Ktm 950 sm

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Låter som att det sitter ordentligt fast. Annars kan du prova att spraya på lite 5-56 som brukar lösa det mesta.

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Nån som har några bra tips på vad man ska använda för att få tillbaka lite glans i fälgarna? Slet med mitt igår men får inte riktigt bort alla asfaltsfläckar trotts en hög med bra medel. Skulle vilja köra över med polermaskin men ack så trångt.. =)

Nån mera än jag som även har tappat marchossini klisterlapparna? Självklart ingen högtryck i närheten..

bild-758138.JPG

TLC

Det är alltid skönt att se bilder som bevisar att inget annat än ktm:en går före! Kök, vad är det??
Frugan bortrest?:va

Fint med nytt gummi, det skulle behövas här med.
:)

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM
Vad kör ni med för kedje spel?
Kör ni 7mm enligt bok eller något annat mått? Mäter ni under svingen typ under skruven till kedje skyddet med hojjen på stödet och neutral i?

Jag tycker nämligen kedjan känns väldigt slak när jag har 7mm. Men kanske bara är jag som inbillar mig.

Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Så mäter jag på min SMT, har mellan 7-9mm spel ungefär, stämmer rätt bra med märkte jag efter att jag hade haft den inne på 1500milsservice :)

Lindberg77

slangen slangen slangen
Gick med
3 Dec 2009
Hoj
Yamaha R46
Då säger jag godbye till monstermotarden! Efter 4 roliga år!
Har numera bytt 950:in till en Screamer :rolleyes: stor skillnad.. och jag gillart! Så jäfvla gött:tummenupp

pAz

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
gammel r1:a .. *hittad*
188 sidor, mustig läsning.
Innan jag hinner med att läsa igenom allt det, finns det några köptips för 950 SM? Vad ska vara bytt, skillnad mellan årsmodeller, barnsjukdommar osv.

Dags att byta hoj tror jag bestämt.

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Hörrni..är det stor skillnad på en 950sm och en 950 superenduro??

Vill egentligen ha en superenduro men det finns endast 2 till salu på blocket

emap

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2013
Hoj
950 sm -06
Har hunnit avverka några mil på 950in nu.

Tänkte höra hur era 959/990 beter sig i högre farter. Jag får ett rejält svaj på hojen i ca 170 och uppåt.
Inte riktigt vobbel utan mera ostadig Framgaffel som gör att hojen svajar, ibland mer ibland mindre.
Har testat massa olika körställningar och har inget glappt lager vad jag känt iaf.

Ngn som stött på ngt liknande?

High_Octane

Power by Gasoline!
Gick med
15 Mar 2010
Hoj
Honda hornet 600-03 *såld* NU: KTM 990 SM

Tänkte höra hur era 959/990 beter sig i högre farter. Jag får ett rejält svaj på hojen i ca 170 och uppåt.
Inte riktigt vobbel utan mera ostadig Framgaffel som gör att hojen svajar, ibland mer ibland mindre.
Har testat massa olika körställningar och har inget glappt lager vad jag känt iaf.

Min 990 är också ostadig i högre farter, 170 är ganska lugnt. Men går det fortare och jag svänger samtidigt så blir det lätt lite ostadigt. För min del hjälper det om jag lägger mera vikt fram över styret/framhjulet.

Kanske kan hjälpa för dig med?

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Nån som har några bra tips på vad man ska använda för att få tillbaka lite glans i fälgarna? Slet med mitt igår men får inte riktigt bort alla asfaltsfläckar trotts en hög med bra medel. Skulle vilja köra över med polermaskin men ack så trångt.. =)

Nån mera än jag som även har tappat marchossini klisterlapparna? Självklart ingen högtryck i närheten..

bild-758138.JPG

TLC

Kör med lysfotogen.. Fungerar riktigt bra.. Och billigt är det :)
image.jpg

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Känt fenomen som beror på relativt mjuk fjäder/dämpning och lång fjädringsväg. Körde en 950 Enduro för ett par år sedan och den vobblade satan tills jag satte mig på tanken, då funkade det bättre :)
SM har ju lite lägre fjädring och funkar ganska bra men det lönar sig att ställa hänget rätt och justera returen så att den blir stadig och fin. Kolla även om gaffelbenen sticker upp ur kronorna, då kan man höja hojen genom att sätta gaffelbenen i höjd med kronan, då blir det stadigare i fart.
På SMR som är ännu lägre och har fastare dämpning så är detta inget stort problem alls utan tvärtom, där kan man till och med sänka framänden i kronorna några millimeter för att få den ännu mer lättsvängd... :tummenupp:)

erecxx

jag kom, jag sågs, jag kraschade
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
990smr
Lurar på om det finns grövre mönstrade däck mer avsedda för grusbus därute som kan passa orginalfälgarna. Antar att det kan bli lite svårt bak i och med 180/55. Någon som har något tips?

Uppdatering: Hittar Continental TKC 80 180/55 B 17 M/C 73Q TL M+S, skulle det kunna funka?

Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping