Ktm 950 sm

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Nu är vi inte vänner längre, jag och min Sumo 950.

Det började egentligen med att den dog när jag var ute och körde, bara rakt av, som att jag fick soppatorsk. Däremot slog jag bara av och på dödaren och startade upp den igen innan den ens hunnit stanna. Detta kan jag tänka mig att det beror på soppapumpen som tydligen brukar kunna få lite kontaktproblem, det var rätt regnigt när jag körde nämligen.

Nu däremot är den nästa helt omöjlig att få igång!
Jag trycker på startknappen och den tuggar en stund för att till sist starta med nöd och näppe och gå på en cylinder med lite hostande och enstaka smäll, sen dör den. Så får jag trycka igång den igen och den går som en kratta på en cylinder eller två cylindrar igen. Ibland startar den så direkt, ibland måste jag köra startmotorn 30 sekunder medan den tuffar till lite då och då innan det till slut lyckas hålla sig vid liv på egen maskin. Och så dör den.
Denna procedur får jag i princip upprepa så pass länge att batteriet till slut knappt räcker till. Rör jag choke eller gas medan den står och puttrar tvärdör den direkt.
Till slut kan den hoppa igång och gå hyfsat och när den väl blivit varm går den precis som den ska. Den har aldrig heller dött medan jag kört efter den första incidenten.

Vad kan detta bero på?!
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Låter som soppapumpen som börjar ge upp och inte ger rätt tryck måste jag säga, men kan finnas någon annan än mig som vet lite mer :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hmm, låter som om att det är tändningsrelaterat då choke eller gas dödar den. En enkel felkälla, vanlig på i alla fall Speed Triple, är att det rinner in och samlas vatten i toppen vid urgröpningen för tändhatt och stift, vatten som sedan korroderar stiftet och ger dålig kontakt. Symptomen Du beskriver på kommer om dessa.

Då problemet verkar ha uppstått vid regn kanske det kan vara värt besväret att säkerställa att Du inte drabbats av detta? Lyft på tändhattarna (eller spolarna, om de sitter vid stiftet) och torka ut/sug upp eventuellt vatten.

Lycka till!
Nu är vi inte vänner längre, jag och min Sumo 950.

...Nu däremot är den nästa helt omöjlig att få igång!
Jag trycker på startknappen och den tuggar en stund för att till sist starta med nöd och näppe och gå på en cylinder med lite hostande och enstaka smäll, sen dör den. Så får jag trycka igång den igen och den går som en kratta på en cylinder eller två cylindrar igen. Ibland startar den så direkt, ibland måste jag köra startmotorn 30 sekunder medan den tuffar till lite då och då innan det till slut lyckas hålla sig vid liv på egen maskin. Och så dör den.
Denna procedur får jag i princip upprepa så pass länge att batteriet till slut knappt räcker till. Rör jag choke eller gas så dör den...
Vad kan detta bero på?!
 
Last edited:

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Hej allihopa.
Har en fråga jag hoppas ni kan svara på!
Är snart klar med mitt körkort och förstahoj nalkas! KTM 950 SM är en av de cyklar som är intressant, ja kanske mest av dom alla. Var idag hos min lokala återförsäljare för KTM och hörde mig för vad dom tar för den lilla/stora servicen.

Knappt 3500kr för den lilla, och hutlösa 7000 för den stora? Ja där skulle inte jag lämna in min hoj.

Hur mycket betalar ni era verkstäder för dessa tjänster?
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hej allihopa.
Har en fråga jag hoppas ni kan svara på!
Är snart klar med mitt körkort och förstahoj nalkas! KTM 950 SM är en av de cyklar som är intressant, ja kanske mest av dom alla. Var idag hos min lokala återförsäljare för KTM och hörde mig för vad dom tar för den lilla/stora servicen.

Knappt 3500kr för den lilla, och hutlösa 7000 för den stora? Ja där skulle inte jag lämna in min hoj.

Hur mycket betalar ni era verkstäder för dessa tjänster?
inte jättebilligt inte jättedyrt, betalade ungefär 3k för den lilla själv nyss hos dinmc
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Hej allihopa.
Har en fråga jag hoppas ni kan svara på!
Är snart klar med mitt körkort och förstahoj nalkas! KTM 950 SM är en av de cyklar som är intressant, ja kanske mest av dom alla. Var idag hos min lokala återförsäljare för KTM och hörde mig för vad dom tar för den lilla/stora servicen.

Knappt 3500kr för den lilla, och hutlösa 7000 för den stora? Ja där skulle inte jag lämna in min hoj.

Hur mycket betalar ni era verkstäder för dessa tjänster?

Verkstad o tillbehör är handlarnas kassakossa.

Är det en äldre årsmodell med 3-4000 mil på mätaren skulle jag nog byta olja, filter o stift själv. Ventilspelet borde vara rätt lätt att kolla själv. Kamaxlarna skall väl av om det behövs justeras så det kan man ju lämna bort om man inte vågar ge sig på det. Förgasarsynk känns väl om det behövs eller inte.

//F
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej allihopa.
Har en fråga jag hoppas ni kan svara på!
Är snart klar med mitt körkort och förstahoj nalkas! KTM 950 SM är en av de cyklar som är intressant, ja kanske mest av dom alla. Var idag hos min lokala återförsäljare för KTM och hörde mig för vad dom tar för den lilla/stora servicen.

Knappt 3500kr för den lilla, och hutlösa 7000 för den stora? Ja där skulle inte jag lämna in min hoj.

Hur mycket betalar ni era verkstäder för dessa tjänster?

LC8 motorn är inte jätteenkel att meka i, bara att byta olja innebär en hel del grejer att tänka på eftersom det är torrsump och flera filter plus oilscreen att hålla reda på, bara påfyllning av ny olja måste göras i två steg och på rätt sätt för att det inte skall bli fel. Det är ju inte svårt men det är en del handgrepp som man skall ha koll på.
Den stora servicen inbegriper även ventilkoll och det innebär att man måste plocka isär halva hojen bara för att komma åt allting. Har för mig att KTM räknar med ungefär 8h arbete för detta jobb, detta för en utbildad mek, därav priset.
Detta är ju inte unikt för KTM utan gäller i princip alla sportigare hojar med v-twin...
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Ok. Min förvåning över priserna beror nog på att jag googla fram ett forum för 950 adventurefantaster där någon hade fått den stora servicen hos lelles för 3400:-
Jag betalar gärna för mig, speciellt när det är avancerade grejer jag själv inte ger mig in på, men det känns lite typiskt att det högsta servicepriset jag läst mig till är hos min lokala handlare:va
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok. Min förvåning över priserna beror nog på att jag googla fram ett forum för 950 adventurefantaster där någon hade fått den stora servicen hos lelles för 3400:-
Jag betalar gärna för mig, speciellt när det är avancerade grejer jag själv inte ger mig in på, men det känns lite typiskt att det högsta servicepriset jag läst mig till är hos min lokala handlare:va

Lät som en missuppfattning, tror inte att Lelles skulle vara så billiga på ett såpass stort jobb. Specielt på en Adventure som har en miljon kåpdelar (OBS! Det senaste var ett personligt tycke, dvs lätt överdrivet :)
Kan ju vara så att han fått det priset på grund av andra orsaker, köpt ny hoj, beggad hoj med bra förhandling t ex?
3400,- för en dags jobb är en ren förlust för en mekaniker på en firma...
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Hej allihopa.
Har en fråga jag hoppas ni kan svara på!
Är snart klar med mitt körkort och förstahoj nalkas! KTM 950 SM är en av de cyklar som är intressant, ja kanske mest av dom alla. Var idag hos min lokala återförsäljare för KTM och hörde mig för vad dom tar för den lilla/stora servicen.


Knappt 3500kr för den lilla, och hutlösa 7000 för den stora? Ja där skulle inte jag lämna in min hoj.

Hur mycket betalar ni era verkstäder för dessa tjänster?

Hör med Ragnar på Funbike i Västerås han är riktigt duktig på KTM, är väl kanske inte nästgårds men i alla fall.

Kostar aldrig att fråga:)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
LC8 motorn är inte jätteenkel att meka i, bara att byta olja innebär en hel del grejer att tänka på eftersom det är torrsump och flera filter plus oilscreen att hålla reda på, bara påfyllning av ny olja måste göras i två steg och på rätt sätt för att det inte skall bli fel. Det är ju inte svårt men det är en del handgrepp som man skall ha koll på.
Den stora servicen inbegriper även ventilkoll och det innebär att man måste plocka isär halva hojen bara för att komma åt allting. Har för mig att KTM räknar med ungefär 8h arbete för detta jobb, detta för en utbildad mek, därav priset.
Detta är ju inte unikt för KTM utan gäller i princip alla sportigare hojar med v-twin...

Stämmer nog inte då min storservice (1500 mil) på min SMT tog ca. 5-6h att genomföra.
Byte av olja, oljefilter, luftfilter, ventilkoll (ej justerade, behövs nästan aldrig vid 1500 mil enligt mekanikern) allmän översyn, byte av broms och kopplingsvätska samt spänt kedja.
Allt för 5400kr (hade med egen olja á 600kr)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jätteproblem!! Jag köpte en 950 -07 idag och den dör när man åker på bakhjulet. Vad är det för fel? Så ska det väl inte vara?
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Måste testas!! Thx! =)

Biltema tar typ 30:- för en liter :) använd gammal liten handduk eller köp ett gäng på ikea 10st för 29:- på barnavdelningen.
Vik ihop en 3-4 gånger, fukta ena vikta sidan med lysfotogen och stryk på fälgen.. Låt verka en minut sedan lite till så löses skiten upp :) tvätta med vatten sedan på med lite schampovax :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Så där ja, i tisdags satte jag min första sub 1.15 tid på Gelleråsen, här är lite film

Kul ju och köra ifrån en massa S1000rr:)
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Halloj
Har ett knepigt problem på min 990sm, ibland när man ska starta den så orkar den inte ricktigt dra runt utan tvekar någon sekund, inget jätte problem i sig för de startar. Men varje gång detta händer tappar den klock inställningen:s grymt irriterande:mad:
Någon som vart med om detta .förslag på vad som orsakar de?
Har provat att ladda batteriet.
 

brum

amatör
Gick med
12 Oct 2010
Ort
Mölndal
Hoj
KTM 990 SM, 2008
Låter som att ditt batteri har gett upp och inte längre levererar tillräckligt med kräm. Även om hojen inte är så gammal kan batteriet blivit skadat om det stått över vintern och laddat ur.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top