Ktm 950 sm

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Min SMR vibrerar och slamrar hårt i kedjan under ca 3000-3500 rpm.
Blev bättre efter drevning.

Man ska ligga nära vridmomentstoppen så mycket man kan.

På 990, om jag inte missminner mig, börjar det hända roliga sker runt 5000-6000 rpm.
Därmed inte sagt att det är praktiskt att ligga där.

Mycket av min drevning syftade till att få motorn att varva lite mer i stadstrafik pga det jobbiga området runt 3000 rpm.
Nu kör jag i ca 4000 rpm på andra eller tredje växeln i stan, och det funkar hur bra som helst för mig.
Antagligen går att mappa bort, men andra saker ligger på prio innan det. :)

Våra kåttar är tydligen individer, vissa är vansinnigt vresiga på låga varv och låter en verkligen veta det genom att ruska på sig ordentligt, medan andra är hur snälla som helst.
-

Visst är det så - det slamrar ordentligt när kedjan slår emot undersidan av svingen, särskilt vid påslag på hög växel och lågt varvtal. Jag arbetar på att lösa det problemet, eftersom jag starkt ogillar "missljud" av sån karaktär.
Jag upplevde också en skillnad när jag monterade 38t bak, dvs. att slamret nästan helt avtog.

Nära vridmomentstoppen? Nja, 7000 rpm är kanske inte särskilt bekvämt :D

Förstår precis hur du menar med att få upp varvtalet lite - jag brukar emellanåt växla ner för att nå samma resultat, vid stadskörning.
Mappning är säkert ett sätt att få lite bättre gång i motorn på våra kära Österrikare.

Jag följer med stort intresse den här sidan, för att få idéer och uppslag till förbättringar:
http://www.ktmsmt.com/

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
-

Yepp, så är det! :tummenupp

Hmm, 240 verkar väldigt snabbt tycker jag. Men det kanske är på mätaren och inte "in real life"?

Jag har kört Smt´n i 210 på mätaren och det var med 17/41-utväxling samt med touringrutan monterad (Puig, 17 cm högre än originalrutan). Med originalrutan har jag inte testat - och faktiskt inte heller (än) testat att dra till varvstoppet på varje växel upp till 6:an. Kanske går den snabbare då.

En tagg färre fram motsvarar ca. 3 taggar bak. Dvs. ganska stor skillnad.
Det jag inte gillar med att montera mindre drev fram är att kedjan löper i en mindre radie runt drevet och rimligen därmed slits mer (åtminstone akademiskt, och kanske marginellt :D).
Det är ju ändå det jag gör när jag monterar 38t bak... ;-)

/H

Teoretiska toppfarter som sagt.
Har en app i androidtelefonen man kan använda för att testa lite olika drevningar innan man köper på sig en massa drev och testar IRL. Blir billigare så. :D

Akademiskt var ordet. ;-)
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
-
Nära vridmomentstoppen? Nja, 7000 rpm är kanske inte särskilt bekvämt :D

Förstår precis hur du menar med att få upp varvtalet lite - jag brukar emellanåt växla ner för att nå samma resultat, vid stadskörning.
Mappning är säkert ett sätt att få lite bättre gång i motorn på våra kära Österrikare./H



Ok, kanske inte direkt på 7000 rpm, men däromkring.
Att ligga på ca 5000 rpm och bara vrida på gasen och bli kastad framåt är en känsla man inte kan få nog av.

ACHTUUUUNG!! liksom. :rock
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Hmm, kastad framåt när man vrider på gasen....? :7peta
Snarare kastas man väl bakåt när man vrider gasrullen och accar satan :banana
Om man nu inte vrider gasen "framåt", för då motorbromsar det ju rejält (relativt sett) med en 990 v-twin :fakta

Jag skojar med dig Adrian, såklart! Förstår precis hur du menar när man håller varvet på en lagom nivå och vrider fullt på rullen. Det ÄR en superskön känsla när hojen drar iväg och liksom inte vill annat än att försöka kasta av mig... :yoparty

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Hela hojen kastas framåt. Bildligt. Var inte så petig. ;-)

Denna vältrimmade V-twin är en av de bättre motorer jag haft nöjet att stifta bekantskap med.
Funkar till allt!
På sätt och vis är den bättre än V4:eek:rna jag tidigare kört i form av Honda VFR. Dock är VFR:s V4:eek:r mjukare i gången. Det är dock lite som att jämföra äpplen och päron.
Båda har sina fördelar. :D
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Aaaa rå´... :tummenupp

Hojar och behoven är olika, och "som vanligt" slutar det alltid med att jag önskar mig typ 5 olika hojar för olika ändamål, i julklapp. Den där Tomten verkar dock aldrig uppfylla min önskan... ;-)

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Köpte en Dominator häromdagen.
Förlåt att jag svär i denna grupp, men KTM har inga modeller i rätt prisklass (läs min budget) för slit-och-släng-hojar man kan ha att vinterpendla med, och som man inte gråter blod för om man råkar tappa den.

Så, återigen har jag en asfaltshoj och en grushoj. Lustigt hur man återkommer till den kombon...
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Söker tips och tricks.

Behöver göra lite service på smerrens bakstötdämpare.

Går det att lossa på stötdämparen utan att vara tvungen att montera ner hela bakdelen?
Eller kan sving, bakram, kåpor mm sitta kvar vid avmontering?

Tacksam för tips.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag demonterade bakdämparen förra sommaren, utan att skruva isär hela hojen. MEN, jag lyckades inte få bort nedre fästet från svingen, vilket är ett "välkänt problem" på åtminstone SMT´n. Men det går om man vill såklart.
Har för mig att övre fästskruven till dämparen blir åtkomlig genom ramen... väl?... är väl en plastbricka man pillar bort och där sitter bulten.
/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag demonterade bakdämparen förra sommaren, utan att skruva isär hela hojen. MEN, jag lyckades inte få bort nedre fästet från svingen, vilket är ett "välkänt problem" på åtminstone SMT´n. Men det går om man vill såklart.
Har för mig att övre fästskruven till dämparen blir åtkomlig genom ramen... väl?... är väl en plastbricka man pillar bort och där sitter bulten.
/H

Vad involverar det om man "vill"?

Slägga och mejsel eller nåt specialverktyg?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
"Om man vill" innebär i det här fallet att man behöver något att bryta med och samtidigt slå med en studsfri hammare (eller slägghammare) för att få nedre änden på bakdämparen att lossna från sitt fäste i svingen. Den verkar vara mer eller mindre pressad på plats, vilket även ställer till med problem när den ska monteras... Kanske hjälper det en del genom att värma infästningen vid demontering (och även vid montering).

Som jag skrev, jag har själv inte demonterat det fästet men anar att man behöver ett däckjärn eller liknande för att bryta med. Jag försökte lite halvhjärtat med en grov mejsel men när det inte fungerade läste jag på lite om "problemet" och fick info. via KTM-Twin-forumet.

Svinghål.jpg
Bild1. Nedre fästbulten till bakdämparen nås via gummipluggen i svingens vänstra sida, men det visste du säkert redan! :tummenupp
Är väl en 12 eller 14 mm sexkantsinfästning i skallen om jag minns riktigt. Tror att den sexkantnyckel som finns med i originalverktygsatsen passar.

(Som ni säkert förstår så demonterade jag hela svingen. Den gången för att rengöra den samt borra hål i undersidan av densamma, för att vattnet som samlas inuti svingen ska kunna dräneras "av sig självt".
Det är ett välkänt faktum bland SMt-ägare (och kanske även även andra KTM-modeller med samma svingsystem) att vatten ansamlas inuti svingen och ibland så pass mycket att skruvarna (stål) till kedjejusteringen dessvärre, via galvanisk korrosion med svingens aluminium, fastnar och inte går att lossa utan att man förstör svingens gängor. Det hela har sin lösning i att förebygga, genom att smörja skruvarnas gängor med förslagsvis aluminiumpasta redan när de är "nya". OM skruvarna fastnat i svingen och man misslyckas med att lossa dem och de går av, måste de borras ur och nya gängor dras upp.)

Drän-hål.jpg
Bild 2. Hålet som jag borrat i svingens undersida. 3 mm.

Vatten.jpg
Bild 3. Så här mycket vatten (uppskattningsvis ca. 2-3 dl) tömde jag ur svingen...

/H
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Meh, glömde att dämparen sitter direkt i svingen.
Tack för påminnelsen Hojkul!!.

Känns som att det inte är en grej jag fixar på en halvtimme på uppfarten i åtta minusgrader.

Får vänta till våren. Tur man har en till hoj att använda i mellantiden...
 

iRunfast

Medlem
Gick med
20 Nov 2014
Ort
Sollentuna
Hoj
Daytona 675 -10
Tjenare,
Snart vår och nysopad asfalt :yoparty
Undrar om det finns någon duktig meck i 08-området som kan tänka sig byta mina styrlager?
Naturligtvis mot ersättning. Jag är ingen meck, det har jag lärt mig flera gånger :D
Är det bökigt? Ser inte så komplicerat ut när jag kollar på tuben. Men bor i LGH utan mekmöjligheter så då får man lämna bort jobben. Lagren kostar ca 600kr så frågan är vad jobbet kan gå på?

Tack för hjälpen!
Get a Life, get a Bike!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Tjenare,
Snart vår och nysopad asfalt :yoparty
Undrar om det finns någon duktig meck i 08-området som kan tänka sig byta mina styrlager?
Naturligtvis mot ersättning. Jag är ingen meck, det har jag lärt mig flera gånger :D
Är det bökigt? Ser inte så komplicerat ut när jag kollar på tuben. Men bor i LGH utan mekmöjligheter så då får man lämna bort jobben. Lagren kostar ca 600kr så frågan är vad jobbet kan gå på?

Tack för hjälpen!
Get a Life, get a Bike!
Jag hinner inte hjälpa dig. Men kan eventuellt erbjuda plats i garage om det är det som sätter stopp.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
adrian_vg

Jag har demonterat stötdämparen från svingen och så här gjorde jag:

WP KTM SMt.jpg
Bilden visar när jag använde hävstångstekniken med ett däckjärn. Först hade jag dock värmt svingen med varmluftspistol och det gick hur smidigt som helst att bryta lite lagom hårt för att fästet skulle lossa :tummenupp

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
adrian_vg

Jag har demonterat stötdämparen från svingen och så här gjorde jag:

View attachment 435743
Bilden visar när jag använde hävstångstekniken med ett däckjärn. Först hade jag dock värmt svingen med varmluftspistol och det gick hur smidigt som helst att bryta lite lagom hårt för att fästet skulle lossa :tummenupp

/H

Najs, tack!!

Måste göra detta innan varma delen av mc-säsongen bryter ut på allvar...
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Ta´re lugnt Adrian... det blir SNÖ på marken imorrn... :arsele

Vem ska fixa dämparen åt dig? Jag skickade SMT´ns bakstötis till Berna Racing i Strängnäs idag :tummenupp
Vet du inte vem det är så kan du kolla på webbplatsen. MKT erfaren kille, som tidigare jobbat med flera fabriksteam!

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ta´re lugnt Adrian... det blir SNÖ på marken imorrn... :arsele

Vem ska fixa dämparen åt dig? Jag skickade SMT´ns bakstötis till Berna Racing i Strängnäs idag :tummenupp
Vet du inte vem det är så kan du kolla på webbplatsen. MKT erfaren kille, som tidigare jobbat med flera fabriksteam!

/H

Snö har inte hindrat mig hittills, iaf inte med vinterhojen.
Smerren får sova ett litet tag till under kapellet. :hihi

Har en bra tumme med folket på Din MC i Rotebro. De har enl uppgift en stötdämparverkstad med gasfyllning och hela rasket.

Känns så idiotiskt bara att lämna in hela dämparen för att den undre skruven (returen?) kärvar och har tre klick av tjugo... :död
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Yo!

Någon här som har "flashat ECU´n" på sin nyare 990 och lagt in en annan map?

Jag har tagit bort några grejer och vill gärna få tips om jag bör hämta hem en färdig map, som man kanske kan justera lite om det behövs vid bänkkörning.
Eller är det endast power commander som gäller?
Är det egentligen någon skillnad mellan att installera en färdig map i ECU´n jämfört med att använda en power commander? Vilken är bättre/sämre? Varför?

Vad behövs för att använda en färdig map? Jag menar sladdar, dator, program etc.
Och vad behövs för att installera en power commander? Förutom att köpa en förstås.

Skicka PM går bra :)

/H
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Yo!

Någon här som har "flashat ECU´n" på sin nyare 990 och lagt in en annan map?

Jag har tagit bort några grejer och vill gärna få tips om jag bör hämta hem en färdig map, som man kanske kan justera lite om det behövs vid bänkkörning.
Eller är det endast power commander som gäller?
Är det egentligen någon skillnad mellan att installera en färdig map i ECU´n jämfört med att använda en power commander? Vilken är bättre/sämre? Varför?

Vad behövs för att använda en färdig map? Jag menar sladdar, dator, program etc.
Och vad behövs för att installera en power commander? Förutom att köpa en förstås.

Skicka PM går bra :)

/H

Min 990 SMR-2012 mappades om av förre ägaren, utan Power Commander, för att få till bättre gång på låg- och mellanvarv samt för att förbättra "snärtigheten" när man vrider på rullen.

Många med 990-modellen säger att en PC inte behövs eftersom man kan ändra mappningen direkt via tex TuneECU och lämplig kabel, och att det blir kaka på kaka med en PC.

Å andra sidan är en PC vanligen det enda som gäller om man väljer att gå till en bänkningsshop.

En färdig mappning kommer aldrig att vara perfekt för just din hoj.
Bänka och kustommappa är det enda som gäller är min erfarenhet från tidigare mappningar på andra hojmärken.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top