men jag är ute efter nåt olagt med originallyse och förmodligen även lite nyare.

Tack även för synpunkterna om 950:n!

Jag älskar känslan av storleken på 990:n Fin känsla med brett styre upprätt sittställning och attackmotor! Man kanske inte ska kalla det för supermotard då iaf jag tycker att det är en cross med slicks. Detta är mycket tyngre på alla sätt. Jag gillar det, lagom motor :rock

modifikationer i följande ordning enligt mig.
1. 16t framdrev
2. Ljud"dämpare"
3. mappning. bra och billig kompromiss "acramappen"
3. luftburk, sas-block off plates och vad det nu heter. Allt onödigt åker bort när du monterar luftburken.


Det blir en helt ny mc!:Bugar
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Får hoppas på några plusgrader någon lördag eller söndag så man kan vara ute i garaget och hålla i dem kalla verktygen och skruvarna ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fortsättning :D :

Är de (950/990) lika lättslangade om förgasarproblemet är fixat på 950:n? Ni som kört båda, saknade ni de extra hk som 990:n har? Slangar man dem på 3:an med endast gas?
Personligen är jag inte speciellt intresserad av farter över 150km/h. Nåt annat att tänka på om modellerna?

Nån större skillnad mellan årsmodellerna på 950:n?

Tack på förhand!


Det är ganska stor skillnad mellan 950 och 990 (speciellt med motormoddar som pipa och Tuneboy) men alla originalspecarna på respektive modell hittar du här:

http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_990_supermoto_r_2009.php
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ja, ska nog hålla span efter 990:n. Skiljer iofs. ca 800 bagis hos bilsport&mc för hel/hel, men det kan det ju vara värt?
22% dyrare alltså men det är också 17% mer krut i 990:n :Bugar

950:n har ett mjukt drag som är ganska skönt men du saknar "fjong" på något sätt. 990:n, speciellt med pipor har ett massivt gassvar som gör att motorn känns som en stor muskel som bara vill iväg, det är ganska märkbart när man hoppar mellan hojarna.
Ja, det är helt klart värt det :)
 

Snowman89

Guest
Det råkar inte finnas någon här som har tröttnat på sin hoj och vill byta till sig en 690 istället? :gnissla
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Hej,
Någon som sitter på org broms/kopplings handtag som kan tänkas säljas till mig?
 

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Grimeton
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Nu är det så att jag går i tankarna att kanske byta till mig en 950 sm -05. Surfar runt lite i jakt på allmän info och tänkte att ni kanske kan fylla i litegrann. För- och nackdelar, försäkringskostnader osv? 50+ och bor i Stockholm.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Dem tre torxbultarna som håller ljuddämparna mot y-röret, ska dem spännas med moment eller ska man bara korsdra dem lite lagom så att dem inte lossnar?
 

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Ort
Söderhamn
Hoj
ER6N -15
Vad anser ni vara ett bra (billigt) capris på en 950 sm original med fullstämplad bok och i övrigt fint skick...för en:

-05:a ca 2.000 mil
-06:a ca 1.750 mil
-07:a ca 1.500 mil
-08:a ca 1.250 mil

Hur mkt mer är ni villiga att betala om den har effektblås och ommappad?

Tack på förhand!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top